Hackare säljer Nvidias algoritm för Geforce RTX 3000-seriens kryptospärr

Permalänk
Melding Plague

Hackare säljer Nvidias algoritm för Geforce RTX 3000-seriens kryptospärr

Nvidia bekräftar att attacken bolaget utsattes för föregående vecka resulterade i att angriparna lyckats komma över data som nu sprids på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det kunde man väl ge sig fan på. Självklart snor de det som man absolut inte vill ska komma ut.

Men å andra sidan är security by obscurity sällan en bra sak och man får väl hoppas att utomstående nu kan hjälpa till att förbättra spärren istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Aså det är ju tråkigt att företag blir utsatta för dataintrång doooock när det kommer till Nvidia kunde jag inte bry mig mindre jag älskar nvidia men gillar inte deras sätt att dra in pengar på. Exmpel aghhhh 970 Ti shiiiit den var för kraftfull ta bort kortet omgående och sälj dessa kort i stället så vi inte förlorar pengar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja det kunde man väl ge sig fan på. Självklart snor de det som man absolut inte vill ska komma ut.

Men å andra sidan är security by obscurity sällan en bra sak och man får väl hoppas att utomstående nu kan hjälpa till att förbättra spärren istället.

Hellre att de bara kom över spärren för LHR, än mer känsliga uppgifter som tex personuppgifter, bankuppgifter och liknande. Nvidia sitter ju på en ganska stor plattform, väl? Tänkte på Geforce Now.

Eftersom LHR bara begränsar kryptospärrar på 3000-serien, är det nog ett mindre bakslag med tanke på vad som kunde stulits istället.

Snart vankas det 4000-serien så nackdelen blir väl att göra en ny algoritm om samma spärr ska implementeras i kommande grafikkort.

Tråkig utveckling oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det kunde man väl ge sig fan på. Självklart snor de det som man absolut inte vill ska komma ut.

Men å andra sidan är security by obscurity sällan en bra sak och man får väl hoppas att utomstående nu kan hjälpa till att förbättra spärren istället.

LHR har inte påverkat tillgång eller priser vad jag vet, ingen aning varför någon stödjer det

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDDETHEMAN:

Exmpel aghhhh 970 Ti shiiiit den var för kraftfull ta bort kortet omgående och sälj dessa kort i stället så vi inte förlorar pengar

Antar att du gillar RTX 30-serien där det skiljer några ynka procent i prestanda mellan toppmodellerna då?

Hade Nvidia segmenterat 900-serien vettigt så hade GTX 970 strypts ner betydligt mer och bara fått 3 GB VRAM. Grundproblemet var att GTX 970 var på tok för snabbt i förhållande till ett GTX 980, och det var därför det inte fanns någon som helst poäng med ett 970 Ti i den smeten. Nvidia kunde säkert tjänat pengar på att släppa ett 970 Ti, frågan är vilken teknisk egenskap de skulle justerat för att få en modell som passade in?

Permalänk
Medlem

Då kan de lika gärna släppa på spärren och på sätt göra dessa hackers "business" värdelös.
Antar att många stöttar "right to repair" och att äga sin hårdvara, förstår inte hur någon kan stötta något som LHR.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad som läckt, kanske open source drivrutinen Nouveau för Linux får sig ett upplyft nu?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

LHR har inte påverkat tillgång eller priser vad jag vet, ingen aning varför någon stödjer det

LHR har dock aldrig varit ett direkt verktyg att få ned priserna. LHR existerar för att öka åtkomsten av grafikkort för "det vanliga folket" genom att försöka hålla kryptobrytare borta från korten. Vilket kan få effekt på priserna.. på sikt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Med alla dessa verktyg och AI så är det intressant att man bara lyfter ut 1TB data utan att någon märker något...

Alltså inte att Nvidia gjort fel utan generellt så borde vi kommit längre kan man tycka.
Typ datacentret ringer själv upp chefen och förklarar att intrång pågår och frågar om den ska blockera och applicera motmedel (typ DDOS mot source )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

LHR har dock aldrig varit ett direkt verktyg att få ned priserna. LHR existerar för att öka åtkomsten av grafikkort för "det vanliga folket" genom att försöka hålla kryptobrytare borta från korten. Vilket kan få effekt på priserna.. på sikt.

Det har gått mer än ett år nu, hur länge ska vi vänta? Det tog veckor för miners att få ut över 60% på ETH och resten går att använda på andra valutor...

