Helgsnack: Erfarenhet av begagnathandel?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Erfarenhet av begagnathandel?

SweClockers Marknad, Facebook Marketplace, Blocket, Tradera eller lokala loppisen. Hur ser dina erfarenheter ut vad det gäller att handla med andra privatpersoner?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Köpa:
Jag kör mest med Blocket och Tradera. Kan inte köra Marketplace eftersom jag aldrig haft (eller kommer ha) Facebook, så vet inte hur det ser ut där.

Sälja:
Jag har typ aldrig sålt något, aldrig till en person jag inte känner.
Ger bort mestadels eller säljer billigt till kompisar/familj etc om de är av dyrare sorten.

Jag har för mycket saker och tycker det är bökigt med paket så, det är smidigare då man kan lämna sakerna hand till hand.

Hänt att man varit sugen på att sälja på SweC, men eftersom jag inte vill skicka så känns det bökigt, och skriver man att det endast går att hämtas så blir det nog ändå en och annan som frågar om att skicka det.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Det beror på. Numer har jag som princip att bara göra affärer med folk som kan kommunicera begriplig svenska, vilket nästan alltid är fallet på SweClockers. När det gäller möbler däremot, gosse, då är det mycket svårt att hitta vettiga köpare.

Permalänk
Medlem

Köpt något enstaka på tradera - skicket matchade inte helt beskrivningen så jag handlar inte av privatpersoner igen.
Jag betalar hellre mer än dubbelt så mycket för något som är helt nytt än något som är 95% ok men begagnat.
När jag inte behöver något längre så ger jag bort det till bekanta/familj. Behöver ingen det så slänger jag det hellre än att mecka med att sälja för pengar som jag ändå inte märker.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Mesta tycker jag går rätt hyfsat att sälja faktiskt.
Men värst är fordon av något slag. Sålt ett antal bilar privat och alltid är det folk som ska pruta på telefon(och då ett rejält skambud). Brukar bara säga till dom att komma och kolla på fordonet i fråga och ta diskussionen på plats. Men då brukar dom för det mesta sluta svara av någon anledning.

När det gäller elektronik, datorprylar eller liknande så brukar jag faktiskt skänka det mesta, om det nu inte är värt en jävla massa pengar. Allt för att slippa krångla, och man gör oftast någon person glad istället.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Köpa:
Alla plattformar som finns tillgängliga.

Sälja:
Alla plattformar som finns tillgängliga.

Jag tycker om att köpa och sälja.
Ofta köper jag billigt för sedan sälja vid ett senare tillfälle tex köpte Galaxy Watch 3 LTE för 1300. Sålde den ett år senare för 1700. Köpte istället en Watch 4 LTE för 1300.

Händer även jag skänker billigare, enklare prylar när jag inte har användning för dem.
Hjälper även familj, vänner att köpa/sälja prylar.

Efter som jag själv tycker jag är bra på det
Samt kul att få göra en lyckad affär.

Har inget emot att skicka, blocket paket, PayPal eller träffas IRL. Sällan det har gått dåligt.

Har så klart blivit blåst 2-3 ggr när man köpt.
Men det var innan blocket paket dök upp och Traderas säkerhet osv.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd

Via jobbet så köpte vi ett processorkit till en HP DL 380 g10 till ett helt ok pris. Varken billigt eller dyrt.

Visade sig sen komma från en firma i Vatikanstaten som två dagar efter betalning ringde och ursäktade sig att de inte hunnit få iväg sakerna förrän dagen efter vi lade beställningen.
Ett par dagar senare hade vi paketet med processor och kylarkit till servern. Plomberad original hp.

Detta var från Ebay och det är nog min enda erfaranhet än så länge.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

När jag köpte/sålde i Swedroid's forum hade jag inga problem alls. Jag har hållt mig borta från tradera/blocket osv

Permalänk
Medlem

Blocket för allt utom bilar är ren skit imo. Försökte sälja ett 280x160 bastant skrivbord med elmotor, riktigt lyx-skrivbord man hittar på påkostade kontor, bara skivan väger ca 60 kilo, för ca 2500:- . Nypris över 20 000:-.

Fick "bud" på runt 50:- och de hämtar. En erbjöd sig hela att jag betalar honom 800:- så hämtar han. En hon ville att jag skulle skicka skrivbordet med ett bud på 150:-, självklart inkluderade 150:- fraktpriset.

På blocket finns bedragare och bilar. Sweclockers för allt annat.

