Webbyrå som ej levererat slutprodukt?

Permalänk
Avstängd

Webbyrå som ej levererat slutprodukt?

Tjobbe-di-do!

Jag är med på ett hörn i ett företagsprojekt där det var tänkt att en webbyrå skulle leverera en webbaserad slutprodukt i juni 2021 för att denna verksamhet skulle gå vidare för att kunna digitalisera sig självt mer. Lägg märke till vilket datum det är nu.

Ett påskrivet avtal finns men jag är inte 100% insatt i detaljerna ännu där. Advokat är indragen i ärendet.

Nu verkar det ha blivit många fördröjningar i och med semestrar, andra kunder, sjukdomsfall, och begravningar från webbyråns sida.

Exempelvis har webbyrån via diverse kommunikationskanaler till och från sagt att:
- En anställd väntar barn
- En annan anställd lämnade företaget så en annan fick ta över och behöva sätta sig in i projektet
- En ytterligare annan anställd har varit på begravning
- En ännu ytterligare annan anställd har suttit i sjukdomskarantän

Första frågan är om sådana oundvikliga livsomständigheter är relevanta utifrån företagssammanhang? Det rör sig om B2B och inte B2C eller tjänster mellan vänner. Är det i princip det påskrivna avtalet som styr hur det förefaller med "förseningskompensationer" och dylikt?

Samtidigt så framgår det på webbyråns hemsida att de har lyckats leverera halvt liknande projekt åt andra kunder så bedömningen görs att de borde ha kunna rott detta i land eller kanske de tog sig vatten över huvudet och har inte velat erkänna detta som ett sätt att få behålla de betalda pengarna?

En återkommande faktor har varit bristen på kommunikation från webbyråns sida. Bör jag anta att återigen hänvisa till det påskrivna avtalet och se klausuler om överenskommen kommunikationsfrekvens?

Slutfrågan och slutklämmen är i vilken utsträckning det går att få tillbaka en del av det betalda beloppet med tanke på att verksamheten sitter nu här med ingen slutprodukt med över ett halvårs fördröjning?

Är det juridiskt rimligt i den svenska B2B-sfären att INTE få någon slutlevererad mätbar produkt trots betalda pengar sedan länge tillbaka?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Du skrev väl en tråd om detta när projektet skulle inledas?

Det var ett projekt med en näst intill obefintlig kravspec med ett rätt otraditionellt finansieringsupplägg om jag inte minns fel.

Vad som faktiskt skrevs i avtalet är det enda som har betydelse ur juridiskt perspektiv. Utan att ha sett avtalet och känna till omständigheterna vid dess tillkomst är det bara onödigt att spekulera.

Ursäkterna kanske är sanna eller inte. Troligt är i alla fall att det fortfarande inte finns något vettigt kravmaterial och ingen från beställaren har följt arbetet personligen på en djup nivå varje vecka. Business as usual i ett litet sketprojekt i den svenska IT-branchen. Det innebär verkligen att det är riktigt svårt för någon ny att komma in och slutföra jobbet. Oavsett om det är en ny firma eller ny person på samma firma. Men det kanske inte är intressant längre?

Permalänk
Medlem

Eftersom vi inte känner till er kravspec eller hur kontraktet ser ut så blir det ju bara ren spekulation.
Märkligt dock att ni har betalat(som jag tolkar det) om uppdraget/produkten inte är färdig?
Betalning är ju det sista som sker normalt och bör tolkas som ett kvitto på att alla är nöjda och glada, uppdrag slutfört.
Sedan kan givetvis betalning ske i steg under resans gång där man betalar delsummor vid vissa milestonesv men som sagt, vi vet ju inte hur det är uppgjort så blir ju bara rena spekulationer.

Men en intressant aspekt är väl om webbyrån anser att de har levererat det de ska?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Förseningsviten eller hur det hanteras bör tas upp i avtalet. Ni har beställt en tjänst, inte en produkt (om jag tolkat det rätt). Svårare att reklamera en tjänst än produkt rent generellt. Därför är avtalsskrivningen så oerhört viktig.

Har ni skrivit in nåt angående förseningar?
Har ni en Definition of Done med i avtalet så ni vet när produkten är levererad eller har ni bara avtalat ett visst antal timmar?

