Vilket brädspel spelade ni senast?

Permalänk
Medlem

Feast of Odin. Placement worker spel.

I Borås ligger en av Sveriges bästa brädspelsföreningar. Armagedon.

Permalänk

Talisman...

Permalänk
Medlem

Terraformin mars. Fy fan vad jag älskar det spelet. Spelar inte med turmoil eller Venus expansionerna.

Permalänk
Medlem

Gloomhaven!

Jag och tjejen skojade om att skaffa detta monster till spel efter vi såg förpackningen i en spelbutik.. Men efter vi kört igenom jaws of the lion var det inga större konstigheter och det var plötsligt inte så läskigt längre. Nu ockuperar det matbordet i veckoperioder här hemma istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Inga expansioner än, förutom floden och påven, men jag har också basaren liggandes i oöppnad förpackning. Verkar lite meckig vid första anblick, men tror att det är en sån där grej man fattar rätt snabbt när man väl satt sig in i det. ^^

Någon av expansionerna du tycker är mer givande än andra? Jag köper gärna fler

Jag tycker att expansionen som ger "storgubben" är en solklar början och efter den lade vi till "byggare bob och grisen" vilket kändes som ett minst lika självklart tillägg.

Storgubben är mest bara fler bitar och en gubbe som är värd lika mycket som två vanliga gubbar så man t.ex. kan säkra en stad bättre från att bli övertagen. Byggaren gör att man kan få dra en extra bit och placera medan grisen gör att fält blir värda mer.

Vill man förstöra för varandra är drakexpansionen lämplig för då får man möjligheten att ta bort andras gubbar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Precis avslutat en omgång Bonanza med 5 andra spelare efter en lång dags skidåkning. Delade första plats :). Helt ok spel som inte kräver så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Jag tycker att expansionen som ger "storgubben" är en solklar början och efter den lade vi till "byggare bob och grisen" vilket kändes som ett minst lika självklart tillägg.

Storgubben är mest bara fler bitar och en gubbe som är värd lika mycket som två vanliga gubbar så man t.ex. kan säkra en stad bättre från att bli övertagen. Byggaren gör att man kan få dra en extra bit och placera medan grisen gör att fält blir värda mer.

Vill man förstöra för varandra är drakexpansionen lämplig för då får man möjligheten att ta bort andras gubbar.

Grymt, tack för det utförliga svaret! 🤩

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Catan junior med min 3-åring blev det senast. Hon fyller 4 i april och det gick bra. Spelade på biblioteket så köper det nog till henne kommande födelsedag.
Innan dess spelade vi King of Tokyo hemma. Gillade hon också.
Steka ägg spelade vi en del under vintern för att lära henne följa regler 😬

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Spelade faktiskt ”Exit” spelen men några kompisar, var riktigt roligt må jag säga. Rekommenderas!

Saknar dock ”RISK edi: sagan om ringen” från början av år 2000! Roligaste spelet som någonsin har uppfunnits när det kommer till brädspel

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem

Codenames och Bang! . Bra spel men jag tycker att man ska vara minst 6 personer för Bang. Codenames funkar om man bara e fyra men blir bättre om man e fler, går att köra det online om man vill testa det.

https://codenames.game/

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Gloomhaven men annars ticket to ride (europe) / carcasonne / catan. Alla de tre sista spelen passar alla oavsett skill level.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Blev Catan, Century: Spice Road och Risk Express tidigare denna vecka.

Permalänk
Medlem

Gloomhaven har gått varmt här på helgerna sedan ett tag tillbaka. Dessutom är det kul att 3D-printa och måla gameboard-delar för ökad inlevelse.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen ett spel som heter Diamant.
Perfekt för någon trevlig kväll med några vänner.

Permalänk
Medlem

IRL? Då var det ett som jag inte minns namnet på men var trevligt.
Vi spelade lag så samma regler som 1v1. Tror jag.
Frågesportsspel. Och tärningar (ovanligt)
Man har som en linjal framför sig, delvis i huvudet.
Man slår en tärning för att avgöra vilket kort som ska dras. Trivial transpirerat så konst, sport, historia och något mer. Får man en viss färg på tärningen väljer motståndarna färg.
Då målet är att få x antal kort. 7, 9 eller om det var 10 så.
Man ska gissa är denna händelse mellan detta tids spann eller detta. Före eller efter. Man sparar kort genom att låta rundan gå vidare. I Reglena med fler pers verkar det gå runt tills någon har ett svar men inte om man kör 1v1. Party1 mot party2 verkar vara ok.
Jag får nog fråga vad spelet heter då någon annan än jag är vaken.
det var kul, och jag gillar normalt inte brädspel. (dålig på dem)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Just ja. köpte Gloomhaven på steam. Gills det? ::D

Permalänk
Medlem

Indian summer är rätt kul faktiskt. Det började med patchwork från samma tillverkare så köpte vi Indian summer i julas så det är vad vi mest har lirat i familjen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Senast va nog Dune Imperium solo, Cthulhu Fluxx med sambon och ett barnspel, Sticky Cthulhu med sambon och syrran. Framförallt Dune kan jag verkligen rekommendera, grymt bra och ett stort plus för ett bra sololäge.

Permalänk
Medlem

Spelar Mordheim ofta här hemma :). Skapar, målar och printar mycket terräng!

Permalänk
Medlem

Spelar oftast Carolus Magnus, Broarna i Shangri La, eller Clans här hemma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Senast va nog Dune Imperium solo, Cthulhu Fluxx med sambon och ett barnspel, Sticky Cthulhu med sambon och syrran. Framförallt Dune kan jag verkligen rekommendera, grymt bra och ett stort plus för ett bra sololäge.

Jag spelar en hel del och nu är vi inne i en Wingspan period.

Jag tycker bara om solospel om de följer ordinarie regler skapligt. Gör Dune Imperium detta?
Jag har tittat på det länge och recensionerna är verkligen lovande.

Permalänk

å nån runda Age of sigmar eller 40k lite då och då om man ska räkna det som "brädspel".

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Mountains of Madness

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Jag spelar en hel del och nu är vi inne i en Wingspan period.

Jag tycker bara om solospel om de följer ordinarie regler skapligt. Gör Dune Imperium detta?
Jag har tittat på det länge och recensionerna är verkligen lovande.

Man spelar med två bot-spelare som styrs av en kortlek, funkar faktiskt väldigt bra i min mening.

Permalänk
Medlem

I fysiska brädspel var det gloomhaven. Om man även räknar digitala versioner av brädspel var det through the ages, jag och en kompis har ständigt en match på gång.

Permalänk

Jaws of the Lion var det senaste, Dominion innan det, Dune:Imperial och Terraforming Mars innan dess.
Spelar varje måndag

Permalänk
Medlem

Fick tag på namnet på det jag letade efter tidigare.
"När då då?"
https://www.akademibokhandeln.se/vara/nar-da-da-original/7317...
https://www.youtube.com/watch?v=efSCjoUvDH4&t=1s&ab_channel=S...
Sedan om det var den varianten vet jag inte såg att det fanns en med berömda kvinnor. Jag hade nog haft lättare där.

Som ovan nämnt kan man diskutera om det är brädspel men ja.. var ska man dra gränsen. Monopol eller Finans?

Edit:
Strök över den som är mer eller mindre reklam la till youtube länken som visar hur man spelar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det var nåt år sen sist. Kanske 7 Wonders….

Flera härinne som verkar gilla samarbetsspel o även en som rekommenderar dem….kan inte bara vara jag som ogillar dem starkt….
Blir alltid samma jäkla sak! Ägaren ”föreslår” vad du ska göra så fort det blir din runda o gör du inte som han vill så tittar han på dig som om du vore dum i huvet….”jaha….ja det förstår ja inte varför du gör så….”

Någon runda senare frågar han vad du sysslar med o så svarar jag att jag vill göra på mitt sätt för samarbete är inte min grej.
Det brukar inte gå hem….

Men det är ALLTID alpha spelarna som ”föreslår” saker som suttit o räknat o haft sig….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det var nåt år sen sist. Kanske 7 Wonders….

Flera härinne som verkar gilla samarbetsspel o även en som rekommenderar dem….kan inte bara vara jag som ogillar dem starkt….
Blir alltid samma jäkla sak! Ägaren ”föreslår” vad du ska göra så fort det blir din runda o gör du inte som han vill så tittar han på dig som om du vore dum i huvet….”jaha….ja det förstår ja inte varför du gör så….”

Någon runda senare frågar han vad du sysslar med o så svarar jag att jag vill göra på mitt sätt för samarbete är inte min grej.
Det brukar inte gå hem….

Men det är ALLTID alpha spelarna som ”föreslår” saker som suttit o räknat o haft sig….

Om man try hardar så, så är ju nöjet att diskutera de bästa dragen för laget öppet med alla. Men då måste man ju ta tempen på bordet så att man är med på att alla try hardar.

Är man mer casual och ser spelet som en ursäkt att umgås så spelar utgången av spelet mycket mindre roll. Klart det blir tråkigt om alla går in med olika inställningar. Som tur är händer det inte i min grupp

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

amazing 🤩

Visa signatur

chmod 775