Netflix låter användare ge material två tummar upp

Permalänk
Melding Plague

Netflix låter användare ge material två tummar upp

Netflix-prenumeranter har fått möjlighet att visa att de verkligen gillar filmer eller serier med dubbla tummar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara en skala från 1-5?

Det bästa med amazon är att de kopplar filmer och serier till IMDB. Netflix borde införa betygsystem så man får se vad den breda massan tycker om filmen/serien.
Nu tittar man på mobilen innan man vill slösa sin dyrbara tid på någon film/serie.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra! Saknar bara:

(Försöker embedda videon men det går sådär från mobilen för mig Fixat, tack @medbor!)

Permalänk
Medlem

It's double plus good.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Snart kommer det väl en med tre tummar åsså

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

It's double plus good.

Tyvärr kan jag inte ge två tummar upp för det, så det får bli en tummes avdrag för att du hann först med 1984-referensen.

Permalänk
Medlem

Så...
Den "nya" graderingsskalan är
* Jättebra
* Bra
* Dåligt

Håller med att en skala 1-5 är bättre.
Borde ge Netflix bättre underlag för "titlar som kanske intresserar"

(vad jag framförallt saknar är "mellanmjölksvalet", jag tyckte inget särskilt, vare sig bra eller dåligt)

Uppdatering
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kanske inte så länge kvar innan vi får dubbla shaka bra också?

Permalänk

Kanon. Förhoppningsvis får jag inte lika många random finska låtar i min "weekly discover" efter man har dubbel tummat allt annat.
Råkade lyssna på någon finsk spellista för cirkus 5 år sedan och jag får leva med mitt val än idag.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av forumtroll1:

Kanon. Förhoppningsvis får jag inte lika många random finska låtar i min "weekly discover" efter man har dubbel tummat allt annat.
Råkade lyssna på någon finsk spellista för cirkus 5 år sedan och jag får leva med mitt val än idag.

Låter som du pratar om någon annan streamingtjänst än Netflix?
Med tanke på ditt namn förstår jag ditt inlägg ännu mer..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Bra, nu fattas det bara en med två tummar ner, och sen att dom gör om det till stjärnbetyg istället på 1-5

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av griid:

Varför inte bara en skala från 1-5?

Det bästa med amazon är att de kopplar filmer och serier till IMDB. Netflix borde införa betygsystem så man får se vad den breda massan tycker om filmen/serien.
Nu tittar på man på mobilen innan man vill slösa sin dyrbara tid på någon film/serie.

Det var det systemet som plockades bort 2017. Vill minnas att Netflix tog bort på grund av låg aktivitet, men det var ju ändå ett betydligt bättre system än bara tumme upp/ner för folk som faktiskt ville använda det.

Permalänk
Medlem

Dubbeltumme upp till artikelbilden...

Skrivet av griid:

Varför inte bara en skala från 1-5?

Du menar som det brukade vara? Ja, det hade varit praktiskt för all - speciellt Netflix, som har en massa data från det systemet att anävnda redan.

Citat:

Det bästa med amazon är att de kopplar filmer och serier till IMDB. Netflix borde införa betygsystem så man får se vad den breda massan tycker om filmen/serien.
Nu tittar på man på mobilen innan man vill slösa sin dyrbara tid på någon film/serie.

Amazon äger IMDB, och de har något patent på den där X-ray-funktionen. Vet inte om den täcker det du beskriver, men räkna kallt med att Amazon kommer att sabotera Netflix försök att integrera betyget utan deras OK.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Så...
Den "nya" graderingsskalan är
* Jättebra
* Bra
* Dåligt

Håller med att en skala 1-5 är bättre.
Borde ge Netflix bättre underlag för "titlar som kanske intresserar"

(vad jag framförallt saknar är "mellanmjölksvalet", jag tyckte inget särskilt, vare sig bra eller dåligt)

Mellanmjölk är väl att man inte ratar alls. Jag saknar alternativet "det här sög, visa mig aldrig något som liknar detta igen" - för då är vi tillbaka på fem betyg som det var förr.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av mpat:

Mellanmjölk är väl att man inte ratar alls. Jag saknar alternativet "det här sög, visa mig aldrig något som liknar detta igen" - för då är vi tillbaka på fem betyg som det var förr.

Det är väl typ det nedtumme används för nu? Jag själv använder aldrig neddutten om det inte är riktigt jävla risigt, liksom.

Permalänk
Medlem

Då blir det lite som IG, G och VG.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Dom borde fokusera på att uppdatera deras katastrofala UI istället. Bara något så enkelt som att hitta "min lista" är ju ett projekt som det är just nu.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

En tidsfråga innan det blir 5 tummar upp och ned haha.

En trevligare utveckling än t.ex. Youtube som döljer dislikes i alla fall.

