Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

”Zalman Wattera 800W 80+ Gold” för bara 649kr, väldigt billigt för ett helt modulärt nätaggregat med Guldstandard, märket är dock okänt för mig, någon som vet om det är något att ha?

Hade en fantastisk Zalman-fläkt till mitt ATI x1950 pro! Det var en massa år sedan, har inte sett något nytt från dem på länge, men med alla garantier osv så borde det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Zalman var 2000 talets början kungar på kylning och fläktar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

”Zalman Wattera 800W 80+ Gold” för bara 649kr, väldigt billigt för ett helt modulärt nätaggregat med Guldstandard, märket är dock okänt för mig, någon som vet om det är något att ha?

Zalman har varit borta ur Sverige ett tag men backar du ett tag så fanns de här med lådor och kylare i toppklass för de som vill ha tysta datorer, idag ser deras lådor mer standard ut och hur deras nätdelar presterar vet jag inte.
Men de har ju Reseratorn

https://www.zalman.com/US/Product/ProductDetail.do?pageIndex=...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Också nyfiken på Zalman-aggen men hittar i princip ingen info eller tester.
Har en stark magkänsla av att fläkten kommer låta otrevligt även i svaga laster.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt till några hundralappar för en valfri känd modell, så man vet vad man får.
Men är budgeten extremt tajt så ...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Också nyfiken på Zalman-aggen men hittar i princip ingen info eller tester.
Har en stark magkänsla av att fläkten kommer låta otrevligt även i svaga laster.

Mmm, scrollar man ner en bit på Zalmans egna produktsida på tex 800 wattaren så verkar lägsta varvtal vara 1000rpm:
https://www.zalman.com/US/Product/ProductDetail.do?pageIndex=...
(från 0-500w förbrukning ungefär)
Det är relativt högt varvtal så kan nog höras... (kanske inte otrevligt högt beroende på smak, men långt från tyst)
Bortsett från det säger ju hemsidan att det är en någorlunda modern DC till DC lösning med japanska kondningar, så borde vara prisvärt sett ur det perspektivet!
Ingen aning vad det är för OEM som tillverkar den dock...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

ja, igår natt var det BEG, men nu tillbaka igen till detta:
https://i.postimg.cc/Gp25zDMM/bild.png

https://www.amazon.de/dp/B07W7YBB9H?th=1&psc=1

12TB var nedsatt till 209€ nu

Permalänk
Snusfri

Istället för att mecka med att plocka ur disk, inte veta riktigt vad man får osv så skulle jag helt klart lägga till några hundralappar och köpa en Seagate Exos X16 16TB som är en enterprisedisk.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Några hundralappar? Det är väl ca 50% mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Också nyfiken på Zalman-aggen men hittar i princip ingen info eller tester.
Har en stark magkänsla av att fläkten kommer låta otrevligt även i svaga laster.

https://www.techpowerup.com/review/zalman-zm1000-ebt/12.html

Skrivet av Roger W:

Det är relativt högt varvtal så kan nog höras... (kanske inte otrevligt högt beroende på smak, men långt från tyst)
Bortsett från det säger ju hemsidan att det är en någorlunda modern DC till DC lösning med japanska kondningar, så borde vara prisvärt sett ur det perspektivet!
Ingen aning vad det är för OEM som tillverkar den dock...

Verkar vara en nackdel med den, ja. Men i övrigt verkar det vara bra skit, så beställde en 700W. 🙂

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

https://www.techpowerup.com/review/zalman-zm1000-ebt/12.html

Verkar vara en nackdel med den, ja. Men i övrigt verkar det vara bra skit, så beställde en 700W. 🙂

Det är inte samma agg utan föregångaren till det här agget. (recensionen är från 2015)
Nya heter EBTII... Se Zalmans produktsida jag länkade till.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av läderimitation:

Några hundralappar? Det är väl ca 50% mer?

Vet inte hur du får ca 350:- mer till 50% mer?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

En kompis har den. Tycker texten ser bättre ut än 1440p. Svärtan är rätt bra (ganska mörk default inställning), han har viss BLB i ett hörn men inget katastrofalt.
Han hade problem med att hitta info om att man ändrar input till DP genom powerknappen som är en liten joystick, så svårt att få igång i början när man inte vet hur man byter till DP istället för HDMI.
För egen del så gillar jag ultrawide till spelande enormt mycket mer, jag får viss 4:3 flashback med normala 16:9 skärmar idag.

Kanske lite sen svar nu när priset inte längre gäller men... kanske kommer det som deal igen.

I övrigt så är det en LCD, har man använt OLED TV så kan man tycka att LCD inte duger..

Tack så mycket för ditt svar.

Allt som du skrev stämde överens med min sits haha. Jag kommer från Qled samt Oled, så jag trodde först att jag fick någon billig skärm först. Min lider också av blb vid ena hörnet.

Men för 5000kr lär jag knappast få bättre, speciellt då skärmen har 2.1 HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, scrollar man ner en bit på Zalmans egna produktsida på tex 800 wattaren så verkar lägsta varvtal vara 1000rpm:
https://www.zalman.com/US/Product/ProductDetail.do?pageIndex=...
(från 0-500w förbrukning ungefär)
Det är relativt högt varvtal så kan nog höras... (kanske inte otrevligt högt beroende på smak, men långt från tyst)
Bortsett från det säger ju hemsidan att det är en någorlunda modern DC till DC lösning med japanska kondningar, så borde vara prisvärt sett ur det perspektivet!
Ingen aning vad det är för OEM som tillverkar den dock...

