Apple låter applikationer höja prenumerationspriser utan medgivande

Permalänk
Viking
Skrivet av Trihxeem:

Detta lär ju bara bli skit för konsumenter, klart företag höjer prenumerationskostnaden för tjänster som folk sannolikt inte ens kommer ihåg att de har? Är de "smarta" (oetiska) så höjer de bara priserna för de kunder som inte använder tjänsten men inte har sagt upp den eftersom de sannolikt inte är medvetna om att de betalar för den.
Från Apples perspektiv är det nog till viss del för att blidka företag som annars skulle kunna sätta upp en egen betaltjänst där de kontrollerar kostnaden - men till största del girighet.

"Användaren ska även få en notifikation både lokalt på enheten och per mail om att priset höjs i god tid innan det sker, motsvarande de notifieringar som ges när ett nytt belopp måste godkännas."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Även emot EU lag också, så det kan bli dyrt för Apple, helst med tanke på att EU verkligen är i hugget igen.

FEL.
Tjänsteleverantören MÅSTE informera kunden om prishöjning i god tid.
Kunden kan sedan passivt (att inte göra något) acceptera ett nytt pris.

Exempel: Min ISP skickade brev till mig och informerade att dom skulle höja avgiften för mitt bredband med 100kr/månad, från och med 2022.07.01. Om jag inte gjorde någonting skulle allt fortsätta som vanligt med en högre månadskostnad. Det stod också klart och tydligt att jag hade rätt att säga upp mitt avtal pågrund av deras prisjustering.

Jag ringde givetvis upp dom och sa att jag ville avsluta mitt bredband pågrund av deras höjning. Vilket resulterade i att jag fick behålla det pris jag haft dom senaste 5 åren.

Permalänk
Medlem

Om det nu är så lätt att "missa" dessa notifikationer att du, prenumeranten, av misstag mister din prenumerationstjänst (och måste spendera 2 minuter att återupprätta prenumerationen...), ska samma typ av notifikation räknas som att du har blivit informerad om prishöjningen?

Per deras egen logik, eller åtminstone skälet som nämns i artikeln, så är det väl högst tveksamt? Om det nu är så enkelt att av misstag eller ointresse bara swipea bort notifikationen, då kan den väl knappast räknas som ett tillräckligt bra sätt att informera kunden?

I min värld så är inte ett meddelande om prishöjning av en tjänst via brev och en sketen notifikation i mobilen alls jämförbara.

Permalänk
Medlem

Självklart separat, varför ge 30% till en totalt onödig sketen mellanhand?

Permalänk
Medlem

Det ligger helt i Apples linje på hur de ser på konsumenterna. Inget att se... cirkulera.

Permalänk
Medlem

man måste skilja på
abomang på infrastruktur som internet, tv, telefon lyder under en annan lagstfiking som säger det räker med skicka ett brev i godtid och erbjuda fortsätta eller avsluta. man måste göra ett aktiv vall för avsluta för dessa saker. övrigt måste man godkända en premation prishöjning genom godkäna den

Permalänk
Medlem

Hur vet man när Apple höjer från $5/$500 eller för den delen 50%? Det lär ju knappast ens aviseras om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Även emot EU lag också, så det kan bli dyrt för Apple, helst med tanke på att EU verkligen är i hugget igen.

Skrivet av CrazyDriver:

Det kommer definitivt missbrukas. Räcker att kolla på alla oseriösa spel som riktar sitt till barn. Senast ville dottern att jag skulle installera ett spel där man sminkar ansikten, men det krävde en prenumeration på över 1000 kr per år! Hur kan Apple ens tillåta något sådant. Man kan tydligen kränga appar med vilka priser som helst för man vet att det alltid kommer finnas någon vars barn lyckas köpa skiten.

Skrivet av Grumbledock:

Lite skrämmande att det ändå finns ett antal personer som hyllar Apple för detta, det är ju inte på något sätt till förmån för konsumenten.

Om ett företag höjer priset måste de enligt lag meddela dig så du kan fatta ett beslut om du vill behålla tjänsten, Apple gör det lättare för dem att smyga med 50% höjning vilket är rätt extremt.
Om jag uppskattar en tjänst kommer jag godkänna höjningen och glömmer jag det kan jag *själv fixa det när jag så önskar*. Storebror Apple behöver inte tänka åt mig behöver inte underlätta för tveksamma företag att smyghöja avgifterna årligen.
Skämmes! Apples girighet är patetisk

Skrivet av Trihxeem:

Detta lär ju bara bli skit för konsumenter, klart företag höjer prenumerationskostnaden för tjänster som folk sannolikt inte ens kommer ihåg att de har? Är de "smarta" (oetiska) så höjer de bara priserna för de kunder som inte använder tjänsten men inte har sagt upp den eftersom de sannolikt inte är medvetna om att de betalar för den.
Från Apples perspektiv är det nog till viss del för att blidka företag som annars skulle kunna sätta upp en egen betaltjänst där de kontrollerar kostnaden - men till största del girighet.

Tell me you haven't read the whole article without telling me you haven't read the whole article...

Skrivet av Olegh:

Om det nu är så lätt att "missa" dessa notifikationer att du, prenumeranten, av misstag mister din prenumerationstjänst (och måste spendera 2 minuter att återupprätta prenumerationen...), ska samma typ av notifikation räknas som att du har blivit informerad av prishöjningen?

Per deras egen logik, eller åtminstone skälet som nämns i artikeln, så är det väl högst tveksamt? Om det nu är så enkelt att av misstag eller ointresse bara swipea bort notifikationen, då kan den väl knappast räknas som ett tillräckligt bra sätt att informera kunden?

I min värld så är inte ett meddelande om prishöjning av en tjänst via brev och en sketen notifikation i mobilen alls jämförbara.

De står ju att man kommer att notifieras via notis samt mail. Jag ser ingen skillnad mot alla streamingtjänster som idag mailar ut information om prishöjningar (exempelvis Spotify, Netflix, etc.).

Skrivet av MagnusOL:

man måste skilja på
abomang på infrastruktur som internet, tv, telefon lyder under en annan lagstfiking som säger det räker med skicka ett brev i godtid och erbjuda fortsätta eller avsluta. man måste göra ett aktiv vall för avsluta för dessa saker. övrigt måste man godkända en premation prishöjning genom godkäna den

Nej, det finns ingen lag som säger att man för "infrastruktur" inte behöver godkänna något medans man för andra typer av tjänster måste godkänna.

Som jag skrev ovan så får man bara ett mail ett par månader i förväg av Netflix om de uppdaterar priserna, och Netflix har absolut inget med "infrastruktur" att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

De står ju att man kommer att notifieras via notis samt mail. Jag ser ingen skillnad mot alla streamingtjänster som idag mailar ut information om prishöjningar (exempelvis Spotify, Netflix, etc.).

Missade det, tack

Permalänk
Medlem

Större delen här verkar vara totalt okunniga att läsa så jag ska förtydliga var artikeln säger extra noggrant

"Om villkoren för maxpris inte uppfylls eller om priset redan förändrats en gång måste användaren precis som innan ge tillstånd för att pengar ska fortsätta dras. Användaren ska även få en notifikation både lokalt på enheten och per mail om att priset höjs i god tid innan det sker, motsvarande de notifieringar som ges när ett nytt belopp måste godkännas."

läs detta och begrunda, detta är hemska nyheter för alla och det är emot lagen. Nån som påstår nåt annat antingen ljuger eller är korkad.

Om höjningen för max priset INTE uppfylls så måste måste den be om tillstånd för att dra pengar.
Men låt säga att en tjänst kostar 100kr i månaden och dom höjer till 151 kr så måste dom informera och det nya beloppet måste godkännas.
Dock om dom höjer till 149 kr så dras det automatiskt och det behöver varken godkännas eller informeras om. Dessutom kan detta upprepas en gång varje år att höja med minimala värdet och det behöver varken godkännas eller informeras i tid.
(Beroende på värdet på valutan i den stunden)

"För att åtgärda det ändras nu App Stores regler för att tillåta prishöjningar utan användarens medgivande."
Det kan inte finnas en enda person här som kan se detta som en bra sak.

Är som om du skulle hyra en bil för låt säga 6 månader och den andra månaden höjer dom priset med X antal % och du får varken veta om det eller behöver godkänna det.
Det är var förespråkarna här gillar, smyghöjningar av priser som du inte har fått veta om i förtid samt att det ska dras automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folzar:

Större delen här verkar vara totalt okunniga att läsa så jag ska förtydliga var artikeln säger extra noggrant

"Om villkoren för maxpris inte uppfylls eller om priset redan förändrats en gång måste användaren precis som innan ge tillstånd för att pengar ska fortsätta dras. Användaren ska även få en notifikation både lokalt på enheten och per mail om att priset höjs i god tid innan det sker, motsvarande de notifieringar som ges när ett nytt belopp måste godkännas."

läs detta och begrunda, detta är hemska nyheter för alla och det är emot lagen. Nån som påstår nåt annat antingen ljuger eller är korkad.

Om höjningen för max priset INTE uppfylls så måste måste den be om tillstånd för att dra pengar.
Men låt säga att en tjänst kostar 100kr i månaden och dom höjer till 151 kr så måste dom informera och det nya beloppet måste godkännas.
Dock om dom höjer till 149 kr så dras det automatiskt och det behöver varken godkännas eller informeras om. Dessutom kan detta upprepas en gång varje år att höja med minimala värdet och det behöver varken godkännas eller informeras i tid.
(Beroende på värdet på valutan i den stunden)

"För att åtgärda det ändras nu App Stores regler för att tillåta prishöjningar utan användarens medgivande."
Det kan inte finnas en enda person här som kan se detta som en bra sak.

Är som om du skulle hyra en bil för låt säga 6 månader och den andra månaden höjer dom priset med X antal % och du får varken veta om det eller behöver godkänna det.
Det är var förespråkarna här gillar, smyghöjningar av priser som du inte har fått veta om i förtid samt att det ska dras automatiskt.

Det där verkar vara en lite tvetydig översättning från originalkällan - "Before the rule change, users would have to manually opt-into a subscription renewal if it came with a price bump; now, that won’t necessarily be the case, though you’ll still be notified about the price change before it happens".

https://www.theverge.com/2022/5/16/23078313/apple-app-store-s...

Du kommer alltså få ett meddelande innan en prishöjning, oavsett hur stor eller liten den är. Något annat vore troligen ett lagbrott på fler ställen än i Sverige.

Ditt andra citat innebär (precis som skrivits tidigare i tråden) att man nu inför samma regler som de flesta (alla?) tjänsteleverantörer har.

Innan man drar alltför stora växlar på något som är så pass diffust skrivet så man man kasta ett öga på källan bakom artikeln för att se om det blir tydligare. Apropå läskunnighet då

Permalänk
Viking
Skrivet av folzar:

Om höjningen för max priset INTE uppfylls så måste måste den be om tillstånd för att dra pengar.
Men låt säga att en tjänst kostar 100kr i månaden och dom höjer till 151 kr så måste dom informera och det nya beloppet måste godkännas.
Dock om dom höjer till 149 kr så dras det automatiskt och det behöver varken godkännas eller informeras om. Dessutom kan detta upprepas en gång varje år att höja med minimala värdet och det behöver varken godkännas eller informeras i tid.
(Beroende på värdet på valutan i den stunden)

Det är nog du som behöver lära dig läsa. Vid höjning över 50% kommer du manuellt behöva acceptera det, och under 50% görs det automatiskt. Men du får ändå notis och mail om det innan.

Permalänk
Medlem

Så här skriver lagen.nu om negativ avtalsbindning (min markering):

"Negativ avtalsbindning
Huvudregeln i svensk rätt är att man måste acceptera ett avtal för att bli bunden av det. Man kan inte bli bunden på grund av sin passivitet. (synonym: Negativ avtalsverkan)

Negativa säljmetoder godtas som huvudregel alltså inte. Ett exempel på detta är att försäljare ibland kan skicka fakturor (anbud) eller varor utan att man beställt någonting aktivt. Normalt behöver man då inte skicka tillbaka varan eller tacka nej för att slippa betala.

När det gäller förnyelser av försäkringar eller prenumerationer kan det dock vara tillåtet med negativ avtalsbindning. Då kan säljaren skicka ut en faktura med ett inbetalningskort och mottagaren blir betalningsskyldig om han inte aktivt markerar att han inte vill förnya avtalet."

Ett närliggande begrepp är automatisk avtalsförlängning, där ett avtal förlängs automatiskt (det skall framgå av det ursprungliga avtalet att så kommer att ske). I dessa fall måste kunden skriftligt upplysas/påminnas om förlängningen (med undantag för förlängningar som kan sägas upp inom 3 månader, typ en streamingtjänst som betalas månad för månad och inte har någon bindnings- eller uppsägningstid).

När prishöjningar sker gäller samma sak som vid andra villkorsändringar, d.v.s. att kunden skall meddelas samt få möjlighet att säga upp avtalet.

Permalänk
Medlem

Är det Apple då som hamnar risigt till? För det är ju inte deras tjänster som priserna höjs på.

Permalänk
Medlem

hade det inte varit bättre med nån form utav notis som man måste svara på

Permalänk
Viking
Skrivet av PHRA:

hade det inte varit bättre med nån form utav notis som man måste svara på

Inte förrän lagen ändras. Skulle bara vara dumt av dem.

Permalänk
Medlem

Varför är upplysningar om prishöjningar inte tvingande på något sätt?

De borde kunna hamna på första skärmen när man startar telefonen eller när man bläddrar bland appar.
Sen om man öppnar appen så bör den självklart vara en forcing function, alltså att man måste välja mellan de två valen: att gå med på prishöjningen eller ta bort appen, innan man kan gå vidare i den.

Att ha upplysningen bland övriga notifikationer är bara galet ...

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Handlar ju bara om att Apple får provision på beloppet, så det är klart att de vill tillåta smyghöjningar som användaren kanske missar, då det ger mer pengar till Apple än om premumerationen istället stoppats.

Men man kan ju glädjas åt att det här nämligen är olagligt i Sverige så det är bara sitta och gnugga händerna med sitt stiligaste hånflin tills det smäller

Har du lust att ge källa på ditt tvärsäkra påstående att detta är olagligt? Kan du även passa på att ge exempel på någon tjänst som kräver att du manuellt godkänner en höjning av priset? Jag har då aldrig sett det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Har du lust att ge källa på ditt tvärsäkra påstående att detta är olagligt? Kan du även passa på att ge exempel på någon tjänst som kräver att du manuellt godkänner en höjning av priset? Jag har då aldrig sett det.

Är det inte redan tillräckligt att det avhandlats i tråden i övrigt tycker du+ Som många andra i tråden verkar ha gjort så missade jag att man kommer få notifieringar i god tid innan prishöjningen sker och i så fall så är det inte olagligt.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Är det inte redan tillräckligt att det avhandlats i tråden i övrigt tycker du+ Som många andra i tråden verkar ha gjort så missade jag att man kommer få notifieringar i god tid innan prishöjningen sker och i så fall så är det inte olagligt.

Går det att dra någon lärdom av detta eller kommer du fortsätta på samma väg att snabbt läsa rubriken se ”Apple” och kasta dig på tangentbordet för att kasta skit mot de elaka kapitalisterna? Det tillför absolut noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Går det att dra någon lärdom av detta eller kommer du fortsätta på samma väg att snabbt läsa rubriken se ”Apple” och kasta dig på tangentbordet för att kasta skit mot de elaka kapitalisterna? Det tillför absolut noll.

TLDR: Nej.

Det säger mer om Apple än om mig att det är på det viset. Jag var knappast ensam i tråden heller och med hela grejen med förbud mot köp som rundar apples provision så är det inte konstigt att jag och många med mig den här gången läste lite snabbt. Det är klart att det är bra att läsa både en och två gånger innan man svarar, och det gäller ju alla artiklar. Tyvärr fungerar den mänskliga hjärnan så att den svarar bra på mönsterigenkänning och i Apple's fall så ligger detta Apple i fatet när jag och många andra med mig läste fel.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

TLDR: Nej.

Det säger mer om Apple än om mig att det är på det viset. Jag var knappast ensam i tråden heller och med hela grejen med förbud mot köp som rundar apples provision så är det inte konstigt att jag och många med mig den här gången läste lite snabbt. Det är klart att det är bra att läsa både en och två gånger innan man svarar, och det gäller ju alla artiklar. Tyvärr fungerar den mänskliga hjärnan så att den svarar bra på mönsterigenkänning och i Apple's fall så ligger detta Apple i fatet när jag och många andra med mig läste fel.

Att andra gör samma fel är knappast en bra ursäkt. Det är mest tröttsamt att se dig i varenda Apple-tråd kasta ur dig saker som sanningar som i själva verket är helt uppåt väggarna fel. Känns som det vore på plats med lite självinsikt istället för ”men Apple” ”Men andra” ”Men hjärnan”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Att andra gör samma fel är knappast en bra ursäkt. Det är mest tröttsamt att se dig i varenda Apple-tråd kasta ur dig saker som sanningar som i själva verket är helt uppåt väggarna fel. Känns som det vore på plats med lite självinsikt istället för ”men Apple” ”Men andra” ”Men hjärnan”.

Det låter snarare som ett Du-problem. Det är vad jag vet varken olagligt, omoraliskt eller ens otrevligt att låta bli att läsa inlägg man inte tycker om.

Apple har så gott om pengar så de behöver inte gräsrötter som försvarar dem. Men gör du som du vill, så gör jag som jag vill. Ha det.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det låter snarare som ett Du-problem. Det är vad jag vet varken olagligt, omoraliskt eller ens otrevligt att låta bli att läsa inlägg man inte tycker om.

Apple har så gott om pengar så de behöver inte gräsrötter som försvarar dem. Men gör du som du vill, så gör jag som jag vill. Ha det.

Utveckla gärna vad ett Du-problem är? Det är vad jag vet inte ett vedertaget uttryck och därmed svårt att kommentera.

Nu ser du saker i svart-vitt igen. Bara för att jag påpekar att du kanske ska försöka se objektivt på en nyhet och inte kasta ur dig rena lögner betyder det inte att jag försvarar Apple. Jag försvarar snarare en konstruktiv dialog på forumet där man inte enbart ska kasta ur sig oneliners och dynga.

Men återigen så visar dina inlägg bara på noll självinsikt och -kritik där alla som tycker annorlunda såklart är idioter och Apple-försvarare. Måste vara ett jobbigt liv på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Utveckla gärna vad ett Du-problem är? Det är vad jag vet inte ett vedertaget uttryck och därmed svårt att kommentera.

Nu ser du saker i svart-vitt igen. Bara för att jag påpekar att du kanske ska försöka se objektivt på en nyhet och inte kasta ur dig rena lögner betyder det inte att jag försvarar Apple. Jag försvarar snarare en konstruktiv dialog på forumet där man inte enbart ska kasta ur sig oneliners och dynga.

Men återigen så visar dina inlägg bara på noll självinsikt och -kritik där alla som tycker annorlunda såklart är idioter och Apple-försvarare. Måste vara ett jobbigt liv på internet

Ett du-problem är kanske inte ett så vedertaget uttryck på Svenska. Tänkte väl kanske närmast på "you problem" typ "Misophonia is a you problem" (att man t. ex stör sig på hur det låter när andra äter, andas etc etc).

Och som jag sade innan. Det var många i tråden som (felaktigt) drog samma slutsats som mig. När jag går tillbaka i tråden och läser igen så var jag inte ens den första. Men det är klart att om du har tillrättavisat alla andra som också (föga förvånande med tanke på Apples historik) läste lite för snabbt så är jag väl bara en i raden. Men att du stör dig på att särskilt jag läser fel för att jag "brukar" (i mitt tycke helt befogat) ge Apple kritik när jag anser att de förtjänar det... Ja i så fall är det ett du-problem.

Du kanske sitter och tänker att jag borde få mig en tankeställare för att jag kritiserar Apple "per automatik" eller något men inte alls. För mig är detta snarare ett kvitto på¨hur dåligt rykte Apple har, och som någon sa. Om stammen är rutten så hjälper det inte att ansa lite blad

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ett du-problem är kanske inte ett så vedertaget uttryck på Svenska. Tänkte väl kanske närmast på "you problem" typ "Misophonia is a you problem" (att man t. ex stör sig på hur det låter när andra äter, andas etc etc).

Och som jag sade innan. Det var många i tråden som (felaktigt) drog samma slutsats som mig. När jag går tillbaka i tråden och läser igen så var jag inte ens den första. Men det är klart att om du har tillrättavisat alla andra som också (föga förvånande med tanke på Apples historik) läste lite för snabbt så är jag väl bara en i raden. Men att du stör dig på att särskilt jag läser fel för att jag "brukar" (i mitt tycke helt befogat) ge Apple kritik när jag anser att de förtjänar det... Ja i så fall är det ett du-problem.

Du kanske sitter och tänker att jag borde få mig en tankeställare för att jag kritiserar Apple "per automatik" eller något men inte alls. För mig är detta snarare ett kvitto på¨hur dåligt rykte Apple har, och som någon sa. Om stammen är rutten så hjälper det inte att ansa lite blad

Som sagt, noll självinsikt. Men det fina med ett forum är att alla kan se vad som är skrivet och bilda sig en egen uppfattning.

Ha en fin kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Som sagt, noll självinsikt. Men det fina med ett forum är att alla kan se vad som är skrivet och bilda sig en egen uppfattning.

Ha en fin kväll

Ja precis. Alla kan se, och sålänge jag får privat stöd för att jag skriver det de själva tänker men själva inte vågar skriva för att de kanske är obekväma med den ibland råa tonen som kan finnas vid diskussioner så är det för mig en viktig uppgift att fortsätta vara deras röst. Att man ibland råkar trampa ett företag som har mer pengar än man själv kommer tjäna på en hel livstid på tån blir i det sammanhanget totalt oviktigt för mig. Apple får väl tåla det eller torka tårarna med alla sina sedlar. Det är inte synd om dem någonstans Ha en fin kväll du med

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

strider emot svensk lag , man måste mannelt accptera en pris höjning av en premation

Hur kommer det sig att alla svenska bolag höjer sina priser på årsbasis utan problem då? Mobil operatörer, larm bolag osv osv