Anmäl dig till Roborock Challenge!

Grafikkortspriser i Sverige vänder nedåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Saknar sannolikt betydelse för utpriset då kislet till GPUn inte lär kosta många kronor ändå.

Skillnaden märks väl antagligen av lite på allt förutom budget segmentet som förvisso redan är dödsdömt i dagsläget. Undrar om AMD och Nvidia ens släpper modeller i 200-250$ (som inte är lika skräp som 6500XT ) när produktionskostnaderna är höga.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ja, vad var det du sa? För utan kontext är det ett ganska tomt påstående.

Att tillgången kommer bli bättre till våren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Saknar sannolikt betydelse för utpriset då kislet till GPUn inte lär kosta många kronor ändå.

Om det är 70% dyrare att tillverka en produkt så lär det bli avtryck på priset. Kisel är kisel, ja. Men det som avses är väl förmodligen vad en färdigetsad wafer kostar på 5nm jämfört med 7nm. Så det kan bli ett rejält avtryck på priset om det stämmer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det är 70% dyrare att tillverka en produkt så lär det bli avtryck på priset. Kisel är kisel, ja. Men det som avses är väl förmodligen vad en färdigetsad wafer kostar på 5nm jämfört med 7nm. Så det kan bli ett rejält avtryck på priset om det stämmer.

Vad kan ett RTX 3080 kosta i distributörsled i Sverige, 2500-2800 kr? Det som styr priset mest är hur benägna kunderna är att kasta plånboken på ÅF-ledet. Sen har det ju varit spekulationer om rejäla prisökningar för Nvidia-kort före releasen av åtminstone de tre senaste generationerna, men likväl har de alla lagt sig runt 8000 kr.

Det är inte en lycklig slump att prisnivån varit såpass jämn under så lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad kan ett RTX 3080 kosta i distributörsled i Sverige, 2500-2800 kr? Det som styr priset mest är hur benägna kunderna är att kasta plånboken på ÅF-ledet. Sen har det ju varit spekulationer om rejäla prisökningar för Nvidia-kort före releasen av åtminstone de tre senaste generationerna, men likväl har de alla lagt sig runt 8000 kr.

Nu vet jag inte vad ett 3080 kostar för jag jobbar inte i någon butik. Men rent generellt har det väl sagts från branschen i flera år att det är väldigt dåliga marginaler på de flesta elektronikprodukter, så jag tror det är väldigt lågt i så fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ganska säker att det ligger avsevärt högre än så

@UndaC har ju lite ÅF/Distributör-kontakter, vad tror du?

Min gissning hade snarare varit 10000kr om de säljs för 12-14k

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror hellre butiker väljer att sälja x10 exemplar genom att sänka priset med 50% isåfall.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt egentligen.

- PoS närmar sig för Ethereum
- Elpriserna är höga
- Efterfrågan från Ryssland försvann (ändå rätt stor marknad)
- Ny generation börjar synas på horisonten
- Mindre problem i produktionskedjorna (om nu inte covid i Kina ställer till det)

Jag såg här idag att Mindfactory säljer RTX 3070 för 769 euro nu. RX 6500 XT har till och med gått ner under MSRP till 189 euro.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Kommer vi att få se några toppkort under 10.000 kr igen? Eller är den tiden för evigt förbi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Kommer vi att få se några toppkort under 10.000 kr igen? Eller är den tiden för evigt förbi?

Om toppkorten betyder 3090/6900xt så är svaret nog nej. Istället ser dem ut att gå mot 20k om man ser till MSRP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om toppkorten betyder 3090/6900xt så är svaret nog nej. Istället ser dem ut att gå mot 20k om man ser till MSRP.

Det var dock längesedan toppkorten gick under 10k, kanske tänker fel men Titan X maxwell gick väl över 10k redan 2015?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Det var dock längesedan toppkorten gick under 10k, kanske tänker fel men Titan X maxwell gick väl över 10k redan 2015?

Jo det beror väl på vart man drar gränsen för vad som anses vara en GPU tänkt för gaming.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

TSMC 5nm sägs väl vara runt 70% dyrare så det lär säkerligen vara dyra MSRP nästa generation :S

Skrivet av Sveklockarn:

Som Sveklockarn säger är det R&D som kostar pengar och inte kislet.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Tror hellre butiker väljer att sälja x10 exemplar genom att sänka priset med 50% isåfall.

Om en ÅF kan köpa fri mängd kort för under 4000kr hade de lätt sålt för lägre pris, ingen tveksamhet från min sida

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Nvidias MSRP brukar utgå från cirka 10% vinstmarginal för distributör och återförsäljare (där dist får kanske 2 och ÅF 8) att dela på. (De flesta stora butiker köper ju dock inte från distributionsledet utan går direkt till AIBs).
Så för ett MSRP på 7685 ink moms skulle jag säga att normalfallet vore ett inköpspris på cirka 5500-5600 kr ex moms ungefär (dvs ca 6900 kr ink moms).

