Jetway 695AS med en 1300/256/100/1.5 Celeron SL6C7?

Permalänk
Medlem

Jetway 695AS med en 1300/256/100/1.5 Celeron SL6C7?

Går det att få upp klockfrekvensen på detta moderkort till 1300 MHz? Inget som fanns stöd för i manualen tyvärr.

En annan tanke..
Kanske är ovärt att lägga tid på eftersom det är en Celeron jag har till detta moderkort? Bättre att försöka skaffa en Pentium 3 istället?

Länk till manualen
https://www.manualslib.com/manual/630320/Intel-695as.html?pag...

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

9x133 är högsta du kan ställa in med jumprarna.

Permalänk
Medlem

Jo men det kanske går att trixa med det för att få högre klockfrekvens i ren Sweclockers anda?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jo men det kanske går att trixa med det för att få högre klockfrekvens i ren Sweclockers anda?

Det är vad moderkortet stöder. Sedan kan du såklart byta klockgeneratorn för att köra högre FSB.

Hade det varit Socket A så hade jag kunnat gräva fram hur du gör egna multiplier-inställningar med motstånd, men jag minns inte att motsvarande gick med PGA370. Räcker inte 1200?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Går det att få upp klockfrekvensen på detta moderkort till 1300 MHz? Inget som fanns stöd för i manualen tyvärr.

En annan tanke..
Kanske är ovärt att lägga tid på eftersom det är en Celeron jag har till detta moderkort? Bättre att försöka skaffa en Pentium 3 istället?

Länk till manualen
https://www.manualslib.com/manual/630320/Intel-695as.html?pag...

Celeron 1300 är en Tualatin.
Det moderkortet stöder inte Tualatin (inte utan dyyyra adaptrar iaf.)
Så det snabbaste du kan köra blir en P3-1GHz av 133MHz FSB varianten (kallas även "1.0B")

Rekar varmt att läsa manualen.
Kolla alltid ALLA jumprar på gamla moderkort:
https://www.ultimateretro.net/en/motherboards/9171

Permalänk
Medlem

Vad är det för dyra adaptrar? Jag hade aldrig P3 när det behav sig. Processorn passar rent fysiskt i moderkortet. Men kanske att jag får börja leta efter en annan cpu.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Sant, behövs adapter där. Kanske behövs lite annat för att fungera bra också. Tror inte de är dyra däremot, retro-communityt har ju gjort de tillgängliga.

Tualatin har lägre spänning och är FC-PGA2 istället för FC-PGA (370).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Vad är det för dyra adaptrar? Jag hade aldrig P3 när det behav sig. Processorn passar rent fysiskt i moderkortet. Men kanske att jag får börja leta efter en annan cpu.

Som sagt ovan.
Tualatin använder andra spänningar och det är även en viss skillnad på en del pinnar på sockeln.
Ett moderkort måste helt enkelt vara kompatibelt, det finns inget "det kanske fungerar" som med coppermine

Permalänk
Medlem

Ok, ska jag köpa denna CPU istället tycker ni?

https://www.ebay.com/itm/393706691380

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ok, ska jag köpa denna CPU istället tycker ni?

https://www.ebay.com/itm/393706691380

Försök att hitta en i EU istället.
Kanske lite dyrare men du undviker ju eventuell "portnord suprise" och tullavgift.

Lite koder att söka på:
SL4C8, SL4MF, SL52R, SL5B3, SL5DV, SL5FQ, SL4WM

Från:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Pentium_III_proce...

En 933'a är bara marginellt långsammare.
Båda är begränsade av minnesbandbredd.

Permalänk
Medlem

Jag införskaffade en SL4C8 nu men med lång leveranstid.
Förresten så såg jag att det fanns tualatin till coppermine adaptrar för ca hundringen på ebay. De ska dock lödas fast i cpun. Sen ska den monteras i moderkortet. Antar att man flashar in nya microcodes för att få den att funka. Inget jag ger mig på nu, kanske ett experiment i framtiden.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag införskaffade en SL4C8 nu men med lång leveranstid.
Förresten så såg jag att det fanns tualatin till coppermine adaptrar för ca hundringen på ebay. De ska dock lödas fast i cpun. Sen ska den monteras i moderkortet. Antar att man flashar in nya microcodes för att få den att funka. Inget jag ger mig på nu, kanske ett experiment i framtiden.

Plus att moderkortet måste kunna ge de spänningar som en Tualatin vill ha.
D.v.s. gärna under 1.5v.

Permalänk
Medlem

Är det inte det adaptern gör? Sänker spänningen bland annat?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Är det inte det adaptern gör? Sänker spänningen bland annat?

Finns inga S370 adaptrar med spänningsdel vad jag vet, kan ha fel iofs.
Adaptern mappar om lite pins så att allt fungerar, någorlunda rätt spänning blir fortfarande moderkortets uppgift.

Finns gott om trådar på Vogons om Tualatin moddning, det är en rätt involverad process

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag införskaffade en SL4C8 nu men med lång leveranstid.
Förresten så såg jag att det fanns tualatin till coppermine adaptrar för ca hundringen på ebay. De ska dock lödas fast i cpun. Sen ska den monteras i moderkortet. Antar att man flashar in nya microcodes för att få den att funka. Inget jag ger mig på nu, kanske ett experiment i framtiden.

Skrivet av Svensktiger:

Finns inga S370 adaptrar med spänningsdel vad jag vet, kan ha fel iofs.
Adaptern mappar om lite pins så att allt fungerar, någorlunda rätt spänning blir fortfarande moderkortets uppgift.

Finns gott om trådar på Vogons om Tualatin moddning, det är en rätt involverad process

Yes, de adaptrarna mappar bara om ett gäng pins. Rätt VID-signal ställs in genom bryggning av lödöar. Sedan måste som sagt moderkortets spänningsregulator förstås också kunna leverera den inställda spänningen. Det är väl troligt att ett S370-kort som i sammanhanget är relativt nytt har en spänningsregulator som kan det, men det är inte säkert. Man får verifiera mot spänningsregulatorns datablad, det brukar gå att googla rätt på.

Har sett Tualatin-processorer med färdiginstallerad adapter till salu på Ebay, kanske ett alternativ om lödningsprospektet inte ter sig lockande.

En annan variant är att försöka få tag på en "Lin-Lin adapter". Den gör i princip samma sak som ovanstående, men består av ett kretskort med ytterligare en sockel, samt jumpers för VID. Ingen lödning krävs således. En sådan lär dock vara både ovanlig och dyr idag, frågan är om det inte är både lättare och billigare att jaga rätt på ett moderkort som fixar Tualatin out of the box i sådana fall.

Många Coppermine-kapabla moderkort kan boota Tualatin utan att patcha in ny microcode i BIOS efter de avhandlade hårdvarumodifikationerna. Fel processor kommer rapporteras under POST, men det är rent kosmetiskt. En del moderkort/BIOS är dock lite känsligare, och tvärvägrar.

Det finns utmärkta och hyfsat lättanvända verktyg för att patcha in rätt microcode, vem som helst med lite avancerad datorvana bör fixa det. Givetvis är det dock en väldigt god idé att ha tillgång till en extern flasher när man gör det, för händelsen att det skulle gå åt skogen. En sådan kan i allmänhet lätt byggas kring en Arduino

Tillägg: det bör väl också nämnas att Intel tightade upp kraven på spänningsregulatorn med Tualatin. Jfr. "VRM 8.5 DC DC Converter Design Guidelines" med tidigare versioner. Även om många äldre spänningsregulatorer kan trycka ut den nödvändiga spänningen, och i praktiken driva processorn, så kan andra mer relaxade specifikationer åtminstone i teorin ställa till med problem som instabilitet, etc. Det säkra kortet är att nöja sig med en Coppermine, som moderkortet är gjort för.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en liknande modifiering tidigare, jag har bios prommer redan. Tack för tipset om arduino flasher, länka gärna i här.

Annars har jag faktiskt köpt en coppermine cpu på 1 ghz 🙂

Bra med tips i övrigt. Håller på med recap på detta moderkortet nu. Men jag har flera p3 moderkort som jag håller på att renovera upp nu.

Har någon här tips på var jag får tag på en kylare för socket 370?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag har gjort en liknande modifiering tidigare, jag har bios prommer redan. Tack för tipset om arduino flasher, länka gärna i här.

Annars har jag faktiskt köpt en coppermine cpu på 1 ghz 🙂

Bra med tips i övrigt. Håller på med recap på detta moderkortet nu. Men jag har flera p3 moderkort som jag håller på att renovera upp nu.

Har någon här tips på var jag får tag på en kylare för socket 370?

Oj, finns mängder av olika varianter. De gånger behovet uppstått har jag googlat rätt på något som funkar med Flashrom. Hårdvaran brukar vara väldigt simpel, lite signalbehandling bara, lätt att slänga ihop tillfälligt på breadboard.

Kylare till 370. Har tillgång till en hyfsad verkstad, så brukar ta något annat och fräsa om så det passar. Senaste gången utgick jag från en ganska köttig 478-kylare i koppar/aluminium. Har man gott om tid skulle man nog kunna få goda resultat med enkla handverktyg som bågfil och filar också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Bra tips om 478 kylare. Jag har en helt okej metallfräs som funkar för detta.

Tror jag hittade någon form av tornkylare i gömmorna här hemma som kanske kan passa annars.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Inga CPU'er man kan sätta i en Socket 370 drar speciellt mycket ström.
Så man klarar sig med enkla extruderat aluminium saker om man inte tänkt överklocka som en galning

Notera även att Socket 7, Socket 370 och Socket A har "samma" storlek och montering.
Det skiljer lite i höjd på CPU'erna mellan de olika platformarna, men Intels processorer är rätt tåliga så ingen fara där.
Värre är det om man försöker tvinga på fel kylare på en Athlon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Bra tips om 478 kylare. Jag har en helt okej metallfräs som funkar för detta.

Tror jag hittade någon form av tornkylare i gömmorna här hemma som kanske kan passa annars.

Har du 3D-skrivare också? Brukar komplettera customkylarna med att modellera och skriva ut nån slags adapter till 80-millimetersfläkt. Det gör underverk med (o)ljudnivån i jämförelse med nån liten skrikande 40- eller 50-millimeters

3D-skrivare är i övrigt något jag haft oerhört mycket glädje av när jag retronördat, och behövt customlösningar, eller reparera 25 år gamla grejer i dåligt skick.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har en Prusa MK3S. Fräsen är en Arboga 2508G med ombyggd spindelnos. Har supportsvarv oxå 🙂

Bra tips!

En sån här kylare har jag, vet inte hur jag ska få dit en 80 mm kylare på den riktigt. Just nu saknar den kylfläkt helt. Det står Thermaltake på den, men inget modellnummer?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag har en Prusa MK3S. Fräsen är en Arboga 2508G med ombyggd spindelnos. Har supportsvarv oxå 🙂

Bra tips!

En sån här kylare har jag, vet inte hur jag ska få dit en 80 mm kylare på den riktigt. Just nu saknar den kylfläkt helt. Det står Thermaltake på den, men inget modellnummer?

https://www.pccables.com/images/Socket-462-Socket--A-CPU-Fan-for-AMD-DuronThunderbird.jpg

Thermaltake Chrome Orb.
Gjord för Socket A, men passar såklart även S370.
Den kan ta i komponenter på vissa moderkort dock.
Vanligt problem med "orb" kylarna.

Permalänk
Medlem

Jag har två olika Orbkylare med olika höjd, de verkar funka att montera. Däremot så verkar det vara svårare med att få tag på en ny fläkt eller göra någon modifiering för att montera en annan typ av fläkt. Vad hade ni andra gjort?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad själva fläktbladen har för dia.
Men man kan ju ta bort ramen på en fläkt och på så vis ersätta den usla TT fläkten.

Permalänk
Medlem

Men det finns ingen ram och ingen fläkt heller tyvärr. Jag borde trycka dit en 60 mm fläkt kanske

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.