Enkel nätverkslagring

Permalänk
Medlem

Enkel nätverkslagring

Är ute efter en billig och enkel lösning för backup, främst av foton från mobiler. Vill helst undvika betala för att lagra hos någon annan i "molnet".

Vad ska man köra för hårdvara och mjukvara? Raspberry pi, externa hårddiskar och nån linuxdistro? Har funderat på en enkel FTP(S), samt appen FolderSync för att schemalägga överföring av bilder. Prestanda är som ni förstår inte särskilt prioriterat.

Finns det något bättre? Öppen mjukvara premieras.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Jag har kikat en del på owncloud, men inte testat (betalar för Dropbox just nu). Det är om jag förstår det rätt ett open-core, inte helt open source.
https://owncloud.com/news/lifehacker-how-to-set-up-your-own-p...
Det verkar finnas en del alternativ, nextcloud bland annat.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Jag kör själv FreeNAS, numera TrueNAS, på en gammal dator. Fungerar bra.

Finns många videos för att komma igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Jag har kikat en del på owncloud, men inte testat (betalar för Dropbox just nu). Det är om jag förstår det rätt ett open-core, inte helt open source.
https://owncloud.com/news/lifehacker-how-to-set-up-your-own-p...
Det verkar finnas en del alternativ, nextcloud bland annat.

Filterna måste dock finnas någonstans först, OwnCloud är bara en server/klient. Tolar TS som att han vill bygga någon sorts lagringsserver först.

OwnCloud vs NextCloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Filterna måste dock finnas någonstans först, OwnCloud är bara en server/klient. Tolar TS som att han vill bygga någon sorts lagringsserver först.

OwnCloud vs NextCloud

Jag förstår inte vad som menas med att filerna måste finnas först? Som sagt, jag har inte kört detta själv. Men som jag förstår det krävs att du har en "server" och sen kör klienterna på typ laptopen och mobilen för att synca filer till sagd server. Som dropbox fast DU står för servern. Med FreeNAS Scale bör man kunna köra owncloud i docker eller liknande.

Jag kan såklart ha fattat allt fel, det vore inte första gången...

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Jag kör med nextcloud, vilket fungerar skitbra faktiskt.
Lagrar diverse filer på precis samma sätt som med dropbox och våra telefoner synkar automatiskt alla nya bilder som tas.

Permalänk
Medlem

Om enkelhet är viktigt så skulle jag valt en synology nas av det billigare slaget. Har själv tidigare försökt mig på truenas/freenas och openmediavault men jag tyckte det var för svårt helt enkelt. Köpte en billigare synologynas och tycker att det är betydligt lättare att få den att göra det jag vill. Använder synology photos för backupp av mobilbilder, smidigt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Nextcloud är ett bra alternativ, dock är jag osäker på hur redundans sköts (Om det bara installeras på Rasbian?), har bara pillat med det en kort stund.

Personligen hade jag rekommenderat en billigare ex. NUC + Externa hårddiskar tillsammans med TrueNas med motivieringen bakom att du inte behöver oroa dig över dataintegritet då det är enkelt att säkerställa att inget förloras, tillsammans med möjligheter att ha "fler tjänster" som kan vara schyssta att ha, ex NextCloud, Pi-Hole mfl som kan göra livet bättre.

(Jag har kört en Elitedesk 800 G2 med i5a och 16GB minne i flera år tillsammans med 2x 4TB externa hårddiskar + TrueNAS och är svinnöjd då det ger en flexibilitet som inte alltid kan uppnås med ex RPI + Raspbian eller Ubuntu Server)'

Edit*
Jag ställer mig tvärt emot att köpa en ex. Synology då du betalar för skit du aldrig kommer använda, tillsammans med nackdelar som tveksamma uppdateringar och annat jobbigt . Har du möjligheten och intresset så rekommenderar jag verkligen att bygga något enkelt själv.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nextcloud är ett bra alternativ, dock är jag osäker på hur redundans sköts (Om det bara installeras på Rasbian?), har bara pillat med det en kort stund.

Personligen hade jag rekommenderat en billigare ex. NUC + Externa hårddiskar tillsammans med TrueNas med motivieringen bakom att du inte behöver oroa dig över dataintegritet då det är enkelt att säkerställa att inget förloras, tillsammans med möjligheter att ha "fler tjänster" som kan vara schyssta att ha, ex NextCloud, Pi-Hole mfl som kan göra livet bättre.

(Jag har kört en Elitedesk 800 G2 med i5a och 16GB minne i flera år tillsammans med 2x 4TB externa hårddiskar + TrueNAS och är svinnöjd då det ger en flexibilitet som inte alltid kan uppnås med ex RPI + Raspbian eller Ubuntu Server)'

Edit*
Jag ställer mig tvärt emot att köpa en ex. Synology då du betalar för skit du aldrig kommer använda, tillsammans med nackdelar som tveksamma uppdateringar och annat jobbigt . Har du möjligheten och intresset så rekommenderar jag verkligen att bygga något enkelt själv.

Hur tänker du att dataintegriteten blir bättre för att du kör på en NUC istället för en Raspberry?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Edit*

Vill TS kapsla tjänsterna för att undvika ev. tråkigheter så är det ju bara att köra docker på Raspian.
Nu kör jag inte personligen på en RPI men dock nextcloud på docker. För att lösa backup av datan gör systemet bara en enkel rsync automatiskt varje timme mot en annan disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Jag förstår inte vad som menas med att filerna måste finnas först? Som sagt, jag har inte kört detta själv. Men som jag förstår det krävs att du har en "server" och sen kör klienterna på typ laptopen och mobilen för att synca filer till sagd server. Som dropbox fast DU står för servern. Med FreeNAS Scale bör man kunna köra owncloud i docker eller liknande.

Jag kan såklart ha fattat allt fel, det vore inte första gången...

Jag menar att TS måste välja hårdvara och underliggande OS innan han kan använda OwnCloud. På samma sätt som du installerar ett OS innan du installerar ett spel.

Permalänk
Medlem

Om du har flera datorer i hushållet så kan du använda dessa till att lagra bilderna på.

Foldersync från telefon till en dator, Syncfolders syncar kopior till de andra datorerna med jämna mellanrum. (med historik på) Bara att dela ut mapparna i nätverket först. Jag använder Syncfolders mellan datorer här och det fungerar superbra. Datorerna behöver ju inte vara igång hela tiden utan syncas de gångerna de är igång en viss tid som syncfolders körs.

Sedan kan detta inte likställas med en riktig backup, utan det är ju bara enkla kopior som kan förstöras eftersom saker är i sync. Spelar ingen roll om det är Dropbox, NAS, dator.

La in länk till syncfolders
Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Hur tänker du att dataintegriteten blir bättre för att du kör på en NUC istället för en Raspberry?

För jag tror inte några RPI-distros har stöd för ZFS/ motsvarande moderna filsystem, för att inte tala om att såvitt jag vet så finns det ingen bra mjukvara med det stöd och arbete bakom som TrueNAS har (OpenMediaVault har jag testat och det var extremt spartanskt).
Säkerheten är sannolikt bra mycket bättre i TrueNAS både vad gäller delningsmöjligheter (SMB/NFS tillsammans med ACLs ex), än vad OMV någonsin kommer uppnå.

Utöver detta så begränsas du av andelen RAM, förlorar möjligheten att köra andra virtuella maskiner samtidigt och flexibiliteten bakom en RPI känns bortslösad att läggas i en garderob för att agera NAS

(Så resonnerade jag iaf när jag bytte ut min RPI mot en NUC för "hemmaservern")

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vill TS kapsla tjänsterna för att undvika ev. tråkigheter så är det ju bara att köra docker på Raspian.
Nu kör jag inte personligen på en RPI men dock nextcloud på docker. För att lösa backup av datan gör systemet bara en enkel rsync automatiskt varje timme mot en annan disk.

En stor grej bakom min motivering för NUC + TrueNAS är just enkelheten med ett GUI, samt att slippa krångla med Docker (..för det sköts automagiskt), då jag inte vet om att det finns liknande möjligheter för RPI?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Vila i frid

Betänk, utöver backup behöver du lagring. Backup betyder att du har dina viktiga data på TVÅ ställen.

Permalänk
Medlem

Skriver ner ett förslag enl det som jag nämnt tidigare så TS får en idé av kostnader
(Grunden för detta är vad jag kör hemma och vet fungerar)

PC - Elitedesk 800 G2 eller motsvarande mindre dator. 35W, uppgraderas med fördel med 8GB extra (Tradera, 300kr)

Mjukvara - TrueNAS Scale / Core . Scale är "nytt", baserat på Debian med vissa fördelar. Är fortfarande "beta", men jag kör det för närvarande och det fungerar skitbra. Vid osäkerhet och man vill att det skall funka direkt med bra stöd på nätet så kör man Core.

