Permalänk
Medlem

Bredband via coax, bara Tele2/Com Hem?

Syrran har precis flyttat in i en bostadsrätt, och på väggen sitter en dosa med 3 coax uttag för TV, bredband osv, sitter ingen omvandlare eller annat på väggen som tyder på att det finns fiber.

Vad jag vet är det endast Tele2/Com Hem som levererar bredband via coax. Men slår jag in adressen på tex Bredband2, Telenor, Telia osv så får jag upp ”anslutning via fiber” och kan välja hastigheter upp till 1000 mbit, hur kommer det sig? Kan jag teckna hos någon av dessa andra leverantörer, eller är det bara Tele2/Com Hem som gäller ändå?

Permalänk
Medlem

Det får du fråga leverantörerna om. Om hon kan få fiber så bör det finnas ett nätverksuttag eller tjänstefördelare någonstans.

Om adressen kommer upp när du söker på den så kan det vara så att det går. Men det kan lika gärna vara fel. Så kontakta operatörerna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har samma där jag bor och det räknas som fiber (går att få över 1gbit nätverk). Routern man får med abonnemanget har anslutning för bredbandsuttaget.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Har samma där jag bor och det räknas som fiber (går att få över 1gbit nätverk). Routern man får med abonnemanget har anslutning för bredbandsuttaget.

Nej coax räknas inte som fiber i något sammanhang alls, du kan inte få 1Gb full-duplex som med fiber heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Räknas som fiber? Det räknas som coax och det är endast comhem/tele2 som erbjuder det. Man får ett modem med routerfunktion.

Jag skulle rekommendera att TS pratar med fastighetsägaren om vilka alternativ som finns. Väldigt ofta så har man t.ex en fiberfördelare eller ett vanligt nätverksuttag någonstans i hallen. Ofta i ett skåp. Då du kan hitta flera leverantörer är det troligtvis ett stadsnät på adressen som erbjuder tjänster.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Finns det ett nätverksuttag/mediaomvandlare med nätverksuttag och leverantörerna har rätt lägenhetsnummer så är det bara att beställa.

Många lägenheter är anslutna till flera olika nät.

Skrivet av suhrim:

Nej coax räknas inte som fiber i något sammanhang alls, du kan inte få 1Gb full-duplex som med fiber heller.

Leverantörerna kör redan över 1 Gbit/s full duplex. Det är HFC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Leverantörerna kör redan över 1 Gbit/s full duplex. Det är HFC.

Vem leverar över 1Gb full-duplex på coax?

edit: Såg att Docsis 4/HFC stödjer 10Gb ner och 6Gb upp men det är ingen som Tele2 har vad jag vet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av suhrim:

Vem leverar över 1Gb full-duplex på coax?

edit: Såg att Docsis 4/HFC stödjer 10Gb ner och 6Gb upp men det är ingen som Tele2 har vad jag vet.

Stämmer bra det.

Tele2 har Bredband 1200 via FiberKoax ... där nedhastigheten är 600 - 1200 Mbit/s, och då är upphastigheten bara 50 - 100 Mbit/s. Så nej... det är inte full duplex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Stämmer bra det.

Tele2 har Bredband 1200 via FiberKoax ... där nedhastigheten är 600 - 1200 Mbit/s, och då är upphastigheten bara 50 - 100 Mbit/s. Så nej... det är inte full duplex.

De har 1200/1200 på uppgraderade adresser, full duplex kom som ett tillägg till EuroDocsis/Docsis 3.1.

Permalänk
Medlem

Om det finns "fiber" (ofta=nätverksuttag i bostadsrätter) så kan det sitta på något opraktiskt ställe, t ex ovanför entrédörren e dyl.

Tillägg: Iofs brukar detta då vara leverantöreslåst till en viss leverantör. Numera är det ofta dessutom rätt förmånligt för föreningar att teckna gruppanslutning, dvs att föreningen betalar för alla i "bulk" och antingen kör in det bland övriga kostnader, alternativt vidarefakturerar det som en obligatoriskt kostnad. Rimligen vet styrelsen vad som finns, får man iaf hoppas.

Permalänk
Rekordmedlem

Hon borde väl ha fått upplysningar om bredband i samband med köpet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Stämmer bra det.

Skrivet av Petterk:

De har 1200/1200 på uppgraderade adresser, full duplex kom som ett tillägg till EuroDocsis/Docsis 3.1.

Blanda inte ihop duplex (om man kan skicka och ta emot data samtidigt) och symmetriskt (samma hastighet upp och ner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Blanda inte ihop duplex (om man kan skicka och ta emot data samtidigt) och symmetriskt (samma hastighet upp och ner).

Det är företagen som är bakom DOCSIS som kallar det full duplex, poängen är att de ökat upphastigheten med ändringar i radiotekniken och de som kör remote PHY kan idag erbjuda flera Gigabit/s upp och ner om de vill.

Permalänk
Medlem

@Orman, det är alltid bäst att fråga grannar eller styrelsen. Dom ska veta vad som finns i föreningen och finns bara bredband via TV-uttaget så är det oftast en koax anslutning vi pratar om. Det finns områden där Comhem levererar TV via fiber men hur det ser ut i praktiken hos boenden, vad man har för uttag, dosor etc vet jag inget om. Det är relativt nytt för Comhem i sammanhanget kabel-TV som alltid tidigare levererades via koax kabel.

Däremot har jag själv erfarenheter av analog TV-leverans via fiberkabel som jag fick för cirka 10år sedan, direkt till en fiberdosa där man har en modul som konverterar fibersignalen till en standard TV-signal, det enda som behövs är en TV-kabel som pluggas direkt in i fiberdosan. Det enda tråkiga är att det är analogt från TV-centralen för att gå över till digital distribution via fiber och sedan tillbaka till analogt. Jag hade önskat dom kunde flytta över till digital DVB-C precis som Comhem gjort i sitt nät.

Jag antar det inte finns något analogt kvar i Comhems nät men jag vet inte med säkerhet, det får andra svara på.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, tänker jag uppdaterar lite med mer info.

Det sitter ett ethernetuttag i hallen med fiber, men detta ägs och är låst till Telenor. Andra alternativet är FiberCoax som sitter i vardagsrummet, som är låst till Tele2/Com Hem.

Jag har jämfört lite priser och detta är vad jag kommit fram till:

Telenor (Fiber):
Lägst möjliga hastighet 200/200 Mbit/s
Kostnadsfritt lån av Wifi 6 router
Ingen bindningstid
Ingen startavgift
319 kr/mån (egentligen 399 kr/mån men 319 kr/mån är förhandlat mellan HSB och Telenor)

Tele2/Com Hem (FiberCoax):
Lägst möjliga hastighet 150/10 Mbit/s
Kostnadsfritt lån av modem/router (av sämre modell, ej Wifi 6 t.ex)
Startavgift 399 kr
Pris 249 kr/mån (kampanjpris) med 12 mån bindningstid som övergår till 469 kr/mån ordinarie pris efter 12 mån
Pris 299 kr/mån (kampanjpris) utan bindningstid, som övergår till 469 kr/mån ordinariepris efter 12 mån

Vad hade ni valt? Syrran kommer bo ensam och vill bara ha det så billigt som möjligt, enda kravet är att det ska vara minst 100 mbit/s nedladdningshastighet. Tele2/Com Hem blir ju billigare de första 12 månaderna, särskilt om man binder upp sig i 12 mån, för en månadskostnad på 249 kr. Efter det är det väl inte helt omöjligt att ringa in och förhandla till sig ytterligare 12 mån kampanjpris eller dylikt. Men jag minns att mina föräldrar hade Com Hem fibercoax innan de fick riktig fiber indraget, och det var oerhört mycket strul med det.

Permalänk
Medlem

Även Allente/CanalDigital och mindre operatörer har bredband via Coax - Men Tele2/Comhem är klart störst.

Permalänk
Skrivet av Orman:

Det sitter ett ethernetuttag i hallen med fiber, men detta ägs och är låst till Telenor. Andra alternativet är FiberCoax som sitter i vardagsrummet, som är låst till Tele2/Com Hem.

