Nvidia möjliggör hårdvaruacceleration med öppen källkod för Geforce RTX 3000-serien

Permalänk
Melding Plague

Nvidia möjliggör hårdvaruacceleration med öppen källkod för Geforce RTX 3000-serien

Signerad firmware låter drivrutiner till Linux med öppen källkod att nyttja hårdvaruaccelerering till Geforce RTX 3000-seriens grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt om man inte ens kan nå basfrekvenser.

Men bättre att det fungerar underklockat än inte fungerar alls.

Permalänk
Sötast

Har svårt att förstå logiken med nvidias eviga självsabotage när det kommer till Linux.
Vem är gynnad?

Permalänk
Medlem

Intel 😁
Är de enda med gediget track record på drivare, och enda jag överväger att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har svårt att förstå logiken med nvidias eviga självsabotage när det kommer till Linux.
Vem är gynnad?

Microsoft ?

Om Nvidia säljer mycket grafikkort.
Om Nvidia har bra Windows drivrutiner.
Om Nvidia har sämre drivrutiner för andra operativsystem.

Jag kan tänka mig att Microsoft gynnas av det.

På vilket sätt det ligger i Nvidias intresse att gynna Microsoft är mer oklart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Har svårt att förstå logiken med nvidias eviga självsabotage när det kommer till Linux.
Vem är gynnad?

Skrivet av GuessWho:

Microsoft ?

Om Nvidia säljer mycket grafikkort.
Om Nvidia har bra Windows drivrutiner.
Om Nvidia har sämre drivrutiner för andra operativsystem.

Jag kan tänka mig att Microsoft gynnas av det.

På vilket sätt det ligger i Nvidias intresse att gynna Microsoft är mer oklart.

Nvidias propritära drivrutiner fungerar utmärkt i Linux till det dom drar in pengar på, Dvs enterprise... De skiter fullständigt i open source communityn tyvärr. Jag hoppas att det biter dom i röven en vacker dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Intel 😁
Är de enda med gediget track record på drivare, och enda jag överväger att köpa

Fast AMDs är sjukt bra på Linux. Bättre än Nvidias proprietära till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Nvidias propritära drivrutiner fungerar utmärkt i Linux till det dom drar in pengar på, Dvs enterprise... De skiter fullständigt i open source communityn tyvärr. Jag hoppas att det biter dom i röven en vacker dag.

Kan rösta med plånboken och jag köper inte Nvidia sen jag gick över till Linux.
AMD och intel fungerar utan problem och jag kör med deras istället.

Hoppas fler gör så, då kanske det kan bli att litet bett i röven till slut 🤣

Stavfel
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Intel 😁
Är de enda med gediget track record på drivare, och enda jag överväger att köpa

Lite grann samma här, men frågan är ju hur det blir med dom kommande grafikkorten - är det någon som vet hundra procent att det blir fria drivare/firmware för dom?

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den men varför skulle dom ha gjort detta mer ordentligt och tidigare? Liksom hur stor del av pc användare sitter på Linux med diskreta grafikkort? Hitta en siffra som säger att Linux står för 2,36% av marknaden, och kan tänka mig att det är en låg andel av dom som sen sitter på diskreta grafikkort. Så sätt från nvidia håll så är de väll ingen fördel alls att äns göra det nu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vill nvidia inte lägga stora resurser på Linux så fine. Det är inte där deras marknad är. Idag.
Men att dom inte ens släpper några drivrutiner som är slipade för Linux vart år är verkligen underligt.
Det är ingen hemlighet att många dualbootar så.

Tittar man i deras forum så blir jag inte förvånad ändå. Det är konsumenterna som får lösa problem med varandra.
Nvidia engagerar sig inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vill inte vara den men varför skulle dom ha gjort detta mer ordentligt och tidigare? Liksom hur stor del av pc användare sitter på Linux med diskreta grafikkort? Hitta en siffra som säger att Linux står för 2,36% av marknaden, och kan tänka mig att det är en låg andel av dom som sen sitter på diskreta grafikkort. Så sätt från nvidia håll så är de väll ingen fördel alls att äns göra det nu.

Jamen typ så, andelen med exakt nVidia-kort är förstås en bra bit mindre än 2,36 också, absolut.

De plöjer inte in miljoner på nåt som knappt efterfrågas...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Att Nvidia släpper signerad firmware till Linux betyder att nästa generation GPU:er är nära, de släpar alltid en arkitektur efter.
Tyvärr gör det inte så mycket då endast Nvidias proprietära drivrutinen är värd att använda men endast om man inte använder en rullande linuxdistribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Jamen typ så, andelen med exakt nVidia-kort är förstås en bra bit mindre än 2,36 också, absolut.

De plöjer inte in miljoner på nåt som knappt efterfrågas...

Precis, så vem ska betala för detta? Joo alla andra i form av antingen dyrare kort eller mindre innovation.. Tycker dom kan fortsätta ignorera linux då ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det enda som skulle kunna få Nvidia att göra kloka drivrutiner är Valve.
Om de ska släppa Steam OS 3 till datorer så måste dom pusha Nvidia att fixa drivrutiner.
Man kan ju hoppas iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Jamen typ så, andelen med exakt nVidia-kort är förstås en bra bit mindre än 2,36 också, absolut.

De plöjer inte in miljoner på nåt som knappt efterfrågas...

De behöver inte plöja in miljoner. Det räcker med att samarbeta med Open Source communityn och låta den plöja in tiden som krävs. Kolla hur AMD gjort.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Varför har ni den där tönten som bild på nyheten?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vill inte vara den men varför skulle dom ha gjort detta mer ordentligt och tidigare? Liksom hur stor del av pc användare sitter på Linux med diskreta grafikkort? Hitta en siffra som säger att Linux står för 2,36% av marknaden, och kan tänka mig att det är en låg andel av dom som sen sitter på diskreta grafikkort. Så sätt från nvidia håll så är de väll ingen fördel alls att äns göra det nu.