Lagring - 4TB Extern lagring X2 = ~2.000kr, beror självklart på hur mycket lagring man behöver, men här är viktigt att veta att det bör vara minst 2st av samma kapacitet för att det skall lira rätt med redundans.

Nätverk förväntas köras via ethernet, och här är en av nackdelarna med denna approach (likt RPI) - Det går inte uppgradera nätverket på ett smidigt sätt om man vill ha 2.5GBe+.

Totalkostand AOTW = 3.000kr + 300kr (+8GB RAM tradera) + 2.000kr lagring (4TB Redundant) = 5300kr.

Detta är lite väl om man bara är ute efter att lagra lite foton, dock ger detta en bra grund för flera användningsområden.

Motsvarande uppsättning fast med en RPI skulle ligga på runt 3.000kr (~1.000kr RPI + 2.000kr lagring).
Går självklart att minska på lagringen för att spara, dock är jag osäker på om man kommer under detta?

Fördel PC + Truenas -> GUI, bra stöd på nätet, flexibilitet och uppgraderbarhet (RAM), möjlighet att ha tillräckligt med kraft för fränare viritualiseringar om man så vill (körs i containers) -> NextCloud som är största syftet, Pi-Hole (rekommenderas), Kasm, Egen VPN för tillgång till nätverket när man är ute etc.
Nackdel PC -> Priset

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

En stor grej bakom min motivering för NUC + TrueNAS är just enkelheten med ett GUI, samt att slippa krångla med Docker (..för det sköts automagiskt), då jag inte vet om att det finns liknande möjligheter för RPI?

Finns jättebra GUI(Portainer) för att configurera och drifta docker också iofs.

Permalänk
Medlem

Kika på piwigo (www.piwigo.org) om du är intresserad av en tjänst där du även kan titta på bilderna och administrera lite. Det finns en app så man kan synca från telefonen. Har själv en installation lokalt och är änsålänge mycket nöjd.
Har själv nätverksmontering till tjänsten men det går bra att bara ha 'disk' om det är vad man vill/vill slippa att sätta upp en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Om du har flera datorer i hushållet så kan du använda dessa till att lagra bilderna på.

Foldersync från telefon till en dator, Syncfolders syncar kopior till de andra datorerna med jämna mellanrum. (med historik på) Bara att dela ut mapparna i nätverket först. Jag använder Syncfolders mellan datorer här och det fungerar superbra. Datorerna behöver ju inte vara igång hela tiden utan syncas de gångerna de är igång en viss tid som syncfolders körs.

Detta är ju helt klart en idé. Dock kör jag Linux på samtliga maskiner hemma, och har helst inte igång dem när jag inte är hemma eller när jag sover, vilket medför problem här antar jag.

Skrivet av hasenfrasen:

Betänk, utöver backup behöver du lagring. Backup betyder att du har dina viktiga data på TVÅ ställen.

Egentligen sker ju själva lagringen på telefonen om man ska se det så. Sen så är medveten om risker osv, handlar väl om att sätta på det på en rimlig nivå också. Är ju inte så att det är någon affärsverksamhet jag håller på med.

Haft ursprungliga planer på att i framtiden ha likadan backup "offsite", eller hos morsan och farsan som det heter i vardagligt tal. Som det hela syncar mot en gång om dagen eller så då. Men det kommer nog inte vara aktuellt i första skedet.

Skrivet av Hothep:

Kika på piwigo (www.piwigo.org) om du är intresserad av en tjänst där du även kan titta på bilderna och administrera lite. Det finns en app så man kan synca från telefonen. Har själv en installation lokalt och är änsålänge mycket nöjd.
Har själv nätverksmontering till tjänsten men det går bra att bara ha 'disk' om det är vad man vill/vill slippa att sätta upp en sån.

Såg intressant ut. Måste köras på Windows eller?

Utöver det kom jag på att jag har ju en gammal netbook i fortfarande fungerande skick liggandes. Är dock Intel Atom, dvs x86 enbart (ej 64) och 1GB RAM tror jag. Men prestandamässigt borde det ju duga. Fördelen är ju förstås den inbyggda UPSen :). Frågan är bara om det finns någon vettig mjukvara som fungerar på en sådan pryl? Eventuell mjukvaruraid på 2 externa diskar hade ju varit trevligt förstås.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Utöver det kom jag på att jag har ju en gammal netbook i fortfarande fungerande skick liggandes. Är dock Intel Atom, dvs x86 enbart (ej 64) och 1GB RAM tror jag. Men prestandamässigt borde det ju duga. Fördelen är ju förstås den inbyggda UPSen :). Frågan är bara om det finns någon vettig mjukvara som fungerar på en sådan pryl? Eventuell mjukvaruraid på 2 externa diskar hade ju varit trevligt förstås.