Telenor (Fiber):
Ingen bindningstid
Ingen startavgift
319 kr/mån (egentligen 399 kr/mån men 319 kr/mån är förhandlat mellan HSB och Telenor)

Startavgift 399 kr
Pris 249 kr/mån (kampanjpris) med 12 mån bindningstid som övergår till 469 kr/mån ordinarie pris efter 12 mån
Pris 299 kr/mån (kampanjpris) utan bindningstid, som övergår till 469 kr/mån ordinariepris efter 12 mån

Vad hade ni valt? Syrran kommer bo ensam och vill bara ha det så billigt som möjligt, enda kravet är att det ska vara minst 100 mbit/s nedladdningshastighet. Tele2/Com Hem blir ju billigare de första 12 månaderna, särskilt om man binder upp sig i 12 mån, för en månadskostnad på 249 kr. Efter det är det väl inte helt omöjligt att ringa in och förhandla till sig ytterligare 12 mån kampanjpris eller dylikt. Men jag minns att mina föräldrar hade Com Hem fibercoax innan de fick riktig fiber indraget, och det var oerhört mycket strul med det.

Coax är ju en mindre stabil teknik än fiber. Med det sagt så hade jag bredband från Comhem under ett par år och det fungerade utmärkt, så är priset det viktigaste så bör hon väl välja det. Är stabilitet allra viktigast så bör hon välja fiber.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Telenor (Fiber):
Ingen bindningstid
Ingen startavgift

Startavgift 399 kr

Comhem/tele2 kan funka underbart men även vara helt skit. Skulle aldrig binda mig hos dem för du kommer inte kunna häva avtalet om de säger emot dig.

Om hon använder nån form av videomöte eller mötesplatfom skulle jag heller ens inte tänka tanken på coax pga den låga upphastigheten.

Sen är Telenor objektivt en bättre isp och tekniskplatform. Och skulle hon vara missnöjd är det bara att säga upp det.

Jag har jobbat hemma de senaste två åren och skulle prioriterat stabilitet först. Men det är olika för alla

Permalänk
Skrivet av varget:

Comhem/tele2 kan funka underbart men även vara helt skit. Skulle aldrig binda mig hos dem för du kommer inte kunna häva avtalet om de säger emot dig.

Om hon använder nån form av videomöte eller mötesplatfom skulle jag heller ens inte tänka tanken på coax pga den låga upphastigheten.

Sen är Telenor objektivt en bättre isp och tekniskaplatform. Och skulle hon vara missnöjd är det bara att säga upp det.

Jag har jobbat hemma de senaste två åren och skulle prioriterat stabilitet först. Men det är olika för alla

Behövs väl knappast mer än 10Mbit upp för videomöten?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det är 7-10Mbit upload, och ett Facetime-samtal i full kvalité suger i sig 2-4Mbps. Jag har fått tillämpa rätt aggressiv QoS för förmedla de 7-10Mbit rätt mellan hemmarbete och nöjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Sen är Telenor objektivt en bättre isp och tekniskaplatform. Och skulle hon vara missnöjd är det bara att säga upp det.

Skrivet av TobiasStockholm:

Behövs väl knappast mer än 10Mbit upp för videomöten?

Skrivet av maDa:

Det är 7-10Mbit upload, och ett Facetime-samtal i full kvalité suger i sig 2-4Mbps. Jag har fått tillämpa rätt aggressiv QoS för förmedla de 7-10Mbit rätt mellan hemmarbete och nöjen.

Alla Tele2-adresser har möjlighet till 50 Mbit/s upp, de flesta 100 Mbit/s och de som kör remote PHY har som sagt 1200 Mbit/s upp. Seths i Göteborg har väl upp till 20 Mbit/s. De som utvecklar konferenssystem gör det för länder som har betydligt svagare koax.

Största problemet för oss är att folk försöker använda wifi till videomöten.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Alla Tele2-adresser har möjlighet till 50 Mbit/s upp, de flesta 100 Mbit/s och de som kör remote PHY har som sagt 1200 Mbit/s upp. Seths i Göteborg har väl upp till 20 Mbit/s. De som utvecklar konferenssystem gör det för länder som har betydligt svagare koax.

Varför skulle inte WiFi funka för videomöten? Jag får ut 3-400Mbit och det är 100% stabilt...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Varför skulle inte WiFi funka för videomöten? Jag får ut 3-400Mbit och det är 100% stabilt...

För att det påverkas av dina förutsättningar, många tappar WiFi 10 gånger om dagen eller ha perioder då det bara ger ett par Mbit/s och hög svarstid. Då spelar det ingen roll om du har 100, 250, 500 eller 1000 Mbit/s upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sure, du har rätt i sak. Men alternativet var Tele2 med 10Mbit upload.

Om man vet att man inte behöver upload, tex möten med skrämdelning/voip/video och onedrive eller liknande så är ju inte min kommentar relevant. Men jag vet inte hur hon använder internet. Vissa vill scrolla appar och kolla/lyssna på strömmad media, där latency, jitter eller upload inte har nån betydelse. Då kan tele2 coax säkert funka utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Sure, du har rätt i sak. Men alternativet var Tele2 med 10Mbit upload.

Om man vet att man inte behöver upload, tex möten med skrämdelning/voip/video och onedrive eller liknande så är ju inte min kommentar relevant. Men jag vet inte hur hon använder internet. Vissa vill scrolla appar och kolla/lyssna på strömmad media, där latency, jitter eller upload inte har nån betydelse. Då kan tele2 coax säkert funka utmärkt.

Nej på den, det är inte alternativet. Det är lägsta möjliga hastighet om du läser TS inlägg. Finns fortfarande en del rena fibernät som tillåter asymmetriska hastigheter och 100/10, men alla dessa erbjuder också minst 100 Mbit/s upp som alternativ och dito i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Telenor (Fiber):
Ingen bindningstid
Ingen startavgift

Startavgift 399 kr

Hade valt fiber alla dagar i veckan. Om det är låst till Telenor, kolla om föreningen kanske är gruppansluten för att få det ännu billigare (eller om abonnemanget kanske redan är inbakat i hyran)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Telenor (Fiber):
Ingen bindningstid
Ingen startavgift

Startavgift 399 kr

Skrivet av Petterk:

Nej på den, det är inte alternativet. Det är lägsta möjliga hastighet om du läser TS inlägg. Finns fortfarande en del rena fibernät som tillåter asymmetriska hastigheter och 100/10, men alla dessa erbjuder också minst 100 Mbit/s upp som alternativ och dito i det här fallet.

Så alternativen var 150/10 eller 200/200, inget annat anges. Och billigast efterfrågas. Om jag tolkat det fel så rätta mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, absolut. Jag kan uppgradera till 1200/100 för en absurd månadskostnad, men det är inte aktuellt.

Visst är det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Så alternativen var 150/10 eller 200/200, inget annat anges. Och billigast efterfrågas. Om jag tolkat det fel så rätta mig

Du har tolkat rätt. Jag ser egentligen ingen anledning för henne att ha snabbare än 100 mbit/s ner. Hon kommer bara att surfa, konsumera media och viss gaming. Därför har jag kikat på de lägsta möjliga hastigheterna som Telenor respektive Tele2 erbjuder på hennes adress. Där erbjuds 200/200 som lägst från Telenor, och 150/10 från Tele2. Men specifikt står det ”Surfa i 75-150 mbit/s” och ”Skicka filer i 7-10 mbit/s”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Du har tolkat rätt. Jag ser egentligen ingen anledning för henne att ha snabbare än 100 mbit/s ner. Hon kommer bara att surfa, konsumera media och viss gaming. Därför har jag kikat på de lägsta möjliga hastigheterna som Telenor respektive Tele2 erbjuder på hennes adress. Där erbjuds 200/200 som lägst från Telenor, och 150/10 från Tele2. Men specifikt står det ”Surfa i 75-150 mbit/s” och ”Skicka filer i 7-10 mbit/s”.

Min rekommendation kvarstår. Välj telenor (319kr vs 282,25kr) för att det primärt går att säga upp om hon skulle vara missnöjd och att de har en tekniskt bättre platform.