Tredjepartstillverkarna har absolut inte sålt några kort så billigt dock, någonsin. Några har förvisso rabatterats ner till MSRP, men då i form av temporära eller antalsbegränsade kampanjer. Men det skedde i samband med lanseringarna.

I nuläget är ju dock både inköpspris och marginaler helt out the window jämfört med normalläget. De ÅF vi pratat med, fakturor vi sett, skvaller från andra aktörer i branschen etc indikerar att marginalerna varit uppe och nosat på 30-40% internationellt (i återförsäljarledet) men att det i sverige kanske snarare rört sig om 25-35%.
Så eventuellt är du lite "snäll" mot ÅF i ditt antagande, men det är ju heller under inga omständigheter några 2500 kr vi talar om. Det skulle inte ens utgöra hälften av priset under "normala" förhållanden liksom

Å andra sidan så har ju de återförsäljare som hedrat ordrar till MSRP förlorat miljonbelopp på det. Så även om de då har ovanligt hög marginal på ny försäljning så blir ju kanske snittet för deras totala grafikkortsförsäljning inte så himla spexig ändå i slutändan. Det verkar ju dock vara ett ganska ovanligt fenomen att de varit så pass schyssta så det gäller ju inte alla ÅF i norden och framförallt inte internationellt.

Puuh, sorry om det blev lite osammanhängande rant här
Är bara att fråga på om jag bör förtydliga något!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om en ÅF kan köpa fri mängd kort för under 4000kr hade de lätt sålt för lägre pris, ingen tveksamhet från min sida

Nu har det bevisligen varit begränsad tillgång och extremt hög efterfrågan. IT-distributören Gandalf dubblade t.ex. sin omsättning från 2019 till 2020. Kortens pris styrs av vad folk är villiga att betala, räcker med att kolla på hur priset svänger neråt nu när efterfrågan mattas av och lagren sakta fylls med kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Skillnaden märks väl antagligen av lite på allt förutom budget segmentet som förvisso redan är dödsdömt i dagsläget. Undrar om AMD och Nvidia ens släpper modeller i 200-250$ (som inte är lika skräp som 6500XT ) när produktionskostnaderna är höga.

Om de säljer nåt i still med 6700XT, eller den där nedkapade 6700 som aldrig släpptes, till ett bra pris så bryr jag mig inte speciellt mycket om vilken process de bygger den på.

Skrivet av danskung:

Som Sveklockarn säger är det R&D som kostar pengar och inte kislet.

Det är mycket som kostar pengar, men kislet är definitivt inget som gör det. Kostnaderna är:

* investeringskostnader i nya fabriker/produktionslinjer. Ny fabriker kostar miljarder, och de skall i princip betalas på två år innan den generationen är gammal och betingar ett lägre pris
* utvecklingskostnader, som du nämner
* testkostnader för varje ny mask
* ingående komponenter - VRM, minnen, kontaktdon etc
* licenser för patent, speciellt för videoavkodning. Specifikt H.265 är dyrt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nvidias MSRP brukar utgå från cirka 10% vinstmarginal för distributör och återförsäljare (där dist får kanske 2 och ÅF 8) att dela på. (De flesta stora butiker köper ju dock inte från distributionsledet utan går direkt till AIBs).
Så för ett MSRP på 7685 ink moms skulle jag säga att normalfallet vore ett inköpspris på cirka 5500-5600 kr ex moms ungefär (dvs ca 6900 kr ink moms).

Tredjepartstillverkarna har absolut inte sålt några kort så billigt dock, någonsin. Några har förvisso rabatterats ner till MSRP, men då i form av temporära eller antalsbegränsade kampanjer. Men det skedde i samband med lanseringarna.

I nuläget är ju dock både inköpspris och marginaler helt out the window jämfört med normalläget. De ÅF vi pratat med, fakturor vi sett, skvaller från andra aktörer i branschen etc indikerar att marginalerna varit uppe och nosat på 30-40% internationellt (i återförsäljarledet) men att det i sverige kanske snarare rört sig om 25-35%.
Så eventuellt är du lite "snäll" mot ÅF i ditt antagande, men det är ju heller under inga omständigheter några 2500 kr vi talar om. Det skulle inte ens utgöra hälften av priset under "normala" förhållanden liksom

Å andra sidan så har ju de återförsäljare som hedrat ordrar till MSRP förlorat miljonbelopp på det. Så även om de då har ovanligt hög marginal på ny försäljning så blir ju kanske snittet för deras totala grafikkortsförsäljning inte så himla spexig ändå i slutändan. Det verkar ju dock vara ett ganska ovanligt fenomen att de varit så pass schyssta så det gäller ju inte alla ÅF i norden och framförallt inte internationellt.

