RTX 3090, bild fryser vid last. :-(

Permalänk

RTX 3090, bild fryser vid last. :-(

Hola!

Går bet på felsökningen nu och tar gärna lite hjälp!

Bakgrund:
Byggt ett nytt system men flyttat över PSU och GPU från förra.
GPUn har tidigare strulat men efter att ha bytt PSU (från Corsair 1000W till Asus 1000W) verkade det fungera stabilt i förra maskinen så jag antog att det var PSU-relaterat.
Nu byggt ny maskin (med samma GPU / PSU) och skärmen fryser ofta och mycket.
Startar jag FurMark hänger sig bilden efter 5 - 10 sekunder.
Har testat att undervolta och klocka ned med ca 10%, ingen skillnad.
Dragit ut loggar från GPU-Z men ser inget knasig med dem.

Finns det något mer man kan göra för att felsöka och få fram något mer konkret?
Ska man springa och köpa sig en 1200W PSU? Ska man bita i det sura äpplet och kasta GPUn?

Tacksam till alla hjälpsamma!

Loggar:
https://drive.google.com/drive/folders/19l8v98eRR1F-WW0v6KjXt...

EDIT:
GPU: ASUS ROG-STRIX-RTX3090-O24G-GAMING
PSU: ASUS ROG-STRIX-1000G

Kan även tillägga att utan last, när jag bara hänger i windows så är krasher sällsynt men det händer.
Känns även som jag fick fler krasher när kortet satt med 2st PCIe-kablar (en piggyback) vs 3 PCIe-kablar direkt från PSUn.

Permalänk
Inaktiv

1000W är mer än tillräckligt, så du behöver i alla fall inte åka och köpa en 1200W PSU. Det vore slöseri. Om GPU krånglar med olika PSU och i nytt system så kan man kanske utgå från att felet är där. Skicka in det på garanti.

Permalänk
Medlem

Vad är det för CPU ?
Installera du om Systemet från grunden ?

Finns det något i eventlogen i windows under system ?
Använder du dubbla / trippla kablar från PSU till GPU

Permalänk

Tack för era svar!

Skrivet av anon134512:

1000W är mer än tillräckligt, så du behöver i alla fall inte åka och köpa en 1200W PSU. Det vore slöseri. Om GPU krånglar med olika PSU och i nytt system så kan man kanske utgå från att felet är där. Skicka in det på garanti.

Tyvärr har jag ingen garanti att falla tillbaka på. Köpt på webhallen 2020-11-02 och nu med originalkylaren utbytt till ett vattenblock. (Strulat sedan dag 1 men mindre strul i förra systemet)

Skrivet av eXim:

Vad är det för CPU ?
Installera du om Systemet från grunden ?

Finns det något i eventlogen i windows under system ?
Använder du dubbla / trippla kablar från PSU till GPU

CPU: Intel 12900KS
Allt nytt utom PSU och GPU.

Trippla kablar mellan GPU och PSU (upplevde det instabilare med dubbla)
Eventloggen (bra tänkt!) spammar ur sig dessa (flera per sekund)

"A corrected hardware error has occurred.

Component: PCI Express Root Port
Error Source: Advanced Error Reporting (PCI Express)

Primary Bus:Device:Function: 0x0:0x1:0x0
Secondary Bus:Device:Function: 0x0:0x0:0x0
Primary Device Name:PCI\VEN_8086&DEV_460D&SUBSYS_86941043&REV_02
Secondary Device Name:"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tryinghard:

Tyvärr har jag ingen garanti att falla tillbaka på. Köpt på webhallen 2020-11-02 och nu med originalkylaren utbytt till ett vattenblock. (Strulat sedan dag 1 men mindre strul i förra systemet)

Det var trist, allt tyder verkligen på defekt GPU skulle jag säga. Vissa tillverkare tillåter dock att man monterar bort orginalkylaren. Vilken tillverkare har du?

EDIT: Såg att det var tillagt med Asus nu, nej de tillåter väl inte det.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Det var trist, allt tyder verkligen på defekt GPU skulle jag säga. Vissa tillverkare tillåter dock att man monterar bort orginalkylaren. Vilken tillverkare har du?

EDIT: Såg att det var tillagt med Asus nu, nej de tillåter väl inte det.

Kortet är ett ASUS ROG-STRIX-RTX3090-O24G-GAMING. Vet ej vad deras policy är.

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig att det kan vara fel på pci-e porten eller kanske kopparbanorna på grafikkortet, sitter kortet 100% i / inga dåliga kopparbanor?

Om grafikkortet ser bra ut, har du en port till du kan testa?

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag tänker mig att det kan vara fel på pci-e porten eller kanske kopparbanorna på grafikkortet, sitter kortet 100% i / inga dåliga kopparbanor?

Om grafikkortet ser bra ut, har du en port till du kan testa?

Kortet ser bra ut, felet upprepar sig mellan olika moderkort dock mer frekvent på Z690 vs Z390.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryinghard:

Tack för era svar!

CPU: Intel 12900KS
Allt nytt utom PSU och GPU.

Trippla kablar mellan GPU och PSU (upplevde det instabilare med dubbla)
Eventloggen (bra tänkt!) spammar ur sig dessa (flera per sekund)

"A corrected hardware error has occurred.

Component: PCI Express Root Port
Error Source: Advanced Error Reporting (PCI Express)

Primary Bus:Device:Function: 0x0:0x1:0x0
Secondary Bus:Device:Function: 0x0:0x0:0x0
Primary Device Name:PCI\VEN_8086&DEV_460D&SUBSYS_86941043&REV_02
Secondary Device Name:"

Testa att i bios att låsa porten till pcie gen 4a
Testa en annan pcie port på moderkortet.

