RT-AC66U_B1 bra router men behöver bättre räckvidd

Permalänk

RT-AC66U_B1 bra router men behöver bättre räckvidd

Hej!

Hoppas ni har tid med de som inte kan så mycket. Har fått hjälp här tidigare så provar igen:) Ska förklara så tydligt/kort jag kan.

Har fiber in i lägenheten på 100kvm. Har dessutom cat5 och cat6 kablar till alla rum (Jo det är tydligen olika vilket upptäcktes vid lite omdragningar av el mm (huset byggdes 2008).

Kör med RT-AC66U_B1 vilket fungerar mycket bra. Netflix stream på wifi, kör Sodaplayer från laptop eller min stationära mac och streamar via Chromecast. Allt går bra. Utom längst bot i köket och i grabbens rum. Och grabben kom ut och sa att nu är min surf slut på mobilen då han kollar massa YT via telefonen och får byta över till 5g nätet då han får för dålig signal.

Vill helst ha kvar befintlig router och lägga till något extra i bortre änden av lägenheten för att få bra tryck där också. Vad ska jag köpa?

Helst vill jag ligga på samma wifi uppkoppling i båda ändarna av lägenheten då jag ska sätta in en chromecast i tvn i köket. Men tvn står inte nära nätverksuttaget så jag måste ha en ren wifilösning men inte behöva byta wifi på telefonen om jag tex streamar något i vardagsrummet men går in i köket och vill kolla på något där. Då måste jag ju isf byta wifi uppkoppling för att kunna streama på chromecast i köket (om chromecast i köket ligger på en annan router/wifi som står där).

Det va den kortaste beskrivningen jag kunde åstadkomma!

Med hopp om hjälp i router/mesh/accesspunkt djungeln:)

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa 2 Accesspunkter och koppla in de via kabel på var sin del av lägenheten för att förbättra täckningen, sedan koppla ihop de så du får 1 nät med flera SSID'n beroende på om du vill begränsa något.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Jag skulle köpa 2 Accesspunkter och koppla in de via kabel på var sin del av lägenheten för att förbättra täckningen, sedan koppla ihop de så du får 1 nät med flera SSID'n beroende på om du vill begränsa något.

Tack för svar!

Ok. Men vad innebär detta, egentligen:)

Det kommer fiber in i lägenheten. Sappa står för själva fördelardosan i skåpet då vi i huset kan välja Sappa tv vilket jag valt bort till förmån för Telias tv. Men själva fiberkabeln kommer in i skåpet och där har jag alltså en dosa som tar emot. Sedan har jag minst 3 ingångar för nätverkskabel från den dosan. En går till sovrummet där jag har min ASUS router och dator. I rummen längst bort som har dålig täckning skulle jag vilja ha bättre kräm så grabben kan surfa på telefonen utan problem

Accesspunkterna eller om det räcker med en accesspunkt där borta (?) som jag i så fall kopplar in. Kommer de att ligga på samma nät alltså? Samma WIFI? I så fall "pratar" de alltså med min nuvarande router och ligger på samma nät (som du skriver)...

Flera SSID? Det jag önskar är ett wifinamn för 2,4 och ett för 5 nätet. Eller fattar jag fel nu? Jag vill att alla Chromecast i vardagsrum och köket ska ligga på samma wifi, så att jag via telefonen enkelt kan ändra chromecast utan att behöva byta wifi uppkoppling (byta nät) för att casta på annan tv.

Fan blev surrigt det här från min sida. Men jag får en känsla och förhoppning att jag kan köpa 1 st accesspunkt och få ihop bättre täckning på typ befintligt nätverk!?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LindseyVonn:

Tack för svar!

Ok. Men vad innebär detta, egentligen:)

Det kommer fiber in i lägenheten. Sappa står för själva fördelardosan i skåpet då vi i huset kan välja Sappa tv vilket jag valt bort till förmån för Telias tv. Men själva fiberkabeln kommer in i skåpet och där har jag alltså en dosa som tar emot. Sedan har jag minst 3 ingångar för nätverkskabel från den dosan. En går till sovrummet där jag har min ASUS router och dator. I rummen längst bort som har dålig täckning skulle jag vilja ha bättre kräm så grabben kan surfa på telefonen utan problem

Accesspunkterna eller om det räcker med en accesspunkt där borta (?) som jag i så fall kopplar in. Kommer de att ligga på samma nät alltså? Samma WIFI? I så fall "pratar" de alltså med min nuvarande router och ligger på samma nät (som du skriver)...

Flera SSID? Det jag önskar är ett wifinamn för 2,4 och ett för 5 nätet. Eller fattar jag fel nu? Jag vill att alla Chromecast i vardagsrum och köket ska ligga på samma wifi, så att jag via telefonen enkelt kan ändra chromecast utan att behöva byta wifi uppkoppling (byta nät) för att casta på annan tv.

Fan blev surrigt det här från min sida. Men jag får en känsla och förhoppning att jag kan köpa 1 st accesspunkt och få ihop bättre täckning på typ befintligt nätverk!?

Det du kallar router är egentligen en multifunktiosnsapparat som gör mycket mer än att routa.
En accesspunkt är bara en apparat som kopplar in trådlösa klienter till ett lan och om du anger samma ssid och lösenord så kommer alla klienter att hamna på samma wifinät. Du kan koppla in valfritt antal accesspunkter för att uppnå den täckning du önskar så det går brra att börja med 1 och bygga vidare med flera om det skulle behövas.

Det kan däremot vara bra att använda olika ssid för att enklare kunna styra till vilken AP klienterna ansluter om man vill optimera prestandan och tänk på att kabel alltid är bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av LindseyVonn:

Tack för svar!

Ok. Men vad innebär detta, egentligen:)

Det kommer fiber in i lägenheten. Sappa står för själva fördelardosan i skåpet då vi i huset kan välja Sappa tv vilket jag valt bort till förmån för Telias tv. Men själva fiberkabeln kommer in i skåpet och där har jag alltså en dosa som tar emot. Sedan har jag minst 3 ingångar för nätverkskabel från den dosan. En går till sovrummet där jag har min ASUS router och dator. I rummen längst bort som har dålig täckning skulle jag vilja ha bättre kräm så grabben kan surfa på telefonen utan problem

Accesspunkterna eller om det räcker med en accesspunkt där borta (?) som jag i så fall kopplar in. Kommer de att ligga på samma nät alltså? Samma WIFI? I så fall "pratar" de alltså med min nuvarande router och ligger på samma nät (som du skriver)...

Flera SSID? Det jag önskar är ett wifinamn för 2,4 och ett för 5 nätet. Eller fattar jag fel nu? Jag vill att alla Chromecast i vardagsrum och köket ska ligga på samma wifi, så att jag via telefonen enkelt kan ändra chromecast utan att behöva byta wifi uppkoppling (byta nät) för att casta på annan tv.

Fan blev surrigt det här från min sida. Men jag får en känsla och förhoppning att jag kan köpa 1 st accesspunkt och få ihop bättre täckning på typ befintligt nätverk!?

Du (och de andra som svarat i tråden) överkomplicerar saker som många ofta gör när det kommer till wifi/nätverk. För privatpersoner är det oftast bäst att köra på den enklaste och mest prisvärda lösningen.

För att få ett konkret tips skulle du behöva svara på två frågor.

1. Kan du dubbelkolla att din nuvarande router stöd för ASUS AiMesh? (Har inte koll på om den är för gammal för att ha blivit uppdaterad med det. Men enligt https://www.asus.com/us/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/A... borde den ha det)
2. Vad är din budget?

Jag skulle, förutsatt att din nuvarande router som du verkar nöjd med har stöd för AiMesh, köpa en så dyr router som ryms inom din budget från ASUS (då AiMesh är ASUS system). Förmodligen är det en bättre router än den du har nu, så sätt den nya isf som huvudrouter, och lägg till din nuvarande router som AiMesh "förlängare", dvs som sekundär enhet. Kanske räcker det t.o.m med bara den nya routern pga att den har bättre täckning än din gamla, så testa med bara den nya routern först.

Bara att kolla vilka ASUS routrar som är populära på prisjakt, men denna är t.ex populär https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346

Behöver du inte WiFi 6/AX så är denna väl beprövad https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4467565 Får uppdateringar fortfarande och har stöd för alternativ mjukvara så som merlin.

Slutligen kan denna video vara värd att kolla på för dig https://www.youtube.com/watch?v=BtDRs434LYQ

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Håller med @TobiasStockholm gör det enkelt.
Har du dubbeluttag i rummen? Isåfall kan du koppla en LAN kabel tillbaka till uttagen i skåpet, sätt en enkel switch och koppla kabel till grabbens rum. Där monterar du din AP (ASUS AiMesh) så kan han även koppla enheter med kabel.

Switch exempel:
Netgear GS105
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=67134

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Som sagt, håll det enkelt. Du har redan en AiMesh-kompatibel router, så håll ögonen öppna
efter en till att komplettera med. Routrar är ofta med på reor.

Sen kommer som tidigare nämnts, den nya routern troligen vara mer kraftfull, så
sätt den som huvudrouter och låt RT-AC66U_B1 agera nod i bortre änden
av lägenheten.

Permalänk

Härlig läsning, tack alla som engagerat sig och kommenterat. Jag gillar ju datorer även om jag har en mac mini som jag även spelar cs go på. Det säger väl det mesta kanske.

Det fanns så mycket att läsa därute så jag tackar för era kommentarer som förenklar och förtydligar. Har skjutit upp detta något år mest för att det varit för krångligt att orka få klarhet samt att jag är för snål. Det funkar ju, typ, ganska bra.. I vanlig ordning när jag nu snart bestämmer mig kommer jag absolut mest troligt att köpa något dyrt. Ska definitivt kolla på en av de starkaste grejerna som finns att köpa nu.

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Håller med @TobiasStockholm gör det enkelt.
Har du dubbeluttag i rummen? Isåfall kan du koppla en LAN kabel tillbaka till uttagen i skåpet, sätt en enkel switch och koppla kabel till grabbens rum. Där monterar du din AP (ASUS AiMesh) så kan han även koppla enheter med kabel.

Switch exempel:
Netgear GS105
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=67134

Jag har flyttat ett uttag tidigare. Jag såg då att det r dubbla uttag men vad jag förstod så är ena kabeln datakabel/nätverkskabel och den andra ip telefoni (?). Var inte det på modet runt 2008 när denna kåk byggdes?

Jag äger en liknande switch med 4 uttag i bästa kvalitet inköpt för något år sedan när tanken var att dela på tv och data eller något men det slutade med en ny kabel i väggen istället vid renovering.. Men det går inte att dra något nytt nu genom lägenheten från skåpet i hallen. Det slutar med mord och inga visor.