Puuh, sorry om det blev lite osammanhängande rant här
Är bara att fråga på om jag bör förtydliga något!

Har inköpspriset någonsin varit nere på 90% av MSRP? Lite rykten jag har hört indikerar att Nvidia aldrig har varit i närheten av det priset, medan AMD har varit lite bättre den här generationen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av mpat:

Har inköpspriset någonsin varit nere på 90% av MSRP? Lite rykten jag har hört indikerar att Nvidia aldrig har varit i närheten av det priset, medan AMD har varit lite bättre den här generationen.

Inte som ordinaripris nä. Men de kort som såldes vid launch till kampanj-msrp-pris eller vad man nu ska kalla det var där i krokarna

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Clasito:

Veckovis rapportering, trevligt Kul att se att det händer något på svenska marknaden iaf.

Hehe, det råkade bli så ja!
Tanken var väl egentligen att låta det gå lite mer tid emellan, men när det var flera ganska rejäla sänkningar samtidigt "över en natt" kunde vi inte låta bli att jämföra igen

Blir intressant om det tar ännu mer fart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Inte som ordinaripris nä. Men de kort som såldes vid launch till kampanj-msrp-pris eller vad man nu ska kalla det var där i krokarna

Nån skillnad mellan AMD och Nvidia här? För jag vill minnas att AMD var värre med detta med MSRP som inte gick att hålla förr om åren (speciellt med Vega), men nu har jag som sagt hört att det var tvärtom.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

RTX 3060 Ti har ju t.ex. sjunkit en tusenlapp. Alltså närmare 10% sedan jag köpte mitt för två månader sen. Så priserna går ned snabbare än så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

3080 -55%..... 5836:- Där det verkligen borde men inte kommer vara, pga av ointressanta anledningar. Kanske vid 5080.

Varför borde 3080 vara där?

Permalänk
Avstängd

Vänder nedåt.

RTX 3080
Feb 12 969 kronor
Mar 11 890 kronor

Har ju sett 3080 för 11490 förut. Så lågt som 10990 vid snabba ryck förut. Så det är ju inte direkt stora hopp det rör sig om.

Permalänk

Roligt med att priserna går ner lite men fortfarande för höga för min del sen så är näst generation ~6 månader bort också så det känns lite sisådär att köpa i dagsläget ändå.
Kollade genom min kalkyl och jämförde lite på priserna på Radeon korten och till min förvåning såg jag något jag aldrig sätt förut (under denna generation då). Inet har en ASUS Radeon RX 6800 till samma pris som ASUS Radeon RX 6700 XT men också att Powercolor Radeon RX 6700 XT är dyrare en dessa två ASUS korten. Kunde inte låta bli att flina lite åt det.

Kollar man på Komplett så har det ok rabatter på en den kort men tycker det känns lite som att de har en ny laddning på väg in till ett lägre pris då de har i all fall har haft ett par XFX och ASUS i ett par veckor nu på "extra pris".

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Roligt med att priserna går ner lite men fortfarande för höga för min del sen så är näst generation ~6 månader bort också så det känns lite sisådär att köpa i dagsläget ändå.
Kollade genom min kalkyl och jämförde lite på priserna på Radeon korten och till min förvåning såg jag något jag aldrig sätt förut (under denna generation då). Inet har en ASUS Radeon RX 6800 till samma pris som ASUS Radeon RX 6700 XT men också att Powercolor Radeon RX 6700 XT är dyrare en dessa två ASUS korten. Kunde inte låta bli att flina lite åt det.

Kollar man på Komplett så har det ok rabatter på en den kort men tycker det känns lite som att de har en ny laddning på väg in till ett lägre pris då de har i all fall har haft ett par XFX och ASUS i ett par veckor nu på "extra pris".

Pfft, för bara några dagar sedan hade Inet 6800xt som kostade lika mycket som en 3:e parts 6900xt på Fel Giganten.

Permalänk
Skrivet av Bastich:

Pfft, för bara några dagar sedan hade Inet 6800xt som kostade lika mycket som en 3:e parts 6900xt på Fel Giganten.

Det hade jag inte den blekaste aning om, tack för info!
Kommer du ihåg vilket kort det var?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Det hade jag inte den blekaste aning om, tack för info!
Kommer du ihåg vilket kort det var?

"PowerColor Red Devil RX 6900XT Ultimate 16GB", såg det på dagens fynd, men priserna verkar ha sjunkit sedan dess.

Permalänk
Medlem

Vet inte om elgiganten har hunnit justera sina priser

https://imgur.com/IGCDP8u

Permalänk
Medlem

3060 Ti för 5990 lär ju gå åt fort. Beräknat i lager den 30 mars.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB