Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Moderna spisar går oftast på 3x230V, inte 400V.

Det är samma sak. 230V på två/tre faser med 120 grader fasförskjutning leder till ett deltaV på 400V -> spisen "går på 400V"

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen här känns ju helt klart som att de bara bör införskaffa en med induktionshäll och sluta ställa saker som kan brinna på spisen.

Tror nog alla nya modeller stänger av sig själva om de känner att inget står på plattorna. Står inget på spisen så kan den heller inte bli varm hur mycket man än försöker.

Sen föredrar jag induktion över en vanlig spis, ser både snyggare ut och gör jobbet bättre enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Det är samma sak. 230V på två/tre faser med 120 grader fasförskjutning leder till ett deltaV på 400V -> spisen "går på 400V"

Ja och nej, du har rätt i teorin men det är inte samma sak. För att induktionsspisar skall fungera måste det finnas en neutralledare framdragen till spiskontakten och vanligen är de därefter kopplade som 2x 230V, dvs ena halvan av spisen går på ena fasen och andra halvan på andra fasen. Detta kallas av tillverkarna för 230 V, till skillnad från gamla modeller som inte använder nollan (400 V-spisar).

Det TS söker är en spisvakt. De är dyra eftersom de tillverkas i små serier och i regel installeras som handikapphjälpmedel eller hos företag.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går det inte att dra av knappen på timern och gömma den för sabotören ?

Tyvärr inte, de har gjutit fast den eller satt någon typ av spärrbricka så den sitter där den sitter!😕

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att spisvakt är obligatorisk vid nyinstallationer i Norge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

Tyvärr inte, de har gjutit fast den eller satt någon typ av spärrbricka så den sitter där den sitter!😕

/Lifooz

Hur gammal är dottern? Kommer "vredskydd" att stoppa henne eller är hon för smart? Räcker med 1 sådan över timervredet.
https://www.amazon.se/-/en/dp/B087TRV4K6

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Uppfostran är ett annat tips

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Timer för spisen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Alla Bosch/Siemens hällar har barnlås genom att hålla in timerknappen i några sekunder.

Funkar jättebra.

Alla har inte det. Min Bosch som jag köpte i nov-21 har en nyckelsymbol på touch-skärmen. Den trycker man på i ett visst antal sekunder (cirka 5) för att både låsa och låsa upp. När spisen är låst, lyser konturer av en röd nyckel på skärmen. Jag tror det är ett lagkrav på nyare spisar att de ska ha barnlås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Provade just det där på mors induktionshäll men den skiter blankt i om det är något på plattan eller inte, den startar iallafall!

Skumt!

/Lifooz

Det är olika på olika modeller men oavsett så kommer inget bli varmt och börja brinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

/Lifooz

Den sitter med ett fjäderblad som spänner. Ta en polygrip tillsammans med typ disktrasa, sätt den över och dra av den. Den sitter inte med någon spärr.

(Tips är att sluta killgissa)

Som sagt; Skaffa en spisvakt. Eller dra ur säkringarna. Så enkelt är det.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

På den typen av äldre spisar, är det inte någon av rattarna som man kan vrida till ett låsläge? Så måste man dra ut den med kraft som ett barn inte har för att låsa upp?

Så var det i vår förra lägenhet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

På den typen av äldre spisar, är det inte någon av rattarna som man kan vrida till ett låsläge? Så måste man dra ut den med kraft som ett barn inte har för att låsa upp?

Så var det i vår förra lägenhet.

/hulle.

Den gamla spisen (Electrolux anno 2013) jag bytte ut i höstas hade ett sådant låsläge du beskriver.
"Kraft" vet jag inte, men trögare än normalt. Ett småbarn skulle nog inte orka, men däremot ett skolbarn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Nu pratade jag om induktionsfunktionen i det inlägget, men men.. Vår häll måste man hålla ner två knappar, sen släppa dom och trycka en knapp till, sen kan man slå på en "platta". Helt okej lås tycker jag men såklart inte 100% säkert.

Jo, det var det jag menade med att det finns många olika modeller som fungerar olika.

Vissa (de flesta) går inte att aktivera om man inte har något på någon platta. Hur som så blir hällen inte varm om man inte har något "ferromagnetiskt" material.

Permalänk
Medlem

Va skönt om man kunde sova igenom migränen. Säker på att han har migrän? Jag ligger bara och kvider och blir smärtan för stor spyr jag också.
Jag har dock bra varsel så jag kan slippa om jag tar hand om det under den flera timmar långa varseltiden. Min brors varsel är endå bäst. Han blir blind på ena öga sisådär 20 min innan.

De flesra moderna spisar bör ha barnlås. Jag har en med vred som jag knappt själv får upp

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går det inte att dra av knappen på timern och gömma den för sabotören ?

Bästa och billigaste lösningen helt klart. Man behöver varken köpa ny spis eller några dyra mojänger bara för att barn är framme och pillar.