Men en sista fråga så jag förstår rätt. Jag kan väl helt enkelt ansluta en router/mesh i grabbens rum på den nätverkskabel som finns? Så kopplar han in datorn i den? Nu när jag tänker på det är det lite konstigt för jag har ju routern i sovrummet och min stationära kopplad till den. Grabben har sin stationära kopplad "direkt" till hallskåpet och den dosa som Sappa tillhandahållit. Men det är klart den dosan levererar väl sina 1000/1000 direkt till honom utan att router behövs. Däremot som sagt kan jag väl då ställa en router/mesh i hans rum och se till att ssid blir samma och så är detta svaga wifi problemet i hans rum löst?

Ledsen för bluddret! Inte lätt att prata om något man knappt förstår:)

Permalänk
Skrivet av LindseyVonn:

Härlig läsning, tack alla som engagerat sig och kommenterat. Jag gillar ju datorer även om jag har en mac mini som jag även spelar cs go på. Det säger väl det mesta kanske.

Det fanns så mycket att läsa därute så jag tackar för era kommentarer som förenklar och förtydligar. Har skjutit upp detta något år mest för att det varit för krångligt att orka få klarhet samt att jag är för snål. Det funkar ju, typ, ganska bra.. I vanlig ordning när jag nu snart bestämmer mig kommer jag absolut mest troligt att köpa något dyrt. Ska definitivt kolla på en av de starkaste grejerna som finns att köpa nu.

Skrivet av LindseyVonn:

Jag har flyttat ett uttag tidigare. Jag såg då att det r dubbla uttag men vad jag förstod så är ena kabeln datakabel/nätverkskabel och den andra ip telefoni (?). Var inte det på modet runt 2008 när denna kåk byggdes?

Jag äger en liknande switch med 4 uttag i bästa kvalitet inköpt för något år sedan när tanken var att dela på tv och data eller något men det slutade med en ny kabel i väggen istället vid renovering.. Men det går inte att dra något nytt nu genom lägenheten från skåpet i hallen. Det slutar med mord och inga visor.

Men en sista fråga så jag förstår rätt. Jag kan väl helt enkelt ansluta en router/mesh i grabbens rum på den nätverkskabel som finns? Så kopplar han in datorn i den? Nu när jag tänker på det är det lite konstigt för jag har ju routern i sovrummet och min stationära kopplad till den. Grabben har sin stationära kopplad "direkt" till hallskåpet och den dosa som Sappa tillhandahållit. Men det är klart den dosan levererar väl sina 1000/1000 direkt till honom utan att router behövs. Däremot som sagt kan jag väl då ställa en router/mesh i hans rum och se till att ssid blir samma och så är detta svaga wifi problemet i hans rum löst?

Ledsen för bluddret! Inte lätt att prata om något man knappt förstår:)

Fundera ett varv till på vad det egentligen du vill göra/uppnå och vad din budget är, innan du gjort det går det inte riktigt att ha någon meningsfull diskussion.

Om routern står sovrummet och det är i ena änden av lägenheten så kan det ju vara värt att prova att sätta routern i hallen istället om det är mer centralt (sätt det dock inte i mediaskåpet då det brukar blockera wifi ganska bra) och se om täckningen blir bättre överlag. Kostar ju inget att prova heller...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av LindseyVonn:

Jag har flyttat ett uttag tidigare. Jag såg då att det r dubbla uttag men vad jag förstod så är ena kabeln datakabel/nätverkskabel och den andra ip telefoni (?). Var inte det på modet runt 2008 när denna kåk byggdes?

Jag äger en liknande switch med 4 uttag i bästa kvalitet inköpt för något år sedan när tanken var att dela på tv och data eller något men det slutade med en ny kabel i väggen istället vid renovering.. Men det går inte att dra något nytt nu genom lägenheten från skåpet i hallen. Det slutar med mord och inga visor.

Men en sista fråga så jag förstår rätt. Jag kan väl helt enkelt ansluta en router/mesh i grabbens rum på den nätverkskabel som finns? Så kopplar han in datorn i den? Nu när jag tänker på det är det lite konstigt för jag har ju routern i sovrummet och min stationära kopplad till den. Grabben har sin stationära kopplad "direkt" till hallskåpet och den dosa som Sappa tillhandahållit. Men det är klart den dosan levererar väl sina 1000/1000 direkt till honom utan att router behövs. Däremot som sagt kan jag väl då ställa en router/mesh i hans rum och se till att ssid blir samma och så är detta svaga wifi problemet i hans rum löst?

Ledsen för bluddret! Inte lätt att prata om något man knappt förstår:)

IP telefoni använder likadana kablar, så det är ingen skillnad. Förmodligen bara märkt så man vet vilket uttag man ska använda. Det styr du ifrån mediaskåpet.

Om TVn är kopplad direkt med egen kabel, låt den vara. TV kan vara komplicerat att blanda in i LANet och behöver då konfigureras med VLAN.

Koppla inga enheter förutom din router i "dosan". Det är att be om problem, du får förmodligen bara ett IP av din leverantör och då börjar enheterna slåss med varandra. Man ska även aldrig exponera en dator direkt till Internet utan bra brandvägg (som finns i routern).

Använd dubbeluttag och koppla tillbaka kabel ifrån routern till väggskåp. Då kan du placera den i ett rum med dubbeluttag.
Placera routern mer centralt i hushållet, kanske då inte behöver en till AP. Koppla datorer med kabel ifrån switch i mediaskåpet (Inte i "dosan").

Funkar inte dubbeluttag, placera routern mer centralt och anslut via wifi. (Kabel är iallafall att föredra).

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av LindseyVonn:

Härlig läsning, tack alla som engagerat sig och kommenterat. Jag gillar ju datorer även om jag har en mac mini som jag även spelar cs go på. Det säger väl det mesta kanske.