Det skulle kunna vara psu som inte orkar.

Vet att mitt 3090 (3rd party ref design) lätt drar upp över 400watt skälv rapporterat så med en ks processor kan jag tänka mig att total system power skulle kunna vara problem. Jag hade problem med ett 850 watt och en 5950x samt 3090.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eXim:

Det skulle kunna vara psu som inte orkar.

Den tanken kan man släppa direkt ärligt talat.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men även om garantin ryker så har du ju reklamationsrätten på din sida.

Så jag hade nog reklamerat kortet, kanske testat i en annan dator först.

Det har även gått mindre än 6 månader vilket borde göra det ännu enklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Rätta mig om jag har fel, men även om garantin ryker så har du ju reklamationsrätten på din sida.

Så jag hade nog reklamerat kortet, kanske testat i en annan dator först.

Det har även gått mindre än 6 månader vilket borde göra det ännu enklare

Året är 2022, inte 2021

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Året är 2022, inte 2021

Det har du rätt i

Dock gäller väl det 3 år ändå, men svårare när det är mer än 6 månader som gått ...

Permalänk

är det nyinstallerat operativsystem?

kan mycket väl vara att det ligger nå skräp kvar från någon gammal drivare till ditt gamla moderkort om du inte gjorde det.

du skriver ju visserligen ny dator, gammal gpu+cpu så kanske innebär att du inte flyttade med några diskar från den gamla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

är det nyinstallerat operativsystem?

kan mycket väl vara att det ligger nå skräp kvar från någon gammal drivare till ditt gamla moderkort om du inte gjorde det.

du skriver ju visserligen ny dator, gammal gpu+cpu så kanske innebär att du inte flyttade med några diskar från den gamla.

Korrekt. Helt ny disk med ny OS-installation.
Har även testat att flasha med ny vbios, rensat drivisar med DDU och installerat helt färskt.
Tror det är dags att bita i det sura äpplet och inse att GPUn är toast.
Kommer ev testa med en annan PSU bara för att bekräfta.

Permalänk
Inaktiv

Vad kör du för vattenblock? Installera HWINFO64 och läs ut temperaturerna så det inte är dålig kontakt mellan gpu och block. VRMsen blir ju supervarma på kortet så se till att de har thermalpads och dylikt.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Vad kör du för vattenblock? Installera HWINFO64 och läs ut temperaturerna så det inte är dålig kontakt mellan gpu och block. VRMsen blir ju supervarma på kortet så se till att de har thermalpads och dylikt.

Kör vattenblock för att jag tycker originalkylaren låter för mycket.
Problemet uppstod innan byte av kylaren så det är inte problemet.
Jag har kollat loggarna från GPU-Z och ser inga höga temperaturer där (länk i första posten).

Verkar dock ha hittat problemet; om jag ställer om PCI-e i BIOs från Auto till Gen 3 så lirar kortet bättre.
Testade även att explicit sätta den till Gen 4 och det fungerade inge bra.
För tidigt att säga något definitivt men FurMark har kört i 10 minuter so far vilket är rekord (tidigare frös det efter sub 10 sek).
Tror inte jag kommer lida speciellt mycket av att köra Gen 3 istället för Gen 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryinghard:

Jag har kollat loggarna från GPU-Z och ser inga höga temperaturer där (länk i första posten).

Verkar dock ha hittat problemet; om jag ställer om PCI-e i BIOs från Auto till Gen 3 så lirar kortet bättre.
För tidigt att säga något definitivt men FurMark har kört i 10 minuter so far vilket är rekord (tidigare frös det efter sub 10 sek).
Tror inte jag kommer lida speciellt mycket av att köra Gen 3 istället för Gen 4?

Kolla om det finns en bios uppdatering till kortet annars är det väll bara att köra på.

Permalänk
Skrivet av tryinghard:

väldigt tveksamt att du kommer märka någon skillnad.

är väldigt skeptisk till att kortet använder fulla bandbrädden om du har 16 banor lediga för kortet.

kanske lite dipp på några procent om du bara har 8 banor tillgängliga i x16 sloten på sin höjd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tryinghard:

Kör du senaste bioset på moderkortet? Jävligt surt att ett grafikkort för 20K+ går sönder. Du har inte pratat med Webhallen. Tyvärr har vi inte Right-to-Repair i Sverige som vissa delstater i USA har. Då skiter man i att kylaren är bortmonterad.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

väldigt tveksamt att du kommer märka någon skillnad.

är väldigt skeptisk till att kortet använder fulla bandbrädden om du har 16 banor lediga för kortet.

kanske lite dipp på några procent om du bara har 8 banor tillgängliga i x16 sloten på sin höjd.

Jo, tänker samma. Tvivlar på att jag kommer se mycket mer än någon % skillnad, ett par på sin höjd.

Skrivet av anon333222:

Kör du senaste bioset på moderkortet? Jävligt surt att ett grafikkort för 20K+ går sönder. Du har inte pratat med Webhallen. Tyvärr har vi inte Right-to-Repair i Sverige som vissa delstater i USA har. Då skiter man i att kylaren är bortmonterad.

Yes, senaste BIOs flashade jag in imorse, tyävrr ingen förbättring.
Iom att kortet verkar fungera på PCIe 3 så kräver jag ned hackan och slutar leta lösningar för stunden. Hoppas på mer tur med 4000-serien bara.

EDIT:
Tack samtliga för alla förslag och idéer.
Om någon med liknande problem skulle hitta hit i framtiden:
LÖSNING: Tvinga PCIe 3.0 i BIOS