Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nyexad Civ.Ingenjör önskar tips och råd.

Permalänk
Medlem

Nyexad Civ.Ingenjör önskar tips och råd.

Hej,

Jag testar att skriva på detta forum då jag sett många tidigare få väldigt goda råd här.
Alla råd välkomnas och är du möjligtvis civilingenjör i datateknik med några år på nacken skulle jag mer än gärna vilja veta om du själv befunnit dig i samma sits och vad som hjälpte dig eller om du har andra generella råd att ge.

Jag är en nyexaminerad civilingenjör med inriktning i datateknik som för några månader sedan började arbeta som IT-konsult. Rollen är väldigt spännande men jag tycker själv att mina programmerings kunskaper är väldigt begränsade och att det därför många gånger gör att arbetet känns allt för svårt och utmanande.

Jag har därför försökt ägna mig åt självstudier på fritiden (Pluralsight) men vet inte hur jag ska lägga upp en vettig studieplan och vilken studieteknik som är bäst för att förbättra sina programmeringskunskaper på (ex tasks på google i samband med studier i Pluralsight?).

På jobbet har jag även hamnat i ett väldigt stort projekt där mina kollegor har mångårig erfarenhet så utöver att försöka ge tid till självstudier försöker jag även ”jobba ikapp” mig på fritiden. Jag tycker om när det är svårt och att få en utmaning men i detta skede känns det snarare hopplöst för att dels finna tid till bägge men också att förbättra mina programmeringskunskaper.

Om ni har orkat läsa såhär långt så tackar jag ödmjukast om någon annan kanske känner igen sig i min sits och har råd att ge på hur de förbättrade sina programmeringskunskaper eller om ni har generella tips och råd.

Mvh, Stanikz

Permalänk

För det första, vilken tech stack använder ni? Vad för typ av arbetsuppgifter har du? Programmering kan kännas väldigt överväldigande eftersom det är så mycket som man skall kunna men prioritera att läs på om det ni använder och stressa inte upp dig allt för mycket.

Det är ju stor brist på utvecklare så har du kommit till rätt arbetsplats så kommer de satsa på dig. Försök göra egna projekt på fritiden blandat med att titta på kurser/bloggar/youtube klipp för att greppa ämnen och räkna inte med att du kommer fatta efter ha kollat/läst en gång. Allting tar sin tid, bara du är driven och vill lära dig nytt så kommer det om du lägger ner tid på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazorise:

För det första, vilken tech stack använder ni? Vad för typ av arbetsuppgifter har du? Programmering kan kännas väldigt överväldigande eftersom det är så mycket som man skall kunna men prioritera att läs på om det ni använder och stressa inte upp dig allt för mycket.

Det är ju stor brist på utvecklare så har du kommit till rätt arbetsplats så kommer de satsa på dig. Försök göra egna projekt på fritiden blandat med att titta på kurser/bloggar/youtube klipp för att greppa ämnen och räkna inte med att du kommer fatta efter ha kollat/läst en gång. Allting tar sin tid, bara du är driven och vill lära dig nytt så kommer det om du lägger ner tid på det.

Tack för återkoppling. Vi använder Java, SpringBoot och SQL när det gäller backend och mina arbetsuppgifter är för närvarande ren backend. Projektet jag jobbar med är uppdelat i minst 30 olika microserives.

Har du tips på projekt för nybörjare?

Permalänk

Hej, också ingenjör dock ej inom IT.

Ett tips är att inte försöka matcha kollegor med mångårig erfarenhet det första du gör.
Otroligt mycket kunskap i alla fall på min arbetsplats kommer från att ha jobbat och sett mycket och är inte något som finns nedskrivet eller likande. Också kontaktnät och att veta vem man ska prata med om vad osv.

Med det sagt så tycker jag absolut att du ska programmera på fritiden om du tycker det är kul!
Dock inte om du endast gör det för att "komma ikapp" du kommer sannolikt tröttna och tappa suget för programmering.

Lycka till och ta det lugnt!

