Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Försäljningen av datorer börjar peka nedåt

Permalänk
Melding Plague

Försäljningen av datorer börjar peka nedåt

De flesta större tillverkare har levererat färre datorer det första kvartalet i år jämfört med 2021, men det går uppåt för Asus och Dell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyder på förändringen i arbetsförhållande mellan hemmet och jobbet. Flesta börjar åter till kontoret, men inte alla.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Väntade siffror utom möjligen HPs stora tapp.
När HP och Lenovo går bakåt känns det som om företag och administrationer inte har varit så angelägna om att köpa nytt. Också ASUS resultat antyder att konsumentmarknaden varit hyfsat stark.
Hade varit intressant att se marknadsandelar i värde också, för att kunna gissa lite mer angående trender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Väntade siffror utom möjligen HPs stora tapp.
När HP och Lenovo går bakåt känns det som om företag och administrationer inte har varit så angelägna om att köpa nytt. Också ASUS resultat antyder att konsumentmarknaden varit hyfsat stark.
Hade varit intressant att se marknadsandelar i värde också, för att kunna gissa lite mer angående trender.

kan kanske bero på att dom nyligen köpt massvis med datorer iom att alla jobbade hemma och nu ska dom hålla några år

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Väntade siffror utom möjligen HPs stora tapp.
När HP och Lenovo går bakåt känns det som om företag och administrationer inte har varit så angelägna om att köpa nytt. Också ASUS resultat antyder att konsumentmarknaden varit hyfsat stark.
Hade varit intressant att se marknadsandelar i värde också, för att kunna gissa lite mer angående trender.

Skrivet av norrby89:

kan kanske bero på att dom nyligen köpt massvis med datorer iom att alla jobbade hemma och nu ska dom hålla några år

PRecis, många företag köpte HP / dell / Lenovo osv. Det var restorder på många datormodeller under 2020-2021. Gick från att ta 3 dagar för leverans till 3 månader. Gissar att många företag nu vill ha ROI för sina inköp och inte byter på de vanliga 36-48m.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

vad gäller gamingdatorer så kanske fler känner som mig att man likväl kan invänta 4070/80/90 efter att 3xxx serien varit otillgänglig till vettigt pris så länge.

Permalänk
Avstängd

Med 50 miljoner sålda grafikkort så är det ju många som har redan köpt. Jag har t.ex. inget behov att byta i år egentligen..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Asus säljer fortfarande till Ryssland när flera andra har dragit sig ur, så där tjänar dom nog in lite marknadsandelar.

Permalänk

Folk har sagt i typ 30år att om man köper en dator idag så har man en som står sig länge.
Dessa personer har alltid haft fel. Men vi börjar oss närma oss att de får rätt. Vilket leder till att folk inte byter ut dator så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LysandeN:

Asus säljer fortfarande till Ryssland när flera andra har dragit sig ur, så där tjänar dom nog in lite marknadsandelar.

Fast deras chef säger ju att de inte gör det.
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4489804

Men både Asus och MSI verkar göra det ändå.
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4503343

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Börjar köpsuget för datorer att minska, kan grafikkorts marknaden se mer realistiskt ut. Men som sagt, allt kommer att bero på priset, prestanda, tillgänglighet och köpkraften hos vanliga människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Fast deras chef säger ju att de inte gör det.
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4489804

Men både Asus och MSI verkar göra det ändå.
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4503343

Lenovo också tror jag, och Xiaomi såklart. Men Asus tjänar nog mest på en ensam marknad.

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra om det är rimligt att jämföra med siffror från 2021 med 2022, med tanke på att branschen i stort haft en rejäl upp swing senaste 2 åren...
Att försäljningen planar ut eller kanske t.o.m sjunker är fullt naturligt efter 2 år av raketfart uppåt.
Corona, hemmajobb, rastlöshet, nya kraftfulla prylar... anledningarna är olika för oss alla till att man väljer att investera/uppgradera, köpa hemmakontor osv.
En perfekt storm för dom som verkat i området iaf.

Att vi har hög inflation och allt annat börjar bli dyrare med, kanske får gemene man att prioritera om sina finanser med.
Och då är det nog bara början på det hela.

Just saying...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av LysandeN:

Asus säljer fortfarande till Ryssland när flera andra har dragit sig ur, så där tjänar dom nog in lite marknadsandelar.

Ja, Asus, MSI med fler vägrar ju ta avstånd från Ryssland. Här finns en "Hall of Shame", företag som tänker mer på att tjäna pengar än på vad pengarna sedan används till (krigsförbrytelser)

https://som.yale.edu/story/2022/over-600-companies-have-withd...

I övrigt så rör sig världen mot lågkonjunktur. Hög inflation, massmorden i Ukraina påverkar tillgången på varor, Coronan (Kina stänger ned), högre räntor.

Med mindre pengar i fickan så kommer något få stryka på foten och "internethandel", som befinner sig i djup lågkonjunktur i Sverige, verkar vara något många väljer bort.

https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2022/04/konjunktur_sektorer_202204-2048x1036.jpg

Överlag så är folket lika negativa kring sin egna framtid som när Corona'n kom för 2 år sedan vilket är rätt anmärkningsvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ja, Asus, MSI med fler vägrar ju ta avstånd från Ryssland. Här finns en "Hall of Shame", företag som tänker mer på att tjäna pengar än på vad pengarna sedan används till (krigsförbrytelser)

https://som.yale.edu/story/2022/over-600-companies-have-withd...

