Apple håller låda klockan 19:00

Permalänk
Medlem

Intressant dock att Apple slutar supporta 2 iPhone årgångar samtidigt, både iPhone 6S och iPhone 7 modeller får inte iOS 16. Detta innebär att iPhone 7 bara får 5 års uppdateringar totalt sett, och iPhone 6S får 6 års uppdateringar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vad nya air kommer att kosta. $1299 borde väl bli ganska nära 15999 kr eller något sådant. Dyrt men inte helt totalt orimligt.

Edit:
16495 kr. Att de fortfarande bara har 8Gb minne och 256 Gb SSD för det priset känns däremot inte riktigt rimligt.
21495 kr för 16Gb och 512 Gb SSD...

Permalänk
Medlem

Hopp…

16 500 för basvarianten av M2 MacBook Air

🤷🏻‍♀️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Hugaligen är som att lyssna på en frikyrkopastor

Kan inte annat än att hålla med. Superlativ för att beskriva varenda liten detalj. Man kan köra ett drinking game för varje gång beautiful eller amazing nämns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Pengar har inget värde idag, inflationen har förstört dem. Det ser jag nu när jag kollar på priserna som har kommit ut:

Billigaste M2an, 16GB ram 500GB ssd. Inget exotisk konfiguration i en laptop för över 10år sedan.
Pris från 21 500kr
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-air/midnatt-app...

Alla andra laptop är också dyra. Så inget direkt Appleproblem.

Ja det blir dyrt med svag dollarkurs, hög moms, kemikalieskatt osv. I Singapore kostar samma konfiguration under 16,500 kr inklusive sales tax.

Permalänk
Medlem

Måste säga att nya airen ser väldigt trevlig ut. Bättre skärm och högre ljusstyrka än förra modellen. Magsafe. Kanske blir den datorn som jag byter ut min mbp från 2014 mot. Äntligen har det kommit ett vettigt alternativ.

Med det sagt så känns det fel att behöva punga upp 21500kr för att få lika mycket ram och ssd som i min mbp 2014.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Nya Air ser fantastisk ut, men varför bemöda sig med att köpa en config med 16 GB RAM och 512 SSD för 25 495 kr när du kan köpa en 14 tum Pro med 16 GB RAM och 512 SSD för 23 995 kr? Sistnämnda har även en HDR-skärm och andra förbättringar. Värdeerbjudandet här är helt uppåt väggarna. Något har gått snett i Apples prissättning för Sverige/Skandinavien.

Permalänk
Medlem

Har deras nya dator en "notch"? Mobiler har strävat länge efter att få bort den, datorer har sedan urminnes tider sluppit den och nu sätter de en "notch" på datorn?! Tur att jag aldrig någonsin kommer äga en Apple-produkt, bara de inte ger andra tillverkare dumma idéer.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tänk på att M2 MacBook Air har samma skärmbegränsning på en extern skärm som M1 MacBook Air.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Besviken på att MacBook Pro 13, samt air inte fått truemotion.
Har man vant sig vid att scrolla med högre FPS så är det svårt att gå tillbaka.
Har flera olika datorer för olika saker, bla en mbp 15” 2016 som surfdator, den är toppen på många sätt, men jättejobbig när man scrollar sidor. Det är ju bara mbp 14 samt 16 som har 120hz promotion. Såg fram emot en ny air, men men…

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Pengar har inget värde idag, inflationen har förstört dem. Det ser jag nu när jag kollar på priserna som har kommit ut:

Billigaste M2an, 16GB ram 500GB ssd. Inget exotisk konfiguration i en laptop för över 10år sedan.
Pris från 21 500kr
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-air/midnatt-app...

Alla andra laptop är också dyra. Så inget direkt Appleproblem.

Agree. Inga roliga priser för oss i Sverige..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Nya Air ser fantastisk ut, men varför bemöda sig med att köpa en config med 16 GB RAM och 512 SSD för 25 495 kr när du kan köpa en 14 tum Pro med 16 GB RAM och 512 SSD för 23 995 kr? Sistnämnda har även en HDR-skärm och andra förbättringar. Värdeerbjudandet här är helt uppåt väggarna. Något har gått snett i Apples prissättning för Sverige/Skandinavien.

För mig är priset 22 995 kr, så något billigare än motsvarande Pro. Sen verkar ju även M2-processorn vara dyrare jämfört med M1, M2-modellen av Air kostar 3 000 kr mera jämfört med M1-modellen med samma mängd minne och lagringsutrymme. Visst, skärmen är också något större men det känns inte som att det borde göra så mycket på priset. Så det är risk att Pro-modellerna blir dyrare när de får motsvarande M2-uppgradering.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

<Uppladdad bildlänk>
För mig är priset 22 995 kr, så något billigare än motsvarande Pro. Sen verkar ju även M2-processorn vara dyrare jämfört med M1, M2-modellen av Air kostar 3 000 kr mera jämfört med M1-modellen med samma mängd minne och lagringsutrymme. Visst, skärmen är också något större men det känns inte som att det borde göra så mycket på priset. Så det är risk att Pro-modellerna blir dyrare när de får motsvarande M2-uppgradering.

Du kikar på studentpriser? Jämför du båda modellerna, MSRP, så är Air dyrare.

22 495 kr för 16 GB RAM och 512 SSD, nya Air. M2.

23 995 kr för 16 GB RAM och 512 SSD, 14-tum Pro. M1 Pro. Här har du dessutom avsevärt bättre skärm och högtalare.

Edit: Du hade rätt. Trots det är värdeerbjudandet skevt.

Permalänk
Medlem

För den som bara vill se produktvideon och inte hela presentationen.

Permalänk
Medlem

Det här var någonting riktigt intressant för mig som iPhone-användare! Riktigt bra kostumation som jag inte ens tänkt tidigare att jag behövde! Nu villhöver jag det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/RH9cezXEFS0

Det här var någonting riktigt intressant för mig som iPhone-användare! Riktigt bra kostumation som jag inte ens tänkt tidigare att jag behövde! Nu villhöver jag det!

Håller med helt, precis när de började prata om låsskärmen himlade jag med ögonen och tänkte ”nu har de hittat på något inte en jävel kommer använda. Vad fel jag hade 😅 Villhöver!

Permalänk

Det går ju inte säga annat än att Air M2 var fin. Riktigt läcker mackapär.

Men det känns lite för nära Pro 14" i prissättningen? Som någon tidigare i tråden har påpekat så verkar det bara skilja en tusenlapp mellan Air M2 och Pro 14" vid samma konfiguration (16 GB/512), men då får du ju så mycket mer i 14":aren (HDR, högre upplösning, 120 Hz, större GPU, fler portar, möjlighet till >1 extern skärm etc.

Nåväl, vissa värdesätter väl smidigheten framför allt och då är förstås Air M2 vettigast av de två.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Hm, jag skulle klara mig bra med en 16" med M1, 8GB RAM och långsam SSD på 1TB. Känns som att Apple inte varit mer fel för mig på typ 15 år. Som andra nämnt, jag behöver inte monsterprestanda, jag behöver rimligt stor skärm + normal lagring (vilket väl 1TB får anses vara idag). Oavsett kommer jag inte att köpa en ny Mac, men jag tänker på begagnatutbudet om några år. Letar efter en rimligt prissatt 15" Macbook Pro, men många har för lite lagring (och byta själv har ju förbättrats bort).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

I dagens presentation var det bara en sak jag ville ha. Nämligen Tim Cook's skor. Riktigt snygga, men om dessa nämnde de ingenting.

Hade tänkt lägga upp en fin bild här, men Sweclockers verkar ha plockat bort den funktionen igen. :/

Går inte lägga upp bild.
Permalänk
Medlem

Laptopen han använder vid 1:14:20 är en stor M2 macbook, inte air eller 13” pro, men har magsafe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Du kikar på studentpriser? Jämför du båda modellerna, MSRP, så är Air dyrare.

22 495 kr för 16 GB RAM och 512 SSD, nya Air. M2.

23 995 kr för 16 GB RAM och 512 SSD, 14-tum Pro. M1 Pro. Här har du dessutom avsevärt bättre skärm och högtalare.

Edit: Du hade rätt. Trots det är värdeerbjudandet skevt.

Helt sant, en pro ser ju betydligt mer prisvärd ut.. inte långt mellan den och air. Klarar mig utan M2, klarar mig lätt på en m1 pro eller liknande på en bärbar.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

macOS Ventura kräver 2017 MacBook Pro eller 2018 MacBook Air / Mac mini.
https://www.apple.com/macos/macos-ventura-preview/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Laptopen han använder vid 1:14:20 är en stor M2 macbook, inte air eller 13” pro, men har magsafe

Vad menar du för modell då? Jag trodde det var en vanlig M1 Macbook Pro?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vad menar du för modell då? Jag trodde det var en vanlig M1 Macbook Pro?

Jag hade missat att de större m1 pro hade magsafe, så det är absolut rimligt att det är en gammal modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag hade missat att de större m1 pro hade magsafe, så det är absolut rimligt att det är en gammal modell

Haha, fattar, fick lite förhoppningspuls där ett par sekunder

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Haha, fattar, fick lite förhoppningspuls där ett par sekunder

Jag med! Men ibland är man bara för snabb i sina antaganden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Mycket troligt att de gör det. Apple Watch 3 säljs fortfarande, och vad gäller iFånar stödjer de ju fortfarande 6S. iPhone 8 såldes i hyfsade volymer så sent som för två år sen och har en processor (A11) som är mycket lik dagens Apple-processorer. Allt äldre är rejält annorlunda till designen, så iPhone 8 lär fortsätta stödjas ett tag till.

Fler portar vill alla ha, och om det kommer beror på designtomtarna. Stöd för fler skärmar är i princip givet att det kommer när de fått ordning på den biten i sina egna GPUer. Stora billiga laptoppar har varit ett samtalsämne rörande Apple i många år, och det har flera gånger ryktats att det är på gång och så händer inget. Apple gillar att ta betalt för de större modellerna, och så har det alltid varit - när det var gamla 11” Air som gällde så var den alltid billigare, trots att kostnaden för innehållet definitivt inte var lägre. Samma sak med Apple Watch, där den mindre modellen (40mm eller 41mm) är något billigare trots att den rent tekniskt är mer komplex om man tittar på iFixit.

Den som jag nog kan säga inte händer är den sista - utbytbar SSD och RAM. Apple har standardiserat på LPDDR där det helt enkelt inte finns några lösa DIMMar att köpa, och designen för lagringen är sådan att de inte kan stödja vanliga M.2 utan att slänga ut den helt. Utbytbar lagring till något av Apples egen design är väl möjligt, men mycket osannolikt. De gillar det upplägg de har.

Det är stort för att man skall kunna göra gester på det. Det stör aldrig om man inte är sån där galen person som vill ha tap-to-click. Har man det så lär man bli galen när man skriver, men om man kör med det fysiska klicket fungerar det bra.

Håller med här. Felet med iPad Air enligt mig är att den är för dyr och ”för” kapabel. Hade de hållit sig till A14 eller bytt till A15 och dragit ner priset en tusenlapp hade den passat bättre. Nu petade de i M1 - dvs, den som hade hetat A14X förr - och behöll priset. Det gör att jag inte kan rekommendera någon att köpa en iPad Air, om det nu inte är så att de absolut måste ha USB-C-porten. Bas-iPad har numer 64GB lagring som standard, vilket gör att den räcker nästan alla andra.

(Hade precis den diskussionen med morsan, eftersom hennes 8 år gamla padda till slut har ätit upp batteriet. Vi konstaterade att det inte finns någon anledning att köpa en Air när den är så dyr.)

Inhandlade Watch Series 7 igår och behåller iPhonen ett år till, minst... 👍

Permalänk
Medlem

iPhone Lockdown Mode verkar vara ett bra steg framåt för utsatta personer, hoppas på lite fler val framöver, som att kunna köra JIT men blocka annat. 👍