Var aldrig något fel på 1-5 stjärnor...

Permalänk
Skrivet av griid:

Låter som du pratar om någon annan streamingtjänst än Netflix?
Med tanke på ditt namn förstår jag ditt inlägg ännu mer..

Lol. Ja, av någon anledning läste jag spotify. Får nog stå ut med finsk musik ett tag till xD

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Varför inte bara en skala från 1-5?

Det bästa med amazon är att de kopplar filmer och serier till IMDB. Netflix borde införa betygsystem så man får se vad den breda massan tycker om filmen/serien.
Nu tittar man på mobilen innan man vill slösa sin dyrbara tid på någon film/serie.

Håller med att 1-5 är mycket bättre. IMDB är jag däremot helst utan. Är ju knappast representativt för vad den "breda massan" tycker utan det är ett väldigt smalt demoskop som aktivt betygsätter där.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Sötast

Jag skulle aldrig bemöda mig med att tumma upp å ner grejer.

Om jag kollar på en hel film, eller alla avsnitt i en serie så borde det väl per automatik innebära att jag gillar det?
Eller sitter folk och tittar på sånt de inte gillar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag skulle aldrig bemöda mig med att tumma upp å ner grejer.

Om jag kollar på en hel film, eller alla avsnitt i en serie så borde det väl per automatik innebära att jag gillar det?
Eller sitter folk och tittar på sånt de inte gillar?

Jag brukar ge tumme upp eller ned faktiskt. Ibland så är filmen spännande i början för att sedan falla av, skulle aldrig få för mig att sluta kolla bara för att den kanske inte blir bättre. Däremot så får den en tumme ner / annat betyg isf.

Brukar alltid checka rottentomatoes först dock. Är det under 50 på user score är det troligtvis en dålig film, men betyder inte automatiskt att jag inte ser på den.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Dom borde fokusera på att uppdatera deras katastrofala UI istället. Bara något så enkelt som att hitta "min lista" är ju ett projekt som det är just nu.

Det är medvetet. De vill att du skall ha Netflix för att se ”på Netflix”, vad de pushar nu, inte något speciellt program.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag skulle aldrig bemöda mig med att tumma upp å ner grejer.

Om jag kollar på en hel film, eller alla avsnitt i en serie så borde det väl per automatik innebära att jag gillar det?
Eller sitter folk och tittar på sånt de inte gillar?

Om man kollar netflix blir det väl så per automatik, skoj skoj
Men det kanske hade varit bättre lösning att ha 2 tummar ner.

Permalänk
Medlem

Gutt att alla prishöjningar gick till nåt vettigt....

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

(vad jag framförallt saknar är "mellanmjölksvalet", jag tyckte inget särskilt, vare sig bra eller dåligt)

Det svaret är väl att man ger något betyg alls?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag skulle aldrig bemöda mig med att tumma upp å ner grejer.

Om jag kollar på en hel film, eller alla avsnitt i en serie så borde det väl per automatik innebära att jag gillar det?
Eller sitter folk och tittar på sånt de inte gillar?

Brukar ge upp eller ned och tänker att det borde också ge Netflix en indikation på vad de rekommenderar för mig, men kanske spelar det ingen roll.
Och ja, sätter jag på en film så kollar jag och sedan ger betyg.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Amazon äger IMDB, och de har något patent på den där X-ray-funktionen. Vet inte om den täcker det du beskriver, men räkna kallt med att Amazon kommer att sabotera Netflix försök att integrera betyget utan deras OK.

Vill inte ge mig in i eller diskutera sakfrågan i sig, jag vill bara komplettera med att C More också visar betyg från Imdb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Varför inte bara en skala från 1-5?

Det bästa med amazon är att de kopplar filmer och serier till IMDB. Netflix borde införa betygsystem så man får se vad den breda massan tycker om filmen/serien.
Nu tittar man på mobilen innan man vill slösa sin dyrbara tid på någon film/serie.

Jag håller med, men hellre Rotten Tomatoes än IMDB, så bäst vore väl om de kunde koppla till och visa betyg från båda (eller ännu fler), så man som sagt slipper sitta med telefonen och härja.

Men det vill de förstås inte, då skulle det bli för lätt att filtrera bort skit och tittarsiffrorna skulle sjunka.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Varför inte bara en skala från 1-5?

Det bästa med amazon är att de kopplar filmer och serier till IMDB. Netflix borde införa betygsystem så man får se vad den breda massan tycker om filmen/serien.
Nu tittar man på mobilen innan man vill slösa sin dyrbara tid på någon film/serie.

Viaplay visar också IMDB betyg. Det är faktiskt något jag saknar hos Neflix, Disney+ och HBO Max.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Revolutionerande!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi