Quiz: Medlem utmanar dina kunskaper om Unix

Permalänk

Bommade den om Apples unix.

Den om antal kärnor i en UE10000 var lite av en chansning också. Vi hade några UE4500 osv på jobbet och de hade 2 kärnor per kort. Så förstod att det behövde vara fler än 8.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Jag är beredd att stämma in i kören, kör Linux i botten på båda stationära burkarna hemma och pular en del men tid eller motivation för att sätta mig in i vi(m) finns inte. Ska det kodas görs det i en IDE för min del, har inte tillräckligt bra minne för att komma ihåg alla tangentkombinationer trots vi-tutorial eller vad det käcka programmet heter....

Precis så ser jag det också. Vill jag koda använder jag VSCode. Funkar säkert bra med Atom eller Sublime Text också, men VSCode är riktigt bra skit. Vill jag ändra i konfigurationsfiler i Linux använder jag Nano. Det funkar liksom och det är enkelt. Vi eller Emacs (även om Vi är mer komlicerat) kräver ju i princip att läsa och memorera manualen. Sånt blir man ju bar förbannad på.

Permalänk
Medlem

Happy Meal Ethernet?? o_O

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Precis så ser jag det också. Vill jag koda använder jag VSCode. Funkar säkert bra med Atom eller Sublime Text också, men VSCode är riktigt bra skit. Vill jag ändra i konfigurationsfiler i Linux använder jag Nano. Det funkar liksom och det är enkelt. Vi eller Emacs (även om Vi är mer komlicerat) kräver ju i princip att läsa och memorera manualen. Sånt blir man ju bar förbannad på.

Tiden har sprungit ifrån vi på väldigt många sätt.
Men tänk på att när vi skrevs så fanns inte någonting liknande VSCode. Microsoft var ett nytt bolag som gjorde BASIC-tolkar.
Riktiga terminaler som man kunde köra en helskärmseditor på var svindyra och inte något som alla datoranvändare hade tillgång till, utan teletypes användes flitigt vilket gjorde att radeditorer var vanliga.
Enda egentliga skälet till att lära sig vi idag är att det är den texteditor man kan utgå från finns installerad på i stort sett alla Unix-baserade system, och därmed eventuellt den enda texteditor som finns tillgänglig om systemet har kraschat tillräckligt hårt.
För normalt bruk så finns det mycket riktigt mer lättanvända alternativ.

Det är många små egenheter och konstigheter hos Unix som blir mycket mer begripliga när man tänker på vilken typ av hårdvara det ursprungligen skrevs för.

Permalänk
Medlem

6/10 bara ett idiotfel och några rätt pga förkortningarna men sista så tänkte jag på chmod och x lite annat som r.

Passus:
Sun sålde nätverkskorten BME och HME, som levererade 10 respektive 100 Mbps-hastigheter. Vad står HME för?

Om HME är Happy Meal, är BME Big Mack då? Har inte sökt på det. Kändes spontant som att det kanske gick åt lite inhandlad mat under utvecklingen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har du en källa till första frågan? Gaming?
Googlade ihjäl mig på det efter att jag svarat fel och hittar inga referenser

Jag minns inte att de använde ordet Gaming heller.
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Travel_(video_game)
I den artikeln näms det inte att Unix var skapat för spelet.
"Thompson developed his own operating system, which later formed the core of the Unix operating system"
Efter att han portat andra os.
I https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Thompson
står det.
"Ken Thompson wrote a chess-playing program called "chess" for the first version of Unix (1971)" Altså att det skrevs till OSet inte att OSet skrevs för att specifikt få fram programmet.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Unix står det
"Ken Thompson, a programmer in the Labs' computing research department, had worked on Multics. He decided to write his own operating system. While he still had access to the Multics environment, he wrote simulations for the new file and paging system[clarification needed] on it. He also programmed a game called Space Travel, but it needed a more efficient and less expensive machine to run on, and eventually he found a little-used Digital Equipment Corporation PDP-7 at Bell Labs"

Där står det också, inte för att. Samt simuleringar.
Nämns inget om att simuleringarna kunde agera som spel alla wargames joshua.
Jag brukar ha fel så rätta mig gärna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@@Sidde
Kul quiz. När jag läste raden om IP hade jag färväntat mig en fråga om BIND.
Man får väll sammansätta en om DNS då jag lärt mig Secure DNS. Lär dröja däremot.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Mitt resultat: 6/10.

