Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, hittar inte mina filer!

Hej

Har byggt en dator med följande delar:

Intel i5 12400
DeepCool Matrexx 40 3FS
Team Group 32GB (2x16GB) 3200MHz CL16 T-Force Delt
WD Blue SN570 1TB
WD blue sata ssd 2tb 3d nand
ASRock B660M Pro RS Moderkort
Corsair RM750X 750W v2

Installerade windows på WD Blue SN570. Sata SSD:n flyttade jag från min gamla dator till den nya (den innehåller windows + mina filer). Nu kan jag jag inte hitta mina filer på SSD:n. Var har dom tagit vägen?

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du att du hittar ssdn i utforskaren och den är tom eller hittar du inte ssdn alls varken i utforskaren eller diskhanteraren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att du hittar ssdn i utforskaren och den är tom eller hittar du inte ssdn alls varken i utforskaren eller diskhanteraren ?

SSD:n hittas men mina filer saknas. Hittar endast filer från windows-installationen (gamla) men mina privata filer finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekkan11:

SSD:n hittas men mina filer saknas. Hittar endast filer från windows-installationen (gamla) men mina privata filer finns inte.

Var hade du sparat filerna? I en särskild mapp eller bara i "Mina Dokument" "Bilder" och de andra standardmapparna i Windows?
I det senare fallet så ligger de ju i gamla SSDns user-mappar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Var hade du sparat filerna? I en särskild mapp eller bara i "Mina Dokument" "Bilder" och de andra standardmapparna i Windows?
I det senare fallet så ligger de ju i gamla SSDns user-mappar.

Lite överallt. Hittar en del av dom när jag väljer "Skrivbord" men det mesta är borta.

Får inte ihop matten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pekkan11:

Lite överallt. Hittar en del av dom när jag väljer "Skrivbord" men det mesta är borta.

https://i.postimg.cc/p9qsnr9V/diskE.png

Får inte ihop matten?

Och du hade ingen annan lagringsenhet ansluten io den tidigare datorn utan filerna har verkligen legat på ssdn och en del av dem har raderats ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och du hade ingen annan lagringsenhet ansluten io den tidigare datorn utan filerna har verkligen legat på ssdn och en del av dem har raderats ?

stämmer!

Permalänk
Medlem

Hade du bägge diskar inkopplade när du startade upp första gången och installerade windows på den andra disken?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hade du bägge diskar inkopplade när du startade upp första gången och installerade windows på den andra disken?

Ja det hade jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekkan11:

Ja det hade jag.

Hur gick installationsprocessen till, då borde den ju ha hittat en installation redan på din disk?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hur gick installationsprocessen till, då borde den ju ha hittat en installation redan på din disk?

Jag hade en USB-ikopplad som den bootade med och installerade windows på den nya M.2 disken.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att ha ett os installerat redan vid vid installation, det ska inte raderas filer utan det som kan hända är att bootloadern inte nyinstalleras utan att man använder den som redan finns installerad och det kan skapa problem om man tar bort lagringsenheten som den ligger på, då kommer win inte att kunna boota utan man måste installera om bootloadern (inte win) på rätt enhet. Hur som helst ska filer inte raderas av det.

Det måste vara nått annat än ominstallationen som påverkat det här, prova att växla tillbaka till den gamla installationen och kolla om filerna finns kvar (för du har väl inte manuellt raderat den och "råkat" radera dina filer samtidigt ? )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekkan11:

Jag hade en USB-ikopplad som den bootade med och installerade windows på den nya M.2 disken.

Bara för att dubbelkolla, du har gått till de faktiska katalogerna på den gamla disken där filerna låg. Inte till "dokument", "bilder", et cetera.

Och vid precis samma katalogsökväg som du hade filerna på hittas nu ingenting på den nya datorn?

Testa att högerklicka och välj egenskaper på mappen som några av dina filer låg i, då borde du kunna se hur mycket plats den tar upp. Är den tom är det ju inga filer där.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar