Google aktiverar spårning för alla Workspace-användare

Permalänk
Melding Plague

Google aktiverar spårning för alla Workspace-användare

"För att förbättra användarupplevelsen och integritetsalternativen" aktiverades spårning för alla Workspace-användare under gårdagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vidrigt beteende.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Valfri tolkning av ordet integritet, vems integritet? Integrering?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Sjukt hur dom VERKLIGEN försöker få allt att låta så jävla bra också. Läser man bort alla positiva tilläggsord så kan man bara läsa "Vi vill återigen spåra allihopa och hoppas att åtminstone några missar detta eller inte bryr sej lika mycket som administratören."

Permalänk
Medlem

Kunde individen inaktivera spårning tidigare även om administratören hade aktiverat det? Så länge man själv kan stänga av det och man tydligt ser om det är aktiverat eller inte så tycker jag det är OK. Om man däremot spårar användare i smyg är det inte OK. Jag använder inte google workspaces så har ingen aning om hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Vi är spårade överallt hela tiden...

Vad gör de med denna data egentligen?

Permalänk
Medlem

Tycker inte rubriken och innehållet riktigt matchar? Borde det inte vara "Google Workspace ändrar så användaren styr över spårning istället för administratören" eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Tycker inte rubriken och innehållet riktigt matchar? Borde det inte vara "Google Workspace ändrar så användaren styr över spårning istället för administratören" eller liknande?

Nej?

Om man tolkar artikeln bokstavligt så har man ju slagit på spårning för dem som tidigare hade det inaktiverat.

Det rimliga hade ju varit att flytta värdet på inställningen samtidigt som man flyttar inställningen, så att beteendet för den enskilde användaren inte ändras över en natt.

Det här handlar naturligtvis om att spåra fler än man gjorde innan. Jag ansluter mig till "vidrigt" som var omdömet längre upp i tråden.

Permalänk
Medlem

Nu behöver jag tydligen uppgradera från iOS13, kanske var dags ändå (Swec har bytt till webp gissar jag)

Permalänk

Om man köper officetjänster från ett företag som livnär sig på att sälja riktad reklam baserad på den information de får in på sina kringtjänster så kan det kanske ses som lite naivt att bli förvånad över detta. Det är inte första tjänsten som Google har startat som "fri" som efter den utvecklats och sålts in övergår till vara en del av Googles data mining bas för att Googles huvudverksamhet att sälja reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Tycker inte rubriken och innehållet riktigt matchar? Borde det inte vara "Google Workspace ändrar så användaren styr över spårning istället för administratören" eller liknande?

Exakt. Nu kan alla välja själv hur de vill ha det inställt.

Permalänk
Medlem

Allvarligt.

Är någon förvånad?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är problemet för individen om det handlar om en ändring för företagstjänster ? Då är det ju företaget som bestämmer i vilket fall, många verkar tyvärr blanda ihop företagstelefonen med privattelefonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Allvarligt.

Är någon förvånad?

Tycker du att det är bättre att en administratör bestämmer om du vill bli spårad eller inte?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av mrqaffe:

Vad är problemet för individen om det handlar om en ändring för företagstjänster ? Då är det ju företaget som bestämmer i vilket fall, många verkar tyvärr blanda ihop företagstelefonen med privattelefonen.

Skulle aldrig i mitt liv ha två telefoner

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Google gör vad google alltid gör.
Det som är mest förvånande är varför folk fortfarande använder majoriteten av deras tjänster.

Permalänk
Skrivet av Runqen:

Google gör vad google alltid gör.
Det som är mest förvånande är varför folk fortfarande använder majoriteten av deras tjänster.

Igen vad tycker du är fel med det här?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tvelander:

Skulle aldrig i mitt liv ha två telefoner

Det behöver du inte, jag brukar ha telefon och en surfplatta, har diock bara en liten 8" are

Nä men du lämnar ju naturligtvis arbetsgivarens telefon på jobbet när du slutar arbeta, det är jätteenkelt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Tycker du att det är bättre att en administratör bestämmer om du vill bli spårad eller inte?