Permalänk
Medlem

Jag unviker ofta att sälja eller köpa begagnad elektronik. Gammalt jag har brukar min bror eller hans barn få eller någon kompis som har behov av det.
Min flickvän är däremot en riktig tradera torsk, köper i min mening små onödiga prydnads saker för små pengar.

Har gjort ett par väldigt lyckade fordons affärer däremot. Dyraste bil jag någonsin köpt kostade 15k. Riktigt klipp. Den billigaste kostade 2k och höll i 3 år.

Edit: sålt en bil på blocket = mardröm där de flesta av någon anledning inte kunde svenska.

Min bror har köpt och sålt många bilar via främst blocket och allt handlar om vilken typ av bil det är. En sliten bruksbil så blir det många som säger 50kr kompis/hämta nu pris.
Säljer man en ny renoverad sammlar bil för 800k så är det uteslutande seriösa privat personer eller firmor.

Förövrigt ska min galna bror flyga över hela landet imorgon för att titta på en bil. Ibland flyger han även utomlands och hämtar nya projekt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Gör nästan aldrig det, men köpt nån prolle+mobo och ett par SSD via Swec.

Annars så köper jag alltid nytt om det ska va nåt...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Köpt något enstaka på tradera - skicket matchade inte helt beskrivningen så jag handlar inte av privatpersoner igen.
Jag betalar hellre mer än dubbelt så mycket för något som är helt nytt än något som är 95% ok men begagnat.
När jag inte behöver något längre så ger jag bort det till bekanta/familj. Behöver ingen det så slänger jag det hellre än att mecka med att sälja för pengar som jag ändå inte märker.

Klockren signatur!! Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt det mesta begagnat i mitt liv, allt från retro-datorer, retro-elektronik, möbler och även handlat nya grejer med privatpersoner både på blocket och ebay i flera år helt sen 1998. Tills nu är min personliga erfarenhet att de allra flesta är till att lita på oavsett vart i världen de befinner sig.

Mitt intryck är att de som har varit offer för svindel är dom du hör direkt från på sweclockers, reddit och andra ställen för det finns nästan ingen som skriver om en lyckad handel vart allt går som önskat, det är beklagligt när det inträffar men det är mkt. sällsynt mh.t. min egen 24+ åriga erfarenhet.

Däremot ska du passa på om du handlar elektronik prylar på Second hand butiker, folk lämnar in skräp i minst 50% av tillfällen så räkna med att det du köper saknar nåt, ett ljudelement som är sprängd, en dvd spelare som inte klarar av alla dvd skivor, kassettband spelare vart gummiremmen har vittrat sönder - Så sätt dina bud på Second hand butiken därefter, ge aldrig "god pris", ge skambud så blir du inte missnöjd när du måste fixa eller slänga hälften av det du köper. Berätta gärna för Second hand butiken när du prutar - att du tar det som det är och återvänder inte för att klaga eller be om pengarna tillbaka, jag har fått prisreduktioner upp till 70% på detta viset då dom hatar returer och teknik.

Stavkoll - är Norsk i grunden
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Köpa: Gör majoriteten av mina inköp (förutom förbrukningsvaror) begagnat. Facebook Marketplace, Blocket, Tradera, SweClockers, Happyride, Sellpy, second hand och kompisar. Där rätta varan finns till rätta priset helt enkelt.

Nästan bara haft bra erfarenheter. Folk är trevliga, villiga att tumma lite på priset om man är saklig och trevlig, ibland kan säljare mötas upp på arbetsplatsen om det är närmre för mig (var en som körde en skivspelare hem till mig i Göteborg från Strömstad när han ändå skulle förbi), fått skjuts till tågstationen av en som ändå skulle iväg efter vår affär, de allra flesta tar Swish så det är sällan man måste fippla med kontanter.
Man får bemöta säljaren som man själv vill bli bemött så går det nästan alltid bra.

Köpt många bra grejer till vrakpriser, även med kvitto och i nyskick. Sprillans nya dubbdäck till cykeln 50kr (marknadsvärde ~300kr), märkeskläder på Sellpy i nyskick neråt 30kr, FP3+ 1k (marknadsvärde ~2k), år ~2018 1080Ti 4k (marknadsvärde 7k) mfl. och en del fina grejer som skänkts bort.

Blivit lurad en gång, men jag borde verkligen ha kunnat inse att det var för bra för att vara sant.

Säljer: Om ingen närstående vill ha saken så säljs eller skänks den. Varför skall man slänga något som funkar?
Vanliga saker på Marketplace och Blocket, dator saker på SweClockers och om inte det går; Marketplace, Blocket eller i sista hand som auktion på Tradera. Många oseriösa köpare och köpare som prutar orimligt mycket, men man behöver ju inte lägga tid på att svara dem. 🤷

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Dum och naiv försökte jag sälja en bil på blocket, åkte till personen (tror deras bil var sönder), kommer fram, de försöker övertyga mig att motorn helt havererat (sa att det var kylarvatten i motoroljan och sa att jag troligen inte ens kommer hem igen). De erbjöd 10% av pengarna för att jag skulle slippa problemet…

Sålde inte till dem

Nästa dag kom en annan förbi och köpte den kontant för 80% av priset utan att bråka (och såg inget fel på något med oljan såklart)

Skulle säga att det ofta går bra, men är lite av total galenskap stundtals

Permalänk
Medlem

Nope handlar/säljer inte begagnat
För mycket jobbiga människor och folk som ger skambud för att inte snacka om alla bedragare..
Betydligt enklare med soptunnan....

Permalänk
Medlem

Köpt o sålt lite överallt, vad gäller datagrejer har det i stora drag varit problemfritt här på SC.

Vad gäller bilar så säljer jag dem på Blocket och jag följer strikt följande regler:
Aldrig skriva ut fullt namn.
Aldrig sätta ut telefonnummer.
Aldrig visa regplåt för då kan folk hitta tel nr.
Sätt ett så pass bra pris att man kan skriva att all form av prutning är uteslutet.
Skriv ut exakt alla fel jag känner till oavsett hur små.
Grovsålla bland de som skickar meddelanden, man fattar rätt snabbt vilka som har potential att bli en problemfri affär.

Bästa var när jag skulle sälja en gammal moppe för 1500:-, hade bara satt ut mitt förnamn men nån tjomme känner igen garagelängan jag fotat vid och sätter sig o ringer upp alla med mitt förnamn, han fick inte köpa den.

Permalänk
Medlem

Facebook och till viss del blocket har tyvärr blivit nedskräpat med scammers. Otroligt många scammers på dessa sidor. Använder bara lokala säljare eller tradera numera där jag kan betala med paypal. Sen swec såkalrt där jag kan lita på folk bara de har varit aktiva

Permalänk
Medlem

Blocket är en djungel numera.
Varje annons jag lägger ut så är det scam försök, eller det där hitta på grejen med blocket paket.
Mina affärer görs öga mot öga, annars får det vara.

Har köpt en del via tradera och där har det mesta varit OK, ngn ovital del kan ha saknats men i det stora hela positivt.

Permalänk
Medlem

Köper och säljer mest i inriktade Facebook-grupper, allt från datordelar till nördiga samlarfigurer.

Tradera brukar också fungera felfritt.

Blocket däremot har börjat bli som Facebook Marketplace...extrem prutning, extremt dålig svenska, troll, okunnigt folk och jobbiga j*vlar.

Har sålt lite bilar i ca "halvmiljoners-klassen" på Blocket.
Ett tillfälle så hade vi en familj som kikade på en Volvo XC60 som vi hade lagt ut.

Jätte nöjda, väldigt intresserade.

Efter besök, provkörning och diskussion, så fick jag sedan ett sms där de försökte pruta över 100 000........trots att bilen marknadsmässigt, hade ett väldigt bra pris.

Så just bilar är alltid ett lotteri, jag är väldigt kunnig, men försöker alltid spela dum enbart för att se om köpare/säljare ljuger.

Permalänk
Medlem

Det sköna med Facebook Marketplace är att man kan se vem personen är. Hade en köpare som verkade oseriös och tankarna om att bli påhoppad kom fram, gick in på hans profil för att skapa en bild av vem han var och kunde då ta beslutet att genomföra det.

Köparen var chill, gick snabbt utan krångel.

Permalänk

Problemet jag upplever med att köpa komponenter second hand är att priset ofta är alldeles för nära nypris. Jag tycker man ofta ser komponenter gå för 70-80% eller tom 90% ibland av vad motsvarande ny komponent skulle kosta. Det är ofta inte värt besväret enligt mig.

Permalänk

Jag undviker att sälja begagnat av flera saker. Datateknik och mobiler handlar det ofta om datasäkerhet. Annat är begagnadvärdet för lågt så det ska vara värt min tid. Och jag har inga dyra saker att sälja.

Säg jag får 500kr för en pryl och jag får lägga ner 3h på att skapa annons, svara ta emot folk och support. Då slänger jag hellre produkten på återvinningen och gör lite övertid på jobbet istället.

Permalänk

Jag har handlat begagnat lite överallt och det finns inget som slår SweClockers marknad i pålitlighet av användarna.
Jag har köpt och sålt en hel del här och det har verkligen aldrig strulat!

Men... Blocket, Tradera och Facebook är desto värre på pålitlighetfronten. Jag har blivit lurad på Tradera trots att användaren hade fina omdömen en lång tid tillbaka. Betalade men fick aldrig varan.
Samma sak gäller blocket. Betalat i förskott och ej fått vara. Självklart mitt eget fel som betalar i förskott.
Facebook är värst marknadsplats av alla. Fy helvetet vilken röra! Scammers överallt där.

PS. De flesta marknadsplatser fungerar bra om det inte är till att skicka varor. Det är då det öppnar upp för problem. När man hämtar eller får saker hämtade så brukar det gå fint.
Det är mina erfarenheter av begagnat handeln 😁

Permalänk
Medlem

Har lyckats med bedriften att bli blåst en gång här på swec men det var mest mitt eget fel som betalade i förskott utan att ha fått varorna först. Kan nu med facit i hand säga att man blivit mer försiktig. Man ska ha lite tur med vem man gör affärer med. Det bästa är att sälja eller ge bort till nära och bekanta så slipper man gambla.

De gånger jag sålt och handlat på blocket har det fungerat bra. Tradera har jag bara handlat på men är numera inte så kul då folk alltid ska överbuda i sista sekunden. Kan vara varor som finns till betydligt lägre pris om man bara ägnar en halv minut att söka på prisjakt.

Föredrar nog loppisar trots allt, kan klämma och känna lite på varan eller ställa frågor direkt till säljaren på plats. Gäller ju bara att vara där tidigt.

Summa summarum har majoriteten av mina affärer gått bra och haft att göra med trevliga köpare eller säljare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Köpt mycket, främst på Tradera.
Gått bra för det mesta, varit med om några enstaka blåsningar genom åren.

Inte sålt så mycket via nätet, känns lite krångligt då det ju bl a gäller att ha skrivare för att skriva ut fraktsedlar, emballage att skicka i och sen även kunna skicka snabbt. Oftast blir det mer jobb än det är värt. Blir att man istället behåller en massa saker.
Sålt en del mindre prylar när jag haft direkt köpare lokalt.
Någon gång sålt på Blocket, min mor brukar sälja och köpa via lokala köp-/sälj-grupper på Fb.

Erfarenheten i övrigt är bl a att invandrare/personer med dålig svenska är rätt överrepresenterade när det gäller både köp och sälj. Inte sällan försöker de blåsa en på ett eller annat sätt.

Sen är det ju lite synd att begagnatmarkmaden är så dålig för bl a möbler osv. Inte ens s k återvinningsbutiker vill ta emot saker då de redan har för mycket och inte blir av med dem.

Permalänk
Medlem

Köp och sälj: Swedroids köp och sälj del på forumet är det enda ställe jag köpt och sålt på än så länge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Tradera har fungerat bra förutom att jag har fått trasiga högtalare (Dynavoice DM5, basarna sönder) och betalning nyligen som aldrig kom.

Sweclockers, mestadels bra men trasig moderkort och hårddiskar ("det får man räkna med")

Blocket, använder typ aldrig, kanske köpt ett par ggr men aldrig sålt

Facebook market, fungerat bra hittills, en del mindre köp dock som canvas-tavlor

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag undviker att sälja begagnat av flera saker. Datateknik och mobiler handlar det ofta om datasäkerhet. Annat är begagnadvärdet för lågt så det ska vara värt min tid. Och jag har inga dyra saker att sälja.

Säg jag får 500kr för en pryl och jag får lägga ner 3h på att skapa annons, svara ta emot folk och support. Då slänger jag hellre produkten på återvinningen och gör lite övertid på jobbet istället.

Tänker nästan likadant, fast jag skänker saker till Stadsmissionen eller liknande organisation.
Tröttnat på folk som vill nästan att man ska skänka och köra hem saker till dem.

Permalänk
Medlem

Ser man röda flaggor bör man avbryta.
Blev scammad en gång men efter kronofogd osv så ringde hans mamma upp och bad om ursäkt och de betalade pengarna till mig.
Kille med drogproblem och 0 pengar på konto pga alla skulder. Men mamman kunde inte stå ut med att han lurat en annan privatperson på pengar kontra staten.

Annars har jag nog gjort 100+ köp/sälj utan problem

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.