Permalänk

Biografer framtid?

Vad tror ni om biografers framtid?

Jag ser det lite som att hyra film på dvd/vhs för i tiden. Man skulle ta sig till ett hyrställe, kolla in vilka filmer de hade, hyra filmen, komma ihåg att man dagen efter måste lämna tillbaka filmen inom en viss tid annars böter.
Och i dagens stressade samhälle så blir detta en liten onödig arbetsbörda man gärna vill slippa.

När det gäller se filmer på biograf. Så om man vill ha en bra sittplats för en ny film så bör man boka i flera dagar i förväg. Man ska sedan ta sig till biografen så man har god marginal före filmen startar och ofta är det en massa reklam i början som man får se. Ett problem är att de platser jag anser är bäst för att se på filmen, inte är samma plats för om man enkelt vill kunna göra toalettbesök under filmen. Och det är väldigt svårt att övertyga resten i biografen att pausa filmen under ens toalettbesök.
Sedan har man en massa personer som ibland stör. Jag tycker heller inte biografers bild eller ljudkvaliten är så imponerande, då projektorbilden är suddig. Det handlar mer om att bilden är stor. De filmer jag ville se började även sent på kvällen (barnfilm brukar gå tidigare), vilket innebar att jag skulle gå ensam hem sent på kvällen.

När man kollar på bioaktuella filmer hemma på datorn så får full kontroll över allt, vill man spola tillbaka och se om något, så inga problem. Man kan bestämma när som helst att man vill se en film. Säg att man har ett stort arbete som vill få klart, där man kan ha som belöning att efter detta så ser man filmen.
Jag själv trots ganska dålig tv med ljud tycker det ändå ger denna bättre känsla än på en biograf med en massa folk som stör.

Så min gissning är biografers räddning handlar om att de som producerar nya filmer väljer att släppa dem först på biografer och vänta väldigt länge innan de släpper dem som hyrfilm. En nackdel med bioaktuella hyrfilmer hemma är prissättningen.
När det gäller biograf så kostar en biljett en viss summa per person, kanske någon familjerabatt.
Medans bioaktuella hyrfilm hemma, så har de ibland varit svindyra som 200kr. Och det är för att flera personer kan se filmen, men det blir ju väldigt dyrt för oss som ser denna själva.

Så min fråga är vad tycker ni om bio vs se hemma? Tror ni att biografer mer kommer dö ut? Med dö ut så menar jag inte helt, men kraftigt reduceras. Jag själv gick tidigare ofta till bio, men inte för att uppleva biografen utan för att kunna se intressanta filmer flera månader innan de gick att hyra.

Just nu finns bioaktuella Spider-Man: No Way Home som jag vill se. Men inte se nu på bio för coronan. Men om vi bortser från coronan. Så samma pris för att hyra filmen se hemma eller alla omständigheter som ett biobesök ger, så hade jag lugnt valt hyra filmen hemma om det gick.

*edit*
Kan rädslan för piratkopiering vara biografers räddning? Om de släpper bioaktuella filmer samtidigt som hyrfilm, så lär dessa piratkopieras snabbt med bra kvalite, tillskillnad från Telesync. Och för många filmer så är det biointäkterna i början som generar mycket pengar. (har för mig jag har hört det mesta)

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att många ser Bio som en aktivitet att göra tillsammans som att åka till stan och shoppa eller käka en bit mat. Dock är väl shoppa också utdöende pg.a. onlinebutikerna.
Biograferna måste väl utvecklas med ny teknik för att överleva framtiden. Finns redan något som heter 4D Biograf t.ex.
Det är känsla som vind, vatten, värme, kyla, dofter, ljuseffekter, rörelse i säten osv.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag kan tänka mig att biograferna kommer att få anpassa sig något i framtiden.
Visa specifika filmer på specifika tider i all ära men jag tror även där finns ett sug att få ”On demand”-nerven kittlad med ordentlig utrustning.

Kanske hyra en lokal för egen filmvisning (osäker på juridiken här) eller varför inte gaming på stoor skärm?

