Apple pensionerar musikspelaren Ipod

Permalänk
Melding Plague

Apple pensionerar musikspelaren Ipod

Apple meddelar att de upphör med tillverkningen av Ipod Touch och att den klassiska Ipod-familjen slutligen går i graven för gott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj, jag hade ingen aning om att dessa ens fanns fortfarande. Trodde de hade gått i graven för typ 10 år sedan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det måste vara ipod touch, dvs iphone utan telefone det gäller alltså. De gamla är ju döda sedan länge tror jag. Kanske sett en shuffle någon gång senaste 10 åren men är osäker

Permalänk

Saknas en del iPod modeller.

Jag hade en iPod Video 5.5g 30GB, som jag installerade Rockbox på så fort det gick för att bli av med Apple's sopiga och instängda/begränsade skrot-OS, så man slap tull-programmet itunes för att slänga in musik. Samt att det nu gick att lägga in formaten man ville, och använda den som extern hårddisk med mera.

iPod Video 5.5g hette inte Classic. Det var den som hade rundad yta som hette Classic, 5.5g var platt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Enda gången jag ägt en Appleprodukt var när mamma hjälpte mig vinna en iPod Shuffle via korsord

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av trickeh2k:

Oj, jag hade ingen aning om att dessa ens fanns fortfarande. Trodde de hade gått i graven för typ 10 år sedan.

Ipod Touch var den sista som producerades i större skala

Jag hade för mig att Ipod Classic fick en nyutgåva mer nyligen, men @Enviro informerade mig om att det var 15 år sedan och att jag är både gammal och senil. Känns bra ändå.

Permalänk

Mp3 spelarna var inte den bästa den tiden men jag förstod aldrig poängen med iPod. Den kändes bara väldigt dyr och mer krånglig.
iPoden levde lång tid från första till sista. Men jag körde med alternativen hela tiden.

Jag använder tom mp3 spelare än idag. Då ja är ute och arbetar och är på ställen om jag inte ens har telefontäckning. Varför ska jag då bära med mig en dyr och ömtålig mobil?

*edit*
ipod shuffle är nog den jag mest tänker på. Jag hade då själv en budget mp3 spelare för 500kr med skärm, fm radio etc. Jag förstod inte hur inte display på mp3 spelaren skulle vara bättre.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

iPod Video 5.5g hette inte Classic. Det var den som hade rundad yta som hette Classic, 5.5g var platt.

I stället för att nämna alla olika iterationer av första Ipod-varianetn kände jag ändå att alla fick gå under Classic för enkelhetens skull.

Permalänk
Medlem

Jag förstod aldrig varför man skulle vilja låsa in sig i iTunes när mp3 var hur enkelt som helst att komma över. Därför höll jag mig till mp3-spelare när det begav sig. Höjdpunkten var en Jens of Sweden, 512 MB, med display gömd bakom en spegel. Den var snygg! Det var vad stora delar av den sommarens intjänade slantar gick till

Permalänk
Medlem

Jag tyckte dom första ipod som kom som hade navigering via hjulet var helt revolutionerande. Hade dock inte pengar nog att köpa en själv utan fick nöja mig med att se rika kompisar flasha med den

RIP

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Touch ett tag, men det var drygt att släpa på både telefon och Touch. Jag tyckte att Touch kunde ha telefonfunktion. Kort därefter hörde jag talas om iPhone, så det blev en sån. Sedan efter det gick jag över till Android och har stannat där.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce GTX 1070 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

Hade en tredje generationens ipod nano. Första nanon som kunde spela video. Hade en mobil som klarade ljud och video på pappret men minns att nanon gjorde ett så mycket bättre jobb av saken att den blev självklar att ha med sig överallt.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en iriver u10(tror jag den hette) 1gb som hade en 1.5 tums skärm man kunde titta på film i 15 fps på vilket var helt unikt då. Var många som kom fram och kikade och frågade om den verkligen kunde spela film när man tex satt på bussen.
Ipod var ett alternativ men blev aldrig ett köp av olika anledningar.
Det måste vara en av få mp3 spelare som ändå hängt med längst.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Kan ändå förstå att dom fanns så här länge, inte alltid man vill ha eller har råd med en smartphone i vissa länder men ändå vill kunna lyssna på mobil!

Permalänk
Medlem

Hade en Nano, och om den hade haft support för Spotify hade det varit en 10/10 produkt imo. Hade den höga, smala versionen.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag förstod aldrig varför man skulle vilja låsa in sig i iTunes när mp3 var hur enkelt som helst att komma över. Därför höll jag mig till mp3-spelare när det begav sig. Höjdpunkten var en Jens of Sweden, 512 MB, med display gömd bakom en spegel. Den var snygg! Det var vad stora delar av den sommarens intjänade slantar gick till

Massivt! Ja Jens of Sweden var drömmen där ett tag, men fick på den tiden nöja mig med en MP3-spelare från MSI med 128MB minne. MSI Mega Stick 1 kan det nog ha varit

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag hade flera olika. Min första var en iPod Video som jag älskade och använde dagligen.
Sen blev det en iPod Touch, tredje generationen om jag minns rätt.

Jag har goda minnen med iPods. De kommer vara saknade.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hade eller rättare sagt har en iPod Mini 4GB.
Hittade en 30 pin kabel för ett tag sedan och testade att stoppad in i den i iPoden för att se vad som hände.
Förvånade nog började den ladda och gick att starta. Kvalité.

Permalänk
Medlem

I sammanhanget kan man nämna att Sony fortfarande har ett brett utbud musik-walkmans om man nu vill ha en dedikerad och som inte är inlåst i ett system som Apples produkter är.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

flash.. ipod touch är egentligen en 6" ipad

har en ipod shuffle stående på skrivbordet. Funkar bäst att ha när man är ute och springer och inte vill ha med sig en bulkig telefon.
Hade annars en nano när det begav sig. Men skärmen dog efter att den tog ett bad. Men den funkade att spela musik på!

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Hade en iaudio x5 först, men efter att de gick i graven blev det en ipod classic på 128 gb då det inte fanns några andra bra alternativ om man ville ha en spelare med mycket lagringsutrymme. Ljudkvaliteten var inte den bästa och itunes var en plåga att använda. Hjulet var det mest positiva med ipod.

Mycket bättre nu för tiden med mobil och touchskärm. Snabbt, mycket plats och bra ljudkvalite.

Permalänk
Medlem

Jag väntade länge på en ny iPod touch till min dotter men köpte för ett tag sedan en gen 7 vilket nu alltså blir den sista. Lite tråkigt för de är bra till barn som inte behöver telefondelen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

flash.. ipod touch är egentligen en 6" ipad

Ingen touch eller iPad är 6 tum vad jag vet. Senaste touch är i stort sett en iPhone 7 i en ett iPhone 5 skal. 4 tum skärm.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

TAN, men på vilket sätt låste man in sig iTunes? Filerna låg ju kvar på datorn . Det enda var att organisationen på iPodden sköttes från datorn, men man var ju aldrig inlåst i iTunes om man ville köpa en annan MP3-spelare sen.

Att musiken man köpte i iTunes hade DRM under en period är en annan sak. Köp inget där då.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

TAN, men på vilket sätt låste man in sig iTunes? Filerna låg ju kvar på datorn . Det enda var att organisationen på iPodden sköttes från datorn, men man var ju aldrig inlåst i iTunes om man ville köpa en annan MP3-spelare sen.

Att musiken man köpte i iTunes hade DRM under en period är en annan sak. Köp inget där då.

Nu var det ju år och dar sedan, men som jag minns det kunde vi byta mp3-filer med varandra väldigt enkelt. Det kunde inte de som hade en iPod. Har för mig att musikfilerna på en iPod var av ett annat format.

Det kan ju vara jag som minns det fel, jag kunde för mitt liv inte begripa varför man ville ha produkter med ett äpple på den tiden

Permalänk
Medlem

Jag har några iPods liggande, de enda Apple-produkter jag ägt

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Samma här. Förvånansvärt att iPod fortfarande tillverkas fram tills idag då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Nu var det ju år och dar sedan, men som jag minns det kunde vi byta mp3-filer med varandra väldigt enkelt. Det kunde inte de som hade en iPod. Har för mig att musikfilerna på en iPod var av ett annat format.

Det kan ju vara jag som minns det fel, jag kunde för mitt liv inte begripa varför man ville ha produkter med ett äpple på den tiden

En produkt för "de redan frälsta" som det så lustigt heter. Ja, en rätt rejält låst produkt som krävde iTunes för att funka. Direkt filöverföring (enheten upplevs som lagringsenhet) tror jag aldrig har funkat. Men jag är fel man att uttala mig, då jag inte ägt någon iPod. Däremot har mina vänner gjort det. De fick använda iTunes, vanlig sladd och filöverföring funkade inte.

Permalänk
Medlem

Hade en ipod nano gen2 4Gb tror jag, helt sjukt då man innan hade haft generiska mp3 spelare med 128-512mb.
Senare hade jag en ipod nano gen3(video) 16Gb, och några år senare en ipod classic 160Gb, efter det var det iphone 4s som fick aggera musikspelare med Spotify.
Min sista kontakt med apple var när jag köpte en oneplus one som ersatte min 4s.
Köpte aldrig musik på iTunes...

Permalänk
Medlem

Hade en nano, runt 2010. Den blev inte hos mig särskilt länge. Av någon outgrundlig anledning köpte jag en iPhone 4 kort därefter som också fick byta ägare väldigt snabbt.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.