Så många frågor så vi kan bara sitta o killgissa

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Inte helt säker på hur de tänkt göra med dig på detta håll, låter som pengarna tillbaks för min del men vet inte hur det ser ut inom lagarna tyvärr.

Får gärna ställa ett par frågor åt deras håll.
Hur har de räknat mängden tid det skulle ta för att ge dig produkten ?
Har de något bevis på att de jobbat på denna produkt och kan du se exempel på hur den ser ut just nu ?

Hur komplett är produkten rent generellt och vad saknas att utveckla ?
Är det något som kan skickas vidare till ett annat företag medans de betalar tillbaks en del utav pengarna ?
Hur lång kö med andra kunder har dom just nu som de behöver utveckla för och vart är du i listan isåfall ?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren.

Ja, som sagt var så är dessvärre beslutsfattaren hos beställaren extremt "helhetslagd" och tenderar att se helheten och därmed kunna missa viktiga detaljer och även sakna insikt i vikten av kravspecificering i IT-projekt. Om jag minns rätt så var det väl tänkt att det skulle bli färdigt på cirka 6 månader men det drog ut på över ett år tror jag.

IT-projektet i sig rör sig om diverse "moduler" som skall anropa en databas och kunna göra saker som att kunna ta fram PDF-filer utifrån information från databasen, skicka förskrivna SMS till inlagda nummer i databasen, kunna matcha olika data ur databasen mot inmatade sökord på en given hemsida. GDPR tillämpas i alla led.

Innan årsskiftet så fick jag vara med på ett presentationsmöte där en prototyp visades av vad som var tänkt och det var minst sagt primitivt. Det gick att söka och matcha simpelt mot databasen, PDF-filer kunde skapas, och det fanns en backend att logga in på. Samtidigt var det helt utan design (css) och kändes mer något en gymnasieelev i webbprogrammering hade tagit fram.

Samtidigt så har ju webbyrån levererat åt andra kunder - både funktionellt och designmässigt - så de har ju uppenbarligen någon kompetens och talang. Bristande regelbunden kommunikation kombinerat med alldeles för vag kravspecificering är nog vad som lett till situationen där den är nu. De ska ha arbetat i så kallade "etapper" men regelbunden veckovis återkoppling från beställaren har uteblivit.

Pengarna betalades i förskott för att beställaren lyckades få hälften av kostnaden betald via bolagsstöd eller vad det kallas för men då måste de ha kvitto på att de betalat något företag för en tjänst eller produkt först och främst.

Beslutsfattande beställare (ej jag, jag är bara med på hörnet som "konsult") ska ha blivit så irriterad att denne skall ha skickat iväg flera sms i rad till någon ansvarig vid webbyrån med frågor om vad som händer med tanke på fördröjningen och allt som då ska ha svarat i stil med, "En sms bombning till så blockerar jag detta nummer. Vänligen skicka e-post utanför kontorstid om du vill något."

Självfallet kan jag se båda hållen: man vill separera jobb från fritid, och samtidigt verkar det inte komma något klargörande om när någonting av "IT-projektet" skall bli färdigt/slutfört varav frustrationen blir förståelig och inte nödvändigtvis avsiktlig.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

I en offert (OBS: från 2020-08-28(!)) från WEBBYRÅ åt företaget jag konsulterar åt (kallas härifrån som BOLAG) så framgick följande (alltså från WEBBYRÅN):

• 1 st Utvecklare / Arkitekt (Front- & Backend-utvecklare) som driver utveckling, skriver tester och håller utvecklings kvalitet samt server- och skalbarhet. - 57600 SEK

• 1 st UI/UX-Designer UI/UX- design av webb (formulär och upplägg) & Administrationsverktyg/BackOffice. - 30720 SEK

• 1 st Projektledare & Teknisk UX Projektledning, kravställning, testning, administration och kundkontakt. - 33600 SEK

• 1 st Senior Utvecklare (Front- & Backend-utvecklare) som jobbar aktivt med utvecklingen under projektets gång. - 57600 SEK

Totalt belopp: 179 520 SEK exkl. moms med en tidsuppskattning (från WEBBYRÅ själva) inuti offerten: "Lösningen levereras inom 10-16 veckor från kundens OK på projektstart, beroende på resursallkorering.".

