Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Bättre att helt enkelt sitta hemma och uggla, internet shoppa och allmänt gnälla över att allt är så dyrt samtidigt som man bidrar till slavlöner för att näringsidkaren i huvudtaget ska få skiten att gå runt.

Läste du ens min text? Det handlar inte bara om att godiset är dyrt. Det handlar om att SF inte underhåller och uppgraderar sina biografer. Priset du betalar är helt enkelt alldeles för högt mot vad du får för pengarna. Ska jag betala 180kr för en biobiljett samt 90 spänn för popcorn och läsk och halka in på en biograf som byggdes 1947 med sämre bildkvalité och nästan lika bra högtalarsystem som man har hemma....då börjar nog folk tappa suget. Speciellt när TV och högtalarsystem trots allt är så pass "billiga" att köpa numera.

Permalänk
Medlem

Min största besvikelse var när jag 2019 såg filmen Apollo 11IMAX-biografen i Mall of Scandinavia. Superimponerande film, gigantisk duk, rymlig salong, gott med plats i stolarna, kraftfullt ljud, ljusstark och klar bild men... 2K! Jag trodde något var fel när jag stördes av den låga upplösningen och tydligt såg pixlarna men kunde senare bekräfta att de använder just 2K-projektorer. 2K på IMAX-duk. Helt otroligt.

Permalänk
Medlem

Bor i en mindre stad och där är det oftast gott om plats. Att sitta ihopträngda med andra är något av en fobi. Jag vill sitta med den/dom jag går med, inga andra.
Ljud och bild är även det bra.
Håller med om att det kan vara ett problem med att filmerna börjar ganska sent. Det gör att i veckan går jag aldrig eller ytterst sällan. Planerar oftast in biobesök på helgerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Läste du ens min text? Det handlar inte bara om att godiset är dyrt. Det handlar om att SF inte underhåller och uppgraderar sina biografer. Priset du betalar är helt enkelt alldeles för högt mot vad du får för pengarna. Ska jag betala 180kr för en biobiljett samt 90 spänn för popcorn och läsk och halka in på en biograf som byggdes 1947 med sämre bildkvalité och nästan lika bra högtalarsystem som man har hemma....då börjar nog folk tappa suget. Speciellt när TV och högtalarsystem trots allt är så pass "billiga" att köpa numera.

Håller med om att biljetterna kunde vara billigare. Folk borde fokusera på det istället.

Det där med sämre kvalitet etc. är nog tyvärr en följd av utvecklingen inom bild och ljud hemma. Var inte så svårt att konkurrera med en 28" tjock tv.🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Tror inte det handlar om mer än att intäkterna gått ner och dom måste få det att gå runt.

Klart att intäkterna gått ned när de i varierande grad varit belagda med verksamhetsförbud, men om man vill få folk att börja gå på bio igen är kanske inte det smartaste draget att reta upp delar av kundkretsen och anordna ett PR-mässigt självmål.

Permalänk
Medlem

Anledningen jag gick på bio de senaste åren var mest 3d bio, mycket bättre 3d upplevelse än man kunde få hemma, min gamla 1080p tv med 3d är riktigt dålig i dagens läge. Visst bilden är mycket större än hemma, men ljudet är lite sämmre. Sen nu med att förbjuda att ta med sig eget godis känns som sista droppen, finns inte mycket anledning för mig att gå på bio längre.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Det känns lite som om biograferna behöver tänka om lite.

”Se på film” gör man hemma. ”Gå på bio” behöver i min mening innebära något annat än ”se på film fast med stor bild och högt ljud”, en bättre upplevelse än vad det är ”idag” (dvs senast jag var på bio för något år sedan ).

Jag gillade starkt initiativen vissa biografer började ta under pandemin, att man kunde hyra ett rum med ett gäng för att lira lite spel, kolla på film, kolla sport etc

Sen är det ju hela grejen med tillgängligheten…
Jag förstår inte varför man inte ska/vill vara först på släppen?
Ju längre man väntar ju fler konkurrenter bjuder man in i form av streamingtjänster, piratkopiering mm.
Sen hade nog hela branschen mått bra av fler konkurrenter som kan innovera.

Jag ser definitivt en framtid för biograferna men det blir nog väldigt tufft om man inte ser till att stå ut mer än vad man gör idag

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

inget kommer kunna ersätta bio när bio är som bäst, visst man kan nörda ner sig i 4 k ljud som flyger upp i ens rövhål när man sitter hemma och det vibrerar gött med en anläggning för 200 000 kr men att gå på bio är del av det liv som en gång var bekymmersfritt och roligt och inget kommer någonsin kunna ersätta det. sen att 99 procent av dagens filmer suger röv är en annan sak men att se tex the northman på bio och hemma, ja testa själva

Permalänk
Avstängd

Fuck bio, har en stor oled hemma, utmärkt bild och ljud, 4k kvalité.

