AMD Epyc med 768 MB cache kan bli din för endast 100 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

AMD Epyc med 768 MB cache kan bli din för endast 100 000 kronor

Milan-X får ett pris som ligger långt utanför det som kan räknas som ett hobbyköp – om man inte har vunnit på lotto.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hm får kasta in en lotto rad med joker 😉

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Det är bara köpa processorn nu på ett lån. Och efter 10år när lånet är avbetalat så kan man kolla in ett moderkort till cpun. Och snart med samma strategi har man sin värstingdator..

Permalänk
Medlem

Ni kanske kan få låna en av Tvelander för test?

Permalänk
Medlem

Ser intressanta ut.
Diskuterade så sent som idag med en kund (=företag, med rätt rejäl budget) som kör CFD-beräkningar. Minnesbandbredden påverkar hur många kärnor som kan nyttjas, där det rekommenderas max 2-4 kärnor per minneskanal.
Skulle behöva hitta en workstation (el åtminstone inte server i rackformat) med 7473X el 7373X.

Permalänk
Inaktiv

Är detta dyrt jämfört med Intels motsvarigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är bara köpa processorn nu på ett lån. Och efter 10år när lånet är avbetalat så kan man kolla in ett moderkort till cpun. Och snart med samma strategi har man sin värstingdator..

100k på 10 år?

Jobbar folk här eller vad händer?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Om jag får vara med på nyhetsmorgon för att skrapa vinst, då blir det denna (Kanske)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Sitter snart i en smartphone

Permalänk
Medlem

Nästan en gig cache, räcker det till Crysis månne?

Permalänk
Medlem

Inte mycket pengar för företag som verkligen är beroende av CPU:n för sin kärnverksamhet. Då räknar man inte med vad CPU:n kostar att köpa in, utan i termer av ROI. Den betalar då ganska snabbt av sig själv.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

gud vad jag vill se linus tappa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Är detta dyrt jämfört med Intels motsvarigheter?

Förmodligen inte, va visserligen ett tag sen jag kollade priser sist samt dessa priser är inget någon någonsin kommer betala för dessa då det är styck pris och är väldigt ovanligt att dessa säljs en åt gången.

Men Intel har ganska länge nu presterat sämre men kostat mer (då företag ofta inte vill byta plattform så även om Intel presterar sämre och är dyrare så stannar dom kvar hos Intel)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag tar 2

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Kan komma på många områden där folk gladeligen spenderar mer än 100k på en hobby, så jag vet inte om jag skulle säga att just prislappen här kvalificerar ut den som hobbypryl, men ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag läste test på phoronix.com och v-cache gör skillnad.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-epyc-...

Permalänk
Medlem

Med andra ord "Som hittat"...

Men inte riktigt lika stor som Apple's senaste CPU som nästan är 3 gånger så stor som Ryzen, å halva priset mot AMD Epyc Milan-X fastän det är ett helt system.

Båda är för dyrt i min smak!

Max Tach teardown
https://youtu.be/IY0gRMpT4AY?t=1093

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag läste test på phoronix.com och v-cache gör skillnad.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-epyc-...

Frågan är vad som händer om man avaktiverar V-cachen, har man då ingen L3 cache alls? Kollar man t.ex. på Embree-testet så är skillnaden stor med V-cache av eller på, men skillnaden mellan 7763 och 7773X (som har ganska snarlika specifikationer förutom cache) är inte alls lika stor.

Så eventuellt kan det vara svårare att avgöra hur stor skillnad det faktiskt gör än att bara slå av V-cache, men jag är osäker på vad det egentligen innebär att slå av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Frågan är vad som händer om man avaktiverar V-cachen, har man då ingen L3 cache alls? Kollar man t.ex. på Embree-testet så är skillnaden stor med V-cache av eller på, men skillnaden mellan 7763 och 7773X (som har ganska snarlika specifikationer förutom cache) är inte alls lika stor.

Så eventuellt kan det vara svårare att avgöra hur stor skillnad det faktiskt gör än att bara slå av V-cache, men jag är osäker på vad det egentligen innebär att slå av den.

Jo det är osäkert vad som händer om när man avaktiverar v-cache, 1/3 cache hade varit en gissning efter att tittat på presentationen men kanske även infinity cache påverkas.
Om man tittar på presentationen för epyc v-cache så får man ett aning om mot vad v-cache marknadsförs (Technical computing).
https://www.youtube.com/watch?v=BrjSs3vMRZE
https://www.techpowerup.com/293123/amd-announces-3rd-gen-epyc...

Permalänk
Medlem
Citat:

3D V-Cache är tydligen dyrt att tillverka för AMD, då även den processor som skiljer minst i pris för det extra 512 MB stora cacheminnet

Ian Cutress räknade (napkin maths) på runt $200 för Epyc i live stream:en igår (med Wendell). Den verkar inte vara dyr att tillverka.
Trots priset är merkostnaden för Milan-X/3D vcache för kunderna ändå inte ens värt att tänka på utan det är bara att köra på (enl. Wendell).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Är detta dyrt jämfört med Intels motsvarigheter?

Förra var väl snabbare än 2 st intel som kostade mer än dubbelt så mycket om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Ian Cutress räknade (napkin maths) på runt $200 för Epyc i live stream:en igår (med Wendell). Den verkar inte vara dyr att tillverka.
Trots priset är merkostnaden för Milan-X/3D vcache för kunderna ändå inte ens värt att tänka på utan det är bara att köra på (enl. Wendell).

Var hittar man den/deras stream?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Var hittar man den/deras stream?

De körde med dual stream, så välj och vraka.
https://www.youtube.com/watch?v=B_jUXiOvMo8
https://www.youtube.com/watch?v=qtpLw73qHzQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

100k på 10 år?

Jobbar folk här eller vad händer?

Fast med 6% inflation tappar den ju betydligt i värde på 10 år, läge att köpa på lån nu helt klart.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Men billigare än LG G2 oled 97 tum
Man kan få två Milan-X för priset av en LG G2.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Från presentationen:
Over 1.5GB of L3 cache in a 2P server

(768+768) /1024 = 1,5

Hur är det är över 1,5GB L3 i ett 2 socket system om det är exakt 1,5GB L3 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Kan komma på många områden där folk gladeligen spenderar mer än 100k på en hobby, så jag vet inte om jag skulle säga att just prislappen här kvalificerar ut den som hobbypryl, men ...

Sant

Men...

Säg att någon gillar Amerikanska bilar från 1960-talet.
Jämför läget idag och om 10 år.
Om 10 år så har det inte kommit ut massa nya amerikanska 1960-tals bilar.
Köper du en idag och inte krockar den och ger den lite TLC så den håller liknande skick om 10 år så är den troligtvis värd lika mycket eller mer om 10 år.

Eller om din hobby är investeringar.
Om du lägger 100k på aktier och fonder idag så kan de vara värda mer om 10 år.

.
Om du lägger 100k på en processor... som inte ens är en komplett dator...
Säg att du vill ha en komplett server så blir det en slant extra...
Kanske en extra processor för ett dual system.
Då kanske du landar på 150-400k istället.

Bortsett från att du landar en bra bit över 100k... det kan du ju göra på en annan hobby också.

Men utvecklingen?

Kommer det komma nya datorer de närmaste 10 åren? - Ja troligtvis
Som är snabbare och bättre än denna dator? - Ja troligtvis
Vad är sannolikheten att denna dator ökar i värde eller behåller sitt värde över de närmaste 10-15 åren? - Låg, väldigt låg.

Så om man inte verkligen har en grej för datorer från tidigt 2020-tal.
Nästan som en fetisch.
Då är det troligtvis sämre att lägga hundratusentals kronor på en dator för hobbybruk än många andra dyra hobbys.

Bortsett från rent ekonomiskt.
Om man värderar erfarenheter.

Säg att du köper en segelbåt och gör långa resor.
Du träffar nya människor och ser nya platser och får nya erfarenheter du inte hade haft annars.

