Apple avtäcker M2 och uppdaterade Macbook Air

Permalänk
Melding Plague

Apple avtäcker M2 och uppdaterade Macbook Air

Teknikjätten blandar hård- och mjukvara under den långa WWDC 2022-presentationen, där höjdpunkten kanske stavas M2 och ny design för den populära Macbook Air-datorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, man hade ju hoppats på lite lägre pris.. 256Gb/8Gb är ju för lite idag.. Jag vill ju upp på iaf 512/16 om jag ska köpa en laptop som ska hålla några år, men då är man lätt över 20k.. Får fundera lite om det är värt att ha en laptop eller om jag klarar mig på telefonen när jag inte är hemma.. Har ju stationär mac, men en laptop hade inte varit dumt. Samtidigt känns det trist att köpa en m1 air idag..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Lite besviken med batteriet i min mbp 14 mot min fd macbook air m1. Blir och skeppa den på blocket för att hoppa på air igen.

Permalänk
Medlem

Jag gör inget tungt på min laptop, jag klarar mig på min gamla HP Envy från 2016.

Den har M.2 NVMe och 16GB RAM vilket gör att den hänger med bra för alldagliga uppgifter. Och den har 4k IPS-skärm, så bildkvaliteten hänger med den också. Den har tom aluminium unibody chassi, så den ser ut/känns fräsch än idag.

Jag använder smartphone mycket mer än laptop, så är det något som behöver vara "det värsta" är det snarare telefonen.

Visst skulle det vara kul med en ny Mac med M2, men inte 20-30kkr kul

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tycker det hela var lite "meh".

Permalänk
Skrivmaskin

Lite småtrist att M2 (som väntat) inte är något som vänder upp-och-ned på hela branschen, men Macbook Air-omdaningen får det att rycka lite i köptarmen. Tur i oturen att dollarkursen är så ofördelaktig

Det var ju en otroligt fullspäckad presentation, så nu ska jag sätta mig in i alla nyheter på mjukvarusidan. Det hopkoket dröjer till 06-snåret imorgon!

Permalänk

Skurkarna höjde även priset på M1 Air (den två år gamla modellen) med 1000kr av någon anledning 😅

Permalänk
Medlem

Synd att den ikoniska "cheese wedge" designen är borta. Lite det som gjorde Air unik. Nu ser den ut som en plattare MacBook Pro.

Permalänk

Om någon ger mig en Macbook m2 gratis så tar jag gladeligen emot den.

Angående M2an så säljer Apple fortfarande M1an. typ 99% av de som klagar på höga priser klarar sig också på M1an.
Jag försöker klura lite på målgruppen på M2an. Jag tycker det är väldigt mycket pengar för en student, även för en vanlig person. Och ska de imponera på folk som arbetar så borde en stor del av presentationen handlar om hur enkelt det är att plugga in dubbla skärmar.

Permalänk
Medlem

Galet dyrt! Känns inte alla värt pengarna. Om man vill ha en lätt bärbar dator finns det bättre alternativ som är billigare. För vi pratar om en bärbar dator som av den stora majoriteten kommer användas för surfande, lättare användning (tänk Office paketet osv) och lite streaming.

Permalänk
Medlem

Jag har en Intel MacBook Pro 13" med 16GB RAM och 512GB SSD
Baskonfigurationen hade inneburit hälften så mycket minne och lagring vilket inte riktigt känns som en uppgradering.
Skulle jag ha motsvarande ny, fast med M2 då, så blir det över 20kkr och ska jag ha nått som faktiskt blir uppgradering även sett till minne och lagring så hamnar man nära 30kkr.

Jag har även PC laptop som bara hade 8GB RAM när jag köpte den.
Men den använder DDR4 Sodimm, så den kunde jag uppgradera till 16GB för en mindre slant.

Men använder mer stationär ändå.
Så har i dagsläget inget större behov av bättre laptop än jag redan har.

Permalänk
Medlem

jag gillade nya Air...ledsen för att det inte går att beställa. Ville ha den till semestern, nu är risken hög att den är i min hand först efter semestern

// LZ

Permalänk
Medlem

10000:- för 2TB lagring..

Jag ska leta upp kvittot till min WD Black SN850 2TB som sitter i burken. Apple måste ha fått något om bakfoten...eller neeej vänta. Det är Apple vi snackar om.

Spelar ingen roll hur revolutionerande deras grejer är, ocker är ocker.

Permalänk
Inaktiv

Häftigt men sitter kvar med min m1 air tills kameran försvinner från skärmytan, förhoppningsvis nästa generation.

Annars skapligt nöjd med m1 men skärmen är onödigt grå när man sitter i ett mörkt rum

Permalänk
Medlem

Grymt. Blir en för ca 25t. Maxat RAM.

Men vilket datum kan man beställa? "Nästa månad" är sjukt störande.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Känns som man kan ha en surfplatta i stället?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

mac Ventura

Permalänk
Medlem

Hastighet i all ära, men speciellt portabla är inte Macbooks längre, M1an är ju som en stor tjock bok, M2an lär ju inte ändra den viktiga datorn i detta segment

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Galet dyrt! Känns inte alla värt pengarna. Om man vill ha en lätt bärbar dator finns det bättre alternativ som är billigare. För vi pratar om en bärbar dator som av den stora majoriteten kommer användas för surfande, lättare användning (tänk Office paketet osv) och lite streaming.

Vilken Laptop är bättre som är lätt och är billigare?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Tycker det hela var lite "meh".

Hela branschen har väl varit så ett tag nu. Skärmarna har varit tillräckligt bra sista 7-8 åren, SSD är standard, vikterna minskar med ett tiotal gram per år och batteritiden står och stampar. Den stora flaskhalsen är apan som sitter och trycker på tangenterna.

Givetvis blir allt hela tiden bättre, men det är svårt att bli riktigt exalterad för mindre förbättringar år till år. Det är först när man ser tillbaka 4-5 år som de stora skillnaderna (på gott och ont) framträder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vilken Laptop är bättre som är lätt och är billigare?

Det beror väl helt och hållet vad man är på jakt efter? För vissa kan lägre prestanda men längre batteritid vara en avvägning, för andra liten storlek men många portar vara viktigt. Vissa föredrar ett chassi i kevlar, andra kanske väljer kolfiber, aluminium eller magnesium. Pekskärm eller kanske 4 TB SSD kan stå högt hos vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det beror väl helt och hållet vad man är på jakt efter? För vissa kan lägre prestanda men längre batteritid vara en avvägning, för andra liten storlek men många portar vara viktigt. Vissa föredrar ett chassi i kevlar, andra kanske väljer kolfiber, aluminium eller magnesium. Pekskärm eller kanske 4 TB SSD kan stå högt hos vissa.

Men i så fall skall man ju inte ens fundera på dessa om man har sådana krav?
Dessa är ju bra på prestanda, batteri, skärm och portabel. Finns ingen bärbar cpu som är i närheten tror jag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Jag gör inget tungt på min laptop, jag klarar mig på min gamla HP Envy från 2016.

Den har M.2 NVMe och 16GB RAM vilket gör att den hänger med bra för alldagliga uppgifter. Och den har 4k IPS-skärm, så bildkvaliteten hänger med den också. Den har tom aluminium unibody chassi, så den ser ut/känns fräsch än idag.

Jag använder smartphone mycket mer än laptop, så är det något som behöver vara "det värsta" är det snarare telefonen.

Visst skulle det vara kul med en ny Mac med M2, men inte 20-30kkr kul

Känns om att så många hakar upp sig på priset, och inte tänker på produktens livslängd. Om du kan ha en Macbook i 5 - 6 år, då är väl det en ganska rimlig summa?

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk

Synd att de inte har uppdaterat tangentbordet, blir inte ett köp. Tycker inte om känslan i fingrarna efter att ha skrivit ett tag på Mac M1 pro.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Lite OT, men ett tips i all välmening om ni har vägarna förbi Centraleuropa. M2 ligger på motsvarande strax under 14k i Schweiz inkl moms.
Allt annat är pissdyrt i Schweiz, men just Applegrejer är ganska billigt.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Känns om att så många hakar upp sig på priset, och inte tänker på produktens livslängd. Om du kan ha en Macbook i 5 - 6 år, då är väl det en ganska rimlig summa?

Jag har haft min nuvarande laptop i 6 år, om jag kan ha den ett par år till är det en ännu rimligare summa, skillnad för den som inte har någon och behöver köpa

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av RevolutionBruce:

Skurkarna höjde även priset på M1 Air (den två år gamla modellen) med 1000kr av någon anledning 😅

What? Även på Pro 13" då eller ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Skrattretande prisssättning som alltid när det gäller Apple....

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

I videon visar de en stor m2-dator också (utan att nämna den), den han visar t.ex. när han kör iphone som webcam. Det har magsafe och två usb-c och ljudutgång (alla på vänster sida)

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av medbor:

I videon visar de en stor m2-dator också (utan att nämna den), den han visar t.ex. när han kör iphone som webcam. Det har magsafe och två usb-c och ljudutgång (alla på vänster sida)

Det är nog bara en Macbook Pro av senare snitt, eller?