Konsumentköplagen uppdateras den 1 maj 2022 (2 års omvänd bevisbörda, högre krav på uppdatering av digitala varor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Bra då vet du ju livstiden på en LG OLED65C1, är det 5 000 timmar 10 000 timmar eller vad är det?

Det är otrolig skillnad att bygga något som måste gå sönder efter en viss tid än att bygga produkter där man balanserar vinst, pris och valet av komponenter.

Det finns inga privatkonsumenter som vill betala för produkter som är konstruerade efter NASA specifikationer.

Det handlar väl mer om att konstant utveckla nya produkter som ska hålla konsumtionen igång. Att helt enkelt göra den gamla produkten "obsolet"

Planerat åldrande innefattar inte enbart produkter som har en inprogrammerad livslängd, som t.ex. skrivare med ett visst antal möjliga utskrifter. Även om nu de flesta verkar fokusera på just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Är det inte väldigt svårt att "bevisa" att felet är ursprungligt när det kommer till datorkomponenter? Även om tillverkaren hade en garanterad gräns för antal timmar som produkten ska hålla så är det svårt för återförsäljaren och användaren att bevisa hur många timmar produkten använts och vilken typ av användning som gjorts. Bevisligen kan fel uppstå flera månader om inte årtal efter inköp och just därför har vissa tillverkare 10 års garanti eller livstid.

Det går inte att svara allmängiltigt på en ospecificerad fråga. Allt beror på omständigheter. Den vanligaste missuppfattningen är att man måste kunna bevisa ursprungsfel på molekylnivå (bildligt talat) och så är det ju såklart inte. Jag har framgångsrikt reklamerat vid flera tillfällen genom att helt enkelt presentera en vara som till det yttre inte bär några tecken på att felaktigt handhavande för vilken är inom varans användningsområde, mer ska inte behövas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av suhrim:

Ett av de största problemen idag är att ARN's bestlut bara är vägledande, antar att detta inte ändras?

Problem och problem?
ARN är en intresseorganisation och ingen myndighet.
Vill man ha beslutande organ så får man gå genom en domstol precis som för alla andra ärenden, det skulle vara sjukt om vi hade en intresseorganisation som ger beslut om fall i förhållande till en lag.

Det man kan göra är att bara handla från aktörer som respekterar och följer ARNs beslut.
Exempel på företag som inte följer ARN kan man snabbt hitta om man googlar lite, även Svarta lista är bra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Problem och problem?
ARN är en intresseorganisation och ingen myndighet.
Vill man ha beslutande organ så får man gå genom en domstol precis som för alla andra ärenden, det skulle vara sjukt om vi hade en intresseorganisation som ger beslut om fall i förhållande till en lag.

Det man kan göra är att bara handla från aktörer som respekterar och följer ARNs beslut.
Exempel på företag som inte följer ARN kan man snabbt hitta om man googlar lite, även Svarta lista är bra.

Va? ARN är väl absolut en myndighet?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nna_reklamationsn%C3%...

Citat:

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en svensk statlig förvaltningsmyndighet som opartiskt och kostnadsfritt prövar tvister mellan näringsidkare (företag) och konsumenter. Myndigheten sorterar under Finansdepartementet.

https://arn.se/om-arn/

Citat:

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar många typer av konsumenttvister.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har alltid sett det som en fristående aktör men du har helt rätt. Det är tydligen en statlig myndighet.
Det är dock ingen juridisk aktör varför det är direkt olämpligt att de ska ge utfall i tvister som är tvingande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Krångligt det där med programvara. Det är ju inte osannolikt att ett program som säljs, och funkar med MacOS 17, slutar fungera när MacOS 18 kommer, eftersom Apple har ändrat något. Trots att programmeraren följt alla regler när programmet skrevs. Kanske krävs stor omprogrammering. Eller så är det omöjligt eftersom Apple spärrat någon funktion. Ska då alla som köpt programmet för ett år sedan få pengarna tillbaks?

Planerat åldrande, dvs, pensionering av produkter i förtid, anser jag mig ha drabbats av när min 2012 års mobil Nexus 4 (alltså, Googles egen) bara fick uppdatering från Android 4.2 till 5.1. På den tiden var det visserligen vanligt att 2 år gamla androidmobiler var att betrakta som stenåldersskräp, men just i den vevan 2012-2013 började flaggskeppen bli rätt bra. Det gick givetvis att lägga in custom-ROM med Android 6, 7, etc, utan problem, så det var bara Google som var vrånga.

Ännu värre var dock Samsung, deras Galaxy S4 i9506 från 2013 levererades med 4.2 och uppgraderades bara till 5.01, och det är ju hårdvarumässigt en riktigt vass telefon. Det kom ju en del säkerhetsuppdateringar, och idag är Samsung bättre, men det var bara fånigt att stanna på 5.01.