Permalänk
Medlem

Bio lär leva kvar, folk gillar att gå bio och ser det mer som en upplevelse och inte bara att se en film.
Personligen tycker jag bio är skit, bilden är suddig (för låg upplösning för att ha en så stor bild) och det sitter människor runtom och prasslar och har sig. Det är dyrt och nu får man inte ens äta det godiset man vill.
Jag vill ha det helt tyst och nedsläckt - inget som stör, så för mig passar det bättre att kolla film hemma.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Känns som det är lite 50/50 om upplevelsen blir bra, minns en gång när det var ett gäng med någon funktions variation som hade en person med sig som satt och sa vad som hände i filmen för dom. Genom hela filmen. Det var inte nice. Med det sagt var det säkert över 10 år sen jag var på bio.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är det väl? Iaf här.

Man riskerar bli utkastad om man sitter och pillar med mobilen.

Ingen aning, de brukar ju inte slänga ut de som sitter med sin telefon hela visningen iallafall, kanske är förbjudet men utan åtgärder likt godisförbudet dom inför nu, det är "förbjudet" men de kan inget göra åt det.

Jag förespråkar att de kan släppa filmerna direkt på pay-to-play med samma pris som en biobiljett för ett streamtillfälle hemifrån.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Fuck bio, har en stor oled hemma, utmärkt bild och ljud, 4k kvalité.

Hur stor oled? Vi har bara en 65” oled, och 100” duk till projektorn… skulle jag byta bort projjen skulle det nog va mot en 77” eller 83”’oled… sitter ca 3,2m ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ingen aning, de brukar ju inte slänga ut de som sitter med sin telefon hela visningen iallafall, kanske är förbjudet men utan åtgärder likt godisförbudet dom inför nu, det är "förbjudet" men de kan inget göra åt det.

Jag förespråkar att de kan släppa filmerna direkt på pay-to-play med samma pris som en biobiljett för ett streamtillfälle hemifrån.

Va ju tal om det för nåt år sen, kommer dock inte ihåg vad projektet kallades…

Permalänk
Inaktiv

Bio är en fantastisk upplevelse som man bara inte kan få någon annanstans. Tycker det är väl värt.

Är dock också den typen av människa som tycker att det suger att man inte kan gå till en butik för att hyra en film längre. Det är en helt annan känsla än att bläddra runt på streamingtjänster till fredagsmyset.

Permalänk
Medlem

Efter jag köpte köpte hemmabio ljud till min tv (5.1.2) har det inte blivit någon promenad till biografen alls.
Känner jag har både bättre ljud och bild här hemma och jag kan titta på film när jag vill. Det är en helt underbar känsla känna basen föra vibrationen genom hela soffan och man känner det verkligen i hela kroppen.

Saknar inte heller störande folk eller när folk bestämmer sig för en toa paus mitt i filmen.
Kommer ihåg när jag såg Warcraft filmen på bio och jag satt bredvid en ung grabb som skulle förklara allt i filmen för sin mamma.
Sen har vi även den typen av personer som älskar kasta popcorn på alla runt omkring sig också.

Jag känner verkligen biografer håller på och dö ut. Sen tycker även att den yngre generationen ser mer film på streaming mer än någonsin i dags läget. Enda fördelen men bio är om man vill verkligen vill se en viss film direkt annars kan bio kvitta.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Om det är något som pandemin har bevisat så är det att biograferna har gjort sitt, och att de är väldigt sårbar för pandemier, som vi bara lär se mer av i framtiden. Biograferna lär leva kvar, åtminstone i större städer, men streamingtjänsterna kommer att ta över. Och när VR har mognat, och kanske börjat följa med TV-apparater som komplement, så blir det ju inga problem att se på film på stora skärmar i hemmen. Bigscreen VR är ju ganska nice redan idag, och på hårdvarufronten så har det ju hänt oerhört mycket under de senaste 10 åren.

Personligen så tröttnade jag på bio för länge sedan. Det är alltid någon idiot i salongen man stör sig på, det är dyrt, och nu när de har infört förbud mot att ta med eget godis och dryck så blir det bara ännu dyrare. Går man två pers så landar det på 400+ kr för biljett och snacks, och det är det fan inte värt att betala för att hamna bakom en lång jävel och framför någon som tror att min stol är en fotpall. Hemma kan man dessutom gå och pissa utan att behöva stå i kö och missa en del av filmen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Där jag bor har jag ofta (även innan pandemin) en modern 300-plats biosalong helt för mig själv, eller på sin höjd två-tre andra, när jag går vid 13-tiden en vardag, så det är ju helt fantastiskt.

Bor i en liten lägenhet med sambo och barn där jag inte ofta kan ockupera hemmabion hur som helst med vilka filmer jag vill.

Jag tror dock att när AR/VR blir bekvämt att använda och teknologiskt moget så kommer biosalarna försvinna, eller bli lika niche som exempelvis laser tag.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt kunna tänka mig att hyra en biograf för att titta på ett F1-race eller annat sport event med vänner.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Det går inte att se en film längre på ordinarie föreställningar för att det är en massa där som inte verkar vara där för filmen. I bekantskapskretsen så går vi sällan på film om de inte är en vip salong, färre sittplatser och sannolikheten till stök är lägre.
Kommer dock fortfarande dra med mig nån favoritsnacks, de kommer ändå inte att visitera och de får de ej.

Dock hoppas jag inte folk tror att deras atmossoundbars hemma klår ljudsystemen i biosalongerna, då många verkar anmärka ljudet.

Permalänk
Medlem

Går ju inte se på bio nuförtiden när folk konstant stör med sina lysande mobilskärmar.
När man dessutom har 70" tv hemma och kan se på film när det passar...

Permalänk
Medlem

Inte me dagens unga vuxna. Ständigt prasslande av mjukplast samt förklaring/diskussion om allt, till och med mobilanvändning med ljud på under filmens gång

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Tror inte det handlar om mer än att intäkterna gått ner och dom måste få det att gå runt.

Du kan räkna med att de går runt. Varenda kotte som jobbar där blir ersatt av mobilappen, popcornen som är i tag själv skåpen poppades imorse och är inte ens varma. Eller ska man nu behöva lämna sitt skräp vid stolen för att man betalar premium?

Permalänk
Medlem

Jag gillar att gå på bio med polarna, är det en film vi vill se så drar vi den på bio för det mesta. Bara nu i april har jag sett två filmer, en tredje på gång. Sen i maj-juni är det 3 filmer till vi ska se.

Men både jag och ena polare har 65" LG C9 OLED hemma och jag vet ju att dessa ger en mycket bättre bild än bion någonsin kan uppnå med sina projektorer egentligen. Det är väl ljudet då som man inte riktigt kan tävla med även om jag har rätt bra ljud med två golvhögtalare på var sin sida om TVn.

Men jag gillar ändå att gå på bio, det blir en grej av det liksom. Ibland om tiden är rätt käkar vi något innan eller efter osv. Saknade det faktiskt en hel del när biografen var stängd pga Covid så det är skönt att kunna gå på bio nu igen.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

4K projektorn och 7.1 surroundljud....
Fast Dune upplevs bäst i biosalongen med andra äkta Dune entusiaster

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Åtminstone här i Göteborg finns det flera biografer som inte är en del av Filmstaden. Uppskattar att gå till dem eftersom de drivs av filmintresserade, visar bra filmer och ofta är biljettpriset lägre.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite kul att gå på bio med mina barn. Blir lite att man kommer iväg på något. Annars föredrar jag film hemma trots kasst ljud och rätt liten bild. (55")

Permalänk
Vägledare

Hoppas verkligen inte biograferna försvinner. Det är en trevlig aktivitet att då och då dra dit med vänner. Tar man VIP-salongen är det oftast lugnt. Mitt största problem är ljudvolymen/balansen. Först hör man knappt vad de säger för att i nästa stund få tinnitus när något exploderar. Har börjat använda mig av öronproppar "för musik"

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

4K projektorn och 7.1 surroundljud....
Fast Dune upplevs bäst i biosalongen med andra äkta Dune entusiaster
https://i.imgur.com/mwSpZgS.jpg

Så har vi det med typ, en tv kan inte matcha projektor när det kommer till film 🎥
Har med duk som kommer ner framför oleden 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det handlar om att SF inte underhåller och uppgraderar sina biografer.

Nej du har rätt, IMAX-salongen på bion "här i stan" är samma IMAX-salong som har funnits där i 30 år nu, och ljudet i dom övriga salongerna är samma högupplösta Dolby/DTS-ljud som när dom byggde skiten.

Ingenting har blivit bättre.