Permalänk
Medlem

Priserna ser ut att vara på väg ner fort nu. Kanske har det med sanktionerna mot Ryssland att göra. Leveranser på väg dit fick styras om till andra länder och lagren i sverige och andra länder ökar?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Alltså så länge priserna från distributör till återförsäljare är så pass höga som dom är så kommer priserna att vara höga mot slutkund.
Priserna för distributör är höga för att oavsett om mining inte längre är lika lönsamt så är efterfrågan högre än tillgången och upprampning av kretsproduktionen för att öka tillgången är en långsam och dyr process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Priserna ser ut att vara på väg ner fort nu. Kanske har det med sanktionerna mot Ryssland att göra. Leveranser på väg dit fick styras om till andra länder och lagren i sverige och andra länder ökar?

Var hittar jag dessa rasande priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Var hittar jag dessa rasande priser?

Rasande är väl att ta i men det gick väl ner 12% i jan/feb? Fortfarande galna dock.

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk

Jason från PC Builder pratar om detta och ser att priserna (i USA) går ner väldigt markant nu. Han pratar om de olika anledningarna till det. Den största verkar vara att Ethereum kommer gå över till proof of stake istället för proof of work. Vilket gör att grafikkort inte längre behövs för Ethereum. Och Ethereum verkar vara 99% av all GPU-mining. Bitcoin använder inte GPU'er.
Så inför detta köps det troligen färre grafikkort till mining och många har börjat sälja av sina grafikkort innan alla andra gör det.

https://www.youtube.com/watch?v=fFbSPP-kgHQ

Jag kollade lite prishistorik på prisjakt för 3080 men det var inte nämnvärt. Vi kanske ligger efter som vanligt.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk

mycket snack om att alla dessa miners sitter och trycker på massa kort och triggar upp priset. men är det någon som har statistik på detta?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Jävlar när fanns 3070 för 6-7k?

funnits 3080 för 7900 typ :'D

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Another_Lundis:

Jason från PC Builder pratar om detta och ser att priserna (i USA) går ner väldigt markant nu. Han pratar om de olika anledningarna till det. Den största verkar vara att Ethereum kommer gå över till proof of stake istället för proof of work. Vilket gör att grafikkort inte längre behövs för Ethereum. Och Ethereum verkar vara 99% av all GPU-mining. Bitcoin använder inte GPU'er.
Så inför detta köps det troligen färre grafikkort till mining och många har börjat sälja av sina grafikkort innan alla andra gör det.

https://www.youtube.com/watch?v=fFbSPP-kgHQ

Jag kollade lite prishistorik på prisjakt för 3080 men det var inte nämnvärt. Vi kanske ligger efter som vanligt.

Proof of stake har det pratats om hur länge som helst...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Haha höll på att skapa ny tråd typ om detta. Alltså flera månader efter.

"Priserna störtdyker" ser det ut som, iaf i USA, Australien, Tyskland.

Här hsr vi endast sett en drygt 1000kr sänkning på 2nd hand. Priserna i affärerna är dessamma. Svenska teknikaffärer ger sig inte, köpte de in dyrt ska de sälja dyrt. Eller så hänger de helt enkelt inte med utvecklingen, dvs som Sverige i helhet. Alltid lite efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Haha höll på att skapa ny tråd typ om detta. Alltså flera månader efter.

"Priserna störtdyker" ser det ut som, iaf i USA, Australien, Tyskland.

Här hsr vi endast sett en drygt 1000kr sänkning på 2nd hand. Priserna i affärerna är dessamma. Svenska teknikaffärer ger sig inte, köpte de in dyrt ska de sälja dyrt. Eller så hänger de helt enkelt inte med utvecklingen, dvs som Sverige i helhet. Alltid lite efter

Är väl fortfarande folk som köper. Tycker också att priserna ligger orimligt högt fortfarande speciellt på Nvidia och 6800 och uppåt. Får se vad alla återförsäljare gör i sommar när efterfrågan blir ännu mindre. Jag tror att det är ÅF samt Nvidia Amd som försöker krama ut sista kronorna från konsumenterna nu innan det krashar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Haha höll på att skapa ny tråd typ om detta. Alltså flera månader efter.

"Priserna störtdyker" ser det ut som, iaf i USA, Australien, Tyskland.

Här hsr vi endast sett en drygt 1000kr sänkning på 2nd hand. Priserna i affärerna är dessamma. Svenska teknikaffärer ger sig inte, köpte de in dyrt ska de sälja dyrt. Eller så hänger de helt enkelt inte med utvecklingen, dvs som Sverige i helhet. Alltid lite efter

Det enda som kan få ner priserna är om folk håller i slantarna och väntar. Köp inte till överpris!

Sitter fortfarande med 970, jag har råd att köpa nytt men gör det inte av ren principsak, tänker inte betala överpris.

Permalänk
Medlem

Jo visst, finns nog många som köper. Men affärerna har devinitivt många kort på lager nu, också här i sverige även om mindre än i t.ex usa.

Och som sagt, tittar man på andrahandspriser har de gått ned cirka 1000kr, medans de i affärerna inte har gjort det.

Däremot kan det bero mer specifikt på att det är miners som inte köper, vilka inte drog sig ifrån att köpa använt, medans många gamers föredrar nya kort även om det är lite dyrare. Oja, vi får se. Tror ändå vi kommer få bättre priser om några månader även om ethereums "proof of stake" inte blir av eller helt enkelt inte hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det enda som kan få ner priserna är om folk håller i slantarna och väntar. Köp inte till överpris!

Sitter fortfarande med 970, jag har råd att köpa nytt men gör det inte av ren principsak, tänker inte betala överpris.

Verkligheten kommer komma ikapp. Vi är 6 månader ifrån en ny generation så min gissning är att vi är 1-2 månader ifrån msrp eller under på de flesta korten om inte Nvidia/Amd kör en fulning och typ fryser leveranser av kort för att hålla höga priser.

Dock tror jag att Msrp är en bra deal att köpa till. Kan va så att nästa generations priser är åt helvete då folk kan betala 20k+ för ett kort och det vet Nvidia/Amd om nu.

Permalänk
Medlem

Nu har kryptovaluta-priserna krashat lite mer. Bitcoin är nere på 18K USD. Är priserna tillräckligt låga för att kryptogrävare ska börja sälja av kort än eller måste priset på kryptovaluta sjunka ännu mer?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Nu har kryptovaluta-priserna krashat lite mer. Bitcoin är nere på 18K USD. Är priserna tillräckligt låga för att kryptogrävare ska börja sälja av kort än eller måste priset på kryptovaluta sjunka ännu mer?

Har hört lite från svenska miners att det börjar bli olönsamt. Speciellt med Sveriges elpriser. Sen är det nog en stor tröghet i marknaden innan alla dumpar sina miningriggar. Men det börjar se bra ut.

Bara hoppas BTC går ned till 8k

Visa signatur

livscoach & tänkare