6/10 bara ett idiotfel och några rätt pga förkortningarna men sista så tänkte jag på chmod och x lite annat som r.

Passus:
Sun sålde nätverkskorten BME och HME, som levererade 10 respektive 100 Mbps-hastigheter. Vad står HME för?

Om HME är Happy Meal, är BME Big Mack då? Har inte sökt på det. Kändes spontant som att det kanske gick åt lite inhandlad mat under utvecklingen.

Det står ju i frågan:
BME hanterade en hastighet på 10Mbps och kallades Big MAC Ethernet.
Uppföljaren HME kunde hantera 100Mbps men vad står HME för?

Permalänk

Man glömmer när man blir äldre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det står ju i frågan:
BME hanterade en hastighet på 10Mbps och kallades Big MAC Ethernet.
Uppföljaren HME kunde hantera 100Mbps men vad står HME för?

Haha, trodde du vi läste frågan? Jag måste vara blind helt klart 😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag minns inte att de använde ordet Gaming heller.
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Travel_(video_game)
I den artikeln näms det inte att Unix var skapat för spelet.
"Thompson developed his own operating system, which later formed the core of the Unix operating system"
Efter att han portat andra os.
I https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Thompson
står det.
"Ken Thompson wrote a chess-playing program called "chess" for the first version of Unix (1971)" Altså att det skrevs till OSet inte att OSet skrevs för att specifikt få fram programmet.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Unix står det
"Ken Thompson, a programmer in the Labs' computing research department, had worked on Multics. He decided to write his own operating system. While he still had access to the Multics environment, he wrote simulations for the new file and paging system[clarification needed] on it. He also programmed a game called Space Travel, but it needed a more efficient and less expensive machine to run on, and eventually he found a little-used Digital Equipment Corporation PDP-7 at Bell Labs"

Där står det också, inte för att. Samt simuleringar.
Nämns inget om att simuleringarna kunde agera som spel alla wargames joshua.
Jag brukar ha fel så rätta mig gärna.

Första frågan är att de skapade unix för att göra vadå.
Detta skulle ju kunna vara 10+ olika rätta svar de skulle göra med sitt system.
Men av svarsalternativen finns det bara 1 som öht nämns i skapandet runt unix som system.

Detta är heller ingen ny okänd fakta. Random googling nu i väntan på kaffet:

Citat:

Not only Space Travel was one of the first games to be used on any computer and one of first app programs to run on UNIX, but also it served as valuable intro for Ken to awkward process of preparing programs for the PDP-7. That proficiency which he gained with the PDP-7 was one of the main factors which made his development of UNIX possible.

https://www.unixmen.com/ken-thompson-unix-systems-father/

Citat:

By April 1969, AT&T made a decision to withdraw Multics and go with GECOS. When Multics was withdrawn Ken Thompson and Dennis Ritchie needed to rewrite an operating system in order to play space travel on another smaller machine (a DEC PDP-7 [Programmed Data Processor 4K memory for user programs). The result was a system which a punning colleague called UNICS (UNiplexed Information and Computing Service)--an 'emasculated Multics'.

https://users.dimi.uniud.it/~antonio.dangelo/LabOS/2008/lesso...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Okej, eftersom ingen annan vill vara svarta fåret här är det väl min plikt... Vem fan tycker egentligen vi är bra?

Och ja, jag använder nano. Nano är enkelt. Nano är bra. Det gör vad det ska.