~1000rpm i vila känns ju helt klart bedrövligt, enda sättet för mig att överleva det vore att bryta garantin och sätta in en annan fläkt eller ett motstånd :/
Då känns det helt klart bättre att lägga på några hundra och få ett tyst och bra agg från början, men ska ta mig en rejäl funderare, stort tack för länken.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Haft fem Zaman PSU alla har dött med tiden.
Urkass kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är inte samma agg utan föregångaren till det här agget. (recensionen är från 2015)
Nya heter EBTII... Se Zalmans produktsida jag länkade till.

Aha, tack! Bör vara likvärdigt tänker jag, och i så fall är det ju just fläkthastigheten som sticker ut.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Haft fem Zaman PSU alla har dött med tiden.
Urkass kvalitet.

Samma modell? Eller köpte du olika varje gång?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Istället för att mecka med att plocka ur disk, inte veta riktigt vad man får osv så skulle jag helt klart lägga till några hundralappar och köpa en Seagate Exos X16 16TB som är en enterprisedisk.

Kör 4 stycken sådana och jag håller med. Just garantifrågan blir ett problem. Men från en WD mybook 12TB och uppåt så får man en whitelabel. CMR, 5400rpm. Faktiskt tystare än wd red plus som snurrar i 7200rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Samma modell? Eller köpte du olika varje gång?

Hade zalman 750 / 850 modeller. Var ett tag sen men är budget agg.
Efter några år dog dom bara. Tror det var kondring som har problem. Undvik billiga skräp modell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasson39:

Tack så mycket för ditt svar.

Allt som du skrev stämde överens med min sits haha. Jag kommer från Qled samt Oled, så jag trodde först att jag fick någon billig skärm först. Min lider också av blb vid ena hörnet.

Men för 5000kr lär jag knappast få bättre, speciellt då skärmen har 2.1 HDMI.

Ja, för 5k så är det bra. Jag hoppas på "4K" variant i ultrawide format innan nästa byte.
BLB är lite i vänstra hörnet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Istället för att mecka med att plocka ur disk, inte veta riktigt vad man får osv så skulle jag helt klart lägga till några hundralappar och köpa en Seagate Exos X16 16TB som är en enterprisedisk.

Verkar vara en del strul med garantin på Exos-diskar. Läste lite i kommentarsfältet på Amazon och det verkar som om att Seagate nekar garanti på Exos-diskar som är sålda till privatpersoner, garantin gäller endast ursprungliga köparen, dvs distributören eftersom det är en enterprisedisk.

Inget jag själv har koll på dock eftersom jag inte har köpt någon sådan disk.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Verkar vara en del strul med garantin på Exos-diskar. Läste lite i kommentarsfältet på Amazon och det verkar som om att Seagate nekar garanti på Exos-diskar som är sålda till privatpersoner, garantin gäller endast ursprungliga köparen, dvs distributören eftersom det är en enterprisedisk.

Inget jag själv har koll på dock eftersom jag inte har köpt någon sådan disk.

Då får du utnyttja konsumentköplagen som troligtvis fungerar ungefär lika bra.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Då får du utnyttja konsumentköplagen som troligtvis fungerar ungefär lika bra.

Javisst, mot återförsäljaren ja. Men man ska nog inte räkna med 5 års garanti, och egentligen inte räkna med mer än sex månader för därefter ligger bevisbördan på dig att visa att felet var ursprungligt.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Fem år var bra garantivillkor.

Med en hårddisk är det knappast svårt för dig att bevisa det efter sex månader (och upp till tre år), om du nu inte förstör den av yttre åverkan.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Tack för tipset! Blev Cyberpunk 2077 för 259:-

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av THB:

Vet inte hur du får ca 350:- mer till 50% mer?

Missade att det länkades till 12/16 Tb-versioner.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av tomle:

Verkar vara en del strul med garantin på Exos-diskar. Läste lite i kommentarsfältet på Amazon och det verkar som om att Seagate nekar garanti på Exos-diskar som är sålda till privatpersoner, garantin gäller endast ursprungliga köparen, dvs distributören eftersom det är en enterprisedisk.

Inget jag själv har koll på dock eftersom jag inte har köpt någon sådan disk.

Inga problem alls.
Jag beställde 2st från Amazon.de, de skickades från USA och ena var DOA när de kom fram.
Anmälde det till säljaren, han skickade en fraktsedel som jag skrev ut, anmälde upphämtning hos FedEx, tog någon dag innan disken var framme hos säljaren, fick tillbaka pengarna för den disken.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men från en WD mybook 12TB och uppåt så får man en whitelabel. CMR, 5400rpm. Faktiskt tystare än wd red plus som snurrar i 7200rpm.

Är det inte fortfarande så att de i praktiken snurrar i 7200 rpm och bara är benämnda "5400 rpm class" baserat på prestandan? Det har ju gjorts frekvensanalyser på detta innan som visat att så är fallet. Numera tillverkar ju WD och andra enbart ett fåtal modeller och sedan binnar dem till olika produktsegment.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Finally secured a PS5 from elgiganten. It kept showing the "all stocks were allocated", but I kept trying - guess who won! My friend's husband will be very excited and happy (I hope) this weekend!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torna:

Är det någon som har erfarenhet? De reviews jag läst är positiva, förutom att borsten inte är så bra på mattor.

User reviews på amazon så klagar folk på att det inte går att få tag på påsar till stationen, annars verkar alla nöjda. Men oåsar finns på samsung.se så det verkar inte vara ett problem.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex