Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Hackande HDMI-ljud med AMD GPU [LÖST]

Permalänk
Medlem

Hackande HDMI-ljud med AMD GPU [LÖST]

Skriver detta bara för att ev hjälpa andra som söker på samma problem. Detta pga jag själv inte hittade något matnyttigt som hjälpte mig.

Fick problem i samband med byte av mobo + cpu och då ominstallation av Windows. Kör HDMI ut till min hemmabioprocessor och ljudet hackade/föll bort när man använde datorn, vid så lite usage som att bara scrolla i utforskaren. Surfa på webben gjorde problemet än mer påtagligt. Spelade ingen roll om jag använde WASAPI exclusive eller inte vid ex musikuppspelning. Film med bitstreaming och madVR i MPC-HC funkade dock. Men jag vill ju även se på strömmande media och spela musik...

Tog mig ett bra tag att felsöka iom att det uppstod i samband med hårdvarubytet - kortet funkat fint till samma hemmabioprocessor innan. Jag uppdaterade BIOS, bytte från Win11 till Win10, testade 4 olika adrenaline drivrutiner till GPU, testade använda MS HDMI-drivrutin (funka inte alls), ändrade minneshastighet, PCI-express strömsparning i BIOS, CPU och PCI-E strömspar i Windows kontrollpanel, CPU-funktioner som Hyperthreading, AVX, VT-D mm mm.

Noterade sen via Adrenaline-mjukvaran att GPU låg på 300MHz typ hela tiden och usage spikade då vid scrollning mm. Detta och faktumet att det funkade bra när jag spela video med hög GPU-usage ledde mig till att tro det var GPUn som strulade och typ fastna i nåt låg-powerläge vid enklare användning.

Lösningen blev att forcera en högre powerstate och frekvens även ute i Windows. Hur gör man då detta, jo in i Adrenaline och överklockningstabben. Välj custom/avancerat och klicka sedan på ett av powerlägena som innebär högre frekvens på grafikkortet. Välj där "Set as Min". (Bild snodd från Reddit)

Inte optimalt kan tyckas men jag har slut på alla andra saker att testa. Kortet drar lite mer ström men nu funkar i alla fall ljudet som det ska.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | HE560, Pre Box S2D & Arcam rHead