Då var det tänkt att följande skulle levereras från WEBBYRÅ enligt vad som står under "Funktioner" i offerten [Det jag skriver inom dessa är mina egna kommentarer]:
- Frikoppla och förbättra BOLAGs kontaktformulär från nuvarande Wordpress-webbplats
- Koppla ihop leadgenereringen med deras nuvarande CRM-system (Trello) via dess öppna API med målet att alla leads landar i Trello direkt för vidare bearbetning och kvalificering
- Bygga bort redundans och spetsa till leadkonverteringen
- Förbättra och förfina UX-förfarandet av kontaktformulären på webben
- Fräscha upp och förtydliga deras befintliga webbplats
- Implementera Google Firebase för att bygga bort BOLAGs dependencies av G-suite (bilder & offerter)
- Implementera ett automatiskt skapande av offert för att dra ned manuella steg i nuvarande process
- Möjlighet att skapa offertrar direkt från BOLAGs system till en fristående signerspartner [idag används Oneflow]
- Se över befintliga CRM-system och bokföringssystem [idag används Fortnox] på marknaden för ett eventuellt byte i steg 2 (mini-förstudie)
- Se över signersspartner av offerter och avtal för integration. Implementationen och integreringen sker i steg 2.
- Implementera en kvalitativ e-posttjänst (förslagsvis Office 365 eller liknande lösning) [idag används diverse Googlekonton via Thunderbird med BOLAGs domänamn som ändelse tack vare webbhostingleverantören one.com]

Jag presenterar detta nu då jag i en annan tråd om visuelbaserad kravspecifikation pratat om att jag skall ta fram något mer "konkret på bordet" för utvecklare att faktiskt sätta sina "programmeringständer" i där också variabler anges för olika visuella element. T.ex. "EditField.CustomerFirstName" och där samma variabel anges i andra sidor där de helt enkelt skall återanvändas/återanropas från gemensam databas.

Sakfråga: Låter 10-16 veckor med en kostnad på 179 520 SEK inkl. moms rimligt baserat på de möjligen "luddiga" efterfrågade funktionerna ovan?

Nu i början på mars 2022 så kom det ett mejl med PDF-dokument jag fick ta del av som hade färgförklaringar ("legend"):
GRÖNT = Görs enligt bestämd tidplan
BLÅTT = Frågor (gås igenom på mötet)
RÖTT = Ej med i scope (ligger utanför nuvarande offert enligt WEBBYRÅ)
STRUKET GRÖNT = Redan genomfört

Jag tar med detta för jag är inte insatt och veta om det är ett klassiskt arbetssätt bland webbyråer (färgerna) för att hantera missnöjda kunder.

Samtidigt vill jag påstå att det har varit bristande kommunikation mellan WEBBYRÅ och BOLAG. Det har varit bristande detaljnivå från BOLAGs. Och det har varit bristande från WEBBYÅRs sida att meddela om fördröjningar, regelbundna uppföljningar. T.ex. var det tänkt att WEBBYRÅ skulle samtala med BOLAG varje vecka för att hela tiden hålla koll på hur det gick. Det inträffade aldrig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sakfråga: Låter 10-16 veckor med en kostnad på 179 520 SEK inkl. moms rimligt baserat på de möjligen "luddiga" efterfrågade funktionerna ovan?

Omöjligt att svara på då det saknas detaljer över vad uppdraget faktiskt innebär i arbete. 179 520 SEK är cirka 150-220 timmar (om timtaxan ligger mellan 800 och 1200 kr) vilket i sig kan vara helt rimligt.

Generellt är det svårt att ställa krav i efterhand om man varit otydlig med sin beställning. Bästa lösningen är att försöka lösa det med nuvarande byrå, sätt er ner och gå igenom vad som krävs för att slutföra. Bryta helt eller ta det juridiskt kommer ta längre tid och ev. kosta mer.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Hade de verkligen något liknande den kravspecen när de föreslog offerten? Fattar inte hur man hade tänkt lösa allt det med så få personer och timmar. Känns som att de inte har erfarenheten nog att ta på sig så stora projekt. Det där var lätt dömt att misslyckas

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iFraja:

Omöjligt att svara på då det saknas detaljer över vad uppdraget faktiskt innebär i arbete. 179 520 SEK är cirka 150-220 timmar (om timtaxan ligger mellan 800 och 1200 kr) vilket i sig kan vara helt rimligt.