Jag är inne på Ubuntu Server + Snap alt Docker direkt från NextCloud?
Raid går att lösa enkelt, alt användning av ex RSync, och då blir det ju definitivt ett billigt och enkelt paket.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Är ute efter en billig och enkel lösning för backup, främst av foton från mobiler. Vill helst undvika betala för att lagra hos någon annan i "molnet".

Vad ska man köra för hårdvara och mjukvara? Raspberry pi, externa hårddiskar och nån linuxdistro? Har funderat på en enkel FTP(S), samt appen FolderSync för att schemalägga överföring av bilder. Prestanda är som ni förstår inte särskilt prioriterat.

Begagnad Synology nas 2 bay. Stoppa in två hårddiskar i RAID 1. Så är du klar.

Visst du kan komma undan billigare med det folk föreslagit , men då måste du själv konfigurera upp och meka. Vill du skita i det så tycker jag DSM och apparna som finns där gör jobbet mer än väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Detta är ju helt klart en idé. Dock kör jag Linux på samtliga maskiner hemma, och har helst inte igång dem när jag inte är hemma eller när jag sover, vilket medför problem här antar jag.

Egentligen sker ju själva lagringen på telefonen om man ska se det så. Sen så är medveten om risker osv, handlar väl om att sätta på det på en rimlig nivå också. Är ju inte så att det är någon affärsverksamhet jag håller på med.

Haft ursprungliga planer på att i framtiden ha likadan backup "offsite", eller hos morsan och farsan som det heter i vardagligt tal. Som det hela syncar mot en gång om dagen eller så då. Men det kommer nog inte vara aktuellt i första skedet.

Såg intressant ut. Måste köras på Windows eller?

Nej för bövelen! Här går det inga windowsservrar inte!
Jag kör min installation i en debiancontainer med nätverksmonterad lagring. men som sagt, lagringen kan vara lite vad som helst bara det är anslutet. Funkar att montera en extern usb-disk och lagra på den om du så vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

För jag tror inte några RPI-distros har stöd för ZFS/ motsvarande moderna filsystem, för att inte tala om att såvitt jag vet så finns det ingen bra mjukvara med det stöd och arbete bakom som TrueNAS har (OpenMediaVault har jag testat och det var extremt spartanskt).
Säkerheten är sannolikt bra mycket bättre i TrueNAS både vad gäller delningsmöjligheter (SMB/NFS tillsammans med ACLs ex), än vad OMV någonsin kommer uppnå.

Utöver detta så begränsas du av andelen RAM, förlorar möjligheten att köra andra virtuella maskiner samtidigt och flexibiliteten bakom en RPI känns bortslösad att läggas i en garderob för att agera NAS

(Så resonnerade jag iaf när jag bytte ut min RPI mot en NUC för "hemmaservern")

Var lite det svaret jag fiskade efter och det är väldigt rimligt

För att förtydliga till TS lite, det är alltså inte bytet av hårdvara som ger någon extra säkerhet utan mjukvaran du kör på den.
Själv kör jag Nextcloud på en BTRFS RAID1, visserligen på lite häftigare grejer än en Paj, men skulle funka även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Har du en hyfsat modern router kan den lösa det. testade lite snabbt med en usb 2.0 sticka på min asus rt-ac87. fick hastigheter på ca 17mb/sec vilket kanske duger?
Modernare routrar har usb 3.0 eller snabbare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Många bra svar! Kul. Nästan lite överväldigad av responsen

Skrivet av Harddrive:

Begagnad Synology nas 2 bay. Stoppa in två hårddiskar i RAID 1. Så är du klar.

Visst du kan komma undan billigare med det folk föreslagit , men då måste du själv konfigurera upp och meka. Vill du skita i det så tycker jag DSM och apparna som finns där gör jobbet mer än väl.