Tror dock inte jag har produkter med inbyggd timebomb.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Du är medveten om problemet så varför argumentera emot?

"Designar du en produkt kan du utan större bekymmer få den tillverkad i Kina och den kommer hålla god kvalitet (om du begär det och faktiskt har gjort en vettig design)"

Har förbrukat rätt många "kvalitetsprodukter" och av frustration frågat tekniker och reparatörer vad detta beror på.
Svaret av samtliga blev "produkter designas och tillverkas för att förbrukas, inte för att repareras/servas och behållas".

Allt går, men av kostnadsskäl (vinstmarginal) väljer tillverkare de billigare sättet vid design och tillverkning.

Några exempel från mina inköp:

4 kombikylskåp på 18 år (1:a lagades 2ggr med bytt termostat och kompressor, 2:a byttes kompressorn vid leverans och insidan av frysen sprack, 3:e kunde inte hålla kylan, 4:e sprack insidan av kylen)

3 tv på 10 år (1:a brann psu på, 2:a lossnade limningen på displayen, 3:e gick en del av displayen sönder)

1 psu till pc (byttes 3ggr och alla hade samma defekt dvs coil whine och trasig fläktstyrning)

Inga billiga modeller utan dyrare highend-produkter från Samsung, Bosh, Corsair, Electrolux.

Jag kan fylla på med en längre lista men detta anser jag mer än nog belysa problemet.

Verkar som jag ska behålla mina gamla prylar så länge det går då

Kyl+Frysarna är från 1988, har fått byta termostat på den ena för ett par år sen. Tätningslisterna i dörrarna börjar bli lite trötta annars inga problem.

TV:n var en Luxor från 1975... lagad ett par gånger men har kört med den tills man stängde ned det analoga nätet. Efter det har det varit projektor för tv-tittandet.

Varmvattenberedaren höll 35 år, gick inte reparera då det var flera små rosthål i tanken.

Sen har vi det här med glödlampor som man så gärna tar upp. Att sätta 1000 timmars livslängd är vettigt då det är en kompromiss med livslängd mot ljusutbyte. Innan de gammaldags glödlamporna togs bort fick man en lampa för 2 SEK om man köpte 10-pack på IKEA. Elen för att driva den i 1000 timmar gick på runt 60 SEK.

Första LED-lampan gick på runt 200 SEK och höll 50 timmar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Verkar som jag ska behålla mina gamla prylar så länge det går då

Kyl+Frysarna är från 1988, har fått byta termostat på den ena för ett par år sen. Tätningslisterna i dörrarna börjar bli lite trötta annars inga problem.

TV:n var en Luxor från 1975... lagad ett par gånger men har kört med den tills man stängde ned det analoga nätet. Efter det har det varit projektor för tv-tittandet.

Varmvattenberedaren höll 35 år, gick inte reparera då det var flera små rosthål i tanken.

Sen har vi det här med glödlampor som man så gärna tar upp. Att sätta 1000 timmars livslängd är vettigt då det är en kompromiss med livslängd mot ljusutbyte. Innan de gammaldags glödlamporna togs bort fick man en lampa för 2 SEK om man köpte 10-pack på IKEA. Elen för att driva den i 1000 timmar gick på runt 60 SEK.

Första LED-lampan gick på runt 200 SEK och höll 50 timmar

Får inte heller en LED-glödlampa att hålla så värst länge. Märker att de inte tål på och avstängning så bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SAFA:

Verkar som jag ska behålla mina gamla prylar så länge det går då

Kyl+Frysarna är från 1988, har fått byta termostat på den ena för ett par år sen. Tätningslisterna i dörrarna börjar bli lite trötta annars inga problem.

TV:n var en Luxor från 1975... lagad ett par gånger men har kört med den tills man stängde ned det analoga nätet. Efter det har det varit projektor för tv-tittandet.

Varmvattenberedaren höll 35 år, gick inte reparera då det var flera små rosthål i tanken.

Sen har vi det här med glödlampor som man så gärna tar upp. Att sätta 1000 timmars livslängd är vettigt då det är en kompromiss med livslängd mot ljusutbyte. Innan de gammaldags glödlamporna togs bort fick man en lampa för 2 SEK om man köpte 10-pack på IKEA. Elen för att driva den i 1000 timmar gick på runt 60 SEK.

Första LED-lampan gick på runt 200 SEK och höll 50 timmar

Skrivet av anon39592:

Får inte heller en LED-glödlampa att hålla så värst länge. Märker att de inte tål på och avstängning så bra.

Ni får importera Philips Dubailampor eller trycka på att de släpps i andra länder eller att nån annan tillverkar nått liknade, det borde ju tekniskt att gå att göra dem ännu bättre om man vill.
Men de har släppt nått "halvlikt" till andra länder.

Dubaillampan >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ännu värre var dock Samsung, deras Galaxy S4 i9506 från 2013 levererades med 4.2 och uppgraderades bara till 5.01, och det är ju hårdvarumässigt en riktigt vass telefon. Det kom ju en del säkerhetsuppdateringar, och idag är Samsung bättre, men det var bara fånigt att stanna på 5.01.

Tror dock inte jag har produkter med inbyggd timebomb.

Som LG med sin G4. 5.1 Lollipop från fabrik, uppdaterades till 6.0 Marshmallow, och sedan var det stopp. Det pratades om 7.0 Nougat länge, men det dök aldrig upp till min version åtminstone. Sedan gick den sönder rent fysiskt, som grädde på moset...
Sista LG-mobilen jag köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Får inte heller en LED-glödlampa att hålla så värst länge. Märker att de inte tål på och avstängning så bra.

Värmen dödar elektroniken i dem också. Skiljer enormt på livslängd beroende vilken armatur man använder... och om det är en "vanlig LED" eller en dimbar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Värmen dödar elektroniken i dem också. Skiljer enormt på livslängd beroende vilken armatur man använder... och om det är en "vanlig LED" eller en dimbar.

Ja, vissa LED-glödlampor blir väldigt varma. De som ser ut som vanliga, klara glödlampor med "glödtråd" verkar klara sig bättre än den första generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Gamla konsumentköplagen har fungerat sedan 1990.

Oavsett hur du hanterar dina prylar går det nu att vanvårda saker i rätt stor utsträckning och sedan få företagen att betala för det. Två år där felen presumeras vara ursprungliga och med omvänd bevisbörda är knappast rimligt.
Du kan köpa saker från storföretagen om du vill det men det gör det knappast rätt med lagstiftning som spelar dem direkt i händerna. En marknad som ger dem konkurrensfördelar är knappast bra heller.

Poängen är att du väljer själv om du vill köpa produkter med garanti eller inte. Det är även något tillverkarna kan använda för att konkurrera med andra. Det är inte något som varken behöver eller bör lagstiftas om. Välj en annan produkt om du inte tycker garantierna är tillfredsställande nog.

Vet inte hur det fungerar inom andra brancher, men jag jobbar som support för en producent inom luftvärmepumpar. Vi säljer bara till ÅF och kommer ofta i kontakt med garantiärenden.

Men det är ju vi (producenten) som tar kostnaden* för garantin, inte ÅF.
*Visst, tid är pengar och det tar en liten stund att göra ett garantianspråk

Exempel: Om "Leffes Kött & Radio" säljer en klockradio som går sönder efter 14 månader. Han tar emot klockradion från slutkund och skickar in den för reparation eller utbyte beroende på vad som blir billigast. Leffe gör en reklamation till producenten och får tillbaka kostnaden för produkten och arbetet.

Så hur skulle den nya förlängda "garantin" påverka ÅF ekonomiskt, vare sig det är stor, mellan eller småföretagare?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Vet inte hur det fungerar inom andra brancher, men jag jobbar som support för en producent inom luftvärmepumpar. Vi säljer bara till ÅF och kommer ofta i kontakt med garantiärenden.

Men det är ju vi (producenten) som tar kostnaden* för garantin, inte ÅF.
*Visst, tid är pengar och det tar en liten stund att göra ett garantianspråk

[…]

Så hur skulle den nya förlängda "garantin" påverka ÅF ekonomiskt, vare sig det är stor, mellan eller småföretagare?

Konsumentköplagen är inte tillämplig på avtal mellan näringsidkare, så avtalet mellan producent och återförsäljare kan se ut ungefär hur som helst med avseende på vem som ska stå för kostnaden för en reklamation enligt konsumentköplagen. Garanti är dessutom något helt annat än en reklamation enligt konsumentköplagen, så håll isär begreppen.

I praktiken kan du mycket väl ha en poäng - återförsäljaren kanske utnyttjar en garanti mot er när kunden gör en reklamation enligt konsumentköplagen, vilket då minskar återförsäljarens risker/kostnader för felaktiga produkter radikalt. Vilket tvingar er som tillverkare att ha god kvalitet, vilket minskar resursslöseri och ger konsumenter pålitliga produkter, vilket är poängen med att lägga en längre bevisbörda på återförsäljaren.

@DasIch Återförsäljare är fria att välja tillverkare som har god kvalitet och erbjuder goda garantier mot återförsäljaren, även ersättning för kostnader i samband med reklamation enligt konsumentköplagen.