Permalänk
Medlem

Wheels

bara förbjud skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Det här med att blinka UT UR en rondell/cirkulationsplats, hur jävla svårt kan det vara? Detta är något som skapar så otroligt mycket frustration hos mig så det bara kokar.

Samma gäller vid filbyte. Blinka!

Ofta folk kör runt när blinkersvätskan är slut…

Och 50% av de som blinkar vid filbyten tror att det ger automatisk förkörsrätt/fri väg, bara slänger sig över filerna.

Kör man med mindset= alla andra är dumma i huvudet och försöker köra ihjäl sig och övriga så brukar man klara sig bättre.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Att folk fortfarande, år 2022, har problem att lämna företräde till cyklister vid olika former av överfarter och övergångsställen. Du har inte koll på vad som gäller vid alla överfarter, lämna ALLTID företräde. Enklast så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zkin:

Wheels

bara förbjud skiten

Tidningen? Eller vad?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Att folk fortfarande, år 2022, har problem att lämna företräde till cyklister vid olika former av överfarter och övergångsställen. Du har inte koll på vad som gäller vid alla överfarter, lämna ALLTID företräde. Enklast så.

Fast nja, det är ju cyklisterna som i regel alltid har väjningsplikt såvida inte cykeln leds, då ska de behandlas som gångtrafikanter. Finns det trafiksignaler ska dessa följas och respekteras.

Att mellanchefs-Lasse på sin nya racer inköpt för 50k samt snabba brillor tycker annorlunda förändrar inte saken.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Fast nja, det är ju cyklisterna som i regel alltid har väjningsplikt såvida inte cykeln leds, då ska de behandlas som gångtrafikanter. Finns det trafiksignaler ska dessa följas och respekteras.

Att mellanchefs-Lasse på sin nya racer inköpt för 50k samt snabba brillor tycker annorlunda förändrar inte saken.

Cyklister har i regel alltid väjningsplikt när det gäller cykelpassager som passerar en bilväg, ja. Detta gäller även om cykelpassagen är belägen bredvid en rondell.

Bilister ska i regel alltid låta cyklister och dylikt passera när bilisten svänger och i samband med det passerar en cykelpassage, samt åker ut ur en rondell. Det blir lite klurigt då man som bilist inte, i strikt mening, behöver stanna för cyklister när man ska in i en rondell men ska stanna när man ska ut ur den.

Men när det gäller en cykelöverfart är det istället bilister som har väjningsplikt, alltid. De är dock rätt lätta att känna igen.

För bilder etc. se t.ex. https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publika...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levan:

Cyklister har i regel alltid väjningsplikt när det gäller cykelpassager som passerar en bilväg, ja. Detta gäller även om cykelpassagen är belägen bredvid en rondell.

Bilister ska i regel alltid låta cyklister och dylikt passera när bilisten svänger och i samband med det passerar en cykelpassage, samt åker ut ur en rondell. Det blir lite klurigt då man som bilist inte, i strikt mening, behöver stanna för cyklister när man ska in i en rondell men ska stanna när man ska ut ur den.

Men när det gäller en cykelöverfart är det istället bilister som har väjningsplikt, alltid. De är dock rätt lätta att känna igen.

För bilder etc. se t.ex. https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publika...

Problemet är ju att cyklister gärna cyklar rätt ut i gatan på övergångsställen, farthinder och liknande. I allmänhet stör jag mig rätt mycket på "medelålders män i lycra"-cyklisterna men när det gäller just detta så är det mer äldre kvinnor och yngre medelålders män på elsparkcyklar som är värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är ju att cyklister gärna cyklar rätt ut i gatan på övergångsställen, farthinder och liknande. I allmänhet stör jag mig rätt mycket på "medelålders män i lycra"-cyklisterna men när det gäller just detta så är det mer äldre kvinnor och yngre medelålders män på elsparkcyklar som är värst.

Hur man bemöts är en sådan brutal skillnad med.
Söker de ögonkontakt och jag stannar där jag "enligt lagen" inte har väjningsplikt och cyklisten nickar eller ler, så är det lätt värt det, och gör gärna om det.
De tillfällen folk kastar sig ut där de inte har rätt, och det görs utan ögonkontakt, eller där de är uppenbart irriterade över att jag inte stannade med god marginal är jag ordentligt nöjd över "lastbilstuts"-investeringen.

Känns som en rimlig grej, vet jag att det är jag som gör/gjort fel, så vinkar jag och tackar.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Hur är det ett problem att följa lagen? De flesta övergångar har jag koll på, reglerna är inte orimliga på något vis.
Cyklister är inte ett priviligerat skyddsvärt släkte med mentalt låg kapacitet även om du indirekt får det att låta så.
På samma vis kan man lika gärna säga.
"Att cyklister fortfarande, år 2022 har problem att kliva av cykeln och gå över vid alla former av överfarter. De har inte koll på om de har rätt att cykla över och bör alltså ALLTID gå av cykeln och promenera över"

Det där med att "lämna alltid företräde" provades med gångtrafikanter, vet inte om du minns det, eller om jag tar det rätt ur minnet, men typ 2001 så hade "gångare alltid företräde" oavsett.
Det slutade med en ökad mängd olyckor då folk gick ut i gatan/övergångsställen lite hursomhelst.
Tänker jag rätt ändrades lagen "tillbaka" till att bilister fortfarande har väjningsplikt vid alla tillfällen, men att gångaren är skyldig att uppmärksamma bilisten på att de ska över/söka ögonkontakt.
Har varit otaliga gånger folk står vid ett övergångsställe och pratar med en kamrat, man närmar sig i lugn ro och det finns inget tecken på att de ska ut, de gör en 180 vänding och "kastar" sig ut rakt framför bilen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tidningen? Eller vad?

Ah, menade förstås bilträffen med tillhörande cruising.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levan:

Tänker att samhällen verkar tendera att värdera produktion och utveckling mer än omvårdande/upprätthållande funktioner, som i fallet industri vs sjukvård, och att det har speglar sig på lönerna inom dessa områden. Finns mycket att säga om dessa, men tänker att en viktig sak att ha i åtanke är risker förknippat till respektive område (exv. risken att bli utan jobb, eller risken att skada sig på jobbet); arbeten med högre risk tenderar även att ha högre lön.

Det är förstås svårt att veta vad som är hönan eller ägget liksom, men det är ju ganska tydligt att ju mer kvinnor inom ett yrke desto lägre värderas det. Att "jobba på kontor" var inte så välbetalt eller högstatus på typ femtiotalet om man inte var chef, men ju fler män som kom in på kontoren desto bättre betalt blev det exempelvis, och idag tjänar jag som vanlig kontorsslav typ det dubbla mot en sjuksköterska.

Citat:

Finns det något försök till att förklara det "oförklarliga" i undersökningen? Exempelvis om det kan bero på att män tar för sig mer (allt annat lika), att männen är mer självsäkra/aggressiva i lönesamtalet etc. eller tar större karriärsmässiga risker (återigen, allt annat lika). Eller om det kan härledas till att de med lägre lön har det enbart för att de är kvinnor och det finns inte skymten av någon annan förklaring.

Det finns förstås massor av delförklaringar, men det är ju som sagt svårt att avgöra vad som är orsaken. Men vad jag pratar om är ju inte att säljaren Lisa tjänar mindre än säljaren Pelle som presterar samma (vilket kan ha att göra med någon eller flera liknande förklaringar), utan mer att en hel bransch tappar i löneutveckling om den går mot mer kvinnor, och tvärtom om män kommer in i tidigare kvinnodominerade yrken. Kvinnor är mer välutbildade än män idag exempelvis och det är ingen ny trend direkt, likväl är lönerna lägre för dem.

Citat:

Har du någon studie/artikel/källa som handlar om detta?

Det finns massor av studier på detta. Läs exempelvis: https://www.nytimes.com/2016/03/20/upshot/as-women-take-over-...

Skrivet av Json_81:

Industrin ("arbetare") har i regel strikta lönetrappor med tillägg baserat på kompetens för en viss linje/maskin/etc.
Menar du att dessa sänks bara för att det blir fler kvinnor som jobbar där?
Eller att facket förhandlar upp gränserna sämre pga fler kvinnor?

Nej, jag pratar på en högre nivå, över längre tid, inte att facket skulle säga "Oj, har vi 20% kvinnor här nu, då får vi sänka lönekraven", utan att över tid så hänger lönerna med sämre ju fler kvinnor det är inom ett yrke eller en bransch.

Skrivet av stgr:

Jag tycker det är upp till varje familj att bestämma vad som blir bäst för dem.

Jo det kan man förstås tycka, men det gör ju att cykeln fortsätter liksom. Kvinnan tjänar sämre, alltså blir det dyrare för familjen om mannen tar ut föräldraledighet, alltså tar ofta kvinnan merparten, vilket gör att hennes lön inte utvecklas lika bra, så för nästa barn hade de tappat ännu mer om mannen varit hemma, och så vidare.

Citat:

Kommunala arbetens löner kommer helt från skatter och kan således aldrig bli lika hög som den privata marknaden, för då skulle skatterna behöva ökas rejält.

Well, nu hamnar vi mer i nationalekonomi, men så behöver det inte vara av flera anledningar. Men även bortsett olika monetära teorier och så, så är det inte billigt att hyra in exempelvis "stafettläkare", eller "sjuksköterske-konsulter", kan man behålla personal genom att höja lönerna istället så hade det blivit billigare, och dessutom mycket bättre när man inte behöver lära upp nya hela tiden, och inom exempelvis sjukvården så hade det ju funkat bättre när patienter träffar samma personer och så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

Hur man bemöts är en sådan brutal skillnad med.
Söker de ögonkontakt och jag stannar där jag "enligt lagen" inte har väjningsplikt och cyklisten nickar eller ler, så är det lätt värt det, och gör gärna om det.
De tillfällen folk kastar sig ut där de inte har rätt, och det görs utan ögonkontakt, eller där de är uppenbart irriterade över att jag inte stannade med god marginal är jag ordentligt nöjd över "lastbilstuts"-investeringen.

Känns som en rimlig grej, vet jag att det är jag som gör/gjort fel, så vinkar jag och tackar.

Precis. Bara igår kom en cyklist på ett övergångsställe och jag stannade förstås, men han tyckte uppenbarligen att jag inte saktade ner tillräckligt långt bort eller något för jag fick en väldigt arg blick och en utsträckt hand, som en stoppsignal, som sen övergick till ett långfinger. Egentligen borde man kanske tuta på dessa eller något, så att de fattar att de inte har företräde överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, jag pratar på en högre nivå, över längre tid, inte att facket skulle säga "Oj, har vi 20% kvinnor här nu, då får vi sänka lönekraven", utan att över tid så hänger lönerna med sämre ju fler kvinnor det är inom ett yrke eller en bransch.

Har du någon form av källa på det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Signalreglerade cykelpassager

De bilister som skall "hävda sin rätt" genom att lägga sig på tutan och accelerera emot en vid signalreglerade cykelpassager när man som cyklist försöker söka ögonkontakt och samspela, bara för att "Du har ju rött!" *pekar på trafiksignalen för övergångsstället*. Suck -_-

60 § Vid ett bevakat övergångsställe ska en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.

En förare som efter att ha svängt i en korsning ska passera ett bevakat övergångsställe ska köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.

Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelpassager. Förordning (2014:1035)

Trafikförordningen
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Har du någon form av källa på det?

Det finns som sagt massor av studier som visar just detta, exempelvis den artikeln jag länkade i inlägget du citerade: https://www.nytimes.com/2016/03/20/upshot/as-women-take-over-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

De bilister som skall "hävda sin rätt" genom att lägga sig på tutan och accelerera emot en vid signalreglerade cykelpassager när man som cyklist försöker söka ögonkontakt och samspela, bara för att "Du har ju rött!" *pekar på trafiksignalen för övergångsstället*. Suck -_-<Uppladdad bildlänk>

Men hur funkar ens det? Har bilarna grönt, korsande gångtrafikanter rött och korsande cyklister grönt? Eller är det bara att cykelsignalen inte slått över än?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Men hur funkar ens det? Har bilarna grönt, korsande gångtrafikanter rött och korsande cyklister grönt? Eller är det bara att cykelsignalen inte slått över än?

Jag har stött på flera ställen, där högersvängande bilist har grönt, gående rött och cyklar grönt samtidigt. Och ganska ofta sitter cyklarnas "rödljus" lite "konstigt till" att det oftast är svårt att se om de har rött eller grönt när man ska svänga.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av snajk:

I just den här korsningen får övergångsstället , cykel passagen och körbanan (inklusive högersvängande) grönt samtidigt. Slår om till rött först för övergångsstället eftersom att det tar längst tid för de där att passera korsningen och sen för cykelpassagen och vägbanan.

Finns trafiksignaler med andra varianter också. Blir vanligare och vanligare med för grönt för oskyddade trafikanter så att de kan börja passera korsningen innan vägbanan går grönt så att det blir lättare att lägga märke till dem och vart de är på väg.
Det viktiga att komma ihåg är ju att det kan komma korsande trafik så länge som det inte är en pil i signalen.

Skrivet av stgr:

Jag har stött på flera ställen, där högersvängande bilist har grönt, gående rött och cyklar grönt samtidigt.

Vanligt att trafiksignaler inte ger grönt till övergångsstället om ingen har "anmält" sig eftersom att det kan behövas längre grönperiod för övergångsstället.

Skrivet av stgr:

ofta sitter cyklarnas "rödljus" lite "konstigt till" att det oftast är svårt att se om de har rött eller grönt när man ska svänga.

Inget man behöver se. Om du svänger vänster så ser du ju inte om mätande trafik har grönt eller rött till exempel. Har man själv ingen pil i trafiksignalen så får man vara beredd på korsande trafik. Även om andra har rött i sin trafiksignal så kan ju de få för sig att korsa vägen ändå (ännu mer vanligt förekommande framför cyklister har jag fått erfara (både gående, cyklister och billister som har korsat vägbanan framför mig trotts att de har rött i signalen)

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Problemet enligt mig är ju att det är ett nja. Och då är det lika bra att alltid släppa fram cyklister. Du har säkert koll, men gemene trafikant har ju knappast koll på alla sorters övergångar, samt var väjningsplikt symbolerna finns på vägen osv. Säkraste kortet är därför att låsa cyklisten åka före.

Skrivet av Bellerefon:

Hur är det ett problem att följa lagen? De flesta övergångar har jag koll på, reglerna är inte orimliga på något vis.
Cyklister är inte ett priviligerat skyddsvärt släkte med mentalt låg kapacitet även om du indirekt får det att låta så.
På samma vis kan man lika gärna säga.
"Att cyklister fortfarande, år 2022 har problem att kliva av cykeln och gå över vid alla former av överfarter. De har inte koll på om de har rätt att cykla över och bör alltså ALLTID gå av cykeln och promenera över"

Det där med att "lämna alltid företräde" provades med gångtrafikanter, vet inte om du minns det, eller om jag tar det rätt ur minnet, men typ 2001 så hade "gångare alltid företräde" oavsett.
Det slutade med en ökad mängd olyckor då folk gick ut i gatan/övergångsställen lite hursomhelst.
Tänker jag rätt ändrades lagen "tillbaka" till att bilister fortfarande har väjningsplikt vid alla tillfällen, men att gångaren är skyldig att uppmärksamma bilisten på att de ska över/söka ögonkontakt.
Har varit otaliga gånger folk står vid ett övergångsställe och pratar med en kamrat, man närmar sig i lugn ro och det finns inget tecken på att de ska ut, de gör en 180 vänding och "kastar" sig ut rakt framför bilen.

Det verkar ju vara ett problem bland bilister som kör på cyklister vid cykelövergångar och passager i tid och otid. Att du har koll betyder ju inte att en generell bilist har det. Och vill du ha facit kan jag berätta att det varken har det, eller har uppmarksamhet på vägen då det mobilsurfas en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns som sagt massor av studier som visar just detta, exempelvis den artikeln jag länkade i inlägget du citerade: https://www.nytimes.com/2016/03/20/upshot/as-women-take-over-...

En låst artikel från USA är inte mycket till källa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Problemet enligt mig är ju att det är ett nja. Och då är det lika bra att alltid släppa fram cyklister. Du har säkert koll, men gemene trafikant har ju knappast koll på alla sorters övergångar, samt var väjningsplikt symbolerna finns på vägen osv. Säkraste kortet är därför att låta cyklisten åka före.

Så eftersom den "generella personen" inte har koll då de "mobilsurfar" vad avser situation 1 (cykelöverfart) så ska jag anpassa mitt beteende vad avser situation 2 (övergångsställe) eftersom en cyklist "mobilsurfar mentalt" och kan bli sur på mig då de inte kan förstå skillnaden på situation 1 och 2?

Det rimliga är väl att som cyklist förutsätta att den gemene bilföraren inte har koll och ha lite uppmärksamhet vid cykelöverfarter där de har företräde, och att de ger tusan i överfarter de inte ska ut på?

tänker du samma med högerregeln och rondeller? "säkraste kortet"
Eftersom gemene man mobilsurfar så använder jag inte högerregeln alls utan stannar vid varje korsning, då det är det "säkraste kortet"
Eftersom gemene man mobilsurfar så stannar jag direkt i rondellen om det kommer en bilist som vill köra in i rondellen, det är det säkraste kortet då de kanske missat mig och kör in.

Skrivet av lindahlj:

Det verkar ju vara ett problem bland bilister som kör på cyklister vid cykelövergångar och passager i tid och otid. Att du har koll betyder ju inte att en generell bilist har det. Och vill du ha facit kan jag berätta att det varken har det, eller har uppmarksamhet på vägen då det mobilsurfas en hel del.

Återigen, exemplet kan lika gärna vändas, "Det verkar vara ett problem bland cyklister som blir påkörda på övergångsställen i tid och otid, så det är bäst att de behandlar samtliga överfarter som om de saknar företräde"

Känns ju ganska ordentligt bakvänt att:
Eftersom det är ett problem med andra bilister som kör över cyklister vid cykelövergångar så ska jag ge cyklister företräde när det cyklas på övergångsställen.

Visa signatur

mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

En låst artikel från USA är inte mycket till källa.

Det var bara den första jag hittade och var inte låst för mig, men är det nu dock. Denna forskningsrapporten verkar inte vara låst (på denna länk i alla fall): https://www.researchgate.net/publication/236750401_Occupation...

Eller de sista styckena innan slutsatsen här: https://www.epi.org/publication/womens-work-and-the-gender-pa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det var bara den första jag hittade och var inte låst för mig, men är det nu dock. Denna forskningsrapporten verkar inte vara låst (på denna länk i alla fall): https://www.researchgate.net/publication/236750401_Occupation...

Eller de sista styckena innan slutsatsen här: https://www.epi.org/publication/womens-work-and-the-gender-pa...

Det är baserat på ett annat land, med data fram tills för 22 år sen.
Slutsatsen om programmerare i den andra länken känns som ett löst samband med tanke på att behovet ökat snabbare än tillgången på arbetskraft och har tveksam koppling till kön. Lite samma med första länken fast tvärtom. Ökar tillgången på arbetskraft är det inte konstigt om lönerna inte ökar i samma takt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är förstås svårt att veta vad som är hönan eller ägget liksom, men det är ju ganska tydligt att ju mer kvinnor inom ett yrke desto lägre värderas det. Att "jobba på kontor" var inte så välbetalt eller högstatus på typ femtiotalet om man inte var chef, men ju fler män som kom in på kontoren desto bättre betalt blev det exempelvis, och idag tjänar jag som vanlig kontorsslav typ det dubbla mot en sjuksköterska.

Har du som "kontorsslav" över 75 000 i månaden? Utgår här ifrån snittlön för sjuksköterska (https://www.scb.se/lonestatistik/Sjukskoterska/). I sådant fall skulle jag kunna tänka mig att jobba där

Citat:

Det finns förstås massor av delförklaringar, men det är ju som sagt svårt att avgöra vad som är orsaken. Men vad jag pratar om är ju inte att säljaren Lisa tjänar mindre än säljaren Pelle som presterar samma (vilket kan ha att göra med någon eller flera liknande förklaringar), utan mer att en hel bransch tappar i löneutveckling om den går mot mer kvinnor, och tvärtom om män kommer in i tidigare kvinnodominerade yrken. Kvinnor är mer välutbildade än män idag exempelvis och det är ingen ny trend direkt, likväl är lönerna lägre för dem.
Det finns massor av studier på detta. Läs exempelvis: https://www.nytimes.com/2016/03/20/upshot/as-women-take-over-...

Jag kan inte läsa den då den är bakom betalvägg, har du möjlighet print screena eller dela på något annat sätt? Vore intressant att läsa. Från vad jag läst och min egen analys är att det har mer att göra med risk/stress/prestation än att det är kvinnor. Ett säkrare jobb med lägre krav ger lägre lön, och uppräthållande jobb / service tenderar att vara mer åt det hållet. Nya jobb är osäkra och kan ha större spridning i lön, tänker mig att när kontorslandskapen utvecklades och uppstod var det en mer lukrativ bransch överlag än idag. Du kan tjäna bra på kontor idag med såklart, men då ska man vara på rätt ställe. Det finns många som arbetar på kontor idag (speciellt i Sverige) och vissa tjänster är rätt mellanmjölk (och kanske har en bra lön för hur jobbigt arbetat faktiskt är i termer av tid och stress?).

Permalänk
Medlem

Jag cyklar mycket. Lite irriterande är när jag ska passera ett övergångsställe och måste vänta tills bilen passerat. Då stannar bilen också. Hade jag klivit av cykeln vore det OK. Resultatet blir att vi blänger på varandra tills jag kör över gatan. Hade jag klivit av cykeln hade det varit rätt av bilisten att stanna. Men det är ju bekvämast att inte kliva av cykeln.
Apropå korkade gångtrafikanter var jag med om en nära olycka. Jag åkte som passagerare i en brandbil. Det brann i en ladugård så det var sirener och blåljus. Strax före ett övergångsställe var det en dam som sköt ut en barnvagn och började gå över. Med tvärnit och sladd lyckades föraren klara damen. Hon hade givetvis företräde men måste ha blivit blockerad i huvudet på nått sätt. Man kan ju inte våga livet bara för att man har rätt.

Permalänk
Medlem

En sak som jag stört mig på som F-N under väldigt lång tid är dessa youtubers som tex snickrar och överdriver allt.

Nu ska jag tillägga att jag har famil/släkt som jobbar i en del liknande yrken. Där de själva byggt upp stora företag från grunden genom att luta sig på sin skicklighet. Så jag har ganska bra koll...

Saker som stör mig (utan rangordning).

*Det är kliniskt rent i verkstaden.
Ja man ska ha rent men man slipar och oljar ju inte om arbetsbänken så fort man använt den.

*Man använder tillverkarens namn så fort man sträcker sig efter verktyget.
Nu tar jag SWECLOCKERS-mejseln. Sen tar jag SWECLOCKERS-skruven, osv osv.

*Man ser till att rikta tillverkarens namn i rätt riktning mot kameran.
Ja jag vet att det precis som punkten ovan handlar om reklam. Men det är oerhört störande och det känns oäkta.

*Man är YTTERST noga och lägger ner mycket tid på vissa delar. Sen tappar man bollen och gör ett slarv-jobb med andra delar.
En snickrad sak ska ju kunna slipas vid ex reparation tycker jag. Att man då gör en dålig kosmetisk fix som kommer försvinna så fort man nuddar saken med sandpapper känns bara dumt.

Nu pratar jag om projekt som tar, säg, 20h att färdigställa där en ordentlig lösning tar 1h extra. Varför göra en 5-10min fix där man lagt ner så mycket tid?

En annan sak är när man mäter allt till delar av en millimeter genom hela projektet. Sen ögonmåttar man de sista skruvarna som faktiskt synd när allt är klart.

Självklart finns det tillfällen för quick-fix men man måste ju se till helheten.

*Man är heeeeelt overkill gällande användandet av skyddsutrustning.

Detta lär jag ju få skit för... Självklart ska man använda skyddsutrustning, inget snack om saken! Det är ju mindre bra att stå barbröstad i shorts när man kör vinkelslipen och skivan exploderar... Men vafan jag hade ju skyddsglasögon så det gick ju bra.

Men tillbaka till saken... När man ser att de tar på sig SWECLOCKERS-glasögonen och SWECLOCKERS-andningsmasken för att ta fram en snutt sandpapper och gnugga lite på en kant så blir jag provocerad av någon anledning.

*Man rekomenderar saker som är heeeelt överdrivna som ett "måste" för att man själv saknar kunskap/skicklighet.

Visst har man redan maskinen och verktyget så använd det men få det inte att framstå som det är ett absolut krav.
Ex en svindyr och jättestor planhyvel för att hyvla till en brädbit.
Som sagt har man maskinen så kör, så klart, men att det inte skulle duga med en vanlig hyvel i många fall är ju bara trams.

*Man härmar varandra av principskäl.
Kör det som fungerat bäst är optimalt för dina förutsättningar och strunta i vad andra gör. Suck.

Men det finns ju flera väldigt bra kanaler också som känns genuina och ärliga. Det är så mycket roliga att kolla på dessa!
Strunta i dom andra då? Jo visst men nu är detta ju en tråd gör gubbgnäll!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stigw:

Apropå korkade gångtrafikanter var jag med om en nära olycka. Jag åkte som passagerare i en brandbil. Det brann i en ladugård så det var sirener och blåljus. Strax före ett övergångsställe var det en dam som sköt ut en barnvagn och började gå över. Med tvärnit och sladd lyckades föraren klara damen. Hon hade givetvis företräde men måste ha blivit blockerad i huvudet på nått sätt. Man kan ju inte våga livet bara för att man har rätt.

Nä, blåljus har ALLTID företräde. Spelar ingen roll att hon ville korsa gatan, hon skulle ha väntat. Kom ihåg prioriteringen;

1. Polis / Ambulans / Brandbil, dvs blåljus

2. Trafikljus

3. Skyltar

4. Regler

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Kvinnor med barnvagn har generellt sett någon typ av självuppfyllande känsla av att helt enkelt inte ha några som helst regler eller allmänt hyfs som gäller dem.
Jag har sällan upplevt en sådan total avsaknad av verklighetsförankring som lattemammor med barnvagn.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det är baserat på ett annat land, med data fram tills för 22 år sen.
Slutsatsen om programmerare i den andra länken känns som ett löst samband med tanke på att behovet ökat snabbare än tillgången på arbetskraft och har tveksam koppling till kön. Lite samma med första länken fast tvärtom. Ökar tillgången på arbetskraft är det inte konstigt om lönerna inte ökar i samma takt.

Det handlar inte om ökad tillgång på arbetskraft utan om att ett yrke med en hög andel kvinnor inte ses som lika viktigt eller svårt eller tungt, just för att det är fler kvinnor som utför det, och således går lönen ner över tid relativt yrken som har en lägre andel kvinnor.

Detta är inget nytt utan forskningen har kommit fram och bekräftat detta under ganska lång tid.

Skrivet av Levan:

Har du som "kontorsslav" över 75 000 i månaden? Utgår här ifrån snittlön för sjuksköterska (https://www.scb.se/lonestatistik/Sjukskoterska/). I sådant fall skulle jag kunna tänka mig att jobba där

Jag tänkte mer på ingångslönen, runt 25K, medan det kommer in rätt juniora personer på mitt jobb som tjänar ungefär det dubbla.

Citat:

Jag kan inte läsa den då den är bakom betalvägg, har du möjlighet print screena eller dela på något annat sätt? Vore intressant att läsa. Från vad jag läst och min egen analys är att det har mer att göra med risk/stress/prestation än att det är kvinnor. Ett säkrare jobb med lägre krav ger lägre lön, och uppräthållande jobb / service tenderar att vara mer åt det hållet. Nya jobb är osäkra och kan ha större spridning i lön, tänker mig att när kontorslandskapen utvecklades och uppstod var det en mer lukrativ bransch överlag än idag. Du kan tjäna bra på kontor idag med såklart, men då ska man vara på rätt ställe. Det finns många som arbetar på kontor idag (speciellt i Sverige) och vissa tjänster är rätt mellanmjölk (och kanske har en bra lön för hur jobbigt arbetat faktiskt är i termer av tid och stress?).

Så vad är din analys baserad på? Menar du att det är mer riskfyllt att stå i en fabrik mot att vara förskolelärare exempelvis? Mer stressigt att vara rörläggare än att jobba inom vården? Perceptionen av ett yrke förändras om andelen kvinnor ökar, det ses som mindre jobbigt, svårt, stressigt eller tungt just för att det är kvinnor som utövar det.

Detta är som sagt inga nyheter utan välbelagt. Jag länkade en forskningsrapport i ett inlägg högre upp, men jag är inte er forskningsassistent så om den inte duger kan ni googla själva.

Skrivet av anon306515:

Nä, blåljus har ALLTID företräde. Spelar ingen roll att hon ville korsa gatan, hon skulle ha väntat. Kom ihåg prioriteringen;

1. Polis / Ambulans / Brandbil, dvs blåljus

2. Trafikljus

3. Skyltar

4. Regler

Ingen har företräde. Man ska lämna företräde åt utryckningar om det är möjligt utan att bryta mot trafikreglerna, men de har ansvaret för vad som händer om de bryter mot trafikreglerna i sin utryckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det handlar inte om ökad tillgång på arbetskraft utan om att ett yrke med en hög andel kvinnor inte ses som lika viktigt eller svårt eller tungt, just för att det är fler kvinnor som utför det, och således går lönen ner över tid relativt yrken som har en lägre andel kvinnor.

Låter mest som du läst rubriken och bestämt dig att det ska vara så.
Korrelation är inte kausalitet och dina artiklar är återigen gammal utländsk data.
Finns det en svensk studie från 2000-talet och framåt som visar samma sak?

Visa signatur