Permalänk
Skrivet av Aphex:

Jag håller med. Bort med både reseavdraget och utjämningen så svensson slutar bosätta sig på platser där det varken finns jobb eller skatteunderlag för kommunal service.

Denna fråga är komplex och det handlar om vilket sverige man vill ha. Sveriges befolkning ökar, men antalet människor som bor på landsbygden ökar inte. Man kan vara för att att fler landställen bör läggas ner då det är ineffektivt och vissa verksamheter fungerar inte utan bidrag. Jag tror dock teknikutvecklingen till stor del kan hjälpa. Det är ytterst sällan som man behöver ha fysisk kontakt med någon, vi behöver inte ha arbetsförmedling, försäkringskassa, en drös banker, bibliotek etc i varenda byhåla längre. Likaså kan de lägga ihop kommunhus och mycket annat för att effektivisera. Skolor så behöver inte alla lärare vara på orten, distans går fint ibland. Likaså oss som idag jobbar på distans, behovet att åka till jobbet 5 dagar i veckan har minskas rejält.

Många landställen har dock svårt av anledningar som väldigt hög medelålder, många pensionärer, de ungdomar som utbildar sig flyttar ofta, de som istället av olika anledningar har svårt flyttar inte.
Det går göra en lång diskussion om ämnet. Och man kan på olika sätt göra investeringar inom landet för att förbättra situationen som snabbtåg och annat som gör att folk där får kortare pendeltid till större samhällen, men staten prioriterar andra saker som att lägga över 40 miljarder på bistånd i varje år till andra länder.

När det gäller bränslepriset så handlar det om skatt och staten inte kan hantera sin ekonomi och måste suga ut det de kan från alla. Att minsta skatt är inte att subventionera.

Det jag tycker är ironisk är att denna kaos med flyg just nu. Var är miljömupparna som säger att man inte borde göra onödiga resor? Troligtvis i flygkön på Arlanda och själv ska flyga i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Denna fråga är komplex och det handlar om vilket sverige man vill ha. Sveriges befolkning ökar, men antalet människor som bor på landsbygden ökar inte.

Problemet i dagsläget är att det inte är enkelt att hitta ett boende som ligger nära arbetsplatsen alla gånger. Är man två yrkesarbetande i familjen kan det vara ännu svårare.

Det kostar att flytta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag håller med. Bort med både reseavdraget och utjämningen så svensson slutar bosätta sig på platser där det varken finns jobb eller skatteunderlag för kommunal service.

Du vet om att det inte finns boende för alla i storstäderna? Sen direkt den stund som t.ex. gruvnäring, industrier, skogsbruk etc. ja allt börjar skattas i den kommun arbetet utförs, då blir det ett intressant läge.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Problemet i dagsläget är att det inte är enkelt att hitta ett boende som ligger nära arbetsplatsen alla gånger. Är man två yrkesarbetande i familjen kan det vara ännu svårare.

Det kostar att flytta också.

Ja problemen är många och komplex. Det är dock lågprioriterad för politiker och de ser på fel saker.
Första problemen är arbetsmarknaden, löser detta så löses typ alla andra saker lite av sig själv.
Arbetsmarknaden är sedan komplex men att förbättra vägar etc förbättrar saken. De gör dock raka motsatsen genom att sänka hastigheterna, kollektivtrafik fokuserar idag på att alla ska med. Istället för snabb transport mellan två områden, ska bussar köra in på småvägar för att se om någon är där. Resultatet blir att det tar sjukligt lång tid att resa.

Om man lägger ner samhällen så försvinner jordbruket därifrån och de öppna landskag, det kanske man vill.

Min poäng är frågan är otroligt komplex. Den fokus som finns är ofta på fel saker som att det behöver fler ungdomsgårdar etc på landsbyggden, istället för att fokusera på jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Denna fråga är komplex och det handlar om vilket sverige man vill ha. Sveriges befolkning ökar, men antalet människor som bor på landsbygden ökar inte. Man kan vara för att att fler landställen bör läggas ner då det är ineffektivt och vissa verksamheter fungerar inte utan bidrag. Jag tror dock teknikutvecklingen till stor del kan hjälpa. Det är ytterst sällan som man behöver ha fysisk kontakt med någon, vi behöver inte ha arbetsförmedling, försäkringskassa, en drös banker, bibliotek etc i varenda byhåla längre. Likaså kan de lägga ihop kommunhus och mycket annat för att effektivisera. Skolor så behöver inte alla lärare vara på orten, distans går fint ibland. Likaså oss som idag jobbar på distans, behovet att åka till jobbet 5 dagar i veckan har minskas rejält.

