Respawn och Lucasfilm avtäcker Star Wars Jedi: Survivor

Permalänk
Melding Plague

Respawn och Lucasfilm avtäcker Star Wars Jedi: Survivor

Uppföljaren till Star Wars Jedi: Fallen Order anländer år 2023 och får ray tracing samt en ännu mörkare berättelse än tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Astronomiskt taggad på denna! Ettan var totalgrym, även om den hade några skavanker så som bandesign, avsaknad av RPG och dylikt.

Permalänk
Medlem

Extremt låga förväntningar på denna då ettan bestod till 50% av backtracking.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Avstängd

Kommer bli grymt. Gillade första spelet starkt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Gillade verkligen första skarpt. Så detta ser jag fram emot

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Spelade aldrig det första, eftersom det hade den där varningssymbolen "EA" på sig. Ni som gillade spelet - vad kan ni jämföra det med?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tyckte första spelet var ett typiskt 3 av 5 i betyg. Tillräckligt intressant för att jag skulle fullfölja det (mycket för att jag är Star Wars-torsk), men också rätt oinspirerande bandesign samt bitvis styltig gameplay. Det finns utrymme för förbättringar med uppföljaren, så kommer troligtvis att spela det också.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Ser verkligen fram emot Survive. Har betat igenom första ett par gånger. Håller med om att det finns ett par svaga punkter som gärna får förbättras till uppföljaren. Tyckte ändå gameplay var helt okej med roliga och utmanande strider samt härligt plattformande. Respawn kan ju verkligen göra riktigt roliga rörelsesystem!

Permalänk
Medlem

Blir väl att köra ettan först, köpt på release men inte haft suget att köra igenom det än.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Spelade aldrig det första, eftersom det hade den där varningssymbolen "EA" på sig. Ni som gillade spelet - vad kan ni jämföra det med?

Det är ett "souls-like" får man väl ändå påstå.

Men tycker det var bra story, bra skrivna karaktärer och röstskådespelare. Combat var kul och blev aldrig tråkigt då det var stor blandning av fiender och att man låste upp nya abilities.

Mycket backtracking om man ska hitta alla lådor, men de är faktiskt rätt ovärda att gå efter. Endast de som låser upp mer heal är värda att söka upp. Cosmetics är väldigt "meh" annars.

Men om du gillar Star Wars så rekommenderar jag spelet starkt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Kul! Ettan var ett av få spel som jag spelat igenom de senaste åren, bra story och kul combat.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

TAGGAD!!!
Ettan var väldigt kul
Detta kommer bli förbättrat, det säger sig själv. Förhoppningsvis är det minst lika roligt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Level design var under all kritik i ettan. Hoppas mer på Titanfall 3
Sedan synd att en skurk dog i ettan, hon var rätt intressant

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Spelade aldrig det första, eftersom det hade den där varningssymbolen "EA" på sig. Ni som gillade spelet - vad kan ni jämföra det med?

Ett "souls like" fast inte alls lika bra controlscheme, tighta fighter eller så.

Permalänk
Medlem

Kan jämföra det med Darksiders 3 för dom få som spelade det

Grymt bra spel iaf. Ser mycket fram emot tvåan.

Permalänk

Vad kul! Började spela första spelet för ett par månader sedan. Det är lite charmigt även om det lider av en del jank, framför allt vad det gäller prestanda. Spelet ser fantastiskt fint ut i många lägen. Hoppas 2:an får ett rejält lyft när inte last gen stryper möjligheterna.

Har ni andra också upplevt att spelet laggar rätt rejält? Det är som att det hickar till varje gång det ska läsa in assets. Dålig optimering eller för gammal cpu/ram? Both?

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Vad kul! Började spela första spelet för ett par månader sedan. Det är lite charmigt även om det lider av en del jank, framför allt vad det gäller prestanda. Spelet ser fantastiskt fint ut i många lägen. Hoppas 2:an får ett rejält lyft när inte last gen stryper möjligheterna.

Har ni andra också upplevt att spelet laggar rätt rejält? Det är som att det hickar till varje gång det ska läsa in assets. Dålig optimering eller för gammal cpu/ram? Both?

Spelet fungerar fläckfritt för mig på i5-12600+1070 med high settings. Kanske är cpu beroende?
Precis spelat klart det iaf, bra story men kan förbättras med banden mellan alla karaktärer.
Lite större variation på kartorna hade varit skoj och lite klurigare puzzel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Skrev en mindre smickrande recension på Steam om Fallen Order:

I only played for roughly an hour but got turned away by the simplified graphics, the cramped maps with little to no freedom of exploration (or even an alternative path), its empty feeling world with fog being used in place of interesting backdrop scenery, clunky controls (tooltips to use a controller for the best experience is not a valid excuse in a PC title), poorly executed combat animations making your character float around during combat seemingly disconnected from the floor, dumbed down combat system that's essentially just pressing a button at the right moment, unstable framerate despite playing on high end PC hardware with an RTX 2080 and with a story that feels like a plagiarism on Star Wars rather than a Star Wars story.