Visst, Synology verkar smidigt. Men känns lite som man tappar kontrollen, lite likt som att lagra i molnet. Är väl egentligen inte ute efter vad som är enklast att sätta upp, mer bara resultatet som ska vara en enkel lagring :). Får se, ska nog prova pilla ihop något själv, men inte omöjligt att det blir något dylikt Synology i slutändan. Tycker dock det är rätt saftiga priser på färdiga NAS, t ex. Synology när jag surfat runt lite på olika lösningar. Men begagnat som någon nämnde här tidigare är väl ett alternativ i sådana fall förstås.

Skrivet av Hothep:

Nej för bövelen! Här går det inga windowsservrar inte!
Jag kör min installation i en debiancontainer med nätverksmonterad lagring. men som sagt, lagringen kan vara lite vad som helst bara det är anslutet. Funkar att montera en extern usb-disk och lagra på den om du så vill

Spännande. Får nog prova dra in på någon dator och prova runt lite.

Skrivet av SuperSverker:

Jag är inne på Ubuntu Server + Snap alt Docker direkt från NextCloud?
Raid går att lösa enkelt, alt användning av ex RSync, och då blir det ju definitivt ett billigt och enkelt paket.

Ja, nextcloud verkar helt klart intressant. Blir nog att prova det också för att se vilket som känns vettigast.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Har du en hyfsat modern router kan den lösa det. testade lite snabbt med en usb 2.0 sticka på min asus rt-ac87. fick hastigheter på ca 17mb/sec vilket kanske duger?
Modernare routrar har usb 3.0 eller snabbare.

Vet inte huruvida det skulle fungera med schemalagd backup av foton från mobil och eventuell redundans i form av RAID? Har en MikroTik hAP ac². Tror inte den har så avancerade features för eventuell påkopplad lagring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Många bra svar! Kul. Nästan lite överväldigad av responsen

Visst, Synology verkar smidigt. Men känns lite som man tappar kontrollen, lite likt som att lagra i molnet. Är väl egentligen inte ute efter vad som är enklast att sätta upp, mer bara resultatet som ska vara en enkel lagring :). Får se, ska nog prova pilla ihop något själv, men inte omöjligt att det blir något dylikt Synology i slutändan. Tycker dock det är rätt saftiga priser på färdiga NAS, t ex. Synology när jag surfat runt lite på olika lösningar. Men begagnat som någon nämnde här tidigare är väl ett alternativ i sådana fall förstås.

Spännande. Får nog prova dra in på någon dator och prova runt lite.

Ja, nextcloud verkar helt klart intressant. Blir nog att prova det också för att se vilket som känns vettigast.

Vet inte huruvida det skulle fungera med schemalagd backup av foton från mobil och eventuell redundans i form av RAID? Har en MikroTik hAP ac². Tror inte den har så avancerade features för eventuell påkopplad lagring.

Din router stödjer faktiskt usb lagring, men den är rätt seg dessvärre.

Synology har jag själv efter jag experimenterade med usb lagring på min då lastgamla router som hade max 1 mb/sec vilket inte var kul.
Vill du ha raid, automatiserade funktioner såsom bacup på bilder så är synology definitivt något att titta närmare på. jag har en gammal 213j modell som fortfarande tuffar på utan problem som namnet antyder så är den från 2013. Det är j varianterna du ska kika närmare på. de andra är onödigt kraftfulla om du inte ska göra så mycket mer än att köra bacup på saker och ha en nätverksdisk. De starkare modellerna klarar avkodning och annat som är bra om man använder det eller väldigt många fler användare. DS220j är den du ska kika på, finns även en DS420j med plats för 4 diskar. att köpa en äldre begagnad fungerar givetvis också bra. DS220j går på ca 1850kr sen tillkommer det diskar som du själv väljer storlek på. rekommenderar några jag själv använder och det är WD's red diskar. funkar såklart med billigare men dom är utvecklade för just nassar då då bör de hålla lite längre. Sen får du fundera på vad du behöver och vilken budget du har. du kan ju alltid köpa en disk till att börja med om pengarna tryter och sedan köpa en till senare så kommer allt automatiskt kopieras över till denna.
Synology är så mycket mer om man så vill, den kan ta hand om ALLA dina nedladdningar, göra dina korkade säkerhets kameror smarta och många andra bra funktioner. Jag får tex mail av min synology varje månad på om något är fel och hur diskarna mår. skulle en disk haverera totalt så får jag givetvis mail om det också. man kan ställa in varningar så att den kanske börjar pipa när en disk havererar.
En till stark sak med synology är att det är enkelt och snabbt och fungerar väldigt bra.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16