Samsungs speloptimering stryper prestanda till tusentals applikationer

Permalänk
Melding Plague

Samsungs speloptimering stryper prestanda till tusentals applikationer

Funktionen Game Optimizing Service ska undvika överhettning vid spel men begränsar även prestanda för tusentals andra applikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så problemet är att det inte bara gäller spel när appen(GOS) begränsar prestanda osv ?

Jag frågar för jag fatta fel först, läste som att GoS slöar ner exempelvis Netflix när man spelar.
Tänkte vem fan spelar samtidigt som man kollar Netflix eller betalar räkningar

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ska vi förstå detta som att man istället för att köra vissa appar snabbare under recensioner (ett fusk vi sett ibland) så bromsar man alla andra appar så att bara vissa får tillgång till full prestanda? Det ger ju precis samma resultat: Vissa appar (företrädesvis de som används vid recensioner) får mer systemresurser än andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Ska vi förstå detta som att man istället för att köra vissa appar snabbare under recensioner (ett fusk vi sett ibland) så bromsar man alla andra appar så att bara vissa får tillgång till full prestanda? Det ger ju precis samma resultat: Vissa appar (företrädesvis de som används vid recensioner) får mer systemresurser än andra...

Nej den begränsar väl snarare spel-applikationer från att nyttja all prestanda för att minska risken för överhettning, men att klassificering av spel-applikationer råkar även innefatta vanliga applikationer.

Permalänk

Det är en bugg. Sedan tycker jag inte mobilen behöver ha maximal prestandaöverallt på bekostnad av batteritid.
Där det är en svår avvägning vilken prestanda som behöves, men den sista boasten som drar extra mycket ström behöver jag inte ha i netflex. Om det inte vore för att neflexfilmen hackar och det gör den ibland, men då är det på grund av dålig täckning av mobilt bandbredd.

Något jag tycker dagens mobiler har blivit är väldigt bloatad. På mina symbian 60 mobiler runt år 2005 körd jag massor av spel etc. Och datakraften i dem var typ obefintlig emot idag. Sedan sitter man idag och pratar om 8 core 12GB ram på en mobil är det tillräckligt.. -Vafan, hade folk år 2005 frågat om vad man skulle göra på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Nej den begränsar väl snarare spel-applikationer från att nyttja all prestanda för att minska risken för överhettning, men att klassificering av spel-applikationer råkar även innefatta vanliga applikationer.

Förutom prestandatesten som personen ovan dig påpekade...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Vad är problemet? Optimeringen fungerar ju - lägre energiförbrukning. 😁

Permalänk
Medlem

iPhones är i illa behov av någon slags prestanda/batteri optimering för applikationer!

Flertal tyngre spel som hettar upp mobilen något vansinnigt! Men som varken skapar värme eller prestanda problem i strömspar läget. Lite bökigt att hålla på med strömsparläget av o på bara.
(Vet att "genvägar" appen kan stänga av o på strömspar baserat på utvalda applikationers användande. Men. Känns konstigt att ett sådant hack ska behövas.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Så problemet är att det inte bara gäller spel när appen(GOS) begränsar prestanda osv ?

Jag frågar för jag fatta fel först, läste som att GoS slöar ner exempelvis Netflix när man spelar.
Tänkte vem fan spelar samtidigt som man kollar Netflix eller betalar räkningar

Förstod heller inte om det var detta som åsyftades.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av dr904:

iPhones är i illa behov av någon slags prestanda/batteri optimering för applikationer!

Flertal tyngre spel som hettar upp mobilen något vansinnigt! Men som varken skapar värme eller prestanda problem i strömspar läget. Lite bökigt att hålla på med strömsparläget av o på bara.
(Vet att "genvägar" appen kan stänga av o på strömspar baserat på utvalda applikationers användande. Men. Känns konstigt att ett sådant hack ska behövas.)

