AMD har nästa generations uppskalare på gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är därför man t.ex. brukar använda olika typer av kantutjämning för att försöka bli av med en del av de artefakter som uppstår, och just kantutjämning är något DLSS ofta är väldigt bra på.

Tyvärr går det inte att använda DLSS för kanutjämning utan att offra upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr går det inte att använda DLSS för kanutjämning utan att offra upplösning.

Jo, Nvidia kallar det DLAA när man bara använder DLSS för kantutjämning utan att upsampla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, Nvidia kallar det DLAA när man bara använder DLSS för kantutjämning utan att upsampla.

Just det, har ett svagt minne av att jag hört det innan. Tyvärr finns inte något stöd för det RDR2, som är det enda spel med DLSS-stöd jag spelar just nu, och det är väl ändå frågan om det inte har samma problem som DLSS.

Jag har kört spel från DLSS 1.0 (Anthem) till DLSS 2.2 (RDR2), och de uppvisar samma grundproblem med t.ex. att vissa objekt och texturer ser tvådimensionella ut, att vissa avlägsna objekt antingen är onormalt skarpa och/eller flimrar längs kanterna, samt diverse andra smärre grafikglitchar som inte finns med DLSS deaktiverat. Eftersom jag kör native 1440p så känner jag att den väldigt marginella prestandaökningen inte är värd tappet i visuell kvalitet. Jag vill gilla DLSS, men jag kan verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast vid AA har du 4k pixlar och gör gissningar. Vid DLSS har du halva mängden pixlar, men du har riktningsvärden. Samt du vet typ hur det ska bli baserat på träning. Så från träningen har du miljontals pixlar. Så att säga att du skapar något från data som inte finns stämmer inte riktigt.

Observera att jag alltid jämför mot AA, som förbättrar och försämrar bilden på samma gång. Bäst är native i tillräcklig upplösning för att slippa AA.

Förklara för mig på vilket sätt AA en gissning?

Algoritmen behöver inte gissa för den har all information som finns. Den kan t.ex helt enkelt bara göra ett genomsnitt av den befintliga pixlen och de som ligger runt om med en vikt. Det är väl inte att gissa?

Som exempel: (5 + 10 + 15) / 3 = 10 är väl t.ex inte en gissning? Det är väl ett medelvärde?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Förklara för mig på vilket sätt AA en gissning?

Algoritmen behöver inte gissa för den har all information som finns. Den kan t.ex helt enkelt bara göra ett genomsnitt av den befintliga pixlen och de som ligger runt om med en vikt. Det är väl inte att gissa?

Som exempel: (5 + 10 + 15) / 3 = 10 är väl t.ex inte en gissning? Det är väl ett medelvärde?

Precis. En approximation. En gissning hur man bäst representerar verkligheten på ett fåtal pixlar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3