Permalänk
Medlem

Hur bra är Bahnhof idag?

Jag har de senaste åren haft Telia som ISP, men inom kort kommer vi få Bahnhof som alternativ här. Jag hade dem som ISP under 4 års tid innan pandemin och var jättenöjd. Alltid bra fart och nätet låg aldrig nere. Jag vet att deras kundservice fått lite kritik för att vara långsamma, men håller deras nät och integritetsprinciper fortfarande lika hög kvalitet så de vore ett bättre alternativ till Telia?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Har haft i 11 år nu, tokstabilt hela tiden, får den hastighet jag köper och helt ok latency. Men kundtjänsten kan vara svår att nå.

Via Itux Göteborg kan tilläggas. Fiber.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Tyvärr kör de CGNAT på många ställen idag. Det är ett stort minus i min bok.

Permalänk
Medlem

Har 10Gbit villa fiber, är nöjd med själva uppkopplingen, super bra pris för hastigheten, men kundtjänst när det skulle kopplas in lämnade mycket att önska.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk

Banhof filosofi

För mig har det funkat superbra tekniskt sett. Men det är också deras filosofiska sida mot kund. De delar inte ut din IP adress hur som helst som vissa andra bolag.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Tyvärr kör de CGNAT på många ställen idag. Det är ett stort minus i min bok.

Och vad är det?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vart du bor samt vilket stadsnät du tillhör, deras routing är inte den bästa i Västra Götaland då trafiken tar konstiga omvägar ibland.
När det kommer till hur stabil tjänsten är så har jag ingenting negativt att säga om det.

Det som är mindre bra enligt mig är att de har höjt priserna samt att de har börjat ta betalt för publik IP. Jag har publik IP sedan tidigare och har inte åkt på 50kr/mån avgift än. Jag har Bahnhof genom IP-Only i Västra Götaland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Och vad är det?

I praktiken placerar man abonnenter bakom en privat IP is stället för en publik IP (även kallad dubbel-NAT). Genom att segmenterar nätverket får man plats med fler abonnenter på den tilldelade adressrymden som din ISP har.
Nackdelen är om man har tjänster hemma som behöver nås utifrån så går det inte med traditionell port-öppning/forwarding.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I praktiken placerar man abonnenter bakom en privat IP is stället för en publik IP (även kallad dubbel-NAT). Genom att segmenterar nätverket får man plats med fler abonnenter på den tilldelade adressrymden som din ISP har.
Nackdelen är om man har tjänster hemma som behöver nås utifrån så går det inte med traditionell port-öppning/forwarding.

Jag åkte nyss på det genom stadsnätet i Västerås.
Inte ett ord från Bahnhof om att det skulle genomföras och när jag ringer deras kundtjänst så säger dom att det beror på ändringar i Fibras nät och jag kommer få CGNAT även om jag byter leverantör.

Rent skitsnack så jag bytte nu från dom till en som gav publikt-ip utan 50kr i avgift plus att deras 250/100 var 50kr billigare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag åkte nyss på det genom stadsnätet i Västerås.
Inte ett ord från Bahnhof om att det skulle genomföras och när jag ringer deras kundtjänst så säger dom att det beror på ändringar i Fibras nät och jag kommer få CGNAT även om jag byter leverantör.

Rent skitsnack så jag bytte nu från dom till en som gav publikt-ip utan 50kr i avgift plus att deras 250/100 var 50kr billigare med.

Bara hoppas på att din operatör inte växer ur kostymen då för annars är det bara en tidsfråga. Enda nackdelen med CGNAT är egentligen att operatörerna inte har stödjer eller erbjuder - mig veterligen - vCG-NAT... ännu.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

I praktiken placerar man abonnenter bakom en privat IP is stället för en publik IP (även kallad dubbel-NAT). Genom att segmenterar nätverket får man plats med fler abonnenter på den tilldelade adressrymden som din ISP har.
Nackdelen är om man har tjänster hemma som behöver nås utifrån så går det inte med traditionell port-öppning/forwarding.

Tack för förklaringen. Det var ju surt att de gör så. Jag har alltid gillat Bahnhof men en nedgraderad service vill ju ingen ha.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag åkte nyss på det genom stadsnätet i Västerås.
Inte ett ord från Bahnhof om att det skulle genomföras och när jag ringer deras kundtjänst så säger dom att det beror på ändringar i Fibras nät och jag kommer få CGNAT även om jag byter leverantör.

Rent skitsnack så jag bytte nu från dom till en som gav publikt-ip utan 50kr i avgift plus att deras 250/100 var 50kr billigare med.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Bara hoppas på att din operatör inte växer ur kostymen då för annars är det bara en tidsfråga. Enda nackdelen med CGNAT är egentligen att operatörerna inte har stödjer eller erbjuder - mig veterligen - vCG-NAT... ännu.

Dold text

Man undrar ju hur länge dom (dvs alla) kan hålla på såhär, istället för att bara fixa IPv6

Permalänk
Medlem

Bahnhof har väll i princip slut på IPv4-adresser, därför de är illa tvungna. Många mindre ISP:er kommer få samma problem inom kort tyvärr, hur bra de än är.

Det är endast de gamla jättarna som sitter på stora rymder.

Permalänk
Medlem

Jag sa upp mitt abonnemang hos Bahnhof idag. Kundtjänsten har bara blivit sämre och sämre med åren och nu har jag fått nog.

Det blir att prova Ownit nu ett tag.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:
Dold text

Man undrar ju hur länge dom (dvs alla) kan hålla på såhär, istället för att bara fixa IPv6

Bahnhof har dock IPv6 aktiverat, kör det själv med DHCPv6-PD och /56. Håller med om att CGNAT inte är okej speciellt inte om man ska betala extra för publik ip.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag har de senaste åren haft Telia som ISP, men inom kort kommer vi få Bahnhof som alternativ här. Jag hade dem som ISP under 4 års tid innan pandemin och var jättenöjd. Alltid bra fart och nätet låg aldrig nere. Jag vet att deras kundservice fått lite kritik för att vara långsamma, men håller deras nät och integritetsprinciper fortfarande lika hög kvalitet så de vore ett bättre alternativ till Telia?

Beror helt på vad du är ansluten via samt vart du bor. Bor du i Stockholm skulle jag säga att det troligen inte känns som en enorm nedgradering. Men andra orter kan ha jättekonstiga vägar till Internet och stundvis överbelastade länkar på vägen. Tidigare var Telia en av de bästa ISPerna på att leverera internet, nu har de sålt sin carrier verksamhet (Arelion/AS1299) men jag förväntar mig att Telia inte tappar kvalité på kort sikt. Så om du kräver lägst latens och högsta möjliga bandbredd till internets alla hörn så tror jag Telia kommer erbjuda en bättre tjänst. De gånger jag vart i kontakt med Bahnhof ang problem så har det vart ur uselt och återkopplingen obefintlig och ledtider på flera veckor för att få ut en tekniker. Men det är väl lite så min erfarenhet med alla ISPer är helt ärligt.

Skrivet av joeldeluxe:

Bahnhof har dock IPv6 aktiverat, kör det själv med DHCPv6-PD och /56. Håller med om att CGNAT inte är okej speciellt inte om man ska betala extra för publik ip.

Beror dock helt på vilket nät man sitter på. Har också Ipv6 via dem, men långt i från alla har det så. Tyvärr är den största avgörande faktorn KO när det kommer till ens bredband.

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof via Itux i GBG, svårt att säga vem som har felet men händer då och då att nätet helt skiter på sig (någonstans på andra sidan min router). Senast under helgen med omkring 3000ms ping mot Frankfurt.

CGN är ett faktum så behövt begära publik IP som tog några dagar och samtal för när vi gjorde genom hemsidan hände då inget. Har som tur är inte åkt på smällen att det kostar (säger sambon iaf, hon får räkningen).

När vi väl hittat annan lägenhet blir det nog byte, till antagligen Telia eller Ownit beroende på vad som finns.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bara hoppas på att din operatör inte växer ur kostymen då för annars är det bara en tidsfråga. Enda nackdelen med CGNAT är egentligen att operatörerna inte har stödjer eller erbjuder - mig veterligen - vCG-NAT... ännu.

Vad är vCG-NAT? Och vad är fördelarna mot dagens cgnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajser:

Vad är vCG-NAT? Och vad är fördelarna mot dagens cgnat?

Det tillåter/förenklar bl.a. port forwarding för dem som inte har publik IP.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net