Jag tror dock iPhone är bäst när det gäller detta. Främst för att deras cpu presterar bäst och den inte blir så varm. Men även om de skulle köra med exakt samma cpu, så finns det så många användare så det blir väl avtestad.

Min åsikt kring dagens mobiler är att vi börjar komma till läget att strömförbrukning är det absolut viktigaste om man såklart har en vettig grundprestanda. (vilket alla billiga android inte har om man ska spela krävande spel på dem)

Om vi tar Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1. Så är min åsikt att det jag helst skulle vilja ha är lägre strömförbrukning, inte högre prestanda. Och Apple briljerar just på liten strömförbrukning:
https://www.notebookcheck.net/Power-hungry-Snapdragon-8-Gen-1...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dr904:

Jag har personligen kommit till insikt att tyngre applikationer och spel gör sig bäst på en dator dedikerad för det. Har bara min telefon för vad den är; en telefon. 🤷‍♂️ Problem löst.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Jag har personligen kommit till insikt att tyngre applikationer och spel gör sig bäst på en dator dedikerad för det. Har bara min telefon för vad den är; en telefon. 🤷‍♂️ Problem löst.

Jag känner Déjà vu känsla från flera gånger under årens tid. Alltifrån när mobilerna fick sms (gsm), kunde läsa mail, surfa med fotografera på.
Att man antagligen går hem och gör det. Eller att man har personliga assistenter som hela tiden släpar med ens större utrustning. Så om man ska fotografera något roligt man råkar se, så ber man bara assistenten som bär ens kamerautrustning att ta fram ens DSLR kamera + megastora optik. Och man får en otroligt mycket bättre bild än vad man hade fått från en mobil.

Lite samma sak är det med mobilspel. Folk har dötider på olika ställen, bussar, tåg, väntrum etc. Att släppa med sig 15kg tunga desktop orkar få. Men om man har 2st assistenter där en bär datorn, den andra skärmen plus tangentbord och mus. Så är detta betydligt bättre än att spela på en mobil. ,-)

Min poäng är att det är irrelevant att jätteklumpig utrustning är bättre för vissa saker. Då det är ytterst få som har råd att anställa folk som bär dessa saker åt en.

Permalänk
Medlem

Hehe

"På listan ingår även appar från Samsung självt, men inga benchmark-appar som får fritt spelrum. En av användarna som gjorde upptäckten har i ett Youtube-klipp visat hur stor effekt GOS har, genom att ändra namn på benchmark-testet 3D Mark till ”Genshin Impact”, ett av de spel vars prestanda stryps av mjukvaran.

Med sitt vanliga namn ger 3D Mark 2 618 poäng i testet Wild Life Extreme. Med det fejkade namnet blir resultatet istället 1 141 poäng – mindre än hälften så hög prestanda."

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Processorn har ju lågenergikärnor just för att ha bättre balans mellan batteritid/värmeutveckling och prestanda. Se till att de används istället.

Permalänk
Medlem

Pga sånt här kör jag stock ROM så lite som möjligt.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

vilket skämt, ingen billig telefon direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hehe

"På listan ingår även appar från Samsung självt, men inga benchmark-appar som får fritt spelrum. En av användarna som gjorde upptäckten har i ett Youtube-klipp visat hur stor effekt GOS har, genom att ändra namn på benchmark-testet 3D Mark till ”Genshin Impact”, ett av de spel vars prestanda stryps av mjukvaran.

Med sitt vanliga namn ger 3D Mark 2 618 poäng i testet Wild Life Extreme. Med det fejkade namnet blir resultatet istället 1 141 poäng – mindre än hälften så hög prestanda."

https://m3.idg.se/2.1022/1.763524/samsung-anklagas-for-att-st...

👍

Permalänk
Moderator
Moderator

I en perfekt värld hade alla telefonappar varit välkodade och optimerade vilket lett till att telefontillverkarna inte behövt tänka alls på den biten. I vår värld är det sällan eller aldrig så, appar kodas på en kafferast till lägsta möjliga kostnad, är ruskigt ineffektiva och fylls av animerade ikoner, helt onödiga systemanrop och all annan möjlig skit som får dem att förbruka mångdubbelt mer resurser än de egentligen behöver.