Jag har väldigt svårt att tro att de är kapabla att göra en uppföljare som intresserar mig då Fallen Order kändes som en titel i stil med Star Wars: Rebel Assault beträffande hur linjär och railad man är, och hur det inte riktigt spelar någon roll hur man spelar för det är ändå bara en interaktiv film.

Jag har för mig att jag köpte det ganska nära releasen, så hårdvaruproblemen kanske var något de löste senare? Om inte så var det verkligen orimligt tungdrivet i förhållande till den grafiska nivån.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av toboraton:

Vad kul! Började spela första spelet för ett par månader sedan. Det är lite charmigt även om det lider av en del jank, framför allt vad det gäller prestanda. Spelet ser fantastiskt fint ut i många lägen. Hoppas 2:an får ett rejält lyft när inte last gen stryper möjligheterna.

Har ni andra också upplevt att spelet laggar rätt rejält? Det är som att det hickar till varje gång det ska läsa in assets. Dålig optimering eller för gammal cpu/ram? Both?

Jag hade problem med stuttering när jag spelade det strax efter launch, och vill minnas att det var ett vida rapporterat problem med Fallen Order.

Permalänk
Skrivet av toboraton:

Vad kul! Började spela första spelet för ett par månader sedan. Det är lite charmigt även om det lider av en del jank, framför allt vad det gäller prestanda. Spelet ser fantastiskt fint ut i många lägen. Hoppas 2:an får ett rejält lyft när inte last gen stryper möjligheterna.

Har ni andra också upplevt att spelet laggar rätt rejält? Det är som att det hickar till varje gång det ska läsa in assets. Dålig optimering eller för gammal cpu/ram? Both?

Jag kör på lite äldre delar på 2440p och det laggade till en början, satte på dynamic resolution scaling i inställningarna och kunde då köra det på stadiga 60 fps i alla fall.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Skrivet av mpat:

Spelade aldrig det första, eftersom det hade den där varningssymbolen "EA" på sig. Ni som gillade spelet - vad kan ni jämföra det med?

En nerdummad KOTOR utan några detaljerade Rpg-inslag.
Ganska linjärt spel med mycket inslag av hur jag föreställer mig plattformsspel (som jag inte spelar) är.

Gillade Fallen order, ser fram emot Survivor, men älskar Kotor 1 och 2 från anno dazumal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ett "souls like" fast inte alls lika bra controlscheme, tighta fighter eller så.

Jag tycker tvärs om Souls spelen känns så jäkla sladdriga på något vis..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Jag tycker tvärs om Souls spelen känns så jäkla sladdriga på något vis..

Vet inte hur du menar. Tightare kontroll och rörelser är svårt att hitta utanför ett gammalt fighter spel som street fighter.

Men i Jedi är alla hitboxar rätt stora, för både vapen, kropp och fiendens motsvarigheter. För generös mängd iframes och annat.
Kontrollschemat är väldigt konstigt också istället för att kombinera vissa på en knapp t.ex.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Spelet fungerar fläckfritt för mig på i5-12600+1070 med high settings. Kanske är cpu beroende?
Precis spelat klart det iaf, bra story men kan förbättras med banden mellan alla karaktärer.
Lite större variation på kartorna hade varit skoj och lite klurigare puzzel

Hm det kan vara så att spelet gillar många kärnor. Min CPU är ju trots allt O.G Skylake. Har dock läst att många har upplevt liknande problem.

Skrivet av JonasT:

Jag hade problem med stuttering när jag spelade det strax efter launch, och vill minnas att det var ett vida rapporterat problem med Fallen Order.

Ja det är vad jag har lyckats läsa mig till hittills. Verkar inte finnas någon direkt lösning på det då tipsen har varit blandade men inget av dom har funkar för mig.

Skrivet av LiquidPanda:

Jag kör på lite äldre delar på 2440p och det laggade till en början, satte på dynamic resolution scaling i inställningarna och kunde då köra det på stadiga 60 fps i alla fall.

Att nå +60 fps har jag inte problem med dock. Det är att spelet liksom fryser till mellan segmenten som att det inte har laddat klart banan. Men jag tror inte jag har testat att slå på dynamisk upplösning än. Kanske hjälper.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Snark zzz... kom med nått nytt, är så jävla trött på dom där fjantiga ljussablarna och orealistiska ljussabelsfajterna hela tiden. Finns det inget annat man kan göra i Star Wars världen än att visa en röd och grön ljussabel hela tiden?

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Avstängd

Enligt folk som har spelet: Äter >18GB VRAM i 1440p, >12GB i 1080p
Suspekt att alla spel helt plötsligt kräver så mycket minne

Skapligt dåliga animationer i spelet, som att västerländska spelutvecklare inte vet vad keyframes är.

Permalänk
Medlem

Gillade verkligen första spelet, spelade igenom det på PS5 när det hade fått en PS5 uppdatering. Är riktigt taggad. Jag kommer att spela Survivor på PS5 också, vilket känns som rätt val så här med facit i hand när man sett vilka problem PC versionen verkar ha för tillfället.