Flytta saker från Frankrike till Sverige

Permalänk
Medlem

Flytta saker från Frankrike till Sverige

Jag tänkte höra om någon här har tips på hur man prisvärt och säkert fraktar lösöre internationellt. Jag ska lämna ett rum jag hyrt möblerat i Paris, så det jag ska ha hem är ändå ganska få saker jämfört med en vanlig flytt:

1 dator (uATX) med lådans originalkartong
1 32" LCD-monitor med kartong
1 27" LCD-monitor (saknar kartong men jag tror jag kan sno en från en annan skärm)
1-2 flyttlådor med lösöre

Det ska till Västsverige. Någon som har erfarenhet av liknande, och kan tipsa om en bra och prisvärd firma?

Edit: kan hända jag säljer 32"-skärmen lokalt istället, lite beroende på vad den kostar att flytta med.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Hyrbil är kanske dyrt, men hyrbil där man kan lämna bilen på annan ort, däremot står man själv för hur helt det är när det kommer fram.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att leta efter någon förening för Svenskar i Paris och kolla läget. Mina föräldrar gjorde liknande resa för något år sedan i annan del av landet. Föreningen där hade samarbete med en firma som samordnade frakter och körde mellan Frankrike och Sverige med någon månads mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Hyrbil är kanske dyrt, men hyrbil där man kan lämna bilen på annan ort, däremot står man själv för hur helt det är när det kommer fram.

Det var nog lite väl dyrt. Typ över 20 tusen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oegat:

Jag tänkte höra om någon här har tips på hur man prisvärt och säkert fraktar lösöre internationellt. Jag ska lämna ett rum jag hyrt möblerat i Paris, så det jag ska ha hem är ändå ganska få saker jämfört med en vanlig flytt:

1 dator (uATX) med lådans originalkartong
1 32" LCD-monitor med kartong
1 27" LCD-monitor (saknar kartong men jag tror jag kan sno en från en annan skärm)
1-2 flyttlådor med lösöre

Det ska till Västsverige. Någon som har erfarenhet av liknande, och kan tipsa om en bra och prisvärd firma?

Edit: kan hända jag säljer 32"-skärmen lokalt istället, lite beroende på vad den kostar att flytta med.

Det billigaste är nog att lämna allt utom lösöret som du helt enkelt rensar ut och packar ner i dina väskor. Tar du en stor resväska så kanske du kan få ner en stor del av det som du annars hade i de två flyttkartongerna.
Hur tänkte du komma hem, är det flyg som gäller så kanske du får tänka om och ta en långfärdsbuss istället,
1000 kr så åker du på 24 timmar från Paris till Stockholm tis 8/3 Då kan du iallafall få med datorn och en stor väska med de andra.

https://shop.flixbus.se/search?departureCity=40de8964-8646-11...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Hyrbil är kanske dyrt, men hyrbil där man kan lämna bilen på annan ort, däremot står man själv för hur helt det är när det kommer fram.

Min ursprungliga plan var faktiskt att ta en roadtrip någon gång framöver, och köra båda vägarna med egen bil, och även hälsa på vänner i Tyskland på vägen ner. Men sen kom det små tidsgnomer och fyllde kalendern för hela våren, så jag har inte riktigt tiden. Envägshyra sparar ju en del tid jämfört med att köra båda vägar, men det kostar en del också!

Skrivet av gonkius:

Mitt tips är att leta efter någon förening för Svenskar i Paris och kolla läget. Mina föräldrar gjorde liknande resa för något år sedan i annan del av landet. Föreningen där hade samarbete med en firma som samordnade frakter och körde mellan Frankrike och Sverige med någon månads mellanrum.

Bra idé!

Skrivet av Stefflo:

Det billigaste är nog att lämna allt utom lösöret som du helt enkelt rensar ut och packar ner i dina väskor. Tar du en stor resväska så kanske du kan få ner en stor del av det som du annars hade i de två flyttkartongerna.
Hur tänkte du komma hem, är det flyg som gäller så kanske du får tänka om och ta en långfärdsbuss istället,
1000 kr så åker du på 24 timmar från Paris till Stockholm tis 8/3 Då kan du iallafall få med datorn och en stor väska med de andra.

https://shop.flixbus.se/search?departureCity=40de8964-8646-11...