Många landställen har dock svårt av anledningar som väldigt hög medelålder, många pensionärer, de ungdomar som utbildar sig flyttar ofta, de som istället av olika anledningar har svårt flyttar inte.
Det går göra en lång diskussion om ämnet. Och man kan på olika sätt göra investeringar inom landet för att förbättra situationen som snabbtåg och annat som gör att folk där får kortare pendeltid till större samhällen, men staten prioriterar andra saker som att lägga över 40 miljarder på bistånd i varje år till andra länder.

När det gäller bränslepriset så handlar det om skatt och staten inte kan hantera sin ekonomi och måste suga ut det de kan från alla. Att minsta skatt är inte att subventionera.

Det jag tycker är ironisk är att denna kaos med flyg just nu. Var är miljömupparna som säger att man inte borde göra onödiga resor? Troligtvis i flygkön på Arlanda och själv ska flyga i onödan.

Det där med "olönsamt", "ineffektivt", det beror ju på perspektiv också. Det som är företagsekonomiskt olönsamt, eller olönsamt för och i en kommun, kan vara nationalekonomiskt lönsamt och lönsamt för nationen. Eller tvärtom. En del tycker att alla som är lågavlönade betalar in mindre i skatt än de får ut och alltså är tärande. Jag tror dock att samhället skulle fungera sämre utan undersköterskor, städare, barnskötare, lagerarbetare, och andra som tjänar en bra bit under svensk genomsnittslön. Jag ser en poäng i att ha hög grad av livsmedelsförsörjning, och jag tror också som du är inne på att teknik kan göra det möjligt att göra mer saker på distans. Landsortskommuner har redan börjat konkurrera om att locka "lönsamma" personer, dvs yngre familjer som vill bo i villa men inte har råd att bo i städer som Stockholm, Göteborg etc.

Det går att göra en lång diskussion om ämnet, speciellt om det är bra att avfolka landsbygden än mer, eller att påfolka den med folk som inte vill bo där, men jag avslutar med flyget. All forskning visar att man, generellt sett, flyger mer om man har högre inkomst. I vilken mån "miljömuppar" har hög inkomst kan diskuteras, men en del har säkert det, och av dessa köar säkert en del på Arlanda. Jag tror dock att miljömuppar är underrepresenterade i köerna på Arlanda i dagsläget.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
AKA AudioBamse

Folk som startar gnälltrådar i forum.

Skoja

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det hänger egentligen på hur det är skyltat. Är det skyltat med väjningsplikt in i rondellen är det den skyltningen som gäller, annars är det högerregeln. Men de rondeller som inte har skyltning är rätt sällsynta här i Sverige, däremot i andra länder kan de vara vanligare.

Tror att det per definition inte är en rondell om fordon på väg in inte har väjningsplikt. Skulle nog också tro att exempel på något som liknar en rondell, men där man har väjningsplikt mot de som är på väg in, inte bara är sällsynt utan inte finns övh(får gärna motbevisa om det finns exempel).

Utomlands givetvis (Frankrike bl.a.), men det är inte relevant för diskussionen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Tror att det per definition inte är en rondell om fordon på väg in inte har väjningsplikt. Skulle nog också tro att exempel på något som liknar en rondell, men där man har väjningsplikt mot de som är på väg in, inte bara är sällsynt utan inte finns övh(får gärna motbevisa om det finns exempel).

Utomlands givetvis (Frankrike bl.a.), men det är inte relevant för diskussionen.

Trafikförordningen 3 kap:
"22 § En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen."

borttappad bokstav
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Trafikförorningen 3 kap:
"22 § En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen."

Jag är ganska säker att ni är på samma sida. Eftersom han säger precis det du citerade - som jag läser det åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag är ganska säker att ni är på samma sida. Eftersom han säger precis det du citerade - som jag läser det åtminstone.

Avsikten var inte att säga emot, utan att bekäfta påståendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Avsikten var inte att säga emot, utan att bekäfta påståendet.

Jag hade en tanke om att fallet var så men körde på andra hållet ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Trafikförordningen 3 kap:

Gött när andra inte är lata, så man kan få vara det själv. Tack för verifkationen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Liknar är förstås en definitionsfråga, men det finns i alla fall en korsning rätt nära mig som påminner väldigt om en cirkulationsplats utan att vara det. Denna, Kungsladugårdsgatan - Ståthållaregatan. De byggde om den ganska nyligen, mellan 2014 och 2017 om man kollar historiken i street view, vilket är varför den ser ut så. Många agerar också som att det är en cirkulationsplats. Delvis beror det nog på att båda de korsande vägarna liksom har separerat trafiken med ett ganska stort gap emellan, på ena vägen för att det går en spårvagn där och på andra för att det är någon form av allé med gräsmatta i mitten, men så var det ju innan också och då gick vägarna i alla fall rakt och ingen tog fel. Nästa korsning söderut, Kungsladugårdsgatan - Högsbogatan, ser också rätt konstig ut men där har man i alla fall några "hajtänder" i korsningen som indikerar att man ska lämna företräde, dock bara för de som kör västerut.

Permalänk
Medlem

Först Sri Lanka sedan hela världen = ekonomisk kollaps. Skolor fick stänga därför att det fanns inget papper att skriva på. Vad har det med hela världen att göra? Vet inte men ekonomisk elände brukar alltid börja någonstans och spridas och är man en pessimistisk gubbe så är man.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Blir trött på alla som ratar ketchup och sedan ska ha egna kombinerade hittepå. Ketchup är ett utmärkt livsmedel med både sötma och syra, det funkar i de flesta rätter. Sådär, jag är klar för idag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Liknar är förstås en definitionsfråga, men det finns i alla fall en korsning rätt nära mig som påminner väldigt om en cirkulationsplats utan att vara det. Denna, Kungsladugårdsgatan - Ståthållaregatan. De byggde om den ganska nyligen, mellan 2014 och 2017 om man kollar historiken i street view, vilket är varför den ser ut så. Många agerar också som att det är en cirkulationsplats. Delvis beror det nog på att båda de korsande vägarna liksom har separerat trafiken med ett ganska stort gap emellan, på ena vägen för att det går en spårvagn där och på andra för att det är någon form av allé med gräsmatta i mitten, men så var det ju innan också och då gick vägarna i alla fall rakt och ingen tog fel. Nästa korsning söderut, Kungsladugårdsgatan - Högsbogatan, ser också rätt konstig ut men där har man i alla fall några "hajtänder" i korsningen som indikerar att man ska lämna företräde, dock bara för de som kör västerut.

En rondell är ju en rondell, har nog aldrig åkt förbi något som jag behöver tänka efter ifall det faktiskt är en rondell. Sen har vi som du beskriver, västkusten, där man uppenbarligen har enorma problem med att skylta i tid, dra linjer samt hitta på bra lösningar generellt sett. Men i övriga Sverige borde det inte finnas några tvivel om vad som är en rondell eller inte. Att köra inne i Göteborg får en att tappa livslusten på fem minuter. Varannan korsning har sneda korsningar, om man kan säga så, du kör in i korsningen vid klockan 6, men andra sidan korsningen är klockan 10 eller 14, inte 12 som det borde vara.

Däremot, när det kommer till rondeller, så verkar många tro att bara för att personen i rondellen inte blinkar vänster så kan jag köra rätt in, för personen borde svänga ut här innan mig. Det finns ingen lag på att blinka vänster, och det är ett helt efterblivet upplägg att ens blinka vänster, då antalet utfarter i rondeller skiljer sig åt, för ingen vet ifall du ska av klockan 11, 9, eller har kört fel och ska varvet runt. Det vore väldigt simpelt om alla bara väntade på sin tur istället, kan inte bli enklare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

En rondell är ju en rondell, har nog aldrig åkt förbi något som jag behöver tänka efter ifall det faktiskt är en rondell. Sen har vi som du beskriver, västkusten, där man uppenbarligen har enorma problem med att skylta i tid, dra linjer samt hitta på bra lösningar generellt sett. Men i övriga Sverige borde det inte finnas några tvivel om vad som är en rondell eller inte. Att köra inne i Göteborg får en att tappa livslusten på fem minuter. Varannan korsning har sneda korsningar, om man kan säga så, du kör in i korsningen vid klockan 6, men andra sidan korsningen är klockan 10 eller 14, inte 12 som det borde vara.

