Hur länge har ni fått vänta på pass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Gick in i måndags och kollade och då fanns det hur mycket tider som helst, och efter 2 veckor kunde man hämta ut passet. Men köerna utanför på gatan ringlar sig fortfarande lång. Verkar som hela familjer med sina 15 ungar går dit även om bara en behöver pass så inte konstigt att det blir trångt i korridoren heller.

Var hittar du två veckors leveranstid för pass? ID-kort är väl ca 1 vecka just nu och pass 5-8 veckor..

Permalänk
Medlem

Vi fixade ett pass 8/6, de sade 5-6 veckor vilket skulle innebära att vi fick det precis i tid till en resa vi skall göra.

Tittade dock idag på polisens uppdaterade uppskattning om när pass gjorda den 8/6 skall bli klara och det står nu vecka 33, så inte i närheten av 5-6 veckor.

Vi får boka om resan, att tälta två dagar för att kanske få tag på ett provisoriskt pass lockar inte.

Permalänk
Medlem

Beställde tid för pass 25/2 fick bokat närmaste tid 2/8....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimman:

Nu är jag orolig, fixade pass förra veckan åt familjen, 2022-06-09
De sa att det kommer ta upp till 5 veckor att få dem, 2022-07-14 om jag räknat rätt.

Vi ska till Frankrike den 2022-07-22, får hoppas vi får dem i tid...:o men det borde vi få.

Enligt polisens sida ovan så kommer dina pass vara klara v34, dvs i slutet på augusti. Så du har all anledning att vara orolig. Fixa Nationellt ID istället om du skall resa inom EU. Verkar man kunna få på en vecka.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Boka 27 april fick en tid 27 maj kunde hämta ut mitt natinella idkort 7 juni. Dotter tog passa samma dag men lär nog få vä ta ett tag på det dom sa ca 6 veckor.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimman:

Nu är jag orolig, fixade pass förra veckan åt familjen, 2022-06-09
De sa att det kommer ta upp till 5 veckor att få dem, 2022-07-14 om jag räknat rätt.

Vi ska till Frankrike den 2022-07-22, får hoppas vi får dem i tid...:o men det borde vi få.

Enligt polisens egna hemsida så är ni nog "körda" - Ni borde ansökt om Nationellt ID kort samtidigt. Varför gjorde ni inte detta?

Ansökan om pass registrerad -> 3/6-9/6 (uppskattas klart v. 33)

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Så fort man sa att pandemin var över så vallfärdade ju folk för att boka tid för nytt pass då deras pass gått ut under de 2 gångna åren. Inte så konstigt att Polisen får problem med tidsbokningar. Det som däremot är konstigt är att de inte fattat detta i förväg och förstärkt personalstyrkan för att matcha förfrågningarna.

Vet att polisen under pandemin varnade för att detta skulle bli ett problem när det var över, eftersom de såg att folk inte ansökte om nya pass när de gick ut. Dock verkar detta inte ha gått fram, för när jag som faktiskt såg det ansökte om nytt pass (mars -21) tog det några dagar.

Att förstärka personalstyrka för sånt här är lättare sagt än gjort, eftersom de måste göra bakgrundskoll på alla och sånt tar tid. Det är också därför Arlanda är ett katastrofområde just nu - de drog ner kraftigt på personalen och när det sedan var dags att anställa kunde man inte anställa fort nog just på grund av den där bakgrundskollen. Det man gjort nu är ju att prioritera om så att poliser fixar pass istället för att jobba med småbrott.

Sen är det ju naturligtvis så att en sådan här situation blottar alla svagheter i systemet - kortad giltighetstid till 5 år, en massa människor som inte har riktiga pass utan bara litar på att det finns möjlighet att skaffa tillfälliga pass med kort varsel (vi har störst andel tillfälliga pass i Europa), ineffektiv ansökningsprocess (tiderna är avpassade för att det kan komma åtta personer på samma slot, och oftast är det ju en eller möjligen två), ID-kort som skall gå genom samma process, etc. Myndigheterna har under ett antal år gjort det svårare att skaffa pass, och nu sprack det. Tror inte att någon kommer att försvåra något mer på ett tag - idén att ta bort körkort som ID-kort var alltid korkad och lär nu vara död för ett tag framöver - men jag litar inte på att någon kommer att förbättra något.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Förstår själv aldrig varför folk väntar med att förnya sina pass tills sista stund.
Nästan alla länder har ju krav på att passet ska ha minst 6 månaders giltighetstid kvar efter det så är de värdelösa för inresa. Och inom EU kör jag med Nationellt ID kort.

Så byter alltid mitt pass ett bra tag innan det bara är 6 månader kvar så gjorde det i 2021 och slapp kaoset som är nu.

Permalänk
Medlem

Ja @mpat du har rätt man varnade lite i media https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hundratusentals-ogiltiga-p... - Vad man borde ha gjort är att ha skickat ut information till allmänheten om detta på annat sätt än i media...

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Att förstärka personalstyrka för sånt här är lättare sagt än gjort, eftersom de måste göra bakgrundskoll på alla och sånt tar tid.

Givetvis är det så! Inte lätt alls. Då en del av styrkan som fick lämna arlanda har ju dessutom fått nya jobb och vill inte gå tillbaka dit.

Skrivet av mpat:

idén att ta bort körkort som ID-kort var alltid korkad och lär nu vara död för ett tag framöver

Du kan fortfarande använda körkort som ID-kort inom Sverige. Det är den enda ID handlingen jag använder i Sverige. Har aldrig med mig något annat. Pass och nationellt ID kort ligger i byrolådan hemma tills den dagen jag behöver åka utomlands.

Permalänk

Jag har tid 2'e augusti och ska resa 24 september. Ser mörkt ut med pass Kan dock inte ändra bokningen hos Polisen från pass till nationellt ID-kort. Men det är ju samma ställe man tar det på så visst borde jag, väl på plats, kunna säga att det är nationellt ID-kort jag vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerstromc:

Jag har tid 2'e augusti och ska resa 24 september. Ser mörkt ut med pass Kan dock inte ändra bokningen hos Polisen från pass till nationellt ID-kort. Men det är ju samma ställe man tar det på så visst borde jag, väl på plats, kunna säga att det är nationellt ID-kort jag vill ha?

Jag gjorde så. Det bör funka.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Hade tid i mitten av April och mitt pass var färdigt att hämta ut exakt tre veckor senare.

Permalänk
Medlem

Var och fixade pass igår. Nästan bara barnfamiljer, så väntetiden utöver bokningstiden blev 1 timme.
Det var ingen polis utan en passhandläggare som satt i båset. Gick precis lika bra om inte bättre!

Bokade kring Valborg och först fanns då bara tid precis innan jul. På nästa ställe i mitten av december, så jag gick tillbaka och då fanns en tid igår, 15 juni. Nästa tid ca 20 december...??
Ska ta 8v till jag kan hämta passet eller v34 enl hemsidan, dvs 10v. Förra gången tog det 3 arbetsdagar.
Har säkert avhandlas i tråden ovan, men tänk på att passets giltighet i praktiken bara är 4½ år eftersom de flesta länder kräver 6 mån giltighet kvar på passet.

Såg på passexpeditionen att man kan få ett ID-kort för 100:- istället för 400:- gäller från 10 maj om man inte bokar pass samtidigt. Så nu bokat in ID-kort i mitten juli. Ska ta 4 arbetsdagar.

Permalänk
Medlem

Ja särskilt länge får man vänta om man vill ha multipass med big baraboom !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Vi ska åka till storbritannien, så behövs vanligt pass när vi frågade hos polisen i samband med ansökan av passet.
Hade vi kunnat så hade vi åkt på det nationella id-kortet.
Blir nog att man får begära ledigt måndag-tisdag och försöka ordna med provisoriskt pass 🤬
Närmaste ställe malmö eller göterborg

Se det positiva i det hela...
Om du åker dit utan pass kanske du får en enkel till Rwanda:)

Permalänk
Medlem

Bokade tid till dan efter, fick passet på en vecka.
Förra sommaren eftersom jag misstänkte att det skulle bli såhär när allt släppte.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Förstår själv aldrig varför folk väntar med att förnya sina pass tills sista stund.
Nästan alla länder har ju krav på att passet ska ha minst 6 månaders giltighetstid kvar efter det så är de värdelösa för inresa. Och inom EU kör jag med Nationellt ID kort.

Så byter alltid mitt pass ett bra tag innan det bara är 6 månader kvar så gjorde det i 2021 och slapp kaoset som är nu.

Har med att giltighetstiden är 5 år. Med tanke på att längden på pandemin var oklar så väntade folk med passet. Man hade det inte i åtanke att passen gått ut.

Permalänk
Medlem

Jag är bara här för att ge credd till nyhetsskaparens val av bild till nyheten. Fem av fem toasters!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Enligt polisens egna hemsida så är ni nog "körda" - Ni borde ansökt om Nationellt ID kort samtidigt. Varför gjorde ni inte detta?

Ansökan om pass registrerad -> 3/6-9/6 (uppskattas klart v. 33)

Vi bokade passtid strax innan den panik uppstod och att det rapporterades om detta.
Så vi tog första bästa tiden och kunde inte förutse detta kaos..

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skaffade nytt pass några månader innan förra gick ut för att kunna resa ordentligt. Det var 2019. Ingen nämnvärd väntetid då.

Blev inte mycket rest förrän i år.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Vanligt pass är väl en sak, det har jag sedan jag förnyade det 2019 så det gäller väl ett par år till. *off topic*

off topic
Permalänk
Medlem

Nu var detta innan alla började resa igen, men det gjorde inte processen snabbare:

December 2021 råkade jag befinna mig i Sverige/Stockholm. Det var dags att uppdatera passet, så jag bokade tid till närmsta polisstationen dagen efter. Sa att jag åker tillbaks hem till Finland om en vecka, passet hinner inte komma innan dess, men den skickas då bara till konsulatet i Hfors. Gamla passet hade en månad kvar och jag behöver det när jag hämtar ut nya passet, men det ska inte vara några problem sa dom, den kommer långt innan det.

Efter en månad ringer jag konsulatet och frågar. De har ingen info om att mitt pass ens ska vara på väg, men de undersöker saken och återkommer. Får ett samtal en vecka senare, de säger att den kommer om tre veckor. Mycket riktigt, tre veckor senare kan jag hämta mitt pass. Till skillnad från vad som sades på polisstationen, så kan jag hämta ut det med ett utgånget pass.

Vid upphämtning så frågar jag varför det tog sån tid. Jo, passet hade "av misstag" skickats till Sveriges konsulat i Uganda. Eftersom det officiella postplanet bara flyger den sträckan typ en gång i månaden så har den fått stå och vänta i evigheter på nästa plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kan ju tillägga att sambon jobbar inom polisen inom en helt annan avdelning än pass, är chef, men blev indragen i att jobba på passavdelningen några dagar då de drar in alla resurser de kan för att lösa skitet.

Även fast det är en sjuk jävla kö på tiderna och tillverkningen så är det likförbannat minst 20-25% som inte ens dyker upp på sina tider Under vissa dagar på dygnet var det majoriteten av tiderna som inte dök upp.

Verkar som att folk bokar in tider och skiter i att avboka dem och/eller bokar upp för att sälja, men får inte det sålt och låter det rinna ut.

Är det inte så att man behöver legitimera sig med bank Id nuförtiden, för att boka tid?

Man kan begränsa antalet (om)bokningar till 3st per månad och göra/likna det med en utebliven läkarbesök. Dyker du inte upp, får du pröjsa 800kr. Tack och hejdå.

Det ska hålla tidsbokning skalpers borta och göra vanliga folk lite mer disciplinerade. Sluta slösa samhällets resurser i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Är det inte så att man behöver legitimera sig med bank Id nuförtiden, för att boka tid?

Man kan begränsa antalet (om)bokningar till 3st per månad och göra/likna det med en utebliven läkarbesök. Dyker du inte upp, får du pröjsa 800kr. Tack och hejdå.

Det ska hålla tidsbokning skalpers borta och göra vanliga folk lite mer disciplinerade. Sluta slösa samhällets resurser i onödan.

Finns många lösningar som man skulle kunna göra. Att se till att polisen som myndighet genomför dessa lösningar däremot är ungefär lika enkelt som att få en svensk ko att skita amerikanska mynt.

Men ja, jag håller med. Inte ens 3 gånger, jag hade gärna sett att en person bara får boka en gång i månaden, med möjlighet att omboka max 12h innan. Ombokar du inte din tid och du låter den rinna ut, så är det kört 30 dagar framåt.

Scalpers på bokningstider är fan det värsta som finns, ännu värre än grafikkortsskalpers, för den enkla anledningen att detta är en grundläggande samhällsfunktion.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Varför ta pass om man reser inom EU/EEG/Schengen när Nationellt ID fungerar lika bra?

Just nu får man Nationellt ID-kort för bara 100kr. Ja, du läste rätt, 100 riksdaler!!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Bokade tid 11/3 och fick tid då för idag. Efter fotot nyss fick jag veta att leveranstid just nu är 11 veckor. Tjohej!

Permalänk
Medlem

Pass? Vågar knappt lämna tangentbordet för att hämta mat i köket..

Nae skämt o sido, kan passa på o fråga ifall man behöver man pass för att åka över till norge / danmark nu?
var dom inte griniga på de ett tag under reseförbuden/toppen av covid?

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Scalpers på bokningstider är fan det värsta som finns, ännu värre än grafikkortsskalpers, för den enkla anledningen att detta är en grundläggande samhällsfunktion.

Ja det borde vara olagligt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Ja @mpat du har rätt man varnade lite i media https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hundratusentals-ogiltiga-p... - Vad man borde ha gjort är att ha skickat ut information till allmänheten om detta på annat sätt än i media...

Problemet är att ingen tittar på Anslagstavlan längre!

Allvarligt talat så är information från myndigheter något av ett problem i Sverige. De använder samma kanaler som reklam, och gör man vad man kan för att undvika reklam så missar man ju den också.

Skrivet av Fatmajk:

Du kan fortfarande använda körkort som ID-kort inom Sverige.

Japp, men det var ett förslag. Min poäng är att myndigheter under några år har gjort jobbigare för medborgarna att identifiera sig för att uppnå andra (illa definierade) mål. Nu har det då slutligen exploderat i ansiktet på dem, så därför tror jag att alla sådana förslag är döda i några år framöver.

Visa signatur

5900X | 6700XT