Permalänk

Datorn crashar vid idle

Hej,

Jag har ett stort problem med att min dator hänger sig totalt randomly när den är idle.
Sitter jag vid datorn, spelar, gör vad som helst så händer ingenting.

Lämnar jag datorn så kan den hänga sig precis när som helst.

Alla vanliga energisparläge är avaktiverade, även att HDD ska gå ner i strömsparläge.
(har tänkt att det kan ha med detta att göra)

Men problemet kvarstår efter att jag bytat
* Moderkort
* Ram
* CPU
och installerat windows 11 på en annan hårddisk.

Det som är kvar är nätagg och gpu.
* Seasonic Focus GX 750W
* KFA 2070 super

Har någon några idéer så hade jag varit super tacksam..

Tack på förhand!

Permalänk

Kan det vara pga av nätagg? Någon gissning hade uppskattats om någon sitter på en

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vilka delar har du bytt från och vilka delar har du bytt till?
Koppla från alla delar du absolut inte behöver, använd intern GPU om du kan.
Annat chassi? Är allt korrekt monterat?
Hur har du testat/Vilka kombinationer?

Det är bara byta till originaldelar och pröva med nytt agg, se till att använda medföljande kablar.

Permalänk
Skrivet av beanflicker:

Kan det vara pga av nätagg? Någon gissning hade uppskattats om någon sitter på en

kan mycket väl bero på nätagget om det ger för ojämn spänning så den får div hårdvara att inte fungera som den ska.

beskriv det du kallar "hänger sig" lite närmare då hänger sig kan betyda lite olika saker för olika personer och sett allt från random cold reboot till blåskärm eller att hela bara bilden frusit men ljud osv fortsätter spelas upp eller bilden frusit. ljud frusit, tar inte emot några som helst input från mus eller tangentbord.

men generellt
random reboot utan felmedelande så som BSOD bara pang boom omstart= Nätagg.
Alla andra typer = drivrutiner, trasighårdvara, för ostabil strömförsörjning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Vad säger loggboken?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Är det ett strömsparläge du inte kommer ur?

Permalänk
Medlem

Har haft ett liknande problem med min dator, anledningen var att moderkortet inte fick tillräckligt med kylning när processorn inte var belastad (dvs fläktarna gick för sakta) fast jag har iofs en ganska speciell burk.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan mycket väl bero på nätagget om det ger för ojämn spänning så den får div hårdvara att inte fungera som den ska.

beskriv det du kallar "hänger sig" lite närmare då hänger sig kan betyda lite olika saker för olika personer och sett allt från random cold reboot till blåskärm eller att hela bara bilden frusit men ljud osv fortsätter spelas upp eller bilden frusit. ljud frusit, tar inte emot några som helst input från mus eller tangentbord.

men generellt
random reboot utan felmedelande så som BSOD bara pang boom omstart= Nätagg.
Alla andra typer = drivrutiner, trasighårdvara, för ostabil strömförsörjning.

Typ om skärmarna släcks ner, eller dator står orörd i 5 minuter, så fryser den.
Inga ljud, ingenting, man ser liksom att skärmarna tänder upp och sen är bilden frusen där jag var senast.

Lämnar jag den med typ youtube på som går kontinuerligt i bakgrunden så fryser den inte.

Alla energisparläge är avstängda, även att hårddiskarna inte heller får gå ner i energisparläge.

Fortfarande så sjukt irriterande, nu ETT ÅR senare..

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Vad säger loggboken?

Vilken loggbok, hur kollar jag detta?

Permalänk
Skrivet av lassesjo:

Är det ett strömsparläge du inte kommer ur?

Skärmarna släcks, ej något annat, jag tänker att det inte borde påverka, men det gör det kanske?

kommer inte ihåg om detta händer när skärmarna inte släcks..

Borde ändå inte hända tycker jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beanflicker:

Vilken loggbok, hur kollar jag detta?

I Windows 10 finns den i alla fall här:
Control Panel\System and Security\Administrative Tools\

Där finns Event Viewer som du kan köra för att se olika former av loggar. Nästa gång det händer så leta efter misstänkta händelser kring samma tidpunkt i loggen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av beanflicker:

Hej,

Jag har ett stort problem med att min dator hänger sig totalt randomly när den är idle.
Sitter jag vid datorn, spelar, gör vad som helst så händer ingenting.

Lämnar jag datorn så kan den hänga sig precis när som helst.

Alla vanliga energisparläge är avaktiverade, även att HDD ska gå ner i strömsparläge.
(har tänkt att det kan ha med detta att göra)

Men problemet kvarstår efter att jag bytat
* Moderkort
* Ram
* CPU
och installerat windows 11 på en annan hårddisk.

Det som är kvar är nätagg och gpu.
* Seasonic Focus GX 750W
* KFA 2070 super

Har någon några idéer så hade jag varit super tacksam..

Tack på förhand!

Har precis samma problem som dig. Helt ny dator. Skickade tillbaka alla delar utom nätagg samt gpu. Nu när jag har byggt ihop datorn igen med de nya delarna har jag samma problem. Datorn fryser och oftast i idle. Borde ju vara nätagget eller gpun som spökar i mitt fall? Frustrerande minst sagt.

Permalänk
Medlem

Förstår att detta kanske inte är lösningen för just ditt problem men testa att byta webbläsare till firefox och undvik chrome i ett par dagar och se hur det blir. Hade också många kraschar ett bra tag innan jag listade ut att det var chrome som strulade, eller rättare sagt när jag streamar video från youtube.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Förstår att detta kanske inte är lösningen för just ditt problem men testa att byta webbläsare till firefox och undvik chrome i ett par dagar och se hur det blir. Hade också många kraschar ett bra tag innan jag listade ut att det var chrome som strulade, eller rättare sagt när jag streamar video från youtube.

Tack, ska testa det.

När jag går in på enhetshanteraren och kollar ser det ut som jag har 3 stycken tangentbord och 2 stycken möss/pekdon fast jag bara har ett tangenbord och en mus. Ska det verkligen vara så?

Permalänk
Medlem

Kör ni med DP kablar? Fanns det inte en tråd här på forumet om liknande problemställningar (efter sleep ingen bild förrän omstart) som berodde på dåliga DP kablar?

Lycka till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Kör ni med DP kablar? Fanns det inte en tråd här på forumet om liknande problemställningar (efter sleep ingen bild förrän omstart) som berodde på dåliga DP kablar?

Lycka till?

Ja, jag har Display port mellan skärm och grafikkort. Ingick med grafikkortet.
Vart hittar jag den tråden om det månntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grand03:

Ja, jag har Display port mellan skärm och grafikkort. Ingick med grafikkortet.
Vart hittar jag den tråden om det månntro?

Här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"