Däremot, när det kommer till rondeller, så verkar många tro att bara för att personen i rondellen inte blinkar vänster så kan jag köra rätt in, för personen borde svänga ut här innan mig. Det finns ingen lag på att blinka vänster, och det är ett helt efterblivet upplägg att ens blinka vänster, då antalet utfarter i rondeller skiljer sig åt, för ingen vet ifall du ska av klockan 11, 9, eller har kört fel och ska varvet runt. Det vore väldigt simpelt om alla bara väntade på sin tur istället, kan inte bli enklare än så.

En "rondell" dvs cirkulationsplats är alltid skyltad och det är alltid väjningsplikt för den som ska in i cirkulationen.
https://www.skyltcentralen.se/products/d3-cirkulationsplats

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MystiX:

Med tanke på hur många gånger vi gått igenom det här i tråden är nivån av förvirring imponerande. Det operativa ordet är cirkulationsplats. En rondell kan vara en cirkulationsplats, men måste inte vara det. Det finns flera runda trafikstrukturer i Sverige som inte är cirkulationsplatser, det kan t ex innebära att de som är inne i rondellen ska lämna företräde till de som kör in enligt högerregeln. Skyltningen är det som avgör.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Först Sri Lanka sedan hela världen = ekonomisk kollaps. Skolor fick stänga därför att det fanns inget papper att skriva på. Vad har det med hela världen att göra? Vet inte men ekonomisk elände brukar alltid börja någonstans och spridas och är man en pessimistisk gubbe så är man.

https://youtu.be/lznUgmKRCn8

Jag tyckte det var konstigt att kollapsen dröjde. Länder stängdes ner och stater gav alla pengar. Sedan står de förbluffande att vi fick inflation. Vist Putinkriget påverkade men ändå..
Jag tyckte dock någon sosse svarade bra på tvn igår. När en reporter frågade hur staten kunde hjälpa folket att ha råd med den höga inflation, där han svarade att staten inte kunde hjälpa för det skulle bara höja inflationen mer.

Skrivet av Valonen:

Blir trött på alla som ratar ketchup och sedan ska ha egna kombinerade hittepå. Ketchup är ett utmärkt livsmedel med både sötma och syra, det funkar i de flesta rätter. Sådär, jag är klar för idag.

Jag tycker det är roligt folk prövar på olika saker. Men jag tycker för många är petiga i maten idag. Som att det måste vara ketchup av ett visst märke, jag kan förstå att vissa har emot de allra starkaste chiliketchup. Men för många är extremt petiga.
Det får de vara så länge det inte gå ut över andra och andra ska anpassa sig efter dem.

Jag har varit med såna tomtar en gång och skulle äta hamburgare, hamburgare var tvungen att vara från en viss restaurang, milkshake till hamburgaren var tvungen att köpa på ett annat ställe. -Min tid är för dyrbar för att umgås med såna personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bra exempel, tänkte att det nog var en korsning mellan vägar som är åtskillda av någon refug i mitten som skulle kunna orsaka det, och där de av någon anledning vill ge en led företräde av en eller annan anledning. E.g. som om Tågagatan här också varit separerad med gräs i mitten Tågagatan-Norra Stenbocksgatan. Tror dock praxis är att göra det till en riktig cirkulationsplats även om den ena leden är mer trafikerad än den andre, ungefär som två korsningar söderut (där dock bara ena sidan av mötande väg har refug i mitten).

Anledningen att de inte bara gjort en cirkulationsplats i ditt exempel lär ju säkert ha att göra med rälsen i mitten, så man ska inte ens köra över rälsen om det inte är fritt både på rälsen och på andra sidan, men därav blir det ju inte heller riktigt vad man tänker på när man tänker på en rondell (dvs. där man egentligen menar cirkulationsplats).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problem med internetuppkopplingen på jobbet, får efter lunch besked om att servicetekniker är på väg.

Men lyckas inte få besked om när denne kan förväntas komma, var det idag eller någon annan dag? Gick inte att få något svar. Väntade till 17:00 utan besked och sen åkte jag hem. Får se om det kommer någon imorgon eller om denne inte kunde komma för att det inte fanns plats på flyget. Kanske fast i köerna på Arlanda?

Permalänk
Medlem

Midsommar, då gödslas det på landet, kan absolut inte väntas någon dag... det var allt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Angående rondell eller cirkulationsplats så tror jag vi alla vet att det heter cirkulationsplats, vilken har en rondell i mitten, men i talspråk säger man rondell om hela grejen. Vad som syftas på borde inte vara oklart däremot.

Skrivet av e1m1:

Bra exempel, tänkte att det nog var en korsning mellan vägar som är åtskillda av någon refug i mitten som skulle kunna orsaka det, och där de av någon anledning vill ge en led företräde av en eller annan anledning. E.g. som om Tågagatan här också varit separerad med gräs i mitten Tågagatan-Norra Stenbocksgatan. Tror dock praxis är att göra det till en riktig cirkulationsplats även om den ena leden är mer trafikerad än den andre, ungefär som två korsningar söderut (där dock bara ena sidan av mötande väg har refug i mitten).

Anledningen att de inte bara gjort en cirkulationsplats i ditt exempel lär ju säkert ha att göra med rälsen i mitten, så man ska inte ens köra över rälsen om det inte är fritt både på rälsen och på andra sidan, men därav blir det ju inte heller riktigt vad man tänker på när man tänker på en rondell (dvs. där man egentligen menar cirkulationsplats).

Ja, samtidigt är det ju väldigt vanligt i Göteborg att ha en cirkulationsplats där en spårvagn går rätt igenom rondellen, ibland med trafikljus och ibland inte. Så jag har svårt att se motivationen att göra något som liknar en cirkulationsplats så mycket men som inte är det. Men det känns som de experimenterar en del i detta område. Exempelvis har de byggt cykelbanor liksom i mitten av bilvägarna, så att cyklarna ska sätta hastigheten, men när man cyklar blir man ju ganska stressad av att ligga i mitten av vägen med ett antal bilar bakom sig. En positiv sak är att de i alla fall lyckades att göra cykelbanan asfalterad och lät bilarna köra på kullersten, det vanligaste är annars att de gör tvärtom så att fordonet utan fjädring och stötdämpning får köra på det värsta underlaget.

Permalänk
Entusiast

Jag är långt från perfekt och använder själv talesättet "även solen har sina fläckar"... men stör ihjäl mig när folk inte kan skilja på en/än och i vilka sammanhang det ska användas. Endå är ett ännu större irritationsmoment när folk skriver.

Sen har vi den där förbannade bokstaven "o" som folk kastar in i tid och otid. Oeffektiv, oattraktiv m.m. Om folk har dyslexi så har jag förståelse, men många verkar använda det som ursäkt och ibland tror man 50% av Svea rikes befolkning har den "åkomman"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Sen har vi den där förbannade bokstaven "o" som folk kastar in i tid och otid. Oeffektiv, oattraktiv m.m. Om folk har dyslexi så har jag förståelse, men många verkar använda det som ursäkt och ibland tror man 50% av Svea rikes befolkning har den "åkomman"

Okomman?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag är långt från perfekt och använder själv talesättet "även solen har sina fläckar"... men stör ihjäl mig när folk inte kan skilja på en/än och i vilka sammanhang det ska användas. Endå är ett ännu större irritationsmoment när folk skriver.

Oattraktiv är väl ändå korrekt? Finns med i SAOL i alla fall

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrTLU:

Passande benämning

Permalänk
Entusiast
Skrivet av drwlz:

Oattraktiv är väl ändå korrekt? Finns med i SAOL i alla fall

Kanske en fläck på solen? Var helt säker att inattraktiv var den enda korrekta benämningen, som t.ex. ineffektiv. Pinsamt att man ska göra bort sig det första man gör när man ska gnälla

EDIT: Vi kan säga så här, när folk har en tendens att använda fel prefix, vilket jag själv gjorde här och nu. Så nu ska jag gå och slå mig själv hårt på armen

Där kan jag ta nästa grej jag stör mig på. Folk som inte kan erkänna när denne har fel! Jag är den första att krypa till korset och erkänna mitt misstag samt att be om ursäkt. Väldigt många har ytterst svårt med detta, även när de motbevisats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Där kan jag ta nästa grej jag stör mig på. Folk som inte kan erkänna när denne har fel! Jag är den första att krypa till korset och erkänna mitt misstag samt att be om ursäkt. Väldigt många har ytterst svårt med detta, även när de motbevisats

Länge sedan jag såg någon som använde "denne" , jag gör det själv , numera använder alla det imho horribla ordet "hen" (där kom gubbgnället )

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mr_sQuinty:

Länge sedan jag såg någon som använde "denne" , jag gör det själv , numera använder alla det imho horribla ordet "hen" (där kom gubbgnället )

Tycker det är ett alldeles förträffligt ord som jag använder ofta