Programmering är något man med fördel gör just på Linux.
På förra jobbet hade vi officiellt stöd för Windows och Linux till utvecklingsmiljön (produkten var ett realtids OS där hela systemet byggdes på endera Windows eller Linux). När man började komma upp i riktigt stora projekt var prestanda väsentligt bättre under Linux, framförallt kompileringsprestanda.
Egentligen lite märkligt då det ju faktiskt byggdes exakt samma saker oavsett om man körde Windows eller Linux, slutresultatet var ju till realtids OS:et. Toolchain var primärt LLVM baserad (en C/C++ kompilator som har officiellt stöd i Visual Studio på Windows, är standard kompilator på MacOS och har utmärkt stöd under Linux där annars GCC är mer vanligt).
På Windows + Visual Studio skulle jag nog inte vilja sitta på min gamla 2-kärniga Surface Pro 4 längre, men då den har 16 GB RAM fungerar den fortfarande helt OK till surf och enklare programmeringsprojekt i Visual Studio Code.
Skriver detta på min enda Linux-laptop, den har en i7-5600U, d.v.s. en 2-kärnig Broadwell CPU från 2014! Men då datorn har SSD + 16 GB RAM fungerar den fortfarande utmärkt till surf och helt klart även till enklare programmeringsuppgifter. Skulle inte vilja dra runt .NET projekt i Visual Studio eller Java projekt med Eclipse, men Python, Go, Node.JS och små .NET core, små C++ projekt går hur bra som helst.
VS Code är definitivt inte i närheten lika snabbt på en i7-5600U som på en modern desktop Intel/AMD eller en M1 Mac, det finns ett märkbart lagg (som enbart beror på låg prestanda per kärna, VS Code är i praktiken enkeltrådat).
Kör för närvarande Ubuntu 22.04.
Edit: ska kanske förtydliga, ju färre kärnor man har ju viktigare är det att ha riktigt snabba kärnor. Även om det "går att använda" en i7-5600U med Ubuntu 22.04 än idag så är det ett klart kännbart lagg när man scrollar på webbsidor och t.ex. kontext-sökningar är inte alls lika snabba i VS Code som på en modern dator. Allt detta är dock saker som inte hade gått snabbare även om i7-5600U haft 16 kärnor!!!
Så i första hand ska du hitta en dator med så hög prestanda per kärna som möjligt, 4 och till och med 2 kärnor räcker än idag om det är tillräckligt snabbare kärnor!