Behöver hjälp att identifiera detta chassi

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att identifiera detta chassi

Först och främst, jag har ingen direkt anledning till att jag måste veta vad detta är för chassi så om du inte vill så slösa inte din tid på detta

Detta är ett chassi från en dator som jag köpte begagnad och det finns ingen form av logga, nummer eller något som jag har hittat. Jag känner inte heller igen designen på lådan.

Tack om det är någon med för mycket tid över som kan hjälpa mig!

Visa signatur

i5 10400F 2.9 GHz | Acer GTX 1060 3GB | 16GB Corsair Vengeance LPX 2666 GHz | Corsair HX520W | ASUS TUF B560 PLUS-WIFI | Cooler Master Hyper 212 Evo V2 | Kolink Stronghold Overseer

Permalänk
Medlem

Designen formligen skriker Aopen från mitten av 00-talet. Kan ha helt fel, och jag vet absolut inte vilken modell det rör sig om, men kanske hjälper dig om du vill googla loss.

Kul med Live drive-panelen. Den är nog värd mer än du betalade för hela datorn idag, givet att resten av hårdvaran varken är äldre eller nyare än chassit

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det är inte ett gammalt Dell-chassi?

Edit: Nope

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Designen formligen skriker Aopen från mitten av 00-talet. Kan ha helt fel, och jag vet absolut inte vilken modell det rör sig om, men kanske hjälper dig om du vill googla loss.

Kul med Live drive-panelen. Den är nog värd mer än du betalade för hela datorn idag, givet att resten av hårdvaran varken är äldre eller nyare än chassit

Japp jag köpte den mest för att den var billig. Fick den för 170 kr tillsammans med harman/kardon högtalarna bredvid, en skärm, tangentbord och en mus. Nu har jag uppgraderat komponenterna inuti.

Visa signatur

i5 10400F 2.9 GHz | Acer GTX 1060 3GB | 16GB Corsair Vengeance LPX 2666 GHz | Corsair HX520W | ASUS TUF B560 PLUS-WIFI | Cooler Master Hyper 212 Evo V2 | Kolink Stronghold Overseer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Designen formligen skriker Aopen från mitten av 00-talet. Kan ha helt fel, och jag vet absolut inte vilken modell det rör sig om, men kanske hjälper dig om du vill googla loss.

Kul med Live drive-panelen. Den är nog värd mer än du betalade för hela datorn idag, givet att resten av hårdvaran varken är äldre eller nyare än chassit

Skrivet av Tina Gerson:

Det är inte ett gammalt Dell-chassi?

Ska spinna vidare på googlingar efter era svar!

Visa signatur

i5 10400F 2.9 GHz | Acer GTX 1060 3GB | 16GB Corsair Vengeance LPX 2666 GHz | Corsair HX520W | ASUS TUF B560 PLUS-WIFI | Cooler Master Hyper 212 Evo V2 | Kolink Stronghold Overseer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caenyl:

Först och främst, jag har ingen direkt anledning till att jag måste veta vad detta är för chassi så om du inte vill så slösa inte din tid på detta

<Uppladdad bildlänk>

Detta är ett chassi från en dator som jag köpte begagnad och det finns ingen form av logga, nummer eller något som jag har hittat. Jag känner inte heller igen designen på lådan.

Tack om det är någon med för mycket tid över som kan hjälpa mig!

Har en bild på hur datorn såg ut när jag köpte den för att få en bättre inblick på insidan av datorn. Finns plats för 2x80mm fläkt i bak och 1x120mm i fram

Visa signatur

i5 10400F 2.9 GHz | Acer GTX 1060 3GB | 16GB Corsair Vengeance LPX 2666 GHz | Corsair HX520W | ASUS TUF B560 PLUS-WIFI | Cooler Master Hyper 212 Evo V2 | Kolink Stronghold Overseer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Designen formligen skriker Aopen från mitten av 00-talet. Kan ha helt fel, och jag vet absolut inte vilken modell det rör sig om, men kanske hjälper dig om du vill googla loss.

Kul med Live drive-panelen. Den är nog värd mer än du betalade för hela datorn idag, givet att resten av hårdvaran varken är äldre eller nyare än chassit

Ja den påminner faktiskt lite om AOpen H600A

https://www.google.com/search?q=aopen+h600a&client=ms-android...

Visa signatur

i5 10400F 2.9 GHz | Acer GTX 1060 3GB | 16GB Corsair Vengeance LPX 2666 GHz | Corsair HX520W | ASUS TUF B560 PLUS-WIFI | Cooler Master Hyper 212 Evo V2 | Kolink Stronghold Overseer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Det är inte ett gammalt Dell-chassi?

OEM-tillverkarna har i princip utan undantag sina loggor på chassina. Just Dell var dessutom notoriska med proprietära formfaktorer, det hade knappast gått att stoppa i standarddelar i ett Dell-chassi från den tiden utan omsvep.

Skrivet av Caenyl:

Japp jag köpte den mest för att den var billig. Fick den för 170 kr tillsammans med harman/kardon högtalarna bredvid, en skärm, tangentbord och en mus. Nu har jag uppgraderat komponenterna inuti.

Har du nån koll på vad som satt i den innan du uppgraderade? Kan säga rätt mycket om vilken epok den kommer från om det är originalhårdvaran. Blir lite mycket att rapa tänkbara modeller från båda marknadsledande tillverkare på den tiden, men ska jag gissa på nåt Intel, så är det sen P4, Pentium D, eller eventuellt till och med tidig C2D?
Glöm det om Intel, ser den AMD-märkta fläkten nu när du postat den bilden. Tidig 64-bitars AMD-propp?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caenyl:

Hehe, den är väl förvisso inte jättelik i detaljerna, finns garanterat de som matchar bättre, men du har ju fattat vad jag menade med Aopens formspråk i alla fall

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caenyl:

Har en bild på hur datorn såg ut när jag köpte den för att få en bättre inblick på insidan av datorn. Finns plats för 2x80mm fläkt i bak och 1x120mm i fram
<Uppladdad bildlänk>

Det sitter ett par etiketter i botten av chassit du knappast kan ha missat. Är de från datorbyggaren? Eller har du faktiskt missat dem?

På nätaggets etikett bör det om inte annat finnas ett tillverkningsdatum, som förmodligen stämmer rätt bra överens i tid med att datorn byggdes.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det sitter ett par etiketter i botten av chassit du knappast kan ha missat. Är de från datorbyggaren?

Den stora etiketten i mitten av botten ser ut att indikera att datorn är byggd av ProxData. Jag försökte kolla på deras hemsida från förr i tiden via archive.org, men allt intressant var tyvärr trasigt eller ej cachat så det gav ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

OEM-tillverkarna har i princip utan undantag sina loggor på chassina. Just Dell var dessutom notoriska med proprietära formfaktorer, det hade knappast gått att stoppa i standarddelar i ett Dell-chassi från den tiden utan omsvep.

Har du nån koll på vad som satt i den innan du uppgraderade? Kan säga rätt mycket om vilken epok den kommer från om det är originalhårdvaran. Blir lite mycket att rapa tänkbara modeller från båda marknadsledande tillverkare på den tiden, men ska jag gissa på nåt Intel, så är det sen P4, Pentium D, eller eventuellt till och med tidig C2D?
Glöm det om Intel, ser den AMD-märkta fläkten nu när du postat den bilden. Tidig 64-bitars AMD-propp?

Skrivet av kaput:

Det sitter ett par etiketter i botten av chassit du knappast kan ha missat. Är de från datorbyggaren? Eller har du faktiskt missat dem?

På nätaggets etikett bör det om inte annat finnas ett tillverkningsdatum, som förmodligen stämmer rätt bra överens i tid med att datorn byggdes.

Skrivet av perost:

Den stora etiketten i mitten av botten ser ut att indikera att datorn är byggd av ProxData. Jag försökte kolla på deras hemsida från förr i tiden via archive.org, men allt intressant var tyvärr trasigt eller ej cachat så det gav ingenting.

Japp den är ursprungligen byggd vid ProxData i eskilstuna. Original processorn var en AMD Athlon 64 X2 4000+ och grafikkortet ett ATI Radeon HD 4350

Visa signatur

i5 10400F 2.9 GHz | Acer GTX 1060 3GB | 16GB Corsair Vengeance LPX 2666 GHz | Corsair HX520W | ASUS TUF B560 PLUS-WIFI | Cooler Master Hyper 212 Evo V2 | Kolink Stronghold Overseer

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inget chassi från en märkesdator för de är mycket mer påkostade på insidan, man hade inte så enkla plåtar på det sättet utan det är mer snabbfästen och plastdetaljer i dem.

Inte ens för att vara en gammal låda ser den särskilt påkostad ut så det lär vara en ganska billig modell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som ett standard lågprischassi från cirka 2004-2006. Såldes under massvis med olika varumärken och det tävlades om att få dem så billiga som möjligt.

Har testat ett flertal, inget gav något vidare positivt intryck.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det skulle nog underlätta med bilder tagna i betydligt bättre ljusförhållanden...gärna på samtliga sidor, inklusive undersidan (då även chassits fötter kan ge en ledtråd).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag sökte runt lite och råkade halka på det här vita chassit på Newegg, som har väldigt lik frontpanel som ditt chassi!
https://www.newegg.com/p/N82E16811162041

Knapplayouten i fronten skiljer väl lite, men designen verkar annars väldigt lik.
Själva plåten och interiören har dock vissa småskillnader, men tycker ju det borde vara samma OEM.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag sökte runt lite och råkade halka på det här vita chassit på Newegg, som har väldigt lik frontpanel som ditt chassi!
https://www.newegg.com/p/N82E16811162041
https://c1.neweggimages.com/ProductImageCompressAll1280/11-162-041-12.jpg

Knapplayouten i fronten skiljer väl lite, men designen verkar annars väldigt lik.
Själva plåten och interiören har dock vissa småskillnader, men tycker ju det borde vara samma OEM.

Ja den är ju faktiskt ganska lik. Enda skillnaden i fronten är väl att power och reset knapparna är tvärtom och att jag har en liten fyrkant, men ja definitivt likt

Visa signatur

i5 10400F 2.9 GHz | Acer GTX 1060 3GB | 16GB Corsair Vengeance LPX 2666 GHz | Corsair HX520W | ASUS TUF B560 PLUS-WIFI | Cooler Master Hyper 212 Evo V2 | Kolink Stronghold Overseer

Permalänk

Tippar att etiketten i botten säger ProxData?

var iaf första alternativet som dök upp när jag skrev ProxD i google och verkar vara en datorbutik nånstans i sverige
https://proxdata.se/

så inte omöjligt att det är något OEM eller NoName chassi som de sålt datorer byggda i i början på 2000talet där klisterlapparna med oem tillverkarens logga är borttagen såvida inte klisterlapparna på sidan skvallrar om tillverkare eller om de är ditkletade senare.

ser onekligen ut att kunna vara typ athlon 64 kylare cpu´n iaf dock tror jag samma kylare användes på rätt många amd modeller frammåt ända till typ AM1/AM2.

och även 80mm fläktar i arslet och ppå sidan skvallrar även om iaf före 2010 efter det var de ganska ovanligt med 80mm iaf om det inte var ett oem chassi

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ena etiketten i botten säger Proxdata, men vad säger den andra?
Eller tillhör den deras lagerhållningssystem kanske, då det sitter en liknande på hårddisken och skivläsaren i alla fall.

Permalänk
Medlem

Undrar om det är ett gammalt Chieftec, från tiden innan de blev i princip synonyma med "Dragon"-serien.
Det är ju en front som ser ut ungefär som ett Dell-chassi från den tiden, men vill minnas att Chieftec också hade ett som såg ut sådär.

Vad står det på nätagget? På den tiden var det ju väldigt vanligt att det följde med nätagg i chassina, så om det är en chassitillverkares namn på etiketten där kan det ju vara en indikation också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Undrar om det är ett gammalt Chieftec, från tiden innan de blev i princip synonyma med "Dragon"-serien.
Det är ju en front som ser ut ungefär som ett Dell-chassi från den tiden, men vill minnas att Chieftec också hade ett som såg ut sådär.

Vad står det på nätagget? På den tiden var det ju väldigt vanligt att det följde med nätagg i chassina, så om det är en chassitillverkares namn på etiketten där kan det ju vara en indikation också.

Är väl Deltas logga på nätdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Är väl Deltas logga på nätdelen.

Ja, det ser ju ut att stämma.
Båda är trianglar, men där ser ju ut att vara delta-logon (även om bilden inte är bästa kvaliteten direkt)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Undrar om det är ett gammalt Chieftec, från tiden innan de blev i princip synonyma med "Dragon"-serien.
Det är ju en front som ser ut ungefär som ett Dell-chassi från den tiden, men vill minnas att Chieftec också hade ett som såg ut sådär.

Vad står det på nätagget? På den tiden var det ju väldigt vanligt att det följde med nätagg i chassina, så om det är en chassitillverkares namn på etiketten där kan det ju vara en indikation också.

Skrivet av ztenlund:

Är väl Deltas logga på nätdelen.

Japp det är delta såhär ser det ut

Visa signatur

i5 10400F 2.9 GHz | Acer GTX 1060 3GB | 16GB Corsair Vengeance LPX 2666 GHz | Corsair HX520W | ASUS TUF B560 PLUS-WIFI | Cooler Master Hyper 212 Evo V2 | Kolink Stronghold Overseer

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas ett serienummer på ProxData-lappen. De verkar fortfarande vara aktiva. Kanske något av en longshot, men man kan ju alltid prova att maila dem och se om de har någon dokumentation för aktuell dator. Med lite tur är det rätt sorts person som läser mailet, som orkar göra sig ansträngningen att kolla

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!