Det fanns så mycket att läsa därute så jag tackar för era kommentarer som förenklar och förtydligar. Har skjutit upp detta något år mest för att det varit för krångligt att orka få klarhet samt att jag är för snål. Det funkar ju, typ, ganska bra.. I vanlig ordning när jag nu snart bestämmer mig kommer jag absolut mest troligt att köpa något dyrt. Ska definitivt kolla på en av de starkaste grejerna som finns att köpa nu.

Skjut inte upp det! Det är snabbt gjort och din sons streaming på mobilabonnemanget kommer kosta mer än vad en ny router gör. Med nedan guide kommer du ha ett stort trådlöstnätverk hemma med bra täckning överallt, kostnaden blir 999:- och du löser förmodligen det på en timma.

Har du en tajt budget så köp den Asus AC-RT86u som länkades till tidigare i tråden, jag har den hemma och den är stabil.

1) Köp ovan nämnda router
2) Anslut den med nätverkskabel från nätägarens tjänstefördelare till porten märkt "WAN" eller "INTERNET". Anslut nätverkskabeln som går till sonens rum på porten märkt "LAN1"
3) Sätt din gamla router i sonens rum och anslut den mha nätverkskabeln som går till utrymmet där tjänstefördelaren och din nya router finns. Anslut till porten märkt "WAN" eller "INTERNET"
4) Starta den gamla routern. Gör en fabriksåterställning på den.
5) Ladda ner Asus router app från din appbutik. Logga in på din nya router och följ guiden för att först konfigurera den för att få internet. När det är klart lägger du till din gamla router som en AImesh enhet. När det är färdigt ska allt vara klart. Då kommer du ha utökat ditt

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Fundera ett varv till på vad det egentligen du vill göra/uppnå och vad din budget är, innan du gjort det går det inte riktigt att ha någon meningsfull diskussion.

Om routern står sovrummet och det är i ena änden av lägenheten så kan det ju vara värt att prova att sätta routern i hallen istället om det är mer centralt (sätt det dock inte i mediaskåpet då det brukar blockera wifi ganska bra) och se om täckningen blir bättre överlag. Kostar ju inget att prova heller...

Jag vet! Jag är surrig och lite ombytlig/otydlig men det beror på att jag inte riktigt förstår. Jag har intresse och köper gärna lite bra prylar ibland, men jag brukar få hålla på ett tag för att förstå vad man ens kan uppnå och ovanpå det försöka ta reda på ännu mer så att jag inte missar att köpa det jag verkligen har behov för. Det blir liksom en diskussion där jag förstår mer av vad ni ens skriver och sedan förstår jag mer av vad man kan göra och då kan man landa i vad jag också tänker att jag behöver.

Jag vill uppnå bättre wifi jämfört med det jag får idag via min befintliga router. Genom att flytta min befintliga router (vilket jag skriver om nedan) så skulle jag säkert uppnå bättre wifi redan idag. Men när jag ändå är i tagen att göra något så kan jag likagärna uppgradera också. Lägger gärna några tusenlappar för en uppgradering idag.

Jag kan inte placera routern i hallen. Det finns inget uttag eller Mediaskåpet är för trångt, skulle ev kunna gå att trycka in en smal kraftfull router där men som du säger (vilket jag också har läst mig till tidigare och kanske med sunt förnuft fattat) så ska en router inte vara intryckt i ett mediaskåp. När jag nu skriver detta (och med de nya kunskaper jag fått senaste dygnet) så inser jag att vardagsrummet ligger centralt också. Där har jag nätverksuttag precis vid tvn som har en egen separat kabel till tv boxen, men således ett fritt uttag för en router. Det är ju det uttaget som går till min router idag i sovrummet..

Det jag alltså vill komma till är att jag kan troligen kan ställa en kraftfull router på tv bänken i vardagsrummet och klara mig fint på det. Det måste då vara något fint, inget ufo med 10 antenner. (möjligen kan jag jämka detta med frugan och låta routern stå i någon stråkorg av något slag, jag ni hör ju själva vilket liv man har:). OM jag inte kan jämka detta så tittade jag på denna som jag funderar på att gå till webhallen och köpa idag. Stoppa mig gärna om ni ser att jag kan köpa något bättre. Men inte för 5000:- det är onödigt mycket tycker jag. Tänker att denna kan tjäna mina syften bra. (Vi har mycket uppkopplat emellanåt, jag tror att denna klarar det till ett bra pris och med ett för frun acceptabelt utseende!)Asus ZenWiFi XT8 - AX6600. Jag har inga problem att köpa två stycken av dessa, men behövs det till lgh på 97 kvm om nu routern skulle stå mer centralt i lägenheten och vara av modernare snitt än min gamla router. Jag kan ju dessutom använda befintlig router som accesspunkt i tex grabbens rum men jag får för mig att en schysstare router skulle kunna rita om kartan helt och lösa stark signal i hela lägenheten..

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

IP telefoni använder likadana kablar, så det är ingen skillnad. Förmodligen bara märkt så man vet vilket uttag man ska använda. Det styr du ifrån mediaskåpet.

Om TVn är kopplad direkt med egen kabel, låt den vara. TV kan vara komplicerat att blanda in i LANet och behöver då konfigureras med VLAN.

Koppla inga enheter förutom din router i "dosan". Det är att be om problem, du får förmodligen bara ett IP av din leverantör och då börjar enheterna slåss med varandra. Man ska även aldrig exponera en dator direkt till Internet utan bra brandvägg (som finns i routern).