LHR var till för att byta SKU och byta MSRP och för att komma runt köerna på många tusentals gamers som bokade kort första månaden och blev lovade MSRP. Butikerna själva kompenserar mellanskillnaden sedan Nvidia slutat leverera kort med de gamla SKUerna...

Sluta försvara LHR, det är bara ett stort spel för galleriet och inget som alls hjälper någon utom Nvidia

En sekundär effekt är ju CMP-serien som är fullt brukbara GPUer som säljs i ett format som gör att de aldrig kan spelas på efter miningboomen är över, vi slösar alltså kisel på rena skräpkort när allt kisel är bokat för flera år framöver och vi lever i en komponentbrist som aldrig förr...

Tänk lite längre och ifrågasätt deras bakomliggande resonemang. De tar sina veslut för att tjäna pengar, gamers är inte viktiga som förr och de har redan 80% mindshare även när AMD har varit bättre och billigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har gått mer än ett år nu, hur länge ska vi vänta? Det tog veckor för miners att få ut över 60% på ETH och resten går att använda på andra valutor...

Vi vet dock inte hur det hade sett ut utan LHR. Kretsbristen förvärrades under 2021 så det är möjligt att situationen hade varit ännu sämre om det inte vore för LHR.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vi vet dock inte hur det hade sett ut utan LHR. Kretsbristen förvärrades under 2021 så det är möjligt att situationen hade varit ännu sämre om det inte vore för LHR.

Självklart kan man inte säga exakt hur saker hade sett ut, men om du läser hela mitt inlägg ovan så är det ju många andra saker som inte står rätt till

Hade det varit ’för gamers’ så hade väl de som köade prioriterats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har gått mer än ett år nu, hur länge ska vi vänta? Det tog veckor för miners att få ut över 60% på ETH och resten går att använda på andra valutor...

LHR var till för att byta SKU och byta MSRP och för att komma runt köerna på många tusentals gamers som bokade kort första månaden och blev lovade MSRP. Butikerna själva kompenserar mellanskillnaden sedan Nvidia slutat leverera kort med de gamla SKUerna...

Sluta försvara LHR, det är bara ett stort spel för galleriet och inget som alls hjälper någon utom Nvidia

En sekundär effekt är ju CMP-serien som är fullt brukbara GPUer som säljs i ett format som gör att de aldrig kan spelas på efter miningboomen är över, vi slösar alltså kisel på rena skräpkort när allt kisel är bokat för flera år framöver och vi lever i en komponentbrist som aldrig förr...

Tänk lite längre och ifrågasätt deras bakomliggande resonemang. De tar sina veslut för att tjäna pengar, gamers är inte viktiga som förr och de har redan 80% mindshare även när AMD har varit bättre och billigare...

Finns ju kort att få tag i alla fall. Vilket inte var fallet för sex månader sedan. Sedan verkar herrn inte läsa mina kommentarer alt. inte förstå min poäng i detta fallet. Min poäng var inte att priserna i första hand skulle gå ned utan att tillgången för de som inte jagar kryptovalutor skall få större tillgång.. vilket verkar vara fallet (om det beror på LHR eller ej vill jag lämna osagt). Däremot om priset inte bara beror på åtkomst utan pga. andra faktorer vid produktion så som brist på resurser etc. så kommer LHR inte göra något alls.

Och nej. Jag försvarar inte LHR. Jag påpekar bara chansen att det kan ha haft någon form av effekt i alla fall.

Skrivet av medbor:

Självklart kan man inte säga exakt hur saker hade sett ut, men om du läser hela mitt inlägg ovan så är det ju många andra saker som inte står rätt till

Hade det varit ’för gamers’ så hade väl de som köade prioriterats?

Och om de som köade gjorde det pga. andra orsaker än "Gaming"?

Skrivet av Pepsin:

Vi vet dock inte hur det hade sett ut utan LHR. Kretsbristen förvärrades under 2021 så det är möjligt att situationen hade varit ännu sämre om det inte vore för LHR.

Att det faktiskt går att få tag i kort idag.. vilket inte var fallet under stora delar av 2021 är bara ren fakta. Sedan om det beror på LHR eller pga. ökad produktion/sänkt efterfrågan vill jag lämna osagt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Lås upp det ni säljer så kommer ingen att hacka er för att låsa upp det ni säljer.