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem

För det första borde du sluta jämföra dig med kollegor som har flera års erfarenhet och är (troligtvis) insatta i företagets struktur och produkter. Du blev anställd p.g.a att arbetsgivaren såg ett värde i dig och något som kommer generera intäkt till företaget, kanske inte första månaden eller kanske inte ens första året.
Det andra är att visa en vilja att lära sig, fördjupa sig och vara en del av processen. Så var inte rädd för att ställa frågor om något är oklart eller om du vill ha feedback på vissa lösningar du åstadkommit. Tänk på att dina kollegor varit i samma sits, dvs nyutbildade och helt gröna.

Själv påminner jag mig hela tiden att det finns alltid något att lära eller dra nytta av varje situation och projekt, även med över ett decennium av erfarenhet inom en viss bransch.
Har också haft nyanställda kollegor som har flera år mer erfarenhet än mig men som behövde ställa frågor i början innan de blev självgående. Inget konstigt med det och jag uppfattade det snarare som en genuin vilja att prestera istället för att vara till besvär.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Tack för återkoppling. Vi använder Java, SpringBoot och SQL när det gäller backend och mina arbetsuppgifter är för närvarande ren backend. Projektet jag jobbar med är uppdelat i minst 30 olika microserives.

Har du tips på projekt för nybörjare?

Alla dina kollegor vet att du är ny och har mycket att lära. Din chef visste det redan vid intervjun och såg något hos dig som de tyckte var värt att investera i.
Tror att det bästa är att prata med chefen och kollegor och se vilka förväntningar som finns på dig samt vad du vill. De har säkert en massa bra tips på vad du kan göra.
Se det också som ett maraton och inte ett 100 meterslopp. Du har tid, ta det lugnt.

Permalänk
Medlem

Är också civilingenjör men inte inom IT, mitt första jobb var inom en helt ny bransch och jag kunde egentligen ingenting. Det första året var tufft, satt ofta som ett frågetecken och jag ställde mycket (dumma) frågor till mina kollegor.

När jag väl fick lite koll på grunderna så blev jag inkastad i ett nytt stort projekt där jag inte kunde speciellt mycket. Men det har alltid löst sig, jag har lärt mig efterhand. Att du har en civilingenjörsexamen är ett kvitto på att du kan lära dig saker ganska fort, ingen förväntar sig att du kan allt med en gång. Va inte rädd att säga ifrån och be om hjälp, det är mycket mer effektivt än att försöka klura ut allt själv. Det är också viktig att du är ödmjuk, gå inte in med attityden att du kan allt, då är personer mycket mer benägna att hjälpa till när det kanske skiter sig.

Sen är jag av åsikten att man ska skilja på privatliv och arbetsliv, du ska inte behöva jobba ikapp hemifrån utan att få betalt. Då får din arbetsgivare kanske ta in en resurs till. Det är en annan sak om du gör något som du tycker är kul och faktiskt lär dig på köpet.

Permalänk
Medlem

Det är bra att du är ambitiös, men det finns bara ett visst antal timmar per vecka man kan ägna åt kognitivt ansträngande uppgifter innan det blir ineffektivt och i värsta fall destruktivt. Lär dig var din gräns går och se till att vila på helgerna.

Mitt tips är att strunta i egenstudierna ett tag och koncentrera dig på jobbet. Lägg extra tid där om det behövs, för att förstå hur saker görs och framför allt varför man valt att göra så. Om du ska lösa ett jobbproblem kan det förstås krävas åtskilliga timmar av research och trial-and-error för att testa olika vägar, var inte rädd att lägga den tiden. Ta inte för givet att man har den smartaste möjliga lösningen på plats i projektet, då hade projektet redan varit färdigt… Som andra är inne på är den specifika domänen i projektet och hur man försöker bygga den tekniska lösningen runt det som är en stor bit att lära sig och en förutsättning för att producera bra kod.

Använd dig av dina kollegor. Läs kod som de skriver, titta på PR och använd historiken i versionshanteringssystemet. Och igen, förutsätt inte att alla andra alltid gör allt på det bästa sättet, eller ens producerar fungerande lösningar. Det ska du däremot göra, låt det ta den tid det tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Alla dina kollegor vet att du är ny och har mycket att lära. Din chef visste det redan vid intervjun och såg något hos dig som de tyckte var värt att investera i.
Tror att det bästa är att prata med chefen och kollegor och se vilka förväntningar som finns på dig samt vad du vill. De har säkert en massa bra tips på vad du kan göra.
Se det också som ett maraton och inte ett 100 meterslopp. Du har tid, ta det lugnt.

Mentorskap är ju ganska vanligt när man är ny, eller att man går tillsammans med någon hos ny kund för att komma in i jobbet. Var ärlig med chefen hur du upplever situationen, du verkar ju ha drivet att utvecklas så kämpa inte på i det tysta.

Permalänk
Medlem

För min del brukar det alltid ta runt ett halvår innan saker börja falla på plats efter jag bytt arbetsgivare och tech-stack (såklart inte det smartaste att byta tech-stack hela tiden men det har blivit så vid varje nytt jobb). Det brukar vara när man har varit på ett ställe 3-4 månader och man inte märker av någon förbättring som man blir lite nedstämd. Men det är troligtvis en känsla som försvinner över tid.

Angående vad du kan göra på fritiden så beror det på om du har svårighet med själva logiken eller om det är just tech-stacken du inte är bekväm med.
Om det är det första så behöver du nog nöta en del programmering oavsett språk (att programmera i något annat än det du gör på jobbet kan vara omväxlande) samt en del algoritm-teori. Jag skulle dock gissa att din examen redan har gett dig problemlösningstänket.
Om det är de sistnämnda så skulle jag tipsa om att du startar ett nytt projekt i Java med SpringBoot (eller Spring vad det nu heter) och kanske följa någon tutorial jämsides. Du kommer lära dig otroligt mycket om större och mer långtgångna projekt av att förstå hur man bygger något från början. Jag tror inte att man egentligen kan förstå en tech-stack utan att ha gjort diverse "Hello World"-program från scratch. Det som är bra med dessa är också att de går snabbt att ta sig igenom samtidigt som det ger en grundförståelse för tekniken.

Permalänk
Medlem

Jag är jobbar inte inom området på något sätt, har däremot jobbat många år med ledarskap, måste säga att jag alla tipsen hittills i tråden är riktigt bra. Det finns en överhängande risk för att köra slut på dig själv, oftast märker man det när det är försent. Det är ingen lätt resa att inse vad som hänt och hitta kraften att ta sig tillbaka.

Kul att se så mycket stöttning och positiva råd från ni som svarat, vi har för lite sådant i dagens värld. Till trådskaparen - Glöm inte att ha kul också! Du verkar som en väldigt medveten och driven person, ta ett litet steg tillbaka och pressa inte dig själv för hårt nu i början, så kommer saker lösa sig.

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vågar påstå att det är helt normalt att känna sig överväldigad efter bara några månader på första jobbet som utvecklare, oavsett utbildning. Kan t o m vara så att det känns sämre om man pluggat till ingenjör (jag är också civilingenjör i datateknik, tog examen 2017), eftersom man har vant sig vid att lära sig ganska smala områden relativt snabbt, för att sedan skriva tentan och gå vidare. Ofta är man också en person som har ganska höga krav på sig själv och alltid vill prestera bra.

Om du inte har haft något extrajobb eller exjobb där du skrivit mycket kod (vilket är helt lugnt!) så förstärks nog känslan av otillräcklighet ytterligare lite. Men min gissning är att det i din situation inte finns någon anledning till oro. Troligen är du inte den första på din arbetsplats som kommer direkt från skolan, och en bra arbetsgivare borde ha realistiska förväntningar på någon som nyss tog examen.

Personligen hade jag inte rekommenderat att fokusera alltför mycket på kod utanför jobbet, såvida det inte är ett hobbyprojekt som du verkligen brinner för. Jag tycker inte du ska försöka "jobba ikapp" på fritiden, det kommer troligen bara göra dig trött och mer stressad, eftersom det aldrig går att lära sig allt, och är svårt att sätta realistiska mål på egen hand.

På jobbet rekommenderar jag att hitta kollegor som du upplever är extra öppna för att coacha dig och är duktiga på att förklara saker. Glöm heller inte att code reviews är ett bra sätt att lära sig. Givetvis när andra granskar din kod, men också att du tittar på kollegornas kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Jag är en nyexaminerad civilingenjör med inriktning i datateknik som för några månader sedan började arbeta som IT-konsult. Rollen är väldigt spännande men jag tycker själv att mina programmerings kunskaper är väldigt begränsade och att det därför många gånger gör att arbetet känns allt för svårt och utmanande.

Jag har därför försökt ägna mig åt självstudier på fritiden (Pluralsight) men vet inte hur jag ska lägga upp en vettig studieplan och vilken studieteknik som är bäst för att förbättra sina programmeringskunskaper på (ex tasks på google i samband med studier i Pluralsight?).

Bakgrund: Civilingenjör i Datateknik, tog examen 2018.

Jag tycker man ska lära sig på jobbet och det är inte rimligt att andra ställer krav på att du ska plugga på fritiden. Detta sagt kanske du själv vill lägga tid på fritiden, då är det en annan femma

När det väl kommer till att lära sig tror jag man lär sig bäst genom att lära göra. Om du sitter i ett projekt där du trivs och "bara" vill bli bättre på jobbet är nog det bästa du kan göra att skriva mer kod. Jobba över lite(?) och ha en dialog med din chef om att du vill prioritera att jobba med programmeringsuppgifter så du lär dig mer. Vill du däremot bredda din kompetens och lära dig en teknik du inte använder idag skulle jag satsa på något litet sidoprojekt. Jag ville lära mig webutveckling förra året och byggde då en enkel webapp med de tekniker jag ville lära mig.

Har du mer specifika frågor är du mer än välkommen att ställa dem.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Är själv CivIng från Datateknik på KTH med "några" (hmm, gick ut 1994) år på nacken...

Tycker att en bra arbetsgivare ska förstå vad du kan och inte. Hen behöver sätta dig på rätt sorts uppgifter och ge dig rätt stöd i någon form, det kan vara mentorskap eller liknande former kombinerat med vidareutbildning eller något annat. Arbetsgivaren har valt dig, inte offrat sig. Det ligger i hens intresse att du bidrar så mycket det går och du har, genom att klara av din utbildning, visat vad du kan. Du behöver inte be om ursäkt!

Min spaning är att man som civilingenjör visat sig ha främst en egenskap: Man är duktig på att lära sig. Dessutom har man en vilja, ett driv, att vilja lära sig. Första åren kan vara lite jobbiga och man undrar ibland varför man inte gjort mer praktiskt arbete kring det du just nu gör. Men det kommer att ge sig om du har rätt arbetsgivare. Tycker du inte att du får det stöd du ska ha så ska du se dig om efter någon annan arbetsplats. Det är ju inte direkt ont om jobb för folk med dina kompetenser. Våga tro på dig själv!

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem

Stressa inte, det löser sig!

Har du tagit dig igenom utbildningen, kommer du även klara arbetsuppgifterna med hjälp av dina kollegor. Att du ens funderar på självstudier är jättebra. Det visar att du är ambitiös.

Som någon skrev, 6 månader är en ganska vanlig upplärningsperiod. Efter det är man ofta självgående och kan ta beslut, samt intiativ. Som konsult kanske man vill prestera snabbare än så, speciellt om uppdraget är kort. Fast det tar alltid tid!

Koda på fritiden om du tycker det är skoj, men lägg inte din lediga tid på jobb.

Jag valde bort en del programmering under min master och försökte bredda mig istället. Jag har jobbat i snart 15 år och jag har aldrig haft problem med bristande kunskaper. Även om jag oftast är den som är minst intresserad av programmering i teamet.

Börja med att ta på dig andra uppgifter om det finns, som testning eller dokumentation. Det kan vara ett väldigt bra sätt att lära sig produkten/koden.

Ha en kontinuerlig dialog med din konsultchef och berätta hur du känner.

Det finns ingen skam i att byta jobb eller uppdrag. Dessutom är du väldigt het på arbetsmarknaden!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla råd och all stöttning. Om än svårt ska jag försöka stressa mindre och ta det lite lugnt. Skönt att veta att jag inte känner mig ensam i sitsen och att det hör till det normala att känna så efter 3-4 månader. Ska ta till mig av era tips och ägna mig åt ett hobby projekt som påminner mig om varför jag valde att utbilda mig inom området snarare än att ägna mer av min fritid åt jobb-relaterade uppgifter.
Återigen stort tack!

Mvh,
Stanikz