Letar efter DDR4 3200mhz JEDEC/SPD hastighet

Permalänk

Letar efter DDR4 3200mhz JEDEC/SPD hastighet

Hej,

Har en Omen dator som jag vill uppgradera från 8GB till 16GB ram och tyvärr så är man lite begränsad i BIOS så kan inte styra XMP profiler så kan inte direkt köpa vilket ram-minne som helst eftersom 99% har en SPD eller JEDEC hastighet som är långt under hastigheten som listas i rubriker etc.

De som sitter i datorn nu har följande info:
Kingston Fury 3200mhz DDR4 cl 18: 8gb 1Rx8 XMP4 - 3200 - UA2 - 11 and HP32D4U8S8ME-8XR

Går inte att hitta nått alls på de. Är väl minnen som kingston gjort direkt åt HP.

Jag har scrollat igenom prisjakt och kollat upp artikelnummer hos tillverkare och kollat SPD och JEDEC hastighet.
Någon som har några tips? Kanske finns ett bättre sätt.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Hej,

Har en Omen dator som jag vill uppgradera från 8GB till 16GB ram och tyvärr så är man lite begränsad i BIOS så kan inte styra XMP profiler så kan inte direkt köpa vilket ram-minne som helst eftersom 99% har en SPD eller JEDEC hastighet som är långt under hastigheten som listas i rubriker etc.

De som sitter i datorn nu har följande info:
Kingston Fury 3200mhz DDR4 cl 18: 8gb 1Rx8 XMP4 - 3200 - UA2 - 11 and HP32D4U8S8ME-8XR

Går inte att hitta nått alls på de. Är väl minnen som kingston gjort direkt åt HP.

Jag har scrollat igenom prisjakt och kollat upp artikelnummer hos tillverkare och kollat SPD och JEDEC hastighet.
Någon som har några tips? Kanske finns ett bättre sätt.
Tack!

Vad får du fram om du använder någon modultillverkares sökfunktion och matar in datormodellen?

Kingston t.ex. då. Heter modulerna något annat när de säljs lösa t.ex.?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vad får du fram om du använder någon modultillverkares sökfunktion och matar in datormodellen?

Kingston t.ex. då. Heter modulerna något annat när de säljs lösa t.ex.?

Jag hittar ingenting hos varken kingston eller crucial via den funktionen. Hittar närliggande och då kunde jag hos crucial hitta de här minnena:
https://www.amazon.com/dp/B08C4VHQV2/?language=en_US&cstracki...

I CPU-Z står det att jag har CL22, så de borde vara lika.
Hos crucial (https://www.crucial.com/memory/ddr4/ct8g4dfra32a) står det speed 3200mhz, men kan inte väldigt tydligt se om de är utan XMP egentligen.

Snubblade över någon på reddit som skrev att 1.2v minnen alltid passar sådana här datorer och att de visar standard klockfrekvens.

Permalänk

Update om någon annan med samma system letar efter ram i framtiden:
Eftersom XMP profiler inte går att aktivera kan man antingen köpa 3200mhz cl 22 och köra med standard speed. Crucial har 3200mhz 1.2v minnen med cl 22 som kör i 3200mhz utan XMP aktiverat.

Jag köpte de här för att matcha med mitt nuvarande minne:
https://www.amazon.se/gp/product/B08C4VHQV2/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Man kan även köpa andra minnen om hastigheten tillåts av moderkortet och överklocka manuellt via Amd Ryzen Master programmet, men de kommer inte ändra CL latensen så de tycker jag verkar helt onödigt att göra.