Permalänk
Medlem

"We have no evidence of ransomware being deployed on the NVIDIA environment or that this is related to the Russia-Ukraine conflict". Hybris? Varför ens nämna det? Men jag kanske är för puckad för att se några anledningar till korrelation mellan ett krig och att Nvidia blir hackade.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

LHR var till för att byta SKU och byta MSRP och för att komma runt köerna på många tusentals gamers som bokade kort första månaden och blev lovade MSRP. Butikerna själva kompenserar mellanskillnaden sedan Nvidia slutat leverera kort med de gamla SKUerna...

Det lär huvudsakligen vara för att undvika samma scenario som hände med 10-serien, där miners först sög upp varenda GPU, och lagom tills Nvidia hade rampat upp produktionen så dumpade miners GPUer varpå GPU-marknaden kraschade när det plötsligt fanns massor med begagnade kort men och inte i närheten av tillräckligt med kunder för att Nvidia skulle sälja slut på befintliga nya 10-seriekort.

Nvidia gick t.o.m. ut och halvt hotade distributörer att de skulle prioriteras ner för leveranser av kommande 20-serie om de inte köpte fler 10-serie.

Skrivet av medbor:

Sluta försvara LHR, det är bara ett stort spel för galleriet och inget som alls hjälper någon utom Nvidia

Det klart att det primära syftet är att Nvidia ska kunna behålla sina kunder på sikt, vem har sagt något annat? Miners är ju dagsländor som inte är en i närheten av lika pålitlig eller lojal kundgrupp som gamers.

Skrivet av medbor:

En sekundär effekt är ju CMP-serien som är fullt brukbara GPUer som säljs i ett format som gör att de aldrig kan spelas på efter miningboomen är över, vi slösar alltså kisel på rena skräpkort när allt kisel är bokat för flera år framöver och vi lever i en komponentbrist som aldrig förr...

Tar gärna någon officiell uppgift på att CMP-serien är GPUer som inte är defekta och skulle kunnat bli vanliga grafikkort.

Skrivet av medbor:

Tänk lite längre och ifrågasätt deras bakomliggande resonemang. De tar sina veslut för att tjäna pengar, gamers är inte viktiga som förr och de har redan 80% mindshare även när AMD har varit bättre och billigare...

Gamers lär vara den viktigaste kundgruppen för vanliga grafikkort i normala fall, jo. Men det klart att Nvidia inte vill hamna i en sits där den volatila kryptomarknaden styr om de säljer kort det här kvartalet eller om de får snabbstoppa fabriker istället.

Permalänk
Medlem

Är det bevisat att det som säljs nu efter attacken faktiskt är en fungerade metod för att ta sig förbi LHR-spärren? Tänker mest att det för någon vecka sedan var ett jäkla skriveri om en viss drivrutin som skulle göra just detta som sedan visade sig vara malware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det lär huvudsakligen vara för att undvika samma scenario som hände med 10-serien, där miners först sög upp varenda GPU, och lagom tills Nvidia hade rampat upp produktionen så dumpade miners GPUer varpå GPU-marknaden kraschade när det plötsligt fanns massor med begagnade kort men och inte i närheten av tillräckligt med kunder för att Nvidia skulle sälja slut på befintliga nya 10-seriekort.

Nvidia gick t.o.m. ut och halvt hotade distributörer att de skulle prioriteras ner för leveranser av kommande 20-serie om de inte köpte fler 10-serie.
Det klart att det primära syftet är att Nvidia ska kunna behålla sina kunder på sikt, vem har sagt något annat? Miners är ju dagsländor som inte är en i närheten av lika pålitlig eller lojal kundgrupp som gamers.
Tar gärna någon officiell uppgift på att CMP-serien är GPUer som inte är defekta och skulle kunnat bli vanliga grafikkort.
Gamers lär vara den viktigaste kundgruppen för vanliga grafikkort i normala fall, jo. Men det klart att Nvidia inte vill hamna i en sits där den volatila kryptomarknaden styr om de säljer kort det här kvartalet eller om de får snabbstoppa fabriker istället.

Ok, annan formulering: CMP-kislet hade lika gärna kunnat vara vanliga GPUer med vanliga bildutgångar om de ville. Om jag förstått det rätt är dagens serie i princip 2000-serien rakt av plus några beräkningskort från företagsvärlden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

"We have no evidence of ransomware being deployed on the NVIDIA environment or that this is related to the Russia-Ukraine conflict". Hybris? Varför ens nämna det? Men jag kanske är för puckad för att se några anledningar till korrelation mellan ett krig och att Nvidia blir hackade.