Lösningen blir då att tillverkarna artificiellt begränsar dessa inte på långa vägar optimerade appar, så att användaren får en aceptabel upplevelse och en telefon vars batteri inte behöver laddas flera gånger om dagen.
Sedan kanske Samsung begränsat lite för hårt i vissa fall, det är ett föga oväntat resultat när det rör sig om tiotusentals appar som skall begränsas av samma system.

Problemet här är alltså inte tillverkaren i sig, utan det träsk av horribelt kodade appar genomsnittsanvändaren förväntar sig kunna använda utan att göra märkbart avkall på batteritiden.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av dr904:

Villken iPhone har du ? Min 13ProMax har inte det problemet den är så energieffektiv så den blir knappt ljummen vid spel , iPhones har ingen kylpasta eller direkt kontakt med baksidan eller ramen för deras energieffektivitet är så bra så det behövs inte

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Villken iPhone har du ? Min 13ProMax har inte det problemet den är så energieffektiv så den blir knappt ljummen vid spel , iPhones har ingen kylpasta eller direkt kontakt med baksidan eller ramen för deras energieffektivitet är så bra så det behövs inte

Jag har en 13 Pro.
Ladda ner The Pathless eller Genshin Impact så får du se på andra bullar!

Visst. Majoriteten av småspel är det inga problem med. Men många av spelen med lite bättre grafik hettar upp mobilen rätt duktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Och jag har kommit till insikt att min matlagning inte är lika god som min mors. Så jag väntar med att äta tills jag har en chans att besöka henne.
Kan ta ett antal dagar ibland utan mat. Men jag slipper strulet med att laga eget, eller köpa från resturang. Så problem löst!
(obs. sarkasm)

Permalänk
Medlem

Samsung lägger gärna in nya funktioner, men hur är det med QA egentligen?
Om de måste strypa prestandan vad är då nyttan av lägga in högre frekvenser?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Hatesunday:

Så då behöver de inte laddas heller? Visst, iPhone är för vissa nice men de håller sig ändå inom fysikens lagar

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Så då behöver de inte laddas heller? Visst, iPhone är för vissa nice men de håller sig ändå inom fysikens lagar

Jo den behövs laddas varannan dag eller varje dag vid högre belastning då går det inte klara sig ett dygn enns.
Ja det gör dom, men om dom hade haft någon form av kylpasta och direkt kontakt med mobilens chassi/baksida då hade den givetvis blivit varmare. Och ja det hade behövts för att avleda värmen när man kör tyngre applikationer det hade bara soc/CPU mått bra av prestera bättre innan den trottlar .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nice, först OnePlus förra året och nu Samsung.

Permalänk
Skrivet av dr904:

Jag har en 13 Pro.
Ladda ner The Pathless eller Genshin Impact så får du se på andra bullar!

Visst. Majoriteten av småspel är det inga problem med. Men många av spelen med lite bättre grafik hettar upp mobilen rätt duktigt!

Oj the patles fick min mobil att agera som en handvärmare den blir ruggigt varm, nästan så jag vill göra som jag gjorde på min iPhone X där jag riggade upp glas baksidan i fräsen och fräste bort glaset 12*12mm av glaset och satte en kylfläns direkt på Cpun, förstör ju både ip klassificeringen och garantin. Men tänkte att jag väntar tills min garanti är utgången sen blir det att göra så. Kan behövas ett par baksidor i glas om man råkar spänna för hårt i fräsen spricker glaset och om det är för löst så vibrerar / hoppar glaset och går sönder när man ska fräsa ut den.
Men resultatet är grymt om man håller toleranserna nära kylflänsens mått då går det inte se att det är gjort själv utan ser proffesionellt ut

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (provocerande/otrevliga inlägg samt svar)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...