Radera fil-association helt [löst genom ominstallation]

Permalänk
Medlem

Radera fil-association helt [löst genom ominstallation]

Hej,

Jag har ett irriterade problem då en filtyp som inte finns vill öppna vid boot av Windows, jag har försökt att radera denna ur regedit men vid återstart så är den där igen.

Har någon möjlighet att hjälpa mig att identifiera programmet som skapar denna och få bort den permanent, för jag håller på att bli galen tack.

Det handlar om den "filtyp" som enbart representanternas med en . längst upp i regedit.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vilka symptom det är du upplever. Jag har också den filtypen under FileExts. Däremot har jag den inte i inställningar. Kolla om du har den i HKEY_CLASSES_ROOT.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Förstår inte riktigt vilka symptom det är du upplever. Jag har också den filtypen under FileExts. Däremot har jag den inte i inställningar. Kolla om du har den i HKEY_CLASSES_ROOT.

När jag bootar Windows så är det någon applikation som vill starta en fil med denna filändelse som jag då måste trycka bort, försöker jag starta filen eller associera den med tex Notepad öppnas bara en tom fil.

Den låg även i HKEY_CLASSES_ROOT, ska testa att radera den därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRZeD:

När jag bootar Windows så är det någon applikation som vill starta en fil med denna filändelse som jag då måste trycka bort, försöker jag starta filen eller associera den med tex Notepad öppnas bara en tom fil.

Den låg även i HKEY_CLASSES_ROOT, ska testa att radera den därifrån.

Vilket program? Kanske går att stoppa programmet från att starta vid boot istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vilket program? Kanske går att stoppa programmet från att starta vid boot istället.

Det är ju det, vet inte vad för service eller program som skapar "filnamnet".

Permalänk
Medlem

Kolla vad du har i Autostart, t.ex i Aktivitetshanteraren. Stäng av dom du inte behöver eller vet vad det är. Prova dig fram.

Permalänk
Avstängd

Kör msconfig och se om där är något mysko där som Du kan testa stänga av.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kolla vad du har i Autostart, t.ex i Aktivitetshanteraren. Stäng av dom du inte behöver eller vet vad det är. Prova dig fram.

Tack, det var bland det första jag kikade. Slutade med ominstallation för jag pallade inne pilla mer :).