'nano' är inget verktyg som finns på alla unix-system.
'vi' är minsta gemensamma nämnaren (eller du kan fakiskt oftast använda 'ed' också i de flesta fall)
Men mellan 'ed' och 'vi' kommer nog de flesta använda 'vi'.

Nu börjar ju Solaris, AIX, HPUX etc. att kraftigt minska på landets arbetsplater om de inte helt är borta.
Men bara för 10år sedan var min vardag att vara sysadmin inom säkerhetsområdet med i princip bara Solaris, AIX och senare Linux. Och som sysadmin får man ofta nya okonfigurerade servrar att hantera.

Då ville inte jag ändra arbetsssättet man arbetar på för varje server man kommer. Man får använda de verktyg som finns, och se till att skriva alla shellscript helt posix-kompatibelt eller använda 'perl5'.

Så det 'vi' är bra på, det är att finnas tillgänglig och vara bättre än 'ed'

Permalänk

Många chansningar där

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Antalet cpu cores var en gissning och hade helt glömt av hamburgar eran av ethernet. Annars var det ganska enkelt.

Permalänk
Medlem

Svårt, men kul quiz!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Precis så ser jag det också. Vill jag koda använder jag VSCode. Funkar säkert bra med Atom eller Sublime Text också, men VSCode är riktigt bra skit. Vill jag ändra i konfigurationsfiler i Linux använder jag Nano. Det funkar liksom och det är enkelt. Vi eller Emacs (även om Vi är mer komlicerat) kräver ju i princip att läsa och memorera manualen. Sånt blir man ju bar förbannad på.

Man kan ju köra båda.
Jag kör bara VS Code just nu, med Vim-pluginen. Så allt är som VS Code förutom att man navigerar i texten som i Vim. Riktigt skönt, har kört det i alla IDEs jag använt senaste 10-15 åren.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Off:
@Sidde
"Då ville inte jag ändra arbetsssättet man arbetar på för varje server man kommer."

Jag förstår vad du menar. Då jag gick en grundkurs i det som på mitt betyg definieras som *NIX. Så fick vi inte ha några grafiska gränssnitt igång på våra linux burkar och inte heller använda kommandon som inte fanns på BSD derivata och som jag insåg några år senare även på SCO Unix. Bara för att lära oss den minsta gemensamma nämnaren. Men det var några år sedan. Har inte rört SCO sedan 2008 tror jag och utbildningen var 2001-2003.

Att lära sig de gemensamma kommandona kan jag lugnt säga att man har haft nytta av.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Missade namnet på adminverktyget i AIX och vad som var det fullständiga namnet på Suns Ethernetkort.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Konsolpleb 🕹

@Sidde Va kul och bra respons det blev på quizzet!

Många deltagare också, inte minst med tanke på det ganska smala ämnesområdet.
4603 deltagare hittills. Snittresultat 4,54.

Svåraste frågan är "Vad står HME för?" där bara 5% av deltagarna svarat rätt Troligen det lägsta resultatet någonsin.
Lättast är tydligen vad Sun OS bytte namn till där hela 84% svarat rätt.

Grymt kul att du ville bidra! Hoppas några fler blir sugna på att göra det samma!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

@Sidde Va kul och bra respons det blev på quizzet!

Många deltagare också, inte minst med tanke på det ganska smala ämnesområdet.
4603 deltagare hittills. Snittresultat 4,54.

Svåraste frågan är "Vad står HME för?" där bara 5% av deltagarna svarat rätt Troligen det lägsta resultatet någonsin.
Lättast är tydligen vad Sun OS bytte namn till där hela 84% svarat rätt.

Grymt kul att du ville bidra! Hoppas några fler blir sugna på att göra det samma!

Tack. Det var både kul att skriva frågorna och läsa diskussionen här.
Samt att validera att mina kollegor faktiskt också är unix-nördar, vilket de tydligen var.