Att på lång sikt känns det inte hållbart att enbart visa 3-4 filmer i veckan under 6-7h om dygnet.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Rekordmedlem

Bio är främst en aktivitet och inte så mycket för att se filmen, en separat upplevelse likt skillnaderna mellan att gå på konsert eller lyssna på studioinspelad musik hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det är bio så behöver det nästan vara IMAX för att det skall vara en rejäl upplevelse, annars så kan man lika gärna köra hembio numera.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bio är främst en aktivitet och inte så mycket för att se filmen, en separat upplevelse likt skillnaderna mellan att gå på konsert eller lyssna på studioinspelad musik hemma.

Detta argument är super vanligt och för många är det troligen så.

Men biograferar har alltid haft fördelen med att visa filmer långt innan alla andra kanaler. Och jag ifrågasätter hur stor av alla besökare som skulle välja bio om alternativet hyrfilm hemma fanns?

Upplevelse tillsammans är annars roligt, problemet är att vi går emot ett stress samhälle där det är svårt att boka in tider. Det går att ibland få till något men det blir mycket mer sällan.
Jag själv har många kamrater, men absolut inte någon som jag skulle kunna få i lång tid i förväg boka en plats på en biograf för att se en helt vanlig film på. Och det handlar om en tidsbrist och ovilja att boka upp tider i onödan. När vi bokar besök som After Work (AW) och liknande, så brukar alltid någon backa i sista stund, någon kanske i sista stund tackar ja. Men på bio där man bör ha förbokat om man vill sitta bredvid varandra, så blir det en "hårdare bokning" och man blir mer låst.

Nu är kanske storbesökarna ungdomar och dessa har ofta gott om tid och inte så mycket händer. Men för mig och många andra, det kan hända saker när som helst.

Permalänk
Medlem

Tror du drar det för långt, innan pandemin så såg omsättningen (försäljningen) för biografer ganska bra ut, det går inte att jämföra med video och inspelad musik. CD-skivor eller hyrvideo existerar knappt.

Just premiärgrejen har ju varit en komponent förr, men den är nog överspelad då de flesta ändå skulle kunna vänta ett par månader för att se filmen på blu-ray/strömmat. Det sagt, både nya och äldre filmer (ja äldre filmer visas på bio, om inte av salongen själv typ filmklubbar som hyr in sig) behöver ett annat fönster än strömmat och blu-ray/dvd.

Här i mindre ort överlevde biografen digitaliseringen tack vare att kommunen äger lokalen och står för utrustningen nu. Just nu sker inget skifte när det gäller hur biograferna fungerar bara de får ta in folk igen, så någon död utöver att restriktioner och pandemin tar död på grejerna finns ju inte.

Prenumerationstjänster (strömmat) kommer aldrig ha det utbudet hyrvideo hade, så det behöver finnas fler fönster särskilt när hyrvideo strömmat inte fungerar som koncept. Köpvideo (fysiskt uhd-bd/bd/dvd) har det funnits ganska stort utbud av däremot, men det börjar mer och mer bli en entusiastgrej och vissa filmer får ingen utgivning. Det finns alltså incitament från branschen att visa film. Biografer kan t.ex. ta in filmer som inte har någon utgivning på video eller strömmat i Sverige/EU då rättigheterna fungerar lite annorlunda när det gäller distribution av bio än de övriga fönstren/kanalerna och filmmakarna/bolagen vill ju gärna att deras egendom visas.

Att betala flera hundra för att se en enda film över nätet har redan floppat – det är få som faktiskt gör det, därför som det behövs andra fönster. Paywalls och mikrotransaktioner fungerar inte direkt utanför spelvärlden. Prenumerationstjänster fungerar, men de är mer som premium-tvkanaler och har väldigt smalt utbud av film och oftast har det utbudet minskat över tiden. Hyrtjänster över nätet har aldrig fungerat oavsett om det handlar om 20 kr eller 200 kr. Dels är det ofta separata tjänster och dels orkar ingen ta sig förbi steget att man måste betala och eventuellt registrera sig för att filmen finns i någon tjänst man normalt inte använder.

Är man eremit med pengar så har biograferna aldrig varit något, då kunde du ju även innan videon köpa hem film på film, 16 eller 8 mm.

Permalänk
Keeper of Traditions

Det går i princip inte att få samma upplevelse hemma som på IMAX, så att det skulle försvinna har jag svårt att se. Det är tyvärr dyrt i Sverige, så man kanske inte går så ofta som man hade velat däremot.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tror bio är på utdöende. Det är ofta många unga som går på bio, i tonåren och tidiga 20-års ålder sprang man själv rätt mycket.

Nu under pandemin har inte den vanan arbetats in bland unga, samtidigt som fler och fler lever sina liv genom mobilen/sociala plattformar och inte umgås och bara hänger lika mycket med varandra. Jag känner mig gammal när jag hellre ringer än smsar folk osv. Folk pratar inte alls lika mycket i telefon idag som för 20 år sedan.

Ta också faktorn att streamingplattformarna har fått extra mycket luft under vingarna och ibland släpper filmer samtidigt som på bio mot avgift. Tror det blir svårt att vrida tillbaka klockan där. Vi lever inte som vi gjorde före pandemin.

I allmänhet tror jag att vi med pandemin tagit ett kliv framåt i livsstil som annars hade tagit 10-15 år till.

Permalänk
Medlem

För mig får bio gärna försvinna. Man betalar en enorm summa för att sitta i en trång fåtölj i några timmar, få nackspärr av den alldeles för stora skärmen, tinnitus av den alldeles för höga ljudnivån och träsmak av den dåligt anpassade säteshöjden. Senaste biobesöket för mig var i januari 2020, och det lär bli mitt sista.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/kultur/filmstaden-forbjuder-medhavt-godis-...

Inte för att jag går på bio ofta men detta är väl ändå dödsstöten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://www.svt.se/kultur/filmstaden-forbjuder-medhavt-godis-...

Inte för att jag går på bio ofta men detta är väl ändå dödsstöten?

Högre godispriser => färre som sitter och smaskar på bio => massorna som undvikit dessa återvänder => fred på jorden.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu är kanske storbesökarna ungdomar och dessa har ofta gott om tid och inte så mycket händer. Men för mig och många andra, det kan hända saker när som helst.

I gymnasiet och högstadiet upplever jag att man väldigt sällan gick på bio, det var helt enkelt för dyrt.

Jag upplever att jag gick mycket mer på bio när jag pluggade på universitetet, även om man sammanlagt kanske ändå jobbade typ 40h i veckan eller mer inräknat helgjobb, så jag känner igen mig lite i det Men kan inte säga att det var superofta ändå, för det är inte det absolut billigaste nöjet, särskilt om man inkluderar snacks. Å andra sidan, en biobiljett utan snacks är inte dyrare än att käka ute eller dricka ett par glas valfri alkoholhaltig dryck, åtminstone inte i storstäder.

Jag får nog dock hålla med tidigare om att det är mer en upplevelse och inte bara att se en film. Även om det helt klart spelar in att det är en ny film som man kanske vill se så fort som möjligt av olika skäl.

Permalänk
Medlem

Går på bio för att det blir en aktivitet, kul att komma ut och få en omväxling i stället för att titta på tv hemma. lite som att gå på restaurang, trevlig upplevelse med något lite bättre mat än hemma

Permalänk
Medlem

Jag gillar bio som koncept, film på stor duk, med bra ljud och bild, det är en upplevelse helt klart, men sen jag läste att Filmstaden kommer förbjuda medhavda snacks och drycker, ser jag väl att bio mer och mer blir en klassfråga.

Det kostar redan en förmögenhet för en mindre familj att gå på bio idag.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Sen jag byggde ett eget hemmabio rum har vi inte gått på bio en enda gång senaste 2 åren. Saknar det inte för 5 öre ärligt talat. Massor med folk som pratar och förstör filmen med allt snack och prassel. Osköna stolar etc etc. Hemma har vi recliners nu. Vi och våra bekanta ser all film i bio rummet nuförtiden. Så jag saknar inte bio ute.

Permalänk
Medlem

Den dagen det blir rimligt att gå på bio ser jag jättegärna att det blir intressant igen.

Att behöva lägga 3 - 500kr för två personer är lite löjligt dock - Bio bör vara något som alla kan göra när som utan någon större eftertanke, och i det tror jag priset måste reflektera det.

Personligen så går jag bara på bio om det är filmer som definitivt är gjorda för att gå på bio, ser noll anledning att gå dit annars.

