Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Hur funkar det om man har 0 i inkomst men ändå har lån? Jag studerar och har 0 i inkomst men har ändå en bostadsrätt med lån på. Ska ränteavdraget kvittas mot inkomst eller hur funkar det? Så i mitt fall blir det ändå 0?

Ränteutgifter kvittas väl i första hand mot kapitalinkomster. Överskjutande belopp kan sedan användas för att sänka inkomst av tjänst. Har du inga inkomster alls så tror jag att ränteavdraget brinner inne. Jag tror inte att du kan spara det till kommande år men är osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Hur funkar det om man har 0 i inkomst men ändå har lån? Jag studerar och har 0 i inkomst men har ändå en bostadsrätt med lån på. Ska ränteavdraget kvittas mot inkomst eller hur funkar det? Så i mitt fall blir det ändå 0?

Man räknar som så att avdraget sänker din beskattningsbara inkomst.
Är det redan noll kan du inte få tillbaka något.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blub:

Hur funkar det om man har 0 i inkomst men ändå har lån? Jag studerar och har 0 i inkomst men har ändå en bostadsrätt med lån på. Ska ränteavdraget kvittas mot inkomst eller hur funkar det? Så i mitt fall blir det ändå 0?

Skrivet av vargeEEEEn:

Skulle anta att du måste betala skatt för att kunna få tillbaka skatt

Om du betalar ränta, så får du tillbaka lite av det vid deklarationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Om du betalar ränta, så får du tillbaka lite av det vid deklarationen.

Fast du måste väl faktiskt ha betalat in skatt för att kunna få tillbaka skatt (i det här fallet ränteavdraget)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Om du betalar ränta, så får du tillbaka lite av det vid deklarationen.

Man kan inte göra avdrag om man inte har någon inkomst till att börja med.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Man kan inte göra avdrag om man inte har någon inkomst till att börja med.

Känns som "detaljer".. men skratteverket garvar nog gott åt sådant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blub:

Hur funkar det om man har 0 i inkomst men ändå har lån? Jag studerar och har 0 i inkomst men har ändå en bostadsrätt med lån på. Ska ränteavdraget kvittas mot inkomst eller hur funkar det? Så i mitt fall blir det ändå 0?

Har du inte betalat in skatt så är det svårt att ha något att kvitta emot. Därför kan det vara en fördel att låta föräldrarna äga 5% av din borätt och skicka över hela ränteavdraget till de. Då kan de nyttja det (förutsatt att det betalar skatt)

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på skatt och twitch?
Jag fick ett epost ifrån Amazon om någon skatt. Tjänade lite pengar på twitch förra året. Småpengar förvisso. Men är det någon som har någon koll på vad man ska göra? Behöver man betala in något?

"The box 7a of the form shows the withholding tax that Amazon paid on your behalf."

Är jag skyldig Amazon pengar?

Permalänk
Medlem

Alla jag känner har fått sina besked via Kivra utom jag. Betyder det då att jag inte kommer få tillbaka något detta år? 😄

Edit: Nej men så funkar det väl ändå inte? 😄 Kanske Kivra som krånglade i år för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Någon som har koll på skatt och twitch?
Jag fick ett epost ifrån Amazon om någon skatt. Tjänade lite pengar på twitch förra året. Småpengar förvisso. Men är det någon som har någon koll på vad man ska göra? Behöver man betala in något?

"The box 7a of the form shows the withholding tax that Amazon paid on your behalf."

Är jag skyldig Amazon pengar?

Det är väl snarare så att amazon har betalat in skatten till amerikanska Skatteverket (IRS) å dina vägnar? Jag tror inte att du skall behöva betala någon mer skatt dit, dock kanske du måste lämna in en deklaration till IRS men jag kan detta för dåligt.

Permalänk
Medlem

Då var det deklarerat för i år

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Då var det deklarerat för i år

Dom öppnar väl imorgon? Inte loggat in och kollat idag iofs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N_Micke:

Då var det deklarerat för i år

Japp, samma.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Färdigdeklarerat 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Var ju tvungen att kolla nu när flera skriver, så nu är deklarationen klar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Steffe:

Dom öppnar väl imorgon? Inte loggat in och kollat idag iofs.

Det är lite tradition vid det här laget tror jag, de smygöppnar dagen innan utan att berätta om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är lite tradition vid det här laget tror jag, de smygöppnar dagen innan utan att berätta om det.

Troligtvis för att lätta på trycket för servrarna skulle jag tro. Lär gå hyffsat sirapsegt om alla skulle logga in prick kl 08:00 eller nånting 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Troligtvis för att lätta på trycket för servrarna skulle jag tro. Lär gå hyffsat sirapsegt om alla skulle logga in prick kl 08:00 eller nånting 😅

Gick riktigt tungt runt 9:40 idag. Fick vänta 7-8 minuter innan jag kunde logga in men väl inloggad gick det något segt men helt ok. Ca 8400 kr tillbaka, landar rakt in i semesterkassan.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Deklarationen inskickad, beräknat belopp att få tillbaka 72kr
(och under 100kr så ligger kvar till nästa år, så jag är redan ahead-of-the-game nästa år! )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

ca 1800kr tillbaka.
Fick även veta både löneökning (sänkning iom inflation) och bonusen (woop) idag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Gick riktigt tungt runt 9:40 idag. Fick vänta 7-8 minuter innan jag kunde logga in men väl inloggad gick det något segt men helt ok. Ca 8400 kr tillbaka, landar rakt in i semesterkassan.

7600, varav det räcker till 3/4 av en soffa som är beställd

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Deklarerat. 2600kr tillbaka redan i början av April.

Permalänk
Medlem

Deklarerat, 8k som jag får ut lagom till semestern. Har sålt värdepapper så var tvungen att komplettera med en K4.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Blir att betala drygt 15kkr. Bättre än väntat iaf.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

17k tillbaka efter reseavdraget, hade varit fint att få dem nu ill påsken men det får duga till sommaren.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Att betala: 67 872:-

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

12k tillbaka ungefär. Blir en robotdammsugare.

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Hedersmedlem

16k tillbaka för mig

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Då var det avklarat, 479:- swishat till skatteverket.
Vet inte om jag ska säga att det suger att inte kunna göra reseavdrag med tanke på hur mycket man sparat på att slippa pendla, men trist att betala

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Deklarerat, 8k som jag får ut lagom till semestern. Har sålt värdepapper så var tvungen att komplettera med en K4.

Värdepapper som då inte varit på isk?

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q