Skulle aldrig gissat på att HME skulle vara den svåra frågan.
Kanske just för att jag tyckte den var så självklar så kryddade jag till svarsalternativen lite extra.
När jag sprang på namnen för BME och HME första gången i gymnasieåldern med vår Ultra 1a tyckte jag det var fantastiskt roligt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Fan! Bommade vi-kommandot. Jag använder pinsamt nog bara nano, men man ska väl någon gång kunna lära en gammal hund vi också.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

helt okej ingen krut uppfinnare direkt men det duger.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Helt omöjligt o veta om man inte vet….gissade på allt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

... ps, första de gjorde "för att spela spel" hette UNICS, som döptes om till MULTICS när det blev fler-användarsystem och sedermera re-brandades till UNIX av AT&T i sälj-syfte, men okej

Nej, Unix innehåller inget av Multics, men några personer jobbade på båda ja.
Multics var väldigt avancerat för sin tid: sena 60-talet, med segmenterat virtuellt minne. Men det behövde sin egen speciella dyra hårvara. Det var för komplext tyckte många, så Unix skapades som en reaktion på det. Namnet påstås ibland vara en ordvits: att det var "kastrerat" jämfört med Multics.
Tidiga Unix skrevs för DEC PDP-11 som inte hade virtuellt minne. Med tiden, med ny hårdvara, så lades virtuellt minne till, och sen blev det självklart.

Om du vill läsa mer om Multics så föreslår jag multicians.org.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

@Sidde Va kul och bra respons det blev på quizzet!

Många deltagare också, inte minst med tanke på det ganska smala ämnesområdet.
4603 deltagare hittills. Snittresultat 4,54.

Svåraste frågan är "Vad står HME för?" där bara 5% av deltagarna svarat rätt Troligen det lägsta resultatet någonsin.
Lättast är tydligen vad Sun OS bytte namn till där hela 84% svarat rätt.

Grymt kul att du ville bidra! Hoppas några fler blir sugna på att göra det samma!

Jo, Ethernetkortet var ju nästan lite väl svårt.

Kul Quiz!

Om Solaris; har fortfarande kvar någon T-shirt hemma från när Sun lanserade det!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, Ethernetkortet var ju nästan lite väl svårt.

Kul Quiz!

Om Solaris; har fortfarande kvar någon T-shirt hemma från när Sun lanserade det!

Har man jobbat/lekt med Solaris/Sun-HW borde man kunna det antog jag. Men säkert omöjligt svårt om man bara läst om Solaris på ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

'nano' är inget verktyg som finns på alla unix-system.

GNU "nano" startades som en klon av "pico" som är texteditorn som följde med mail-läsaren "pine".
Så om inte "nano" finns så kan du prova "pico".

Jag använde pine som mail-läsare under tio år eller så - på ISP'ns, klubbens eller universitets Unix-datorer, aldrig min egen. Men det gjorde mig van vid pico. Annars van vid editorer i grafiskt läge.
Aldrig använt vi annat än i nödfall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

GNU "nano" startades som en klon av "pico" som är texteditorn som följde med mail-läsaren "pine".
Så om inte "nano" finns så kan du prova "pico".

Jag använde pine som mail-läsare under tio år eller så - på ISP'ns, klubbens eller universitets Unix-datorer, aldrig min egen. Men det gjorde mig van vid pico. Annars van vid editorer i grafiskt läge.
Aldrig använt vi annat än i nödfall.

Men pico är inte ett baspaket om man kan kalla det så och det finns helt enkelt inte tillgängligt överallt.
Man kan inte bara installera extrapaket på tex produktionsservrar hur som helst bara för att man ska editera en fil.

Säg att du behöver logga in i ett telefonisystem från Ericsson, då installerar man inte varken mailläsare eller editorer bara för att.

Ibland om det är riktigt illa måste man kanske använda echo från shellet för att öht editera en fil. Så inte ens vi kan man lita på
Men oftast finns alltid vi och/eller ed.