Nu undrar jag lite vilken marknad du snackar om.
Om du menar hem-desktop-marknaden så stämmer det som du säger.
Men om man kollar på server-marknaden så är situationen en helt annan.
Sett till hur hungriga nvidia är på att sälja sin hårdvara för renderingsfarmer, beräkningsfarmer och AI i datacentret behöver de också släppa drivrutiner som gör det möjlighet för renderare och utvecklare att på sina diskreta nvidia kort i sina workstation provköra koden innan de trycker ut den i stora feta datacentret.
Och de servrarna kör inte windows, och ofta inte utvecklarna heller....
Och det är mer eller mindre där man hittar vilken supportnivå nvidia väljer i linux. Och varför de släpper drivrutiner som fungerar även på desktops.

Och det är också där man hittar saker som att om man försöker köra Fedora som uppgraderar sina kernels lite då och då under en releases livslängd man råkar ut för att nvidias drivrutin inte fungerar alls lite då och då och man får invänta ny release av drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Varför har ni den där tönten som bild på nyheten?

Det fick ju dig att interagera med deras innehåll på hemsidan = win

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Varför har ni den där tönten som bild på nyheten?

Tönten? Han är orsaken till att vi ens möts på SweC.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Datavetare

Jag kan se varför Linux-kernel utvecklare är irriterade på Nvidia, men ändå rätt lätt att förstå Nvidias ståndpunkt då de egentligen bara bryr sig om att deras kunder har en bra upplevelse.

Om man bara är ute efter 2D-grafik, inklusive HW-acceleration av video kodning/avkodning, så lär Intels Linux-drivare vara de bästa man kan hitta sett till stabilitet. Och har man en bärbar dator som ska köra Linux ska man definitivt hålla sig borta från Nvidia, detta då det inte alls är säkert att de stängda drivarna hanterar laptops med iGPU+Nvidia dGPU kombo på ett bra sätt (nästan säkert att det kommer strula på alla möjliga sätt).

Men de flesta vill ha bästa tänkbara upplevelse för att köra program på en desktop/server/"molnet" med dGPU så är Nvidias stängda driver i en helt egen liga. Finns en lång rad program som idag är accelererade av GPGPU, inget kommer nära hur bra och hur många program som fungerar med CUDA. Det kanske är strul att köra "rullande" distros, men åter igen, varför skulle Nvidia bry sig om det då de riktar sig mot den "professionella" marknaden och där är ett kritiskt krav någon form av stabilitet.

CUDA accelererade program fungerar inte bara "OK" under Linux, de är nästal alltid mer effektiva än under Windows. Att komma igång med 3D-rendering, maskininlärning, videoredigering är både lättare och ger bättre prestanda med Nvidia GPU under Linux. Så har faktiskt väldigt svårt att först allt gnäll kring Nvidias inställning till Linux. De bryr sig inte om "hemmapulare", men ingen annan håller Nvidias nivå för professionell användning. Vilket i sig är ett problem då CUDA är begränsat till Nvidia och vi har idag nått en punkt där det sällan är någon större poäng att bry sig om något annat än CUDA (well, Metal är relevant om man vill få med MacOS).

Läser man Phoronix artikeln ser man att det som beskrivs i artikeln gör att lite fler funktioner fungerar med "öppna" drivers, men på det stora hela är det ändå massor med begränsningar så enda vettiga är att köra de stängda drivarna och hålla sig till de 3-4 "stabila" distron som officiellt stöds.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

När det gäller GM200 (900serien) så var det att en eller flera guider till modade BIOS ändrade fel på Powerstaten så den gick in i 3D high på GPU drivrutinen då CUDA skulle användas. Drivrutinen kraschade i W10 och återställde sig och ända sättet var att starta om datorn. Med samma resultat. Sänkte man inställningarna i BIOS så fungerade det utan problem. Drivrutinen tittade på eller testade powerstaten. Nu har vi så vitt jag vet inte något så roligt som Maxwell II BIOS tweaker v1.36 på nyare kort. Men detta kan bli intressant om det kommer vettiga tools. Någon lär ju kolla på ändringarna och disasmblera det hela. Men det lär nog inte vara lagligt. Patent mm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av ajn:

Intel 😁
Är de enda med gediget track record på drivare, och enda jag överväger att köpa

Jag har för mig att AMD's drivrutiner till Linux är OpenSource och är inbyggda i Linux-kärnan.
Deras kort fungerar som de ska direkt vid installationen av en distro.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Varför har ni den där tönten som bild på nyheten?

hårda ord från en som sitter bakom tangentbordet

Permalänk
Inaktiv

Haha,, där ser man. Dags för Linus att plocka ner mittenfingret nu?

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia-op...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Haha,, där ser man. Dags för Linus att plocka ner mittenfingret nu?

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia-op...

Wow - det där såg man inte riktigt komma. Men Linus långfinger handlade väl om andra saker (eller varje fall fler) än just det faktum att drivrutinerna inte var öppen källkod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gusnan:

Wow - det där såg man inte riktigt komma. Men Linus långfinger handlade väl om andra saker (eller varje fall fler) än just det faktum att drivrutinerna inte var öppen källkod.

Det handlade främst om att nvidia är omöjliga att samarbeta med eftersom de har noll intresse i open source om jag minns rätt. Om nvidia nu har ambitioner att få nya drivrutinen i mainline så måste det bli ändring på det :D. Good times.
https://www.theverge.com/2012/6/17/3092829/linus-torvalds-fuc...