Använd dubbeluttag och koppla tillbaka kabel ifrån routern till väggskåp. Då kan du placera den i ett rum med dubbeluttag.
Placera routern mer centralt i hushållet, kanske då inte behöver en till AP. Koppla datorer med kabel ifrån switch i mediaskåpet (Inte i "dosan").

Funkar inte dubbeluttag, placera routern mer centralt och anslut via wifi. (Kabel är iallafall att föredra).

Gaaah, jag förstår nästan men är ändå för korkad för att få ihop det.

1. TVn låter jag vara absolut. Vi urslades med att dra in en egen kabel för TVn i befintliga rör i väggen från mediaskåpet i hallen till vardagsrummet med mycket våld inblandat.

2. Enheterna som är i dosan (tjänstefördelaren från Sappa) är "min" router i sovrummet där min mac är kopplad till routern. Sonens dator 100% exponerad utan router/brandvägg, direkt in in tjänstefördelaren. Avslutningsvis har jag även satt en nätverkskabel direkt i dotterns smart tv i hennes rum.

3. Jag förstår inte det här med dubbeluttag och kabel tillbaka från routern. Oavsett funktionen på det så är det uteslutet att få tillbaka en kabel in i mediaskåpet. Den skulle komma som en frifräsarsladd genom hela lägenheten och det är inte accepterat av frun, där går nog även min gräns:)

Men som nästa inlägg skrev och eftersom grabbens dator sitter rätt på tjänstefördelaren så är det nog vettigt att köpa en router till så att grabben faktiskt också får en normal ingång via router till sin stationära. Just detta är problemet för mig att förstå. Att det ens har fungerat utan router i hans rum, att man faktiskt KAN trycka in en kabel och gasa på utan router. Nu har ju det fungerat och jag har inte reflekterat, men i min värld trodda jag att man måste konfigurera sådant hit och dit annars får man aldrig igång "internet". Men istället så räckte det med sladd in och game on. Sådant gör det bökigt för hjärnan för en som inte riktigt hajjar!

Permalänk
Skrivet av LindseyVonn:

Jag vet! Jag är surrig och lite ombytlig/otydlig men det beror på att jag inte riktigt förstår. Jag har intresse och köper gärna lite bra prylar ibland, men jag brukar få hålla på ett tag för att förstå vad man ens kan uppnå och ovanpå det försöka ta reda på ännu mer så att jag inte missar att köpa det jag verkligen har behov för. Det blir liksom en diskussion där jag förstår mer av vad ni ens skriver och sedan förstår jag mer av vad man kan göra och då kan man landa i vad jag också tänker att jag behöver.

Jag vill uppnå bättre wifi jämfört med det jag får idag via min befintliga router. Genom att flytta min befintliga router (vilket jag skriver om nedan) så skulle jag säkert uppnå bättre wifi redan idag. Men när jag ändå är i tagen att göra något så kan jag likagärna uppgradera också. Lägger gärna några tusenlappar för en uppgradering idag.

Jag kan inte placera routern i hallen. Det finns inget uttag eller Mediaskåpet är för trångt, skulle ev kunna gå att trycka in en smal kraftfull router där men som du säger (vilket jag också har läst mig till tidigare och kanske med sunt förnuft fattat) så ska en router inte vara intryckt i ett mediaskåp. När jag nu skriver detta (och med de nya kunskaper jag fått senaste dygnet) så inser jag att vardagsrummet ligger centralt också. Där har jag nätverksuttag precis vid tvn som har en egen separat kabel till tv boxen, men således ett fritt uttag för en router. Det är ju det uttaget som går till min router idag i sovrummet..

Det jag alltså vill komma till är att jag kan troligen kan ställa en kraftfull router på tv bänken i vardagsrummet och klara mig fint på det. Det måste då vara något fint, inget ufo med 10 antenner. (möjligen kan jag jämka detta med frugan och låta routern stå i någon stråkorg av något slag, jag ni hör ju själva vilket liv man har:). OM jag inte kan jämka detta så tittade jag på denna som jag funderar på att gå till webhallen och köpa idag. Stoppa mig gärna om ni ser att jag kan köpa något bättre. Men inte för 5000:- det är onödigt mycket tycker jag. Tänker att denna kan tjäna mina syften bra. (Vi har mycket uppkopplat emellanåt, jag tror att denna klarar det till ett bra pris och med ett för frun acceptabelt utseende!)Asus ZenWiFi XT8 - AX6600. Jag har inga problem att köpa två stycken av dessa, men behövs det till lgh på 97 kvm om nu routern skulle stå mer centralt i lägenheten och vara av modernare snitt än min gamla router. Jag kan ju dessutom använda befintlig router som accesspunkt i tex grabbens rum men jag får för mig att en schysstare router skulle kunna rita om kartan helt och lösa stark signal i hela lägenheten..

Köp den du, det är en mycket bra router och riktigt bra rea, så det blir nog jättebra. Jag klarar mig utmärkt med en kvalitetsrouter för vårt enplanshus på 110kvm+trädgård så har du inga konstiga väggar så borde det funka utmärkt för dig, jag får ut uppåt 400Mbit i hela huset.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Köp den du, det är en mycket bra router och riktigt bra rea, så det blir nog jättebra. Jag klarar mig utmärkt med en kvalitetsrouter för vårt enplanshus på 110kvm+trädgård så har du inga konstiga väggar så borde det funka utmärkt för dig, jag får ut uppåt 400Mbit i hela huset.

Eller hur, nog är det väl helt klart så att det borde kunna fungera och problemet borde kunna vara löst.

