Grafikkort säljs under riktpris i Tyskland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det skräpkortet är inte värt mer än 1500:- och då endast om man sitter på PCIE 4.0.

Tyckte detta var ett intressant ’take’, tänk på hela systemet och inte bara på komponentens pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

En ännu viktigare faktor är att RX 6500XT, till skillnad från övriga av senaste generation, har ett realistiskt riktpris.

När de flesta kort nu har officiella riktpriser som ligger i paritet med tillverkningskostnaden finns ingen möjlighet ordinarie prislapp mot slutkund hamnar så lågt, även med obefintlig efterfrågan.
Nästa kort vi kommer se nära riktpris blir RTX 3050 med GA107.

Man kan nog ta med i beräkningen att närmare 8 av 10 kunder vill ha en Nvidia-produkt, så jag tror att det finns ett klart större intresse av RTX 3050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Man kan nog ta med i beräkningen att närmare 8 av 10 kunder vill ha en Nvidia-produkt, så jag tror att det finns ett klart större intresse av RTX 3050.

Tror iofs inte att det förhåller sig så att 80% vill ha nVidia, 20% vill ha AMD och 0% vill ha intel.
Pris, prestanda, tillgänglighet, effekt, ljudnivå, drivrutiner, features, anslutningar osv ger en totalbild som sedan fäller avgörandet. En del kanske känner positivt eller negativt om en viss tillverkare men jag har svårt att tro att hela avgörandet ligger där för alla köpare eller ens de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du kan drömma vidare. RTX 4000-serien kommer få dyrare priser än när RTX 2000-serien lanserades med. Vi snackar om ett RTX 4070 som minst drar 450W, ett RTX 4090 med 800W i förbrukning. Bara rykten men ändå, de kommer inte bli mindre strömtörstiga.

Fast det där är ju vilda spekulationer.

Hur ska de t.ex. lösa kylningen när 30-seriens kort redan är uppe på tre slots och över 300 mm långa kylare?

Det är någon som fått tag på specifikationerna som säger vilken nätdel Nvidia kommer rekommendera, och sen har vild fantasi förvandlat det till kortens strömförbrukning.

Ingen av de fem senaste GeForce-generationerna har haft ett kort med 80-suffix som legat 100W över kortet med 70-suffix i samma serie, utan det har pendlat mellan 17-40W skillnad. Det är 30-serien som är avvikaren, sannolikt p.g.a. att Samsungs process inte kunde leverera en energieffektiv krets som blev snabb nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

... närmare 8 av 10 kunder vill ha en Nvidia-produkt, så jag tror att det finns ett klart större intresse av RTX 3050.

Relativt ointressant i sammanhanget.
Så länge korten tillverkas med GA106 kommer de vara sällsynta och inte säljas i närheten av det officiella riktpriset. Med GA107 blir de billigare att tillverka, så tillverkade kvantiteter ökar och priset sjunker.

Permalänk
Medlem

Har ett 1070 som jag köpte för 3600 nytt 2016... Det slår ett 6500 xt och det finns ingenting för samma pris att ersätta det med.

Jag undrar vad det 1070 hade kostat idag om det fortfarande tillverkades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det där är ju vilda spekulationer.

Hur ska de t.ex. lösa kylningen när 30-seriens kort redan är uppe på tre slots och över 300 mm långa kylare?

Det är någon som fått tag på specifikationerna som säger vilken nätdel Nvidia kommer rekommendera, och sen har vild fantasi förvandlat det till kortens strömförbrukning.

Ingen av de fem senaste GeForce-generationerna har haft ett kort med 80-suffix som legat 100W över kortet med 70-suffix i samma serie, utan det har pendlat mellan 17-40W skillnad. Det är 30-serien som är avvikaren, sannolikt p.g.a. att Samsungs process inte kunde leverera en energieffektiv krets som blev snabb nog.

Det är ju verkligen på nästa generation Nvidia måste pressa ur all prestanda dem har då AMD ser ut att dra längsta strået. Alla rykten pekar på att nextgen gpuer blir väldigt mycket snabbare men också ström törstigare. Så för att AMD inte ska springa åttor runt Nvidias Lovelace måste dem pressa xx80 och uppåt för allt dem kan. Allt är såklart rykten och inget av detta skulle kunna ske men det ser jag som extremt otroligt då alla välkända läckare pekar åt det hållet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tror iofs inte att det förhåller sig så att 80% vill ha nVidia, 20% vill ha AMD och 0% vill ha intel.
Pris, prestanda, tillgänglighet, effekt, ljudnivå, drivrutiner, features, anslutningar osv ger en totalbild som sedan fäller avgörandet. En del kanske känner positivt eller negativt om en viss tillverkare men jag har svårt att tro att hela avgörandet ligger där för alla köpare eller ens de flesta.

Intel är nog svårt att räkna för diskreta grafikkort än, och tvivlar starkt på att deras första generation kommer göra något större avtryck på marknaden. Men visst är det som du säger, och anledningen till att Nvidia ligger på en hög andel är nog inte mer komplicerad än att Nvidia drivit på utvecklingen med nya innovationer medan AMD laggat efter och i princip bara släppt sena approximeringar av Nvidia-teknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det är ju verkligen på nästa generation Nvidia måste pressa ur all prestanda dem har då AMD ser ut att dra längsta strået. Alla rykten pekar på att nextgen gpuer blir väldigt mycket snabbare men också ström törstigare. Så för att AMD inte ska springa åttor runt Nvidias Lovelace måste dem pressa xx80 och uppåt för allt dem kan. Allt är såklart rykten och inget av detta skulle kunna ske men det ser jag som extremt otroligt då alla välkända läckare pekar åt det hållet.

När släppte AMD senast en produkt som ”sprang i åttor” runt en samtida Nvidia-produkt?

Jag tror inte Jensen är särskilt orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

När släppte AMD senast en produkt som ”sprang i åttor” runt en samtida Nvidia-produkt?

Över den tiden då jag har haft koll på GPU marknaden: aldrig Däremot betyder ju det inget för nästkommande generation.
Kul höst blir det iaf

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det bör väl ha varit 5970, det är väl det senaste jag kan komma ihåg men kan finnas någonting senare som jag förträngt.

Permalänk
Medlem

Har Rtx3080 är inte överväldigad över kortet den är bara lite vassare än mitt gamla gtx 1080 Ti...

Så något nytt kort blir det inte på några år...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

AMD blir nog mer intressant när pris och prestanda är i nivå med Nvidia samt att AMD kan hantera Raytracing.
Minecraft Raytracing med AMD, hur är det rent prestandamässigt idag? Spelbart?

Samt deras motsvarighet till DLSS faktiskt kan stå upp emot det. Av det jag testat och sett av deras teknik så är den verkligen i baby stadiet. DLSS i 1440p med Performance är helt klart spelbart i t.ex. Cyberpunk och man ser fortfarande till viss del detaljer i distans. Och Balanced är faktiskt riktigt bra, där Quality är bäst och nästintill omöjligt att se skillnader mot native. AMDs motsvarighet på deras bästa inställning ser rätt dåligt ut i jämförelse, allt i distansen supersuddigt och odetaljerat. Känns verkligen som att spela i låg upplösning på en högupplöst skärm. Tänk 720p på en 1440p native skärm.

Och om man baserar i % och går efter vad butiker säljer slut på fort så är det ju Nvidia utan tvekan. För det är nog inte så att AMD har bättre tillgång, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

Har Rtx3080 är inte överväldigad över kortet den är bara lite vassare än mitt gamla gtx 1080 Ti...

Så något nytt kort blir det inte på några år...

Bara liite vassare än mitt gamla 1080Ti

Nästan dubblerad prestanda i t.ex. Red Dead Redemption 2 i 1440p!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Bara liite vassare än mitt gamla 1080Ti

Nästan dubblerad prestanda i t.ex. Red Dead Redemption 2 i 1440p!

Lär hålla med där, är en jävla skillnad på korten!
'lite vassare' är en underdrift så det sjunger om det 😄

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem

Oki för mig i 4k 43" skärm New Word ca 20 fps upp hade runt 50 till 62 fps på mitt gamla GTX1080 Ti
Samma ökning i WoW men ok ligger då på runt 100 fps
Men gamla kortet runt 80 fps.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det bör väl ha varit 5970, det är väl det senaste jag kan komma ihåg men kan finnas någonting senare som jag förträngt.

Ja något sånt är det. Det visar bara att det inte är trivialt att komma tillbaka efter att man tvingades reducera delar av AMD för att företaget skulle överleva, sen känner jag att Radeon RX 6000-serien är den första riktiga ljuspunkten på GPU-sidan från dem under väldigt lång tid. Jag kommer ändå fortsätta köra Nvidia, men jag är också väl medveten om att marknaden för grafikkort skulle stagnera utan konkurrens.

Skrivet av Nozomi:

AMD blir nog mer intressant när pris och prestanda är i nivå med Nvidia samt att AMD kan hantera Raytracing.

Om man snurrar tillbaka klockan till mitten av 2000-talet så var det ju inte samma skeva fördelning av GPU-marknaden eftersom AMD släppte kort som var minst lika bra eller bättre än Nvidia. Jag tror nog att vi närmar oss den punkten, men att det är ett par generation bort fortfarande.

Skrivet av Nozomi:

Samt deras motsvarighet till DLSS faktiskt kan stå upp emot det. Av det jag testat och sett av deras teknik så är den verkligen i baby stadiet. DLSS i 1440p med Performance är helt klart spelbart i t.ex. Cyberpunk och man ser fortfarande till viss del detaljer i distans. Och Balanced är faktiskt riktigt bra, där Quality är bäst och nästintill omöjligt att se skillnader mot native. AMDs motsvarighet på deras bästa inställning ser rätt dåligt ut i jämförelse, allt i distansen supersuddigt och odetaljerat. Känns verkligen som att spela i låg upplösning på en högupplöst skärm. Tänk 720p på en 1440p native skärm.