Men om du lägger pengarna på en dator?

Social kontakt?
Ja du kan vara lika aktiv på sociala medier, forum, etc på en 20k dator som en för en halv miljon.

Sett till ekonomi och erfarenheter så förstår jag att folk hellre lägger pengar på andra hobbys än datorer om vi pratar större summor.
Datorhårdvara är generellt ingen bra investering och det behöver inte kosta så mycket för att bara sitta hemma framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Sant

Men...

Säg att någon gillar Amerikanska bilar från 1960-talet.
Jämför läget idag och om 10 år.
Om 10 år så har det inte kommit ut massa nya amerikanska 1960-tals bilar.
Köper du en idag och inte krockar den och ger den lite TLC så den håller liknande skick om 10 år så är den troligtvis värd lika mycket eller mer om 10 år.

Eller om din hobby är investeringar.
Om du lägger 100k på aktier och fonder idag så kan de vara värda mer om 10 år.

.
Om du lägger 100k på en processor... som inte ens är en komplett dator...
Säg att du vill ha en komplett server så blir det en slant extra...
Kanske en extra processor för ett dual system.
Då kanske du landar på 150-400k istället.

Bortsett från att du landar en bra bit över 100k... det kan du ju göra på en annan hobby också.

Men utvecklingen?

Kommer det komma nya datorer de närmaste 10 åren? - Ja troligtvis
Som är snabbare och bättre än denna dator? - Ja troligtvis
Vad är sannolikheten att denna dator ökar i värde eller behåller sitt värde över de närmaste 10-15 åren? - Låg, väldigt låg.

Så om man inte verkligen har en grej för datorer från tidigt 2020-tal.
Nästan som en fetisch.
Då är det troligtvis sämre att lägga hundratusentals kronor på en dator för hobbybruk än många andra dyra hobbys.

Bortsett från rent ekonomiskt.
Om man värderar erfarenheter.

Säg att du köper en segelbåt och gör långa resor.
Du träffar nya människor och ser nya platser och får nya erfarenheter du inte hade haft annars.

Men om du lägger pengarna på en dator?

Social kontakt?
Ja du kan vara lika aktiv på sociala medier, forum, etc på en 20k dator som en för en halv miljon.

Sett till ekonomi och erfarenheter så förstår jag att folk hellre lägger pengar på andra hobbys än datorer om vi pratar större summor.
Datorhårdvara är generellt ingen bra investering och det behöver inte kosta så mycket för att bara sitta hemma framför datorn.

Jag säger inte att det är en bra hobbyinvestering, eller ens en som särskilt många entusiaster med för stora plånböcker kommer att göra. Jag motsäger mig bara den implicerade ekvivalensen mellan "inte för hög" prislapp och hobby.

Att bränna (och ja, jag talar nettoförlust) 100k på en hobby över några år är långt ifrån ovanligt, och gemensamt för alla dessa hobbyer är att det för varje person som plöjer ner stora pengar på den så finns det (minst) två som anser att det är en dålig investering och klassar hobbyn som "bara".

Jag är övertygad om att det finns åtskilliga i min bekantskapskrets som skulle kalla mitt teleskop med tillbehör för "en hutlöst dålig investering bara för att ta några bilder som man skulle kunna ladda ner snyggare på internet", och då har jag nog inte riktigt nått 100k-gränsen för värdeförlust om jag skulle sälja allt idag. Men grejen med en hobby är just att pengar spenderade på den inte behöver vara en "investering" och än mindre en sund ekonomisk sådan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Från presentationen:
Over 1.5GB of L3 cache in a 2P server

(768+768) /1024 = 1,5

Hur är det är över 1,5GB L3 i ett 2 socket system om det är exakt 1,5GB L3 ?

768+768=1536 dvs över 1,5 precis som med hårddiskar så fuskar man med siffrorna är mer eller mindre standard.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

För företag som har behov av att göra massiva beräkningar tex krocktester etc och med hjälp av denna cpu kan göra det kanske 40-50% snabbare är de pengarna intjänade på en eftermiddag.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.