Sedan vet jag inte om du såg diskussionen om att grabbens stationära satt direkt på tjänstefördelaren utan router/brandvägg emellan. Men det är ju en annan fråga det med. Men med en ny router så kan han ta över den gamla. Nu känner jag mig mogen att faktisk orka börja fippla med detta förhoppningsvis redan ikväll..

Permalänk
Skrivet av LindseyVonn:

Eller hur, nog är det väl helt klart så att det borde kunna fungera och problemet borde kunna vara löst.

Sedan vet jag inte om du såg diskussionen om att grabbens stationära satt direkt på tjänstefördelaren utan router/brandvägg emellan. Men det är ju en annan fråga det med. Men med en ny router så kan han ta över den gamla. Nu känner jag mig mogen att faktisk orka börja fippla med detta förhoppningsvis redan ikväll..

Absolut. Jo jag såg den men du snurrar runt så mycket så jag orkar inte försöka förklara den biten, det överlåter jag till någon annan

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Absolut. Jo jag såg den men du snurrar runt så mycket så jag orkar inte försöka förklara den biten, det överlåter jag till någon annan

Tur att vi alla är olika som min mamma brukar säga, fortfarande fast jag snart är 50:)

Permalänk

För övrigt. Det där att vara kopplad direkt mot en tjänstedelare utan router. Är det lite som Corona, det går liksom inte att se hotet men det kan bli jävligt om man har otur?

Känns för mig som inte vet som en typ nästintill omöjlighet att någon ska ta sig in på hans dator? Framförallt har han ju inget viktigt så det är ju inga företagshemligheter som skulle outas. Han gör inga bankärenden på datorn heller vad jag vet,17 år gammal och har SEB appen i telefonen typ.

Ja det var en för övrigt fråga som ingen behöver försöka förklara för mig. Utan brandvägg förstår jag såklart att med diverse program etc så kan man lyckas ta sig in och komma åt uppgifter.

Permalänk
Medlem

@LindseyVonn Då betyder det att du får fler IP av leverantören och din grabb inte är med i erat nätverk.
Inget jag rekommenderar.

TV har jag dålig koll på, inte haft linjär TV sen 2011

Vad finns det i mediaskåpet, tjänstefördelare och...?
Svårt att ge bra tips om man inte vet hur det ser ut.

Dubbeluttag exempel (helt påhittat, ändra numren till dina så det stämmer):
Lägenheten har 2st uttag i bredvid varandra i flera rum. I vardagsrummet är dom märkta LAN1 och LAN2.
I mediaskåpet finns många uttag märkt LAN1, LAN2, LAN3 osv...
Koppla då kabel ifrån tjänstefördelaran i mediaskåpet till LAN1.
I vardagsrummet, koppla kabel ifrån LAN1 till WAN på routern, koppla sedan LAN1 ifrån routern till LAN2 i väggen.
I mediaskåpet koppla LAN2 till LAN1 i switch, koppla sedan övriga uttag ifrån switch till exempel sovrum LAN3 och sedan till grabbens rum LAN5.
Sedan kan ni koppla era datorer i respektive rum LAN3 och LAN5, så är alla med i samma nätverk och routern sköter alla enheter.
Vill du utöka med en AP i grabbens rum, koppla ifrån switchen i mediaskåpet till LAN6 sedan koppla in AP på LAN6 i grabbens rum.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@LindseyVonn Då betyder det att du får fler IP av leverantören och din grabb inte är med i erat nätverk.
Inget jag rekommenderar.

TV har jag dålig koll på, inte haft linjär TV sen 2011

Vad finns det i mediaskåpet, tjänstefördelare och...?
Svårt att ge bra tips om man inte vet hur det ser ut.

Dubbeluttag exempel (helt påhittat, ändra numren till dina så det stämmer):
Lägenheten har 2st uttag i bredvid varandra i flera rum. I vardagsrummet är dom märkta LAN1 och LAN2.
I mediaskåpet finns många uttag märkt LAN1, LAN2, LAN3 osv...
Koppla då kabel ifrån tjänstefördelaran i mediaskåpet till LAN1.
I vardagsrummet, koppla kabel ifrån LAN1 till WAN på routern, koppla sedan LAN1 ifrån routern till LAN2 i väggen.
I mediaskåpet koppla LAN2 till LAN1 i switch, koppla sedan övriga uttag ifrån switch till exempel sovrum LAN3 och sedan till grabbens rum LAN5.
Sedan kan ni koppla era datorer i respektive rum LAN3 och LAN5, så är alla med i samma nätverk och routern sköter alla enheter.
Vill du utöka med en AP i grabbens rum, koppla ifrån switchen i mediaskåpet till LAN6 sedan koppla in AP på LAN6 i grabbens rum.

Problemet är att det är på något sätt 2 olika uttag i varje nätverksuttag i rummen 2 hål i väggen för nätverkskabel. Men när jag precis flyttade ett sådant uttag från en meter upp på väggen i köket (placering som stört mig i 5 år, fick tummen ur i helgen och flyttade det till lämpligare plats) så såg jag att i det ena var det "tjock nätverkskabel typ cat5 eller 6 och det andra var en tunn liten flamsig tråd med typ 4 små tunna färgglada ledare...Väldigt tunn helt enkel. Frågade spontant frun om detta kunde vara tänkt till någon slags ip telefoni vilket hon såklart knappt förstod vad det var. Oavsett så när jag tex kopplade in grabbens stationära så noterade jag att ena uttaget gav internet, det andra inte. Så jag kan bara anta att det ska vara något telefonrelaterat. Typ den här sizen på kabel DSL kabel IP

Det enda sättet att få routern i spel på alla enheter är i så fall att ha den i mediaskåpet där alla anslutningar finns. Det kommer inte att gå att skyffla tillbaka ettor och nollor via det som är befintliga kabeldragningar och routers som står utanför..

Permalänk

Skulle faktiskt gå att få in en router här.

Sedan så framgår det ju tydligt både av utrustningen i skåpet och på installationsinformationen att det är teleplint och således nå jäkla telekabel som ligger framdraget till rummen. Detta alltså 2008. Skanska låg i framkant och såg till att endast det bästa var gott nog..

Jag har ju inte varit speciellt imponerad av kontakteringen av nätverkskablarna som går ut till rummen. Men det kanske brukar se ut så där.

Ju mer jag tänker på det desto mer sugen blir jag att trycka in en stark jäkla router i skåpet, med en eventuell AP i form av min gamla router i grabbens rum. Och case closed!?

Permalänk
Skrivet av LindseyVonn:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Skulle faktiskt gå att få in en router här.

Sedan så framgår det ju tydligt både av utrustningen i skåpet och på installationsinformationen att det är teleplint och således nå jäkla telekabel som ligger framdraget till rummen. Detta alltså 2008. Skanska låg i framkant och såg till att endast det bästa var gott nog..

Jag har ju inte varit speciellt imponerad av kontakteringen av nätverkskablarna som går ut till rummen. Men det kanske brukar se ut så där.

Ju mer jag tänker på det desto mer sugen blir jag att trycka in en stark jäkla router i skåpet, med en eventuell AP i form av min gamla router i grabbens rum. Och case closed!?

Om röret som telekabeln är dragen i är tillräckligt stort så går det ju ganska enkelt att fästa en nätverkskabel i telekabeln och dra igenom för att byta ut den mot nätverkskabel. Om du orkar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Om röret som telekabeln är dragen i är tillräckligt stort så går det ju ganska enkelt att fästa en nätverkskabel i telekabeln och dra igenom för att byta ut den mot nätverkskabel. Om du orkar.

AJAJAJ var beredd på den:):)

Jag fattar fortfarande inte grejen med att kabel ska från routern och tillbaka till routern.. Jo jag fattar lite antar jag. Backhaul. Så att man inte tar av bandbredden för att kommunicera mellan två AP eller routers eller så? Men som du skrev. Du har en kvalitetsrouter och det ger bra wifi till hela kåken. Jag har inte så mycket mer jag vill annat än det jag nu till slut kommit fram till och lärt mig.

2 routers så att båda stationära har brandvägg sas. Eller en router i skåpet som både jag och grabben kan köra å därifrån sas.

Och ett WIFI som är starkare än idag.

Nä, kabeldragning pallar jag inte börja med. Det ska ju kontakteras sedan också. Och då blir jag sittande med youtube etc etc. Hjlälp mig och min adhd att få ett avslut nu!

Permalänk
Skrivet av LindseyVonn:

AJAJAJ var beredd på den:):)

Jag fattar fortfarande inte grejen med att kabel ska från routern och tillbaka till routern.. Jo jag fattar lite antar jag. Backhaul. Så att man inte tar av bandbredden för att kommunicera mellan två AP eller routers eller så? Men som du skrev. Du har en kvalitetsrouter och det ger bra wifi till hela kåken. Jag har inte så mycket mer jag vill annat än det jag nu till slut kommit fram till och lärt mig.

2 routers så att båda stationära har brandvägg sas. Eller en router i skåpet som både jag och grabben kan köra å därifrån sas.

Och ett WIFI som är starkare än idag.

Nä, kabeldragning pallar jag inte börja med. Det ska ju kontakteras sedan också. Och då blir jag sittande med youtube etc etc. Hjlälp mig och min adhd att få ett avslut nu!

Nej det är inte bara för backhaul, det är också för att du inte har någon router i mediaskåpet utan din sons dator är kopplad direkt till mediadelaren, vilket som sagt inte rekommenderas. Om du har fungerande dubbla uttag kan du ha routern på annan plats som är kopplad till meddelaren och koppla tillbaka till mediaskåpet där du placerar en enkel billig switch som du kopplar allt i mediaskåpet till. Alternativet om du inte vill använda dubbla uttag är att du placerar en router i mediaskåpet (det behöver inte vara en trådlös router, det kan vara typ en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772) men det blir förstås lite dyrare än en enkel switch.

Personligen skulle jag nog också skippa att använda dubbla uttag och istället köra en kabel från mediadelaren till router + eventuella meshpunkter om du mot förmodan skulle behöva det. Eventuellt placera en trådad router (som https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772) i mediaskåpet om du vill ha trådad koppling mellan routrar/mesh/stationära datorer och inte bara trådlös mesh. Obs att du då ska inaktivera routerfunktionen i övriga routrar då du bara ska ha en aktiv router i nätverket (iaf i samma subnät).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@LindseyVonn Nu börjar det närma sig. Härlig röra i mediaskåpet.
Du har 6 uttag i listen. 1, 2, 4, 5, 8 och ett omärkt. En kabel uppe till höger, inkommande Internet?
Du borde ha 2st uttag i ett av rummen, eller har du så många rum?

Annars är alternativet att sätta routern i skåpet och köp en till och konfigurera som AP.
Kan prova att ha wifi påslaget på den i skåpet, annars om det bråkar, gå in i routern och stäng av det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Igår inhandlades Asus ZenWiFi XT8 - AX6600 på webhallen för 1890kr. Satte precis upp den och fick 500-600 Mbit/s både upp och ner i hela lägenheten. Ställde den centralt i vardagsrummet. Tyvärr mätte jag inte hastigheten från gamla routern i rummen innan:( men men, det verkar vara bra nu i alla fall.

