Snabbkoll: Laddar du din telefon trådlöst?

Permalänk
Medlem

Rätt så nyligen skaffat trådlös laddare till min Xperia 1 III.
Laddar nästan uteslutande på natten, och jag har inte telefonen i sängen/sovrummet så att det tar längre tid att ladda bryr jag mig inte om för det mesta.
Men visst, 30w på sladd och max 11w trådlöst gör en del skillnad om man behöver ladda lite snabbt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Moderna versioner av iOS håller telefonen på 80% fram tills morgonen då den laddar fullt.

Varför inte bara ge möjligheten att stanna på 80%?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför inte bara ge möjligheten att stanna på 80%?

Kan tänka mig att den möjligheten finns, precis som på Samsung/Android

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Trådlöst i bilen, trådlöst vid sängen nersänkt i sängbordet, trådlöst vid datorn. Mindre antal kablar till folket !!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför inte bara ge möjligheten att stanna på 80%?

Apple brukar inte ge så mycket valmöjligheter

Skrivet av Steffe:

Kan tänka mig att den möjligheten finns, precis som på Samsung/Android

Det gör det inte på iOS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför inte bara ge möjligheten att stanna på 80%?

Det har jag inte grubblat över.

Kanske vet supporten.
https://support.apple.com/sv-se/contact

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Apple brukar inte ge så mycket valmöjligheter
Det gör det inte på iOS

Däremot finns det en ”smart” funktion som laddar upp till 80% under natten och sen fyller de sista 20% en stund innan ditt alarm går igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Moderna versioner av iOS håller telefonen på 80% fram tills morgonen då den laddar fullt.

Så om du vaknar för tidigt får du bara 80% laddning och om du är skiftarbetare?
Vad är det Äpplet vill spara på, underhållsladdningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så om du vaknar för tidigt får du bara 80% laddning och om du är skiftarbetare?
Vad är det Äpplet vill spara på, underhållsladdningen?

Snarare användaren som vill öka livslängden på sitt litiumbatteri i teorin. De gillar inte att ligga nära 100 eller nära 0 i längre perioder.

Permalänk
Medlem

Alternativet "Nej, jag ser trådlös laddning som helt onödig och dessutom rätt ineffektiv då man dels behöver köpa en trådlös laddare och sen elda för kråkorna"

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Keeper of Traditions

Känns helt galet att fortfarande hålla på med kablar, när de trådlösa är så smidiga

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Känns helt galet att fortfarande hålla på med kablar, när de trådlösa är så smidiga

För att trådlösladdning tar en månad att toppa upp telefonen istället för tiden det tar att borsta tänderna och en raggardusch.
Efter andra gången jag hade under 5% och höll på att försova mig gav jag upp, speciellt laddplattorna är urusla att få den ligga på rätt plats.
Största orsaken till sladd är att du kan fortfarande använda surfplattan eller telefonen under laddningen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 5 st sådana här från ikea för 59 kr st. ( 5 w ) och spred ut överallt. har en vid sängen, en i köket, en vid soffan, en vid datorn. Laddar småduttar här och där vilket batteriet bara mår bra av. Fast charging över trådlöst känns bara onödigt då det blir så väldigt varmt väldigt fort.

Rekommenderas. De har tom usb-c.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ramlösa:

För att trådlösladdning tar en månad att toppa upp telefonen istället för tiden det tar att borsta tänderna och en raggardusch.
Efter andra gången jag hade under 5% och höll på att försova mig gav jag upp, speciellt laddplattorna är urusla att få den ligga på rätt plats.
Största orsaken till sladd är att du kan fortfarande använda surfplattan eller telefonen under laddningen.

Kan inte säga att jag haft något av de problemen. Laddning tar inte särskilt lång tid, inga som helst problem att de ligger fel och har man en laddplatta där mobilen står upp är det inga problem att använda mobilen samtidigt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kan inte säga att jag haft något av de problemen. Laddning tar inte särskilt lång tid, inga som helst problem att de ligger fel och har man en laddplatta där mobilen står upp är det inga problem att använda mobilen samtidigt.

Har man aldrig testat snabbladdning så har man en dålig referenspunkt från början, de nya 15watt laddarna är iallafall något bättre.
Men för att toppa upp telefonen är trådlösladdning fortfarande uruselt.
Testade både plattor och ställ, slutade alltid med att jag gick över till sladd igen, så min senaste telefon har inte ens trådlösladdning.
Ett bord vid TV med inbyggd laddplatta hade varit smidigt och i bilen, men jag varken det första eller det andra.
Äpplets magnet hitta på är kanske smidigare..för att kunna surfa samtidigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så om du vaknar för tidigt får du bara 80% laddning och om du är skiftarbetare?
Vad är det Äpplet vill spara på, underhållsladdningen?

Jag vet faktiskt inte, jag har ganska regelbundna tider så det fungerar bra för mig. Har förstått det som att algoritmen ska lära sig, men hur väl det fungerar i praktiken får nog någon annan svara på.

Hur som, jag värderar det högre att mina batterier håller längre än risken att råka springa iväg med 80% laddning någon enstaka gång. Jag kan inte minnas att det någonsin hänt, faktiskt.

Men jag tänker inte övertyga någon annan om att använda det. Gillar man det, så låter man det vara på. Gillar man det inte, så går det att stänga av.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Däremot finns det en ”smart” funktion som laddar upp till 80% under natten och sen fyller de sista 20% en stund innan ditt alarm går igång.

Ja, det vet jag. Det skrevs tidigare i tråden också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Den stora fördelen med trådlös laddning i mina ögon är ju offentlig laddning. Man kan bygga in laddare på diverse ställen, varför inte i väntrum på flygplatser exempelvis, så slipper man leta eluttag (och man slipper en eventuell adapter), och man behöver inte vara orolig för att stoppa i en potentiellt skadlig kabel i ens telefon. Samma i kollektivtrafiken, kanske inte på stadsbussar och så men tåg och annat där man åker lite längre. Eller, i en biosalong kanske hade varit något? Då kan ju folk inte använda sina telefoner om de vill åt gratisladdningen så kanske man slipper några av de som ska hålla på med telefonen genom hela filmen.

Hemma är det inga problem att stoppa i sladden när man går och lägger sig liksom. Och i bilen behöver jag sällan ladda min telefon, men om jag behöver det så är det ju för att batteriet håller på att ta slut och då vill jag ladda snabbt, vilket förstås betyder kabel. På kontoret kan det vara trevligt med trådlös däremot. De dagar jag är på kontoret är det mycket möten och så, så att kunna bara lägga telefonen på laddaren när jag sätter mig vid skrivbordet är ju en fördel just eftersom det sker kanske fem-tio-tjugo gånger på en dag. Å andra sidan är kanske behovet inte så stort då jag ju laddar på natten ändå.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ramlösa:

Men för att toppa upp telefonen är trådlösladdning fortfarande uruselt.

Kan inte hålla med, funkar fantastiskt bra

Och man slipper sladdar som ligger framme, och laddkontakter som går sönder.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har primärt laddat trådlöst ända sedan Nokia Lumia 920 år 2012

Har mer eller eller mindre en trådlös puck i varje rum i huset, klockrent även när man har gäster, i stort sett alla kan ladda sina telefoner genom att bara placera den på plattan, oavsett fabrikat.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Använder trådlöst enbart med en kylfläns under paddpucken, tycker det är en kass metod med mycket värmeutveckling. Varför använder jag den då? Jo det skonar laddporten vilket är det första som går sönder för mig på en telefon.

Permalänk
Medlem

Min OP9 laddar fullt på drygt 15-20min och skulle ladda avsevärt långsammare trådlöst, så det känns lite meningslöst.

Permalänk

Klen trådlös laddare till telefon och klocka över natten bredvid sängen, annars kabel om jag behöver under dagen

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M