Håller egentligen med, men troligen har de fått de dumma frågorna tillräckligt många gånger redan, så de vill få med det i pressreleasen så de slipper svara mer gånger

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ok, annan formulering: CMP-kislet hade lika gärna kunnat vara vanliga GPUer med vanliga bildutgångar om de ville. Om jag förstått det rätt är dagens serie i princip 2000-serien rakt av plus några beräkningskort från företagsvärlden

CMP-korten tillverkas inte på samma process eller av samma bolag som förser RTX 30-serien med GPUer.

Sitter du på någon insiderinfo om Nvidias yields hos TSMC?

Om inte Nvidia säljer GPUer till miners så gör AMD det, så det är bara frågan om att minska volatiliteten i efterfrågan. Det går nog inte anklaga dem för att de inte försöker när de t.o.m. kickar igång tillverkning på en annan nod, hos en annan tillverkare, som för tillfället inte tillverkar deras gamingprodukter.

Kapacitetsbristen kommer bara lösas med minskad efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

LHR har dock aldrig varit ett direkt verktyg att få ned priserna. LHR existerar för att öka åtkomsten av grafikkort för "det vanliga folket" genom att försöka hålla kryptobrytare borta från korten. Vilket kan få effekt på priserna.. på sikt.

Enligt Nvidia var det det

Citat:

We believe this additional step will get more GeForce cards at better prices into the hands of gamers everywhere.

https://blogs.nvidia.com/blog/2021/05/18/lhr/?ncid=afm-chs-44...

Bättre priser för gamers eller för nvidia? Det står det inte.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Bättre priser för gamers eller för nvidia? Det står det inte.

Det ligger i Nvidias intresse att gamers stannar långsiktigt, och när prishöjningarna inte är i paritet med folks förväntningar så tappar de kunder till AMD och potentiellt Intel inom en snar framtid. Sen sitter ju folk gärna och jämför med grafikkortspriser från 2014 eller ännu längre tillbaka, helt likgiltiga inför det faktum hur priser och löner ändrats i övrigt i samhället under samma period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller egentligen med, men troligen har de fått de dumma frågorna tillräckligt många gånger redan, så de vill få med det i pressreleasen så de slipper svara mer gånger

Ja, så är det nog

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Troligen nvidia själva som vill göra TI korten mera attraktiva.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det ligger i Nvidias intresse att gamers stannar långsiktigt, och när prishöjningarna inte är i paritet med folks förväntningar så tappar de kunder till AMD och potentiellt Intel inom en snar framtid. Sen sitter ju folk gärna och jämför med grafikkortspriser från 2014 eller ännu längre tillbaka, helt likgiltiga inför det faktum hur priser och löner ändrats i övrigt i samhället under samma period.

De har ett väldigt starkt mentalt monopol på att vara "det bästa" i mina ögon. Mest featurecomplete. De har det snabbaste grafikkortet (sätter tonen i folks tankar) och de har RTX och DLSS. Så det handlar inte bara om priset, om man vill ha det så har man inget val, man får helt enkelt svälja priset. Och det är många som har blivit insålda på raytracing och dlss. Själv funkar det inte för mig, ena får man låga FPS av och det andra tar bort krispigheten. Själv bryr jag mig inte, men jag äger ett 3080 ändå.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De har ett väldigt starkt mentalt monopol på att vara "det bästa" i mina ögon. Mest featurecomplete. De har det snabbaste grafikkortet (sätter tonen i folks tankar) och de har RTX och DLSS.

Just nu ja, men det är också viktigt att komma ihåg att Nvidia inte är för stora för att misslyckas.

Skrivet av kelthar:

Så det handlar inte bara om priset, om man vill ha det så har man inget val, man får helt enkelt svälja priset. Och det är många som har blivit insålda på raytracing och dlss. Själv funkar det inte för mig, ena får man låga FPS av och det andra tar bort krispigheten. Själv bryr jag mig inte, men jag äger ett 3080 ändå.

Jag körde ju Nvidia även när de hade de sämre korten på marknaden, eftersom jag är lojal med mitt märke i det fallet, men jag skulle ju aldrig betala dagens priser för ett RTX 30-serie. Den prisnivån som är nu är fullständigt orimlig, särskilt i förhållande till vad övriga datorkomponenter kostar.