Du har inte tänkt på att vi riskerar massa jobb inte bara i Ryssland utan internationellt också när man helt plötsligt klipper export? Allt för symbolpolitik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Du har inte tänkt på att vi riskerar massa jobb inte bara i Ryssland utan internationellt också när man helt plötsligt klipper export? Allt för symbolpolitik.

Jag hade gärna hoppats att vakna upp imorgon och att de senaste månaderna inte hade hänt. Ryssland lär bli Nordkorea 2.0 och kinesisk råvaru-koloni. Att "väst" skulle börja handla med de igen (förutom Tyskland etc) ligger väldigt långt borta.

Även om Putin hade fått på sig fel kalsonger imorgon så kommer landet knappast byta kurs, och då blir det inte lätt för företag att låtsas som att det regnar. I princip så ser vi ju nazismens återkomst Europa, det är få som vill stå på fel sida när historiens skrivs framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Du har inte tänkt på att vi riskerar massa jobb inte bara i Ryssland utan internationellt också när man helt plötsligt klipper export? Allt för symbolpolitik.

Symbolpolitik... Big oof med ditt användarnamn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssfemma:

Du har inte tänkt på att vi riskerar massa jobb inte bara i Ryssland utan internationellt också när man helt plötsligt klipper export? Allt för symbolpolitik.

Japp, här har vi de stora beloppen

Värt att notera också att rubeln har återhämtat sig

(sorry för off topic.. )

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt, pengarna kommer gå till annat nu när samhället öppnar upp igen efter coronan.
Folk har helt enkelt investerat alla res och upplevelse pengar på saker i hemmet istället, det lär bli stor skillnad framöver.

Det var en på jobbet som bokat upp 5 stora konserer framöver😊
Det har väl inte ens varit värt att lägga pengar på kläder nu när man inte kunnat gå ut och visa upp sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LysandeN:

Lenovo också tror jag, och Xiaomi såklart. Men Asus tjänar nog mest på en ensam marknad.

Taiwan ≠ PRC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Man kan ju undra om det är rimligt att jämföra med siffror från 2021 med 2022, med tanke på att branschen i stort haft en rejäl upp swing senaste 2 åren...
Att försäljningen planar ut eller kanske t.o.m sjunker är fullt naturligt efter 2 år av raketfart uppåt.
Corona, hemmajobb, rastlöshet, nya kraftfulla prylar... anledningarna är olika för oss alla till att man väljer att investera/uppgradera, köpa hemmakontor osv.
En perfekt storm för dom som verkat i området iaf.

Att vi har hög inflation och allt annat börjar bli dyrare med, kanske får gemene man att prioritera om sina finanser med.
Och då är det nog bara början på det hela.

Just saying...

Tyvärr ser inte investerarna det på samma sätt. För dom finns det bara upp, upp eller upp.

Permalänk

Allt pekar väl neråt

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Folk jobbat inte hemifrån mer

Permalänk
Medlem

Lyckades uppgradera minnet på min laptop från 2012 så nu kan jag köra på i fem år till! En i3:a, (ivy-bridge så tre veckor kvar till tioårsdag en...) men den räcker fortfarande till att koda på och ha teams-möten

Hurra för lättviktsdistron av Linux! Bästa sättet att uppgradera en gammal dator.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande laptop med haswell i7, ser ingen poäng att uppgradera ännu (utom gpu och att jag vill driva 4K i 120Hz över HDMI)

I jobbet har jag bättre grejer dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Tyvärr ser inte investerarna det på samma sätt. För dom finns det bara upp, upp eller upp.

Bäst att dom börjar storvarsla på fabrikerna då, och strypa så mycket kretstillverkning så det kan spika rakt uppåt igen. Om nu man bara bryr sig kortsiktigt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Bäst att dom börjar storvarsla på fabrikerna då, och strypa så mycket kretstillverkning så det kan spika rakt uppåt igen. Om nu man bara bryr sig kortsiktigt.

Tyvärr är det så det verkar funka, eftersom företag måste räkna mer pengar än förra året/kvartalet för att vara värda att investera i. Det är väldigt verklighetsfrånvänt, men ändå är det så det verkar fungera när det kommer till investerare.

Sedan var väl PC marknaden död flera år sedan?

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår det så är det 7e året på en 10års period som det levererat mer än 80 miljoner enheter, trots detta så är det någon med kortsiktigt ekonomiskt tänk som kablar ut informationen, det är så jag tolkar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

vad gäller gamingdatorer så kanske fler känner som mig att man likväl kan invänta 4070/80/90 efter att 3xxx serien varit otillgänglig till vettigt pris så länge.

yepp, jag hade velat köpa mer eller mindre en helt nytt rigg till mitt befintliga chassie, men pga priserna, hur svårt de har varit att få tag på produkter övht osv så la jag uppgraderingen på hyllan. å nu när AMD pratar om en ny CPU så väntar jag tills den kommer instället för att köpa en 5900 / 5950 cpu.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk har sagt i typ 30år att om man köper en dator idag så har man en som står sig länge.
Dessa personer har alltid haft fel. Men vi börjar oss närma oss att de får rätt. Vilket leder till att folk inte byter ut dator så ofta.

Det är väl beroende på vad man gör med den.
En speldator? Definitivt inte.
Surfa på nätet, betala räkningar, titta på youtube osv. Definitivt, och det har gällt länge.