Nvidia har ju pumpat in lite resurser för att komma dit de är nu också, och det är också det AMD behöver göra för att komma ikapp. Sen spelar det ingen som helst roll (apropå tråden) att enstaka kort blir mindre lyckade, för vem kommer t.ex. ihåg GeForce FX-serien eller använder den som måttstock för Nvidia-produkter idag?

Permalänk
Medlem

Jaja, sänka priset på ett grafikkort som inte uppfyller några andra behov än att lura de ovetandes. Undra hur det blir när etherium blir mindre populärt. Det spås att Radeon-kort kommer att sjunka i pris och RTX mer populära. Senaste siffrorna jag såg på mest lönande Nvidia-kort är RTX 3060.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du kan drömma vidare. RTX 4000-serien kommer få dyrare priser än när RTX 2000-serien lanserades med. Vi snackar om ett RTX 4070 som minst drar 450W, ett RTX 4090 med 800W i förbrukning. Bara rykten men ändå, de kommer inte bli mindre strömtörstiga.

Kan ju hoppas nånstans att man kan få tag på ett RTX 4080 för MAX 12k-kr... vid lansering... pls!

Visa signatur
Permalänk

Trevliga nyheter även om det handlar om ett kort som för mig inte är intressant. Men sitt ner i båten, priserna går upp snart igen. Ukraina levererar stor del av den Neon som behövs till något steg i krettstillverkning samt att Egyptien höjer taxan för passage genom sues kanalen.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rewoX:

Kan ju hoppas nånstans att man kan få tag på ett RTX 4080 för MAX 12k-kr... vid lansering... pls!

Jag hoppas man inte normaliserar dessa prisnivåer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Man ser många som försöker bli av med sina kort på tradera nu. Bara att ha lite is i magen och vänta lite till.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Ukraina levererar stor del av den Neon som behövs till något steg i krettstillverkning

Uppenbarligen till lasrarna som används för att etsa substraten, någonting som inte förbrukas utan behövs vid tillverkningen av nya lasrar. Neon går dessutom att utvinna överallt där det finns luft, så det här är alltså mest sannolikt planterade nyheter av elektronikindustrin för att skapa osäkerhet och en anledning för dem att hålla den lukrativa prisnivån uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jag hoppas man inte normaliserar dessa prisnivåer.

Nä absolut, det är ju vansinniga priser!
Jag tyckte det va nog dyrt när jag köpte ett GTX 980 nytt (2014) för runt 5500kr... och tre år efter ett 1080ti för en bit över 8000kr...
Men det anses ju vara billigt idag 😂

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Oki för mig i 4k 43" skärm New Word ca 20 fps upp hade runt 50 till 62 fps på mitt gamla GTX1080 Ti
Samma ökning i WoW men ok ligger då på runt 100 fps
Men gamla kortet runt 80 fps.

Det är inte din CPU som råkar va flaskhals? Jag har inte koll på spelen i fråga men Threadripper 1920X är ju inte en speciellt bra cpu för spel om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Borde nästan skriva om titeln på nyheten för man kan knappt kalla 6500XT för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Nä absolut, det är ju vansinniga priser!
Jag tyckte det va nog dyrt när jag köpte ett GTX 980 nytt (2014) för runt 5500kr... och tre år efter ett 1080ti för en bit över 8000kr...
Men det anses ju vara billigt idag 😂

Jag gav 8200 kr för ett 980 Ti vid releasen, samt 7990 kr för både RTX 2080 och RTX 3080, så butikerna har nog en viss aning om vart smärtgränsen normalt ligger. När tillgången gick ner så var ju för många villiga att tömma sparkontot för att få ett kort ändå, och det är därför priserna är som de är nu.

Alla som köpt ett RTX 30-serien över rekommenderat pris är bokstavligt talat medskyldiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Det är inte din CPU som råkar va flaskhals? Jag har inte koll på spelen i fråga men Threadripper 1920X är ju inte en speciellt bra cpu för spel om jag minns rätt.

CPU ligger ofta på 60 till 70 % ok har cpu överklockad på 4.19 Ghz den går stabilt.
Har inga stuttningar i grafiken de flyter fint de är det viktigaste för mig.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Uppenbarligen till lasrarna som används för att etsa substraten, någonting som inte förbrukas utan behövs vid tillverkningen av nya lasrar. Neon går dessutom att utvinna överallt där det finns luft, så det här är alltså mest sannolikt planterade nyheter av elektronikindustrin för att skapa osäkerhet och en anledning för dem att hålla den lukrativa prisnivån uppe.

Det stämmer nog. Men även Neon kan tillverkas var som så är det inte säkert att det finns kapacitet att göra det om en producent försvinner. Nu vet jag inte hur mycket neon som går åt eller ens hur mycket som tillverkas i världen. Sen om elektronikbranschen har skapat denna nyhet så för att hålla dessa priser uppe skulle inte förvåna mig det mista.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

För min egen del spelade det inte så stor roll att priserna drog iväg, även om det är lite tråkigt. Fick så bra betalt för mitt gamla kort på grund av marknaden, så i det stora hela var skillnaden inte nämnvärd... Slutsumman för ett 3060ti var för mig var ungefär den samma även om kortet var nästan 2000 kr över lanseringspris.

Så vad var det du sålde, ett 1080ti?