Jag håller med. Bort med både reseavdraget och utjämningen så svensson slutar bosätta sig på platser där det varken finns jobb eller skatteunderlag för kommunal service.
Denna fråga är komplex och det handlar om vilket sverige man vill ha. Sveriges befolkning ökar, men antalet människor som bor på landsbygden ökar inte. Man kan vara för att att fler landställen bör läggas ner då det är ineffektivt och vissa verksamheter fungerar inte utan bidrag. Jag tror dock teknikutvecklingen till stor del kan hjälpa. Det är ytterst sällan som man behöver ha fysisk kontakt med någon, vi behöver inte ha arbetsförmedling, försäkringskassa, en drös banker, bibliotek etc i varenda byhåla längre. Likaså kan de lägga ihop kommunhus och mycket annat för att effektivisera. Skolor så behöver inte alla lärare vara på orten, distans går fint ibland. Likaså oss som idag jobbar på distans, behovet att åka till jobbet 5 dagar i veckan har minskas rejält.
Många landställen har dock svårt av anledningar som väldigt hög medelålder, många pensionärer, de ungdomar som utbildar sig flyttar ofta, de som istället av olika anledningar har svårt flyttar inte.
Det går göra en lång diskussion om ämnet. Och man kan på olika sätt göra investeringar inom landet för att förbättra situationen som snabbtåg och annat som gör att folk där får kortare pendeltid till större samhällen, men staten prioriterar andra saker som att lägga över 40 miljarder på bistånd i varje år till andra länder.
När det gäller bränslepriset så handlar det om skatt och staten inte kan hantera sin ekonomi och måste suga ut det de kan från alla. Att minsta skatt är inte att subventionera.
Det jag tycker är ironisk är att denna kaos med flyg just nu. Var är miljömupparna som säger att man inte borde göra onödiga resor? Troligtvis i flygkön på Arlanda och själv ska flyga i onödan.