Det där var ett bra tips faktiskt, har inte tänkt på buss som ett alternativ. Jag har nog egentligen inte mer grejer än jag kan få med på en sådan resa. Efter att ha kollat lite firmor så ser det ut som att det kan bli billigast att skicka dator och/eller skärmar som enskilda kollin, med någon lagom försäkrad budfirma.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oegat:

Min ursprungliga plan var faktiskt att ta en roadtrip någon gång framöver, och köra båda vägarna med egen bil, och även hälsa på vänner i Tyskland på vägen ner. Men sen kom det små tidsgnomer och fyllde kalendern för hela våren, så jag har inte riktigt tiden. Envägshyra sparar ju en del tid jämfört med att köra båda vägar, men det kostar en del också!

Jag kollade pris på att hyra släpvagn oneway och då var det mellan sundsvall och jönköping och det var snordyrt. Har svårt att tänka mig att kostnaderna för en onewaybil blir mindre och då dessutom från Paris till Götet.

Citat:

Det där var ett bra tips faktiskt, har inte tänkt på buss som ett alternativ. Jag har nog egentligen inte mer grejer än jag kan få med på en sådan resa. Efter att ha kollat lite firmor så ser det ut som att det kan bli billigast att skicka dator och/eller skärmar som enskilda kollin, med någon lagom försäkrad budfirma.

Bussresor har en förmåga att vara rätt billiga just på dessa långsträckor men drygt att sitta 24 timmar på en buss.
Smidigast är nog som du säger en budfirma. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag tänkte höra om någon här har tips på hur man prisvärt och säkert fraktar lösöre internationellt. Jag ska lämna ett rum jag hyrt möblerat i Paris, så det jag ska ha hem är ändå ganska få saker jämfört med en vanlig flytt:

1 dator (uATX) med lådans originalkartong
1 32" LCD-monitor med kartong
1 27" LCD-monitor (saknar kartong men jag tror jag kan sno en från en annan skärm)
1-2 flyttlådor med lösöre

Det ska till Västsverige. Någon som har erfarenhet av liknande, och kan tipsa om en bra och prisvärd firma?

Edit: kan hända jag säljer 32"-skärmen lokalt istället, lite beroende på vad den kostar att flytta med.

I sverige finns ju bussgods som jag har använd lite då o då. Frågan är om det finns nåt liknande i frankrike och tyskland.
Har du kollat hur det se ut med ups/dhl m.f. ?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Det låter ju lite som att det du vill flytta skulle rymmas på en vanlig europapall, så du skulle ju kunna höra med dhl, bring, tnt, osv? Det lär bli billigare så än att skicka det som separata kollin i alla fall.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

Sälj skärmarna. Ta resten i resväskor o flyg hem. Måste vara billigast/enklast.

Min polare flyttade hem från Tokyo för ett halvår sen. Han hade med ett gäng resväskor plus miditower i kartong hem på flyget. 6-8 flyttkartonger i lösöre körde han på container-transport. Han fick grejorna innan julen faktiskt!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Kolla med företag som Schenker och DHL OM du kan packa allt på en EUR pall.
En EUR pall med krage kostar inte mycket.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

Kolla om något hyrbilsföretag har någon transferbil, alltså en bil som ska köras "hem" från någonstans i närheten. Jag nyttjade det några gånger när jag pluggade, det blir rätt billigt i och med att man slipper betala för bilen eller bränslet, men man får förstås ha tur om det ska finnas någon passande bil.

Permalänk
Medlem

Det räckte med 2 st UPS-kollin i slutändan. Skärmarna sålde jag eller gav bort, och det som inte gick med UPS fick plats i resväskor.

Datorn fick alltså gå med UPS. Jag chansade och tog inte lös CPU-kylaren (beQuiet Dark Rock 3 på skt 1151), och en av de 4 muttrarna hade lossnat under transporten. Men jag satte tillbaka den, och drog åt alla muttrarna, så nu fungerar den iaf och kyler som den ska

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX