Ny programvara sägs kunna låsa upp kryptospärren på Geforce-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Spärren höll gott i minst 6 månader, lhr modellerna gick istället upp i pris.

Nej spärren höll inte alls, folk kom på direkt att det bara vara att minea 2 olika alorithmer för full speed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Nja, skulle säga att när Nvidia lanserade RTX 2000-serien var startskottet för extrema prishöjningar. Folk köpte ändå.

RTX-serien hade sina bekymmer, prestandaökningarna som folk förväntade sig från en ny generation infann sig inte då mycket krut lagts på nya funktioner (DLSS och ray tracing) som av naturliga skäl ännu inte hade något stöd från speltillverkarna.

Kollar vi på ett av de första 2060-korten som ännu finns indexerat på Prisjakt ser du att priset låg på omkring 4000 kronor (MSRP för 2060 var 349 dollar) september 2019 till januari 2021 för att sedan explodera efter detta.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5145933

2000-serien var helt enkelt ingen speciellt extrem serie. Lite dyrare än 1000-serien. Men också lite snabbare. Det var egentligen först med 3000-serien med dess stora prestandaökningar, kryptobrytning och Covid som hela marknaden blev en smula vansinnig.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är positivt om korten inte har permanenta låsningar.
Men det hade varit bättre om upplåsningsverktyget hade släppts officiellt av Nvidia och releasen av upplåsningsverktyget för RTX 3000 serien hade kommit efter att RTX 4000 serien släppts på marknaden.
När de eventuellt kan ha bättre tillgänglighet om de kan sälja RTX 3000 och RTX 4000 parallellt under en period.

Permalänk
Medlem

Känns liiiite dodgy att flasha bios på detta sätt. Går det att verifiera att ingen backdoor råkar installeras. Om några månader sitter det kanske en glad lirare med tillgång till en jäkla massa cryptoplånböcker. Ska tilläggas att jag inte är ett dugg intresserad eller har kunskap i ämnet.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Känns liiiite dodgy att flasha bios på detta sätt. Går det att verifiera att ingen backdoor råkar installeras. Om några månader sitter det kanske en glad lirare med tillgång till en jäkla massa cryptoplånböcker. Ska tilläggas att jag inte är ett dugg intresserad eller har kunskap i ämnet.

Minst lika dodgy med Sergeys modifierade drivrutinsversion som också måste installeras, skulle jag säga. Håller med din invändning rent generellt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

2000-serien var helt enkelt ingen speciellt extrem serie. Lite dyrare än 1000-serien. Men också lite snabbare. Det var egentligen först med 3000-serien med dess stora prestandaökningar, kryptobrytning och Covid som hela marknaden blev en smula vansinnig.

Det beror på vem man vill beskylla för prishöjningarna. Vill man spela djävulens advokat kan man hävda att 3000-korten ger ganska mycket prestanda för pengarna jämfört med 2000-serien om man enbart tittar på MSRP. För varje 3000-kort med samma MSRP som motsvarande 2000-kort vid lansering får man rejält mycket mer prestanda.

Sen vet ju alla att MSRP bara är hittepå, men är det p.g.a. Nvidia tar mer betalt för själva GPU-chippen som de säljer till partnertillverkare?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk

Vad bra. Till slut lär väl ett kort kosta runt över 30K.
Kommer aldrig ha råd med ett bra kort igen.

Kanske dags att de stoppar dessa "bitcoins" för gott, mestadels går de oftast runt i den undre världen, har jag hört.

Eller inför special skatt bara på kryptovaluta..
..Men kanske gör ett kort, dyrt enbart för mining. Då kan de sitta där och kasta bort sina stålar på det.

Glömde lite..
Permalänk
Medlem

Detta är väl till 99.99% ett scam. Pumpar ur reklam om sin unlock på hackade / köpta Youtube accounts. Tar bilder och logos från riktiga Youtubers som håller på med mining och klipper in och gör reklam om sin programvara. Hans github användare är precis ny. Hans programvara laddar ner filer från en "privat server". Kan inget om github och programmering men de skulle tydligen inte vara bra.
Verkar som han får den reklam han vill iallfall. Har läst om de här på många sidor idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Överlager ser inte direkt ut att vara ett problem för tillfället och 4000 är relativt långt bort

Nja September 2022 sägs det att 4000 Serien ska börjas släppas. Så jag hade nog inte sagt att det är långt bort

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Sedan många år är väl VBIOS-versionerna signerade av Nvidia så frågan är hur de kommer runt det? Man blir ju nyfiken rent tekniskt.

Detta förutsätter ju dock att utvecklaren faktiskt talsr sanning.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

alla nvidia kort idag och flera år tillbaka kräver gf bioset måste vara signerad för kunna flasha in det. så bit jag vet har ingen lyckas knäcka rsa nyckel som nvidia använder sig av

Permalänk
Medlem

Jag är benägen att hålla med de som säger det är scam. Jag skulle inte testa det innan det verifierats som legitimt. Dessutom varför mina enbart ethereum när det finns så många andra trevliga coins att mina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sto:

Det löser sig naturligt med miljötokar och dagens elpriser , lägg på lite strypt rysk gas och voila .

Att mining överhuvudtaget existerar är ...... cryptovaluta ........ snacka om ballong .

Förutom att svenska staten gick in med tusentals kronor i månaden i bidrag till de personer som slösar mest på el - dvs ännu mer lönsamt att köra mining...

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeagan:

Förutom att svenska staten gick in med tusentals kronor i månaden i bidrag till de personer som slösar mest på el - dvs ännu mer lönsamt att köra mining...

Förmodligen för tidskrävande att kontrollera vilka som minar och vilka som inte gör det.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Vem säger att det är mer slöseri att mina än att tillverka exempelvis stål?
Det är en produkt som efterfrågas på marknaden som tillverkas.

Permalänk
Medlem

Men vågen...

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeagan:

nu är väl bidrag inget nytt i swe , dock är det tillfälligt medans eltokerierna är bestående med alla miljötokar överallt .

Permalänk
Avstängd

Skulle inte förvåna mig om denna modifiering implementerar en RAT-funktion, men behåller lovorden att LHR är lyft - enbart för att fjärrstyras och fylla miningpotten i någon annans plånbok.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Vem säger att det är mer slöseri att mina än att tillverka exempelvis stål?
Det är en produkt som efterfrågas på marknaden som tillverkas.

Diskuterats om och om igen jag tror faktiskt du förstår varför folk har problem med det, och varför de säger att det är mer slöseri.

Man utvinner fysiska resurser för att tillverka produkter, och med dessa produkter skapar "ingenting" med hjälp av energi som tär på miljö och natur. Det enda som gynnas är människans girighet. Bara för att en produkt efterfrågas gör det inte saken rätt. Stål kan användas till saker mänskligheten har ett genuint behov av. Många anser inte att vi har behov av kryptovalutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Diskuterats om och om igen jag tror faktiskt du förstår varför folk har problem med det, och varför de säger att det är mer slöseri.

Man utvinner fysiska resurser för att tillverka produkter, och med dessa produkter skapar "ingenting" med hjälp av energi som tär på miljö och natur. Det enda som gynnas är människans girighet. Bara för att en produkt efterfrågas gör det inte saken rätt. Stål kan användas till saker mänskligheten har ett genuint behov av. Många anser inte att vi har behov av kryptovalutor.

Ska inte diskutera mer då det lätt blir politik men väldigt många ser behovet av fria decentraliserade kryptovalutor som inte kan censureras av stater och andra förtryckare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Ska inte diskutera mer då det lätt blir politik men väldigt många ser behovet av fria decentraliserade kryptovalutor som inte kan censureras av stater och andra förtryckare.

Ja, men du frågade "vem säger att det är mer slöseri".

Svaret är kort och gott då, väldigt många säger det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, men du frågade "vem säger att det är mer slöseri".

Svaret är kort och gott då, väldigt många säger det.

Kort och gott, de har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterSaiZo:

Vad bra. Till slut lär väl ett kort kosta runt över 30K.
Kommer aldrig ha råd med ett bra kort igen.

Kanske dags att de stoppar dessa "bitcoins" för gott, mestadels går de oftast runt i den undre världen, har jag hört.

Eller inför special skatt bara på kryptovaluta..
..Men kanske gör ett kort, dyrt enbart för mining. Då kan de sitta där och kasta bort sina stålar på det.

Har man noll koll om vad man pratar om så kanske man ska låta bli?.

Större mängden av kryptovalutan är ägd av finansinstitutioner och vanligt folk, men visst missbrukas det, men så även allt annat av värde.

Finns redan skattesatser på både vinster från investerad och minad kryptovaluta.

Finns billigare kort, 3090 serien är ju inte direkt inriktad mot gamers...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk

Bekräftad av bl.a. Toms Hardware nu att det är scam, men ingen är väl förvånad?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@JonasT / @landmarks

Tror artikeln behöver en uppdatering + bump (eller en helt ny)

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av medbor:

@JonasT / @landmarks

Tror artikeln behöver en uppdatering + bump (eller en helt ny)

Artikel uppdaterad och bumpad.

Permalänk
Medlem

Hahaha, ingen är väl förvånad att det var en scam? Hela grejen var ju sketchy som fan och lät för bra för att vara sann. Hoppas inte allt för många installerat skiten redan bara.
Ännu en påminnelse om att man inte ska haka på precis allt man hittar på internet.

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att det är rätt, men kanske någon som är lite grinig på miners och därmed skapade programmet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron