Microsoft experimenterar med reklam i Utforskaren

Permalänk
Melding Plague

Microsoft experimenterar med reklam i Utforskaren

En användare i Windows Insider-programmet har upptäckt ett test av reklam i Utforskaren till Windows 11, något Microsoft menar publicerats av misstag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

reklamfritt tack, utan att behöva "hacka" register etc. för att slippa undan

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Ska jag behöva betala för Windows så får det f*n i mig vara fritt från reklam. Annars får man släppa Windows 11 Bloat Edition!

Permalänk
Medlem

Va... Nääääh??? Windows 11 som är så bra på alla sätt. Detta måste vara Fake News?

Meen man kan ju hoppas att det blir verklighet så att folk slutar gulligulla med Windows 11 så jävligt. Rätt åt dem som kör det om det implementeras, he he.

*Scrollar lugnt vidare i den reklamfria utforskaren på Windows 10*

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men vaffa-aan. Kul att hederligt köpa sin windows licens för ohederliga mängder pengar bara för att matas med reklam.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att det är gratisanvändare eller pirater som möts av detta...

Permalänk
Medlem

Om Microsoft vill gräva sin egen grav så kommer jag inte hindra de.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Va... Nääääh??? Windows 11 som är så bra på alla sätt. Detta måste vara Fake News?

Meen man kan ju hoppas att det blir verklighet så att folk slutar gulligulla med Windows 11 så jävligt. Rätt åt dem som kör det om det implementeras, he he.

*Scrollar lugnt vidare i den reklamfria utforskaren på Windows 10*

Vänta du bara. Det kommer men förstår inte varför alla vill hoppa på Win11 så fort. Bara vänta lite och låta de värsta buggarna bli fixade.

Permalänk
Medlem

Känns som att det är dags för någon Linux Distribution till nästa dator.

Permalänk
Medlem

Blir tokigt på sådant, särskilt för ett OS man betalat pengar för!

Det räcker med att det finns reklam i spelet "solitaire collection"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Alltså, innan ni gör ner er i brallan över reklam i Windows så tänk på att

1: Detta var ett test som inte skulle komma ut i nyaste Insider-versionen
2: Microsoft gör flera olika versioner av Windows, så kan vara för t.ex en cloud-version eller gratisversion av Windows?
3: Detta kan vara för ett Windows som körs utan licens, den är ju nedstrypt på flera sätt i licensfri form och man har ju redan sett "reklam" på låsskärmen bl.a, detta kan vara en vidareutveckling av det.
4: Detta var ett test som inte skulle komma ut i nyaste Insider-versionen
5: Detta var ett test som inte skulle komma ut i nyaste Insider-versionen

Så ta det lugnt... skulle någon på Microsoft slänga in en bild på en ödla i kostym så skulle väl ni alla kollektivt storma forumet över att ödlefolket är här och tar över planeten :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Va... Nääääh??? Windows 11 som är så bra på alla sätt. Detta måste vara Fake News?

Meen man kan ju hoppas att det blir verklighet så att folk slutar gulligulla med Windows 11 så jävligt. Rätt åt dem som kör det om det implementeras, he he.

*Scrollar lugnt vidare i den reklamfria utforskaren på Windows 10*

Reklamen i startmenyn och låskärm då? Eller är det borta nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Vänta du bara. Det kommer men förstår inte varför alla vill hoppa på Win11 så fort. Bara vänta lite och låta de värsta buggarna bli fixade.

Största problemet jag har är väl att det känns som om det lika gärna kunde varit en uppdatering till Windows 10, men att de ändå valde att göra en "Ny" version för att framtvinfga TPM, GPT, Secure boot och annan onödig skit som inte har ett dugg med prestanda eller funktioner som de flesta ens bryr sig om att göra. Det är ett dick move av Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt förstått varför man skulle behöva bry sig om ett Advertising ID iWindows tidigare. Antar man börjar få förklaringen nu.

Permalänk
Medlem

De kunde gott göra en gratisversion med reklam och en utan reklam som vanligt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Alltså, innan ni gör ner er i brallan över reklam i Windows så tänk på att

1: Detta var ett test som inte skulle komma ut i nyaste Insider-versionen
2: Microsoft gör flera olika versioner av Windows, så kan vara för t.ex en cloud-version eller gratisversion av Windows?
3: Detta kan vara för ett Windows som körs utan licens, den är ju nedstrypt på flera sätt i licensfri form och man har ju redan sett "reklam" på låsskärmen bl.a, detta kan vara en vidareutveckling av det.
4: Detta var ett test som inte skulle komma ut i nyaste Insider-versionen
5: Detta var ett test som inte skulle komma ut i nyaste Insider-versionen

Så ta det lugnt... skulle någon på Microsoft slänga in en bild på en ödla i kostym så skulle väl ni alla kollektivt storma forumet över att ödlefolket är här och tar över planeten :).

OK, så gör man dumheter så är det OK sålänge det inte var meningen att någon skulle få reda på det? Tror inte det försvaret skulle hålla i en rättegång

En dumhet är en dumhet är en dumhet.

Skrivet av dlq84:

Reklamen i startmenyn och låskärm då? Eller är det borta nu?

Jag vill minnas att jag efter någon uppdatering fick en fråga om jag skulle vara OK med reklam för appar i startmenyn. Jag valde nej och har inte sett det sedan dess, men det var flera år sedan. Reklam på låskärmen har jag heller aldrg sett.

Kanske blir något liknande här om det blir verklighet.. Att man får en fråga och att ett nej är ett nej. Men vem skulle i så fall svara ja utan att få någonting i utbyte?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra.

Jag har länge funderat på att byta till Windows, men jag har inte känt att priset har varit högt nog eller att jag ger upp tillräckligt av min personliga integritet. Nu känns det som att ett byte till Windows kan vara nära.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

-20% mindre prestanda säkert också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Expertgissare

Det här med "gratis" Windows börjar visa sitt sanna ansikte mer och mer.
Är rätt nöjd med att lämnat Microsoft och Windows efter Windows 7.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dalton Sleeper:

Man kan ju hoppas att det är gratisanvändare eller pirater som möts av detta...

Du menar de som gratis uppgraderat till OS:en eller de som använder KMS-host som var xx dag säger att Windows är genuint och kan inte identifieras?

Permalänk
Medlem

Windows borde kanske lansera ett gratis alternativ och en variant till oss som kan betala för att slippa.
Finns säkert många mindre företag, ungdommar, studenter som skulle appa på ett sådant alternativ.

Betalar jag för windows vill jag slippa reklam eller åtminstone kunna stänga av det.

Fortsätter windows så här kommer de sakta men säkert gräva sin egen grav.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta verkar ju annars vara den nya anslagstavlan (både i Windows 10 och 11):

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av frankof:

reklamfritt tack, utan att behöva "hacka" register etc. för att slippa undan

Kan tänka mig ett hosts-fil går att redigera så man slipper mycket, annars räcker det kanske med en pihole?

Permalänk
Medlem

Känner lite att den här nyheten är ett praktexemplar på "hur man gör en höna av en fjäder."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Du menar de som gratis uppgraderat till OS:en eller de som använder KMS-host som var xx dag säger att Windows är genuint och kan inte identifieras?

Det går ju även att köra helt utan aktivering; skulle tro att det var det som menades.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

full support i i steam proton kan inte komma snabbt nog, vill byta till linux snarast

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thomas:

Det går ju även att köra helt utan aktivering; skulle tro att det var det som menades.

Så kan det såklart också vara. Där skulle man eventuellt kunna slänga in väldigt lite reklam.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det inte dags att återuppliva active desktop med reklamfilmer som inte går att stoppa eller stänga av ljudet på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Känns som att det är dags för någon Linux Distribution till nästa dator.

Jag tänker också i de banorna.

Steam Deck visar ändå på att man kanske inte behöver vara så beroende av Windows i framtiden.
Förutom det vanliga som webbläsare, OpenOffice/LibreOffice mm så går det även att köra spel i Linux.
Förutom att vara en vanemänniska så är det en stor del varför jag fortfarande kör Windows.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Känns som att det är dags för någon Linux Distribution till nästa dator.

Spana in Garuda, holy moly säger jag bara.

Känner inget behov alls av Windows längre