Ja hade jag fått välja fritt (bortom dina två alternativ) så hade inte spårbarhet varit ett alternativ.

Hela grejen med informationsövervakning och profilerande har gått så satans mycket överstyr att det måste betraktas som onormalt - just nu är onormalt det nya normala - som vissa individer accepterar rakt av utan ifrågasättande och till och med försvarar företagen ifråga som sysslar med det och har argument så som; ja men har du valt google så är det detta som gäller, eller har du valt att ha facebook så är det ditt och datt som gäller.

Sen om det är riktat till företag eller individ spelar väldigt liten roll i det sammanhanget tycker jag, övervakning som övervakning. Sen om du stänger av det, så kan du i det finstilta ändå läsa att data sparas i ett ”blablabla-syfte”.

Tycker det är så fruktansvärt sorgligt att det bara accepteras rakt av.

Tycker du att det är bra får det stå för dig. Jag håller inte med dig ens en gnutta tyvärr.

Edit: jo jag läste ditt ursprungliga inlägg som du ändrade sen till detta, att du var så trött på folk som inte läser artiklarna - jag hade läst artikeln - och du drog en väldigt simpel slutsats - glad att du ändrade din frågeställning.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vi är spårade överallt hela tiden...

Vad gör de med denna data egentligen?

Hur tror du Google gör sina miljarder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det behöver du inte, jag brukar ha telefon och en surfplatta, har diock bara en liten 8" are

Nä men du lämnar ju naturligtvis arbetsgivarens telefon på jobbet när du slutar arbeta, det är jätteenkelt.

Nej, det är jättejobbigt, speciellt när man har ett yrke där telfonen används väldigt lite men man ändå vill ha ett separat telefonnummer så kunder inte ringer 03:30 från Kina eller något på det privata numret...Två telefoner att ladda och bära på och hålla på. Dubbla sim-kort är en bra uppfinning.

Men även om man slår på spårning för alla användare i och med denna ändring har nu alla möjligheten att slå av det. Det måste väl ändå anses som en förbättring? Tycker det verkar vara mycket negativa tankar i kommentarsfältet. Eller missförstår jag något totalt?

Permalänk
Medlem

-"Gotta mine that user data! Sell! Sell!"
Det är väl ganska uppenbart vid det här laget vem som är den egentliga produkten i allt som har med Google att göra?

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är kanske inte att Google gör allt dom kan för att spåra och samla in data, utan vilka som är de bästa alternativen? Har själv t.ex. försökt gå över till iPhone många gånger från Android pga detta och hårdvaran och ecosystemet känns överlägset, men till slut ruttnar jag alltid ut på att allt är så låst och att gränssnitt och annat verkar ha Doro som förebild. Jag har någon naiv tanke om att Microsoft är att föredra framför Google, t.ex. Office.com framför Googles egna tjänster osv, men eg kan jag inte säga att det är mer än en magkänsla som ligger bakom detta. Samtidigt känns det som att Microsoft inte direkt heller är oskyldiga, och gärna vill samla in ens data också. Skillnaden är kanske att dom inte lika uppenbart lever på att sälja data som Google gör.

Sen kan det väl överlag vara en bra idé om folk faktiskt tar sig tid att gå igenom inställningarna om Privacy i kontrollpanelerna för de tjänster man använder mycket och ofta, t.ex Google har, motvilligt får man förmoda, infört en hel del inställningar iom GDPR osv. Vad dom sen har för effekt i praktiken med browser fingerprinting osv. är mer oklart....

Permalänk
Avstängd

Jag förstår ärligt talat inte varför folk är så paranoida; hahaha. "Oh noes det finns data kopplat till mig och olika system.... NOOOOOOOO!" 😂 Det är lite som att vara rädd för att flyga, kan det hända att du råkar ut för en olycka? Ja, men hur sannolikt är det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

-"Gotta mine that user data! Sell! Sell!"
Det är väl ganska uppenbart vid det här laget vem som är den egentliga produkten i allt som har med Google att göra?

Ja, men det är väl också ganska uppenbart att alla parter kan tjäna på en transaktion? [Skrev han på sin Android telefon, i Google Chrome.]

Permalänk
Medlem

Är detta enbart en försämring för användaren eller innebär det även att man nu kan på individnivå välja att inte bli spårad även om man på adminnivå velat göra det? Aldrig varit adming för Google Workspace så vet inte i vilken mån admin har tillgång till en del av den insamlade informationen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Jag förstår ärligt talat inte varför folk är så paranoida; hahaha. "Oh noes det finns data kopplat till mig och olika system.... NOOOOOOOO!" 😂 Det är lite som att vara rädd för att flyga, kan det hända att du råkar ut för en olycka? Ja, men hur sannolikt är det?

Att bli stalkad är inte okej för att det görs av en fysisk person.

Att bli stalkad online av företag är okej (där det sitter lönnfeta superrika fysiska människor) - och dessutom låta den informationen gå till högstbjudande utan att du själv kan profitera på det är okej?

Jag blir hellre stalkad av en riktig person - för den kan jag säga till med medel som jag inte kan använda mot ett multimiljardföretag som gör allt dom kan själva för att dölja vilka de är och vad de gör.

Detta handlar inte om paranoia - det handlar om mig och vad jag vill att privatpersoner och företag ska veta om mig och inte.

Det enkla för dig vore att säga; använd inte deras tjänster då (så som varenda motargument lyder i sådana här diskussioner). - nej jag kan använda någon annan absolut, problemet är att det utspelar sig samma sak hos nästa aktör och nästa och nästa.

Tillägg
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mrqaffe:

Vad är problemet för individen om det handlar om en ändring för företagstjänster ? Då är det ju företaget som bestämmer i vilket fall, många verkar tyvärr blanda ihop företagstelefonen med privattelefonen.

This ^

Är det en företagstelefon ser jag det som ett givet att arbetsgivaren har rätten att spåra både vart enheten befinner sig och hur den används. Ser inga som helst konstigheter med det alls faktiskt. Detta är oberoende av mobiltelefon, jobbdator eller vad det nu än kan vara man hyr/lånar av företaget man jobbar för.

Finns även en anledning att många företag inte ens låter dig gå in i byggnaden med privata enheter som mobiltelefon eller bärbar dator - Just för att de inte har kontroll över sakerna (som kan vara både sekretess och säkerhetsbristande).

Vill man ha ett privatliv får man helt enkelt skaffa egna (privatägda) enheter, och lämna dessa utanför jobbet om de inte tillåts på arbetsplatsen - Likväl som att lämna jobbenheterna kvar på jobbet om man inte vill bli spårad med dessa utanför.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

This ^

Är det en företagstelefon ser jag det som ett givet att arbetsgivaren har rätten att spåra både vart enheten befinner sig och hur den används. Ser inga som helst konstigheter med det alls faktiskt. Detta är oberoende av mobiltelefon, jobbdator eller vad det nu än kan vara man hyr/lånar av företaget man jobbar för.

Finns även en anledning att många företag inte ens låter dig gå in i byggnaden med privata enheter som mobiltelefon eller bärbar dator - Just för att de inte har kontroll över sakerna (som kan vara både sekretess och säkerhetsbristande).

Vill man ha ett privatliv får man helt enkelt skaffa egna (privatägda) enheter, och lämna dessa utanför jobbet om de inte tillåts på arbetsplatsen - Likväl som att lämna jobbenheterna kvar på jobbet om man inte vill bli spårad med dessa utanför.

I Android finns också funktionen ”work profile”:

A work profile can be set up on an Android device to separate work apps and data from personal apps and data.

https://support.google.com/work/android/answer/6191949?hl=en

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Testpilot
Skrivet av star-affinity:

I Android finns också funktionen ”work profile”:

A work profile can be set up on an Android device to separate work apps and data from personal apps and data.

https://support.google.com/work/android/answer/6191949?hl=en

Det har jag totalt missat faktiskt, ska kolla in det

Nu vet jag dock inte om det nödvändigtvis ersätter behovet av två separata enheter helt och hållet, men är definitivt ett alternativ för den som önskar använda just jobbtelefonen i privat utsträckning också.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >