AMD: "Ryzen 7000-serien når 5,5 GHz utan några knep"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Ryzen 7000-serien når 5,5 GHz utan några knep"

Nu förtydligar AMD förutsättningarna för måndagens prestandatest, där en vanlig vattenkylare och turbofrekvens används.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant å se om ryktena stämmer angående antal kärnor på top modellen =p att se 24 kärnor som topp end och 16 kärnor som High end

Typ
7950x - > 24 kärnor
7900x - > 20 kärnor
7800x - > 16 kärnor

Är säkert något amd skulle kunna göra och skulle få Intel att svettas ordentligt (mycket mer än vad dom redan gör)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ryzen 7000 ser intressant ut, men 5,2 - 5,5 GHz är ju också med en större strömbudget.

För min del lär det dock bli en Raptor Lake, i.o.m. att jag har LGA1700. De ryktas också komma upp i 5,7 - 5,8 GHz boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ska bli intressant å se om ryktena stämmer angående antal kärnor på top modellen =p att se 24 kärnor som topp end och 16 kärnor som High end

Typ
7950x - > 24 kärnor
7900x - > 20 kärnor
7800x - > 16 kärnor

Är säkert något amd skulle kunna göra och skulle få Intel att svettas ordentligt (mycket mer än vad dom redan gör)

Vad jag har förstått så kommer det stanna på 16 kärnor för Zen4, då den består av 2x8 kärnors chiplets som Zen3.
Dem kommer dock ha inbyggd grafik för felsökning och sedan även APU'er med RDNA2 grafik.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ska bli intressant å se om ryktena stämmer angående antal kärnor på top modellen =p att se 24 kärnor som topp end och 16 kärnor som High end

Typ
7950x - > 24 kärnor
7900x - > 20 kärnor
7800x - > 16 kärnor

Är säkert något amd skulle kunna göra och skulle få Intel att svettas ordentligt (mycket mer än vad dom redan gör)

Bekräftat av AMD själva att det bara blir upp till 16 kärnor på Ryzen 7000. Syns i videon 29:54

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad jag har förstått så kommer det stanna på 16 kärnor för Zen4, då den består av 2x8 kärnors chiplets som Zen3.
Dem kommer dock ha inbyggd grafik för felsökning och sedan även APU'er med RDNA2 grafik.

Är det inte meningen att alla Ryzen 7000 "blir APUer" ?
Eller de kanske gör något motsvarande Intels F modeller också.
Men att de gör integrerad grafik till standard på Zen 4/AM5 varken man vill ha det eller inte.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Är det inte meningen att alla Ryzen 7000 "blir APUer" ?
Eller de kanske gör något motsvarande Intels F modeller också.
Men att de gör integrerad grafik till standard på Zen 4/AM5 varken man vill ha det eller inte.

Jag tror orsaken är laptops och de vill ha samma design.
Där jag upplever att allt fler köper laptops istället för var år som går och denna marknad blir superviktig.

Jag har jobbat med servrar och de har väl gpun på moderkortet, samma kunde en dekstop ha om man ville ha en enkel gpu för felsökning. Matrox G200 drivers kör man ofta för denna gpu än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad jag har förstått så kommer det stanna på 16 kärnor för Zen4, då den består av 2x8 kärnors chiplets som Zen3.
Dem kommer dock ha inbyggd grafik för felsökning och sedan även APU'er med RDNA2 grafik.

7000 serien för konsumenter stannar på 16 kärnor, Zen4 kärnor i server har långt många fler.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är det inte meningen att alla Ryzen 7000 "blir APUer" ?
Eller de kanske gör något motsvarande Intels F modeller också.
Men att de gör integrerad grafik till standard på Zen 4/AM5 varken man vill ha det eller inte.

Nej, alla kommer ha grundläggande grafik likt Intels UHD, men APU'erna kommer ha riktig grafik med RDNA2 enligt Robert Hallock när Gordon intervjuade honom igår.
Ja, alla moderkort till AM5 ska ha stöd för integrerad grafik vare sig man använder det eller ej.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Bekräftat av AMD själva att det bara blir upp till 16 kärnor på Ryzen 7000. Syns i videon 29:54
https://youtu.be/BRtBB2VnF8M?t=1795

Undrar om framtida Ryzen efter Zen 4 får något liknande upplägg som Alder Lake, med P cores och E cores. Eller om de fortsätter med bara en typ av kärnor även för Zen 5+.

Intel skulle väl utöka så Core 13000 serien får fler E cores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Undrar om framtida Ryzen efter Zen 4 får något liknande upplägg som Alder Lake, med P cores och E cores. Eller om de fortsätter med bara en typ av kärnor även för Zen 5+.

Intel skulle väl utöka så Core 13000 serien får fler E cores.

Jo 8+16 för 32 trådar. 64MB cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Jo 8+16 för 32 trådar. 64MB cache.

Ska bli spännande att se Ryzen 7000 vs Core 13000.
Även om det är en bit fram i tiden.

Permalänk
Medlem

Klart kul om det stämmer, och kanske en känga till Intel för sin chiller och hela brakfiaskot med Principled Technologies.

Men det förutsätter också att det de säger är sant. Man kan inte ge andra pikar för att de blåljuger om man också gör det själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Oasett intresant framtid att se framåt 😃
Väntar på att lite cpuer ramlar in på Sweclockers test avdelning 😉

Är ju på väg att uppgradera datorn 😃

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

170w vs 240w borde göra 7000 serien mindre varm än värmeverket I9 12000 serien.
Men 170w känns ändå som no go för ett mini IT-bygge….. tror jag 😅

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

170w vs 240w borde göra 7000 serien mindre varm än värmeverket I9 12000 serien.
Men 170w känns ändå som no go för ett mini IT-bygge….. tror jag 😅

170W ppt inte TDP.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

170W ppt inte TDP.

Exakt, Robert klargjorde att det är PPT och inte TDP.
170W PPT (socker power) för AM5, PPT för AM4 var 142W så ökningen är inte jätte stor.
https://www.youtube.com/watch?v=_s4w49nAgVs&t=229s

För de som endast vill höra om klockfrekvenserna artikeln bygger på.
https://www.youtube.com/watch?v=_s4w49nAgVs&t=1596s

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

170w vs 240w borde göra 7000 serien mindre varm än värmeverket I9 12000 serien.
Men 170w känns ändå som no go för ett mini IT-bygge….. tror jag 😅

Välj ett chassi som rymmer en vattenkylning så är det ju lugnt.
170W är ju inte alls extremt på något sätt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Jag tror att det blir en mycket kompetent processor och den kommer att ge många på Intel grått hår, frågan är dock om nästa generation kommer att kunna sättas in i samma moderkort som det nu är i AM4 för då blir det extra intressant. Att kunna behålla minnen och hårddiskar av nu senaste generationen under en längre period ger många fler möjligheten till väldigt bra datorer till ett någorlunda pris under flera generationer av processorer.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Jag tror att det blir en mycket kompetent processor och den kommer att ge många på Intel grått hår, frågan är dock om nästa generation kommer att kunna sättas in i samma moderkort som det nu är i AM4 för då blir det extra intressant. Att kunna behålla minnen och hårddiskar av nu senaste generationen under en längre period ger många fler möjligheten till väldigt bra datorer till ett någorlunda pris under flera generationer av processorer.

Jag vet inte ifall de grå håren blir så många med tanke på DDR5 - Känns som att nya minnen blir en rätt stor del av totalen om man vill göra hoppet. Där kan jag tycka att Intel valde rätt att sänka ribban för byte av generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag vet inte ifall de grå håren blir så många med tanke på DDR5 - Känns som att nya minnen blir en rätt stor del av totalen om man vill göra hoppet. Där kan jag tycka att Intel valde rätt att sänka ribban för byte av generation.

Jag själv köpte en 5950x för tre dagar sen och har nu ägt tre processorer till mitt moderkort och om AMD kör samma stil med AM5 och DDR5 och PCIe 5.0 NVMe hårddiskar och då låter ägarna bara byta processor vid uppgradering så ser jag detta som en stor fördel speciellt till oss som ser en ekonomisk sida av det hela. Vid första hoppet till ny plattform så blir det en ganska stor summa att betala oavsett vad man väljer och kan man utnyttja den grunden till ny uppgradering bara vid byte av processor så ser jag detta enbart positivt. Jag har tidigare ägt ett antal Intel processorer och går utan problem över till den som jag anser ger mest för pengarna.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Jag själv köpte en 5950x för tre dagar sen och har nu ägt tre processorer till mitt moderkort och om AMD kör samma stil med AM5 och DDR5 och PCIe 5.0 NVMe hårddiskar och då låter ägarna bara byta processor vid uppgradering så ser jag detta som en stor fördel speciellt till oss som ser en ekonomisk sida av det hela. Vid första hoppet till ny plattform så blir det en ganska stor summa att betala oavsett vad man väljer och kan man utnyttja den grunden till ny uppgradering bara vid byte av processor så ser jag detta enbart positivt. Jag har tidigare ägt ett antal Intel processorer och går utan problem över till den som jag anser ger mest för pengarna.
Mvh Paul

Helt enig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Jag själv köpte en 5950x för tre dagar sen och har nu ägt tre processorer till mitt moderkort och om AMD kör samma stil med AM5 och DDR5 och PCIe 5.0 NVMe hårddiskar och då låter ägarna bara byta processor vid uppgradering så ser jag detta som en stor fördel speciellt till oss som ser en ekonomisk sida av det hela. Vid första hoppet till ny plattform så blir det en ganska stor summa att betala oavsett vad man väljer och kan man utnyttja den grunden till ny uppgradering bara vid byte av processor så ser jag detta enbart positivt. Jag har tidigare ägt ett antal Intel processorer och går utan problem över till den som jag anser ger mest för pengarna.
Mvh Paul

Men AMD har konstigt nog inte sagt nånting om hur länge de kommer att köra på AM5. Eftersom de håller tyst om det kan de lika gärna bestämma sig för att göra som Intel och komma med ny socket efter 8XXX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Exakt, Robert klargjorde att det är PPT och inte TDP.
170W PPT (socker power) för AM5, PPT för AM4 var 142W så ökningen är inte jätte stor.
https://www.youtube.com/watch?v=_s4w49nAgVs&t=229s

För de som endast vill höra om klockfrekvenserna artikeln bygger på.
https://www.youtube.com/watch?v=_s4w49nAgVs&t=1596s

Såg denna precis;

AMD Corrects Its Ryzen 7000 Desktop CPU & AM5 Platform Power Ratings: Up To 170W TDP & Up To 230W Package Power
https://wccftech.com/amd-corrects-itself-confirms-up-to-170w-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Men AMD har konstigt nog inte sagt nånting om hur länge de kommer att köra på AM5. Eftersom de håller tyst om det kan de lika gärna bestämma sig för att göra som Intel och komma med ny socket efter 8XXX.

Guru3d skriver
AMD's Socket AM5 platform was unveiled at CES 2022. AMD CEO Dr. Lisa Su confirmed this week that the new socket will have a similar lifespan to its predecessor, the AM4 socket. She claimed that the firm was delighted with the evolution of AM4 and that AM5 should follow in the footsteps of its predecessor.
Om det är sant eller inte lär vi få se i framtiden men det är nog en bra för affärerna med en långsiktig lösning för konsumenterna och jag är förvånad att inte Intel gör likadant då de inte producerar moderkort (som jag vet om) men som sagt vi får se.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Exakt, Robert klargjorde att det är PPT och inte TDP.
170W PPT (socker power) för AM5, PPT för AM4 var 142W så ökningen är inte jätte stor.
https://www.youtube.com/watch?v=_s4w49nAgVs&t=229s

För de som endast vill höra om klockfrekvenserna artikeln bygger på.
https://www.youtube.com/watch?v=_s4w49nAgVs&t=1596s

Nu hörde jag på PC World streamen för några minuter sen att AMD faktiskt backat gällande PPT. Det är 170W TDP och 230W PPT. Snurrigt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Såg denna precis;

AMD Corrects Its Ryzen 7000 Desktop CPU & AM5 Platform Power Ratings: Up To 170W TDP & Up To 230W Package Power
https://wccftech.com/amd-corrects-itself-confirms-up-to-170w-...

Skrivet av Gambit_2K:

Nu hörde jag på PC World streamen för några minuter sen att AMD faktiskt backat gällande PPT. Det är 170W TDP och 230W PPT. Snurrigt.

Där ser man det kanske kommer nya bud imorgon.
Med 230w PPT finns möjlighet till än mer effekt till framtida kretsar.

Permalänk
Medlem

Lite kul att de fick guld plätera ("back-side-metallization”) CCD'erna för att komma upp i 5,5GHz. Inga knep alls

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Lite kul att de fick guld plätera ("back-side-metallization”) CCD'erna för att komma upp i 5,5GHz. Inga knep alls

Har AMD börjat med det också? Intel har väl gjort det ett tag redan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Lite kul att de fick guld plätera ("back-side-metallization”) CCD'erna för att komma upp i 5,5GHz. Inga knep alls

Jag skulle inte kalla det för knep så länge som de gör det på alla, det är ju bara en förbättrad konstruktion på samma sätt som att de nu t.ex. använder 5nm tillverkningsprocess. Vad AMD menade är bara att processorerna ska nå upp till 5,5 GHz som vanligt, utan överklockning eller särskild kylning.