Edit*
Priset är ju då i förhållande till vad jag tror är största kundgruppen - Ungdomar, studenter och annat löst folk med för mycket tid.
(Detta förvärras såklart av ex. barnfamiljer om "hela familjen" ska gå på bio och man får punga ut en tusenlapp, men där bör den ekonomiska situationen vara något bättre)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Sen jag byggde ett eget hemmabio rum har vi inte gått på bio en enda gång senaste 2 åren. Saknar det inte för 5 öre ärligt talat. Massor med folk som pratar och förstör filmen med allt snack och prassel. Osköna stolar etc etc. Hemma har vi recliners nu. Vi och våra bekanta ser all film i bio rummet nuförtiden. Så jag saknar inte bio ute.

Det är nog rätt schysst om han har den möjligheten.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Den dagen det blir rimligt att gå på bio ser jag jättegärna att det blir intressant igen.

Att behöva lägga 3 - 500kr för två personer är lite löjligt dock - Bio bör vara något som alla kan göra när som utan någon större eftertanke, och i det tror jag priset måste reflektera det.

Personligen så går jag bara på bio om det är filmer som definitivt är gjorda för att gå på bio, ser noll anledning att gå dit annars.

Edit*
Priset är ju då i förhållande till vad jag tror är största kundgruppen - Ungdomar, studenter och annat löst folk med för mycket tid.
(Detta förvärras såklart av ex. barnfamiljer om "hela familjen" ska gå på bio och man får punga ut en tusenlapp, men där bör den ekonomiska situationen vara något bättre)

Är du med i hyresgästföreningen (eller dina föräldrar eller whatever) så kan man köpa biljetter för 95kr styck (tidigare 90). 20 stycken per månad.
Nu har jag inte gått på bio på länge men det är så köpt mina biljetter. Att godiset nu måste köpas på biografen är trist men får se hur mycket dyrare det egentligen blir. Ca 300kr för 2 pers är väl ok för 2h underhållning ute. Du får tänka dig att 1h bowling eller annan aktivitet oftast är samma pris eller dyrare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag tror bio kommer leva kvar, jag förstår inte varför men det verkar fortfarande finnas ganska mycket människor som uppskattar formatet. Av samma anledning tror jag vi kommer få se mer tidiga streamingpremiärer, vi som som inte sätter vår fot på en biograf frivilligt blir en annan inkomstkälla för dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Baxtex:

https://www.svt.se/kultur/filmstaden-forbjuder-medhavt-godis-...

Inte för att jag går på bio ofta men detta är väl ändå dödsstöten?

Det där är ju onekligen rätt trist. Man blir ju ruinerad av biosnacks av olika slag. 50 spänn för en liten popcorn? Kom igen.

Men å andra sidan: Detta betyder att min polare blir tvungen att sluta ta med sig en påse cheeseburgare från Donken när vi går på bio. Silver lining etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://www.svt.se/kultur/filmstaden-forbjuder-medhavt-godis-...

Inte för att jag går på bio ofta men detta är väl ändå dödsstöten?

Filmstaden ägs ju ändå av AMC som varit på nedgången rätt länge, klart man gör det man kan.
Spelar ingen roll för min del, det går alltid att smuggla in. Aldrig i livet att jag köper godis där...

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är du med i hyresgästföreningen (eller dina föräldrar eller whatever) så kan man köpa biljetter för 95kr styck (tidigare 90). 20 stycken per månad.
Nu har jag inte gått på bio på länge men det är så köpt mina biljetter. Att godiset nu måste köpas på biografen är trist men får se hur mycket dyrare det egentligen blir. Ca 300kr för 2 pers är väl ok för 2h underhållning ute. Du får tänka dig att 1h bowling eller annan aktivitet oftast är samma pris eller dyrare.

Jahaa, okej det hade jag ingen aning om!
Får kolla på det, tack för tipset.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Gick på bio för första gången på rätt länge, bortsett några barnfilmer, igår. Det var en besvikelse. Bilden var inte i närheten av så bra som den är hemma, svärtan var katastrof och allt var grötigt. Duken var inte särskilt stor heller, bra mycket större än hemma förstås men man sitter ju också bra mycket längre bort. Inte ens ljudet imponerade, även om surroundeffekterna fanns där likväl som en väldigt hög volym så kändes det ändå rätt tunt. Stolarna har blivit bättre sedan jag gick mycket på bio för sådär 15-20 år sedan dock.

