Embracers spelarkivering har dragit igång på riktigt

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Embracers spelarkivering har dragit igång på riktigt

Karlstad-baserade speljätten Embracer jobbar inte bara med att köpa upp spelstudior världen över, utan företaget vill även skapa vad som kan bli världens största spelarkiv. Arbetet inleddes redan under sommaren 2021 när företaget sökte folk till det nystartade Embracer Games Archive och sedan dess har folk anlitats och spel har börjat samlas in på bredare front.

Även om arbetet nyligen påbörjat på riktigt har Embracer Games Archive lyckats samla på sig en och annan titel. Hittills har 50 000 titlar samlats ihop och ambitionen är att fysiskt exemplar av alla spel som någonsin släppts ska läggas till i arkivet. Embracer ser arbetet som ett evighetsprojekt och är ständigt öppna för nya tillskott från spelsamlare. På Embracer Games Archives hemsida uppmanas folk som sitter på gamla spel att höra av sig till företagets arkiveringsansvariga för att se om spelen i fråga är utav intresse för för projektet.

För tillfället är arkivet inte öppet för besökare, men Embracer ser över möjligheten att öppna upp delar arkivet i framtiden, alternativt samarbeta med museum och liknande för att visa upp spelhistoria.

Har du några klenoder du skulle kunna tänka dig att donera?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kul ju!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Som halvnörd och värmlänning blir man lite stolt och glad 🥳

Permalänk
Medlem

Coolt projekt.

Häromdan upptäckte jag att en skolkamrat från barndomen jobbar hos Embracer och blev lite starstruck, men ännu mer nu när jag läst detta.

Permalänk
Medlem

Jag har haft förmånen att få besöka spelarkivet i samband med rapporten i Karlstad, dom har massor med jobb kvar att göra både i lokalen och med samlingen men jäklar, det var som att bli barn igen.
Otroligt trevlig och kunnig personal med.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hoppas de även sparar en digital kopia off-site. Annars är detta rätt riskfyllt i fall katastrof skulle ske. I bemärkelsen "arkiv" då.

Att besöka det som ett sorts spelmuseum skulle ju vara rätt kul annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Jag hoppas de även sparar en digital kopia off-site. Annars är detta rätt riskfyllt i fall katastrof skulle ske. I bemärkelsen "arkiv" då.

Att besöka det som ett sorts spelmuseum skulle ju vara rätt kul annars.

Precis, om de rippar en digital kopia av något de äger är ju helt lagligt i Sverige iom privatkopiering så det tycker jag de borde göra men det finns redan en site som gör det vad jag vet så det kanske inte är intressant att göra dubbelt. Iof på de väldigt unika kasetterna / diskarna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

I de flesta fall finns det ju redan digitala kopior, målet med arkivet är ju att bevara fysiska exemplar som går att köra på fysiska maskiner för att komma så nära ursprunget som möjligt.
När arkivet börjar bli klart så har jag förstått att det kommer bli utställningar och möjligheter att bedriva forskning.

Permalänk
Medlem

Kan säga att det var en riktig upplevelse att se alla originalspel till c64, för när det begav sig så köpte man sällan eller aldrig dessa.
Sen har dom massor med maskiner som aldrig sålts i Sverige, väldigt spännande.

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic, men av en händelse såg jag nyligen en väldigt intressant intervju med en av personerna som designade kretsarna i bland annat C64. https://youtu.be/rs6J_PP7O7k Det känns nästan lite overkligt att många av ingenjörerna och mjukvaruutvecklarna som var aktiva under 70-80-talet börjar bli ganska gamla och en del har redan "loggat ut". Deras berättelser är ofta minst lika intressanta och viktiga att bevara som den mjukvara de producerade.

Självklart är det ett trevligt initiativ att skapa ett arkiv av spel för framtiden, men jag hoppas att det även innebär att man dokumenterar vem som utvecklade spelen, kanske t.o.m. sparar källkoden om den finns kvar eller intervjuar de som var med. Ett enormt arbete, men ser annars ingen poäng i att samla orginalspel på hög.

Permalänk
Medlem

Undrar om dom planerar att samla flipper och arkadspel också nångång i framtiden?

Permalänk
Medlem

Kul initiativ!

Permalänk
Medlem

Ett företag som samlar speltitlar?
Vad är poängen här?
Det måste ju finnas en affärside bakom det här, någon tanke att i framtiden tjäna pengar på "arkivet".

Chansen är ju att dessa spel för alltid försvinner från marknaden, eller ännu värre hamnar bakom någon prenumerations tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Undrar om dom planerar att samla flipper och arkadspel också nångång i framtiden?

Dom har redan ett antal arkadmaskiner, inga flipper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ett företag som samlar speltitlar?
Vad är poängen här?
Det måste ju finnas en affärside bakom det här, någon tanke att i framtiden tjäna pengar på "arkivet".

Chansen är ju att dessa spel för alltid försvinner från marknaden, eller ännu värre hamnar bakom någon prenumerations tjänst.

Som jag förstår det så är det för att visa sitt intresse och dedikation för spelbranschen och dess historia.
Kan absolut finnas ett värde i detta även om det inte ger direkta intäkter så ger det goodwill.