Generellt är det svårt att ställa krav i efterhand om man varit otydlig med sin beställning. Bästa lösningen är att försöka lösa det med nuvarande byrå, sätt er ner och gå igenom vad som krävs för att slutföra. Bryta helt eller ta det juridiskt kommer ta längre tid och ev. kosta mer.

Med andra ord är timpriset relativt normalt? I nuvarande situation så pågår mejlkommunikation och det skall följas upp med ett möte där utifrån GRÖN, RÖD och BLÅ text i en PDF-fil så skall vissa saker slutföras och vissa saker inte slutföras (då WEBBYRÅ tolkar det att ligga utanför offerten).

Offerten är också det enda slags "avtalet" som finns i detta fall så någon juridisk uppgörelse lär knappas hända eller ens vara värt det ekonomiska och tidsmässiga besväret som du själv antyder om.

Precis som du säger så är det svårt att ställa krav i efterhand om man varit otydlig med sin beställning och det är detta jag menar parallellt i en annan tråd om visualiserad kravspecificering mot programmerare där det framgår mer tydligt om vad som faktiskt ska vara med och "ungefär hur" med öppenhet till att WEBBYRÅN kan veta hur det bäst implementeras som.

Skrivet av Joppis:

Hade de verkligen något liknande den kravspecen när de föreslog offerten? Fattar inte hur man hade tänkt lösa allt det med så få personer och timmar. Känns som att de inte har erfarenheten nog att ta på sig så stora projekt. Det där var lätt dömt att misslyckas

Det du ser där jag ersatt företagets namn mot "BOLAG" är exakt det som står i offerten under rubriken "Kravspecifikation", varken mer eller mindre. Mycket möjligt tog WEBBYRÅN sig vatten över huvudet.

Och BOLAG är inte den enda kunden hos WEBBYRÅ så möjligen fick detta mindre prioritering när WEBBYRÅ upptäckte att, "Jisses, detta är mer omfattande än vad vi först trodde! Vi tar de lätta projekten först då."

Jag vill inte nämna WEBBYRÅs namn för det är inte så att de är "scammers" precis. De tycks ha varit involverade i projekt såsom "Cras", "lifestyle", och "Acetrack" bland annat. Om någon nu plötsligt vet vilken WEBBYRÅ det rör sig om så undvik att nämna namnet men berätta gärna om du vet att "Jaha, men de är rätt dåliga" eller "Jaha, men de brukar vara rätt bra".

En sak som skall fixas är en matchningsfunktion/sökfunktion utifrån den rådande databasen som BOLAG arbetar med då det är i princip deras "levebröd" precis som personliga data är Facebooks levebröd. Samtidigt så saknas det överenskommelse i var någonstans denna funktion skall finnas OCH hur den är tänkt att samverka med övriga saker från kravspecifikationslistan.

Det hela är rätt mycket pannkaka med avsaknad av tydliga bilder som visar hur alla små detaljer bildar helheten. Men efterklokheten biter en i röven som vanligt!

Nu har jag nött massa YT-klipp om att högst möjligt kunna använda Power Query i Google Spreadsheets (deras databas är sedan 2 år tillbaka en jättestor Google Spreadsheet) där den kan anropa ena kalkylbladet och filtrera fram rader med några utvalda kolumner (genom att välja ur Dropdown Lists) som då kan bli en tillfällig lösning som matchningsfunktion även om detta inte är den efterfrågade implementeringslösningen för den funktionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men vad har detta med konsumenträtt att göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko:

Men vad har detta med konsumenträtt att göra?

Jag trodde det hela handlade om att eventuellt få tillbaka pengar pga. ej lyckats leverera enligt överenskommelse men jag ser nu att överenskommelsen är alldeles för luddig och juridiskt klen (dvs., endast offert, inget avtal med "definitionen av levererad slutprodukt").