Jag har ändå pluggat filmvetenskap ett helt år, och gått mycket på bio förr, så om inte ens jag känner att det är värt det så är jag tveksam till att andra mer casual besökare skulle bli nöjda. Å andra sidan finns ju Imax och liknande idag, där man kan betala mer för att få lite mer. Men då börjar det bli rätt dyrt, senaste Dumbledore whatever kostar exempelvis 259 på Imax. Sen svindyra snacks, som inte håller så hög kvalitet.

Nja, det blir nog tufft för dem om de fortsätter på detta spåret att kompensera minskade intäkter genom att punga de få kvarvarande kunderna på mer pengar för en relativt hemma sämre upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har ändå pluggat filmvetenskap ett helt år, och gått mycket på bio förr, så om inte ens jag känner att det är värt det så är jag tveksam till att andra mer casual besökare skulle bli nöjda.

Mer casual besökare har en billig 40-65" LCD tv och använder de inbyggda högtalarna så de är nog snarare mindre påverkade av det du märker av.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Gick på bio för första gången på rätt länge, bortsett några barnfilmer, igår. Det var en besvikelse. Bilden var inte i närheten av så bra som den är hemma, svärtan var katastrof och allt var grötigt. Duken var inte särskilt stor heller, bra mycket större än hemma förstås men man sitter ju också bra mycket längre bort. Inte ens ljudet imponerade, även om surroundeffekterna fanns där likväl som en väldigt hög volym så kändes det ändå rätt tunt. Stolarna har blivit bättre sedan jag gick mycket på bio för sådär 15-20 år sedan dock.

Jag har ändå pluggat filmvetenskap ett helt år, och gått mycket på bio förr, så om inte ens jag känner att det är värt det så är jag tveksam till att andra mer casual besökare skulle bli nöjda. Å andra sidan finns ju Imax och liknande idag, där man kan betala mer för att få lite mer. Men då börjar det bli rätt dyrt, senaste Dumbledore whatever kostar exempelvis 259 på Imax. Sen svindyra snacks, som inte håller så hög kvalitet.

Nja, det blir nog tufft för dem om de fortsätter på detta spåret att kompensera minskade intäkter genom att punga de få kvarvarande kunderna på mer pengar för en relativt hemma sämre upplevelse.

Jag blir också alltid besviken av ljudet tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tror att film på bio kommer att stanna. Det är helt enkelt en helt annan upplevelse att se en film på bio än att se den hemma. Bortsett från att duken är större osv så är det även en social upplevelse; ska du bjuda över daten hem för att kolla på Netflix? Streaming är verkligen en game changer och det påverkar intäkterna för biograferna men alla vill inte sitta hemma och häcka hela tiden. Det är mycket indiefilm också som inte når ut till streamingtjänsterna, som visas på mindre biografer och filmfestivaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Tror att film på bio kommer att stanna. Det är helt enkelt en helt annan upplevelse att se en film på bio än att se den hemma. Bortsett från att duken är större osv så är det även en social upplevelse; ska du bjuda över daten hem för att kolla på Netflix? Streaming är verkligen en game changer och det påverkar intäkterna för biograferna men alla vill inte sitta hemma och häcka hela tiden. Det är mycket indiefilm också som inte når ut till streamingtjänsterna, som visas på mindre biografer och filmfestivaler.

Ja det är verkligen en annan upplevelse, sämre. 😄

Permalänk
Medlem

Ändå rätt skönt att Filmstaden sakta men säkert skrämmer bort alla gnälliga typer så man kan gå på bio i lugn och ro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

https://www.svt.se/kultur/filmstaden-forbjuder-medhavt-godis-...

Inte för att jag går på bio ofta men detta är väl ändå dödsstöten?

Det är väl bara att ta med ändå i jackfickan. De kan omöjligen upprätthålla den regeln under bions gång.

Permalänk
Avstängd

Här i Västerås har vi en bra biograf (speciellt ljudet) så tycker det är nice att gå på bio ibland, folk som pratar får jag dock stroke av.

Men det här med att de ska förbjuda medhavd godis?? Jag trodde det var ett sent aprilskämt först. Ska de muddra en?

Visa signatur

Mr. Scriptman