Det är en inkommande och 5 anslutningar i skåpet. Kök, vardagsrum och 3 sovrum. Så det är enkel nätverkskabel till vardera rum och en telekabel till varje rum:). Som sagt byggt 2008 och då var väl fortfarande ip telefoni något man pratade om. (det kanske det är fortfarande men jag tror inte det va?) Så vill man dra nätverkskabel i retur blir det att dra ur telekabel och fylla med nätverkskabel istället. Eller dra utanpåliggande kabel till hallen och mediaskåpet vilket blir estetiskt svårt. (frågar ni min fru så är det omöjligt) Hade jag haft energin hade jag provat att byta ut en telekabel mot ny nätverkskabel. Men när en lösning trots allt fanns utan något merarbete så valde jag den..

Det verkar som sagt ha blivit bra fart. Förhoppningsvis slipper man också nu uppleva de där tillfällena (som alla i familjen råkar ut för) att surfen plötsligt upphör (tappar kontakten) med wifi och man blir tvungen att byta till 2,4 nätet och så hoppar det igång direkt. Alternativt är man så trött på att byta nät det så man stänger av wifi och använder mobilens 5g nät istället. Ibland händer det nästan aldrig. Ibland hinner inser man att det händer några gånger under en kväll när man lyfter mobilen och ska kolla något. Det får framtiden nu utvisa men det var hög fart på wifi från den 1000/1000 fiber som levereras.

Att grabben sedan sitter på lina direkt till mediafördelaren är ju som vi/ni varit inne på mindre bra. Då tänker jag att lösningen kan vara att nu använda den överblivna routern till switch (eller vad det nu kallas). Ska läsa lite om det, det borde gå att ställa den i hans rum och använda den till det.

Hade jag haft tid och ork så var ju tipset om att använda en Ubiquiti router i skåpet toppen. Men antingen kan man detta eller så kan man det inte. Jag kan det inte och tackar stort för insikterna jag har fått och ber om ursäkt för att jag inte klarar av att göra verklighet av de goda tipsen. Men nu kommer familjen hem ikväll och kan logga in på ett snabbare och troligen stabilare wifi istället för att mötas av en förbannad farsa som inte får till konfigureringen. Slutet gott allting gott.

Permalänk
Skrivet av LindseyVonn:

Igår inhandlades Asus ZenWiFi XT8 - AX6600 på webhallen för 1890kr. Satte precis upp den och fick 500-600 Mbit/s både upp och ner i hela lägenheten. Ställde den centralt i vardagsrummet. Tyvärr mätte jag inte hastigheten från gamla routern i rummen innan:( men men, det verkar vara bra nu i alla fall.

Det är en inkommande och 5 anslutningar i skåpet. Kök, vardagsrum och 3 sovrum. Så det är enkel nätverkskabel till vardera rum och en telekabel till varje rum:). Som sagt byggt 2008 och då var väl fortfarande ip telefoni något man pratade om. (det kanske det är fortfarande men jag tror inte det va?) Så vill man dra nätverkskabel i retur blir det att dra ur telekabel och fylla med nätverkskabel istället. Eller dra utanpåliggande kabel till hallen och mediaskåpet vilket blir estetiskt svårt. (frågar ni min fru så är det omöjligt) Hade jag haft energin hade jag provat att byta ut en telekabel mot ny nätverkskabel. Men när en lösning trots allt fanns utan något merarbete så valde jag den..

Det verkar som sagt ha blivit bra fart. Förhoppningsvis slipper man också nu uppleva de där tillfällena (som alla i familjen råkar ut för) att surfen plötsligt upphör (tappar kontakten) med wifi och man blir tvungen att byta till 2,4 nätet och så hoppar det igång direkt. Alternativt är man så trött på att byta nät det så man stänger av wifi och använder mobilens 5g nät istället. Ibland händer det nästan aldrig. Ibland hinner inser man att det händer några gånger under en kväll när man lyfter mobilen och ska kolla något. Det får framtiden nu utvisa men det var hög fart på wifi från den 1000/1000 fiber som levereras.

Att grabben sedan sitter på lina direkt till mediafördelaren är ju som vi/ni varit inne på mindre bra. Då tänker jag att lösningen kan vara att nu använda den överblivna routern till switch (eller vad det nu kallas). Ska läsa lite om det, det borde gå att ställa den i hans rum och använda den till det.

Hade jag haft tid och ork så var ju tipset om att använda en Ubiquiti router i skåpet toppen. Men antingen kan man detta eller så kan man det inte. Jag kan det inte och tackar stort för insikterna jag har fått och ber om ursäkt för att jag inte klarar av att göra verklighet av de goda tipsen. Men nu kommer familjen hem ikväll och kan logga in på ett snabbare och troligen stabilare wifi istället för att mötas av en förbannad farsa som inte får till konfigureringen. Slutet gott allting gott.

Låter som du fått till en bra lösning, kul!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av LindseyVonn:

Att grabben sedan sitter på lina direkt till mediafördelaren är ju som vi/ni varit inne på mindre bra. Då tänker jag att lösningen kan vara att nu använda den överblivna routern till switch (eller vad det nu kallas). Ska läsa lite om det, det borde gå att ställa den i hans rum och använda den till det.

Du kan använda din gamla router om den får plats i skåpet. Konfigurera om din nya till AP.
Använd övriga uttag i gamla routern till ditt och grabbens rum, då är ingen enhet exponerad direkt till Internet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)