Därför har sakfrågan övergått till mer hur man får WEBBYRÅ att sy ihop säcken så gott som det går. Chef från BOLAG berättade internt att WEBBYRÅ verkar ignorera när just han kontaktar dem men andra internt verkar kunna kontakta tre av de ansvariga från WEBBYRÅs sida.

Så här sa BOLAGschef igår i intern chatt (censurerat kontaktinfo+kontaktpersoner):

"ja vi får se vart de landar måste jaga dem. de är som rädda sniglar som gömmer sig under gräset. får ta fram eldkastaren och spruta fram dem. du kan ringa dem med kolla hur de går ? ring PERSON1, PERSON2 och övriga för att sammlas i ett möte gå igenom de som de skicka för att hitta en väg framåt. ring en gång per dag. du kan även maila han mig vill de ej prata med PERSON2@WEBBYRÅ.se , NR1 PERSON1 , PERSON1@WEBBYRÅ.se , PERSON3@WEBBYRÅ.com , NR2 bra de ser de kommer fler folk som jagar dem"

Ja, BOLAGschefs skriftliga svenska ser ut så här i skarpt läge trots att vi gick samma gymnasieklass inom Naturvetenskap. Alla har vi våra områden vi kan förbättra. Jag agerar således mer eller mindre som skriftlig sekreterare i många fall, då jag även skriver fortare än vad BOLAGschef gör. Min stora brist ligger i att jag många gånger anammar engelsk grammatik istället för svensk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[quote postid="19539527" userid="164039" name="AplAy"]
Jag trodde det hela handlade om att eventuellt få tillbaka pengar pga. ej lyckats leverera enligt överenskommelse men jag ser nu att överenskommelsen är alldeles för luddig och juridiskt klen (dvs., endast offert, inget avtal med "definitionen av levererad slutprodukt").

Därför har sakfrågan övergått till mer hur man får WEBBYRÅ att sy ihop säcken så gott som det går. Chef från BOLAG berättade internt att WEBBYRÅ verkar ignorera när just han kontaktar dem men andra internt verkar kunna kontakta tre av de ansvariga från WEBBYRÅs sida.

Så här sa BOLAGschef igår i intern chatt (censurerat kontaktinfo+kontaktpersoner):
[code]

Detta har fortfarande inte något med konsumenträtt att göra.

Konsumenträtt berör affärer mellan företag och privatpersoner. Inte mellan företag och företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Detta har fortfarande inte något med konsumenträtt att göra.

Konsumenträtt berör affärer mellan företag och privatpersoner. Inte mellan företag och företag.

Rapportera och be en moderator flytta tråden om du har ett bättre förslag.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Avstängd

Världens obekvämaste videomöte just nu. Skrik från BOLAG-chef mot 3 från hos WEBBYRÅ om att det skulle ha varit färdigt i juni 2021 och nu är det april 2022. Hm. Man får ta av sig headset och bara vädra balkongen lite.

Vad som skall slutföras nu framgår i en PDF-fil men det blir prat om "scope", "förväntad leveranstid" utan något - än så länge - samtycke om vad som faktiskt skall göras utifrån PDF-dokument.

Det är snack om återbetalning och den intressanta juridiska frågan är om det går med nuvarande "offert" med luddiga definitioner om vad som anses vara "levererad produkt/tjänst" och inte.

Klurigheten verkar vara att det betalades (fakturan mot WEBBYÅR) med bidrag från staten (företagsstödpengar där staten står för 80% av inköp av tjänst). Men innan pengarna betalades ut så verkade WEBBYRÅ då deklarera mot staten att "projektet var färdigt" för att pengarna skulle kunna betalas ut? Och därmed kan ej betalas tillbaka för skulle anses vara skattefusk?

Snurrigt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Förvånansvärt(?) produktivt videomöte med WEBBYRÅ efter att BOLAG-chef lugnat sig efter lite skrik vilket är helt förståeligt.

Nu bär jag ansvaret att detaljkontrollera de förändringar som kommit överens om som skall slutföras.

Sedan kommer jag också att instrueras hur man arbetar med Googles(?) databaslösning Firebase.

Tydligen skall kodandet ha skett med ReactJS. Den ultimata frågan är ändå om denna "minimal vial